1125806_Sienkiewicz_W_pustyni_i_w_puszczy1.pdf

(169 KB) Pobierz
585115408 UNPDF
Scenariusz nr 44. Henryk Sienkiewicz W pustyni i w puszczy
Temat: Czy uwa ĝ nie przeczytali Ă my utwór Henryka Sienkiewicza W pustyni i w puszczy ?
Tok lekcji
Czynno Ă ci ucznia:
Czynno Ă ci
nauczyciela:
Potrzebne
materia ï y
Omówienie lekcji
Wprowa-
dzenie
– rozwi È zuje krzy ĝ ówk Ú ,
wykorzystuj È c przyniesione
materia ï y
odczytuje odpowiedzi i has ï o
poprawia b ïÚ dy
– rozdaje karty
z krzy ĝ ówkami
karty
z krzy ĝ ówk È
– dla grup
(Za ïÈ cznik
nr 1)
dost Ú pne
materia ï y
na temat
Henryka
Sienkiewi-
cza
Zaj Ú cia rozpoczynamy od rozwi È zania krzy ĝ ówki.
Uczniowie zostaj È podzieleni na grupy i zmagaj È si Ú
z zadaniem przez oko ï o 15 minut, wykorzystuj È c przy-
niesione materia ï y. Po up ï ywie okre Ă lonego czasu
sprawozdawca wybranej grupy podaje prawid ï owe od-
powiedzi i odczytuje has ï o. Pozosta ï e grupy sprawdza-
j È swoje zapisy, ewentualnie poprawiaj È je, uzupe ï nia-
j È . W razie potrzeby nauczyciel udziela dodatkowych
wyja Ă nie ñ (tutaj jest te ĝ czas na przekazanie kilku
wybranych ciekawostek z ĝ ycia Henryka Sienkiewicza,
w tym ogólnych informacji na temat okoliczno Ă ci po-
wstania powie Ă ci W pustyni i w puszczy ), a nast Ú pnie
podaje temat lekcji.
– udziela dodatko-
wych wyja Ă nie ñ
(podaje ciekawostki
z ĝ ycia H. Sienkie-
wicza, opowiada
o okoliczno Ă ciach
powstania powie Ă ci)
– podaje temat lekcji
zapisuje temat lekcji
Realizacja
– rozdaje teksty
sprawdzianu i karty
odpowiedzi
spraw-
dzian z
tre Ă ci lek-
tury (Za ï .
nr 2)
karta
odpowiedzi
(Za ï . nr 3)
Zasadnicza cz ÚĂÊ lekcji to sprawdzian ze znajomo Ă ci
tre Ă ci lektury, na który przeznaczamy 15–20 minut.
Uczniowie pracuj È samodzielnie. Po up ï ywie okre Ă lo-
nego czasu nauczyciel zbiera sprawdziany do oceny.
czyta cicho ze zrozumieniem
odpowiada pisemnie na po-
stawione pytania
– zbiera sprawdziany
585115408.004.png 585115408.005.png
Tok lekcji
Czynno Ă ci ucznia:
Czynno Ă ci
nauczyciela:
Potrzebne
materia ï y
Omówienie lekcji
Zako ñ -
czenie
– opowiada o wra ĝ eniach zwi È -
zanych z czytaniem lektury
– prowadzi pogadan-
k Ú na temat wra ĝ e ñ ,
jakie towarzyszy ï y
uczniom podczas
czytania lektury
– podaje tre ĂÊ zadania
domowego
Na zako ñ czenie ch Ú tni uczniowie dziel È si Ú wra ĝ enia-
mi, jakie towarzyszy ï y im podczas czytania lektury,
np. oceniaj È ksi Èĝ k Ú , opowiadaj È o wybranych przy-
godach bohaterów, o ulubionych postaciach.
zapisuje tre ĂÊ zadania domo-
wego
Zadanie
domowe
Przygotuj Ú informacje (notatki, zak ï adki w ksi Èĝ ce) na temat elementów Ă wiata przedstawionego w poznanej powie Ă ci: czas,
miejsce wydarze ñ , bohaterowie, przebieg najwa ĝ niejszych wydarze ñ .
585115408.006.png
Za ïÈ cznik nr 1
Rozwi Èĝ
krzy ĝ ówk Ú :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
1. Miasto, w którym pisarz uko ñ czy ï gimnazjum.
2. Utwory Sienkiewicza by ï y pisane ku „ ................... serc”.
3. Jedno z miast, w którym wzniesiono pomnik ku czci pisarza.
4. Pseudonim Sienkiewicza.
5. Tytu ï noweli wydanej w 1882 roku, maj È cy zwi È zek z morzem.
6. Plonem podró ĝ y pisarza do Zanzibaru by ï y „Listy z podró ĝ y do ................. ”.
7. W 1905 roku Sienkiewicz otrzyma ï literack È Nagrod Ú ................... .
8. Imi Úĝ ony pisarza.
9. Nazwa dwutygodnika, którego Sienkiewicz by ï wspó ï w ï a Ă cicielem w la-
tach 1874–78.
10. Nazwa wydzia ï u, na którym pisarz studiowa ï w latach 1866–69.
11. Najch Ú tniej odwiedzana przez Sienkiewicza miejscowo ĂÊ w polskich górach.
12. Wyraz z tytu ï u jednej z noweli pisarza – „Janko ................... ”.
13. W latach 1876–78 Sienkiewicz pracowa ï jako korespondent „Gazety
................... ”.
14. Znana powie ĂÊ pisarza – „Ogniem i ................... ”.
15. Nazwa pa ñ stwa, na terenie którego znajduje si Ú Vevey – miejsce Ă mierci
pisarza.
16. Miejsce urodzin Sienkiewicza – Wola ................................. .
17. Nazwa cyklu powie Ă ci sk ï adaj È cego si Ú z trzech cz ÚĂ ci.
[Odpowiedzi: 1. Warszawa, 2. Pokrzepieniu, 3. S ï upsk, 4. Litwos, 5. Latarnik, 6. Afryki, 7. Nobla,
8. Maria, 9. Niwa, 10. Prawny 11. Zakopane, 12. Muzykant, 13. Polskiej, 14. Mieczem,
15. Szwajcaria, 16. Okrzejska, 17. Trylogia; has ï o: W pustyni i w puszczy ]
www.wsip.com.pl
193
585115408.007.png 585115408.001.png
Za ïÈ cznik nr 2
Odpowiedz na poni ĝ sze pytania dotycz È ce tre Ă ci lektury W pustyni
i w puszczy , wybieraj È c zawsze tylko jedn È prawid ï ow È odpowied ě .
Odpowiedzi zaznaczaj na Karcie odpowiedzi .
1. Wydarzenia przedstawione w książce
rozgrywają się w
A. Azji.
B. Australii.
C. Ameryce.
D. Afryce.
2. Beduini, którzy przewodzili karawanie
wiozącej porwane dzieci, to:
A. Kali, Mahdi i Idrys.
B. Smain, Mahdi i Gebhr.
C. Idrys, Gebhr i Chamis.
D. Gebhr, Idrys i Mahdi.
3. Matka Stasia Tarkowskiego była
A. Polką.
B. Francuzką.
C. Angielką.
D. Niemką.
4. Pies Nel wabił się
A. King.
B. Dingo.
C. Saba.
D. Reks.
5. Mea i Kali to bohaterowie, którzy
A. towarzyszyli w wędrówce dzieciom.
B. brali udział w porwaniu dzieci.
C. podarowali chininę chorej Nel.
D. uwolnili dzieci z rąk porywaczy.
6. Jak Staś nazwał kryjówkę w wielkim
baobabie?
A. Polska.
B. Kraków.
C. Warszawa.
D. Gniezno.
7. Podczas spotkania z Mahdim Staś
A. przestraszył się i przyjął naukę wielkie-
go proroka.
B. był tak przerażony, że nie odezwał się
słowem.
C. obiecał, że zapozna się z nauką wiel-
kiego proroka.
D. odważnie wyznał, że jest chrześcijani-
nem.
8. Dzieci uwolniły się, ponieważ
A. porywacze uciekli na widok angiel-
skich żołnierzy.
B. Idrys zmienił zdanie i postanowił im
pomóc.
C. Staś pozabijał porywaczy ze sztucera.
D. porywacze zostali podstępnie otruci
przez Kalego.
9. Potężną ulewę połączoną z atakiem
lwów dzieci przeżyły dzięki temu, że
schroniły się
A. w wąwozie.
B. na drzewie.
C. w baobabie.
D. w rzece.
10. W jaki sposób Staś uwolnił słonia
uwięzionego w wąwozie?
A. Wysadził wapienną skałę, która tara-
sowała przejście.
B. Zbudował specjalne schody, po któ-
rych zwierzę wyszło.
C. Wyciągnął go na specjalnych linach
przy pomocy koni.
D. Zbudował specjalną kładkę, po której
zwierzę wyszło.
11. Geograf Linde zmarł, ponieważ
A. poranił go ciężko lew.
B. zachorował na śpiączkę.
C. poranił go ciężko dzik.
D. zachorował na ospę.
12. Nasibu to Murzyn
A. przygarnięty przez Stasia po śmierci
Lindego.
B. zamieszany w porwanie Stasia i Nel.
C. mieszkający w wiosce Kalego.
D. towarzyszący wyprawie doktora Clarka.
13. Latawce wypuszczane z Góry Lindego
były robione
A. tylko z papieru.
B. z rybich pęcherzy.
C. z cienkiej tkaniny.
D. ze specjalnej rośliny.
585115408.002.png
14. Nasibu podczas zbierania bananów
na Górze Lindego został zaatakowany
przez
A. słonia.
B. krokodyla.
C. tygrysa.
D. goryla.
15. W jaki sposób Kali rozwiązał problem
z czarownikami przed wyruszeniem
w kierunku góry Kilimandżaro?
A. Zabił czarowników.
B. Uwięził ich.
C. Zabrał ze sobą.
D. Wypędził z wioski.
16. Kto odnalazł Stasia i Nel?
A. Kapitan Glen i doktor Clark.
B. pan Rawlison i pan Tarkowski.
C. wojownicy Mahdiego.
D. ludzie geografa Lindego.
17. Czarownicy, którzy zniszczyli worki
z wodą i uciekli, zostali
A. uwięzieni przez ludzi Mahdiego.
B. zabici przez współplemieńców Kale-
go.
C. pojmani przez ludzi kapitana Glena.
D. rozszarpani przez dzikie zwierzęta.
18. Młodzi Tarkowscy po ostatniej podró-
ży osiedlili się
A. we Francji.
B. w Polsce.
C. w Egipcie.
D. w Anglii.
[Odpowiedzi: 1D, 2C, 3B, 4C, 5A, 6B, 7D, 8C, 9B, 10A, 11C, 12A, 13B, 14D, 15C, 16A, 17D, 18B]
www.wsip.com.pl
195
585115408.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin