Efektywne motywowanie pracowników.pdf

(265 KB) Pobierz
108259344 UNPDF
Verlag Dashofer Sp. z o.o.
ul. Senatorska 12
00-082 Warszawa
www.dashofer.pl
VERLAG
DASHÖFER
Wiedza praktyczna:
Efektywne motywowanie
pracowników
Autorzy: Maria Burkiewicz, Sylwia Celińska – Nieckarz,
Marek Hadała, Jacek Miroński, Zdzisław Nieckarz,
Bohdan Rożnowski, Zbigniew Zaleski, Hanna Pękalska,
Jolanta Strzelczyk – TGC HR Advisers Sp. z o.o.
Copyright © 2006 Dashöfer Holding Ltd, Wydawnictwo Verlag Dashofer Sp. z o.o. Warszawa
108259344.001.png
Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytaæ ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj .
Niniejsza publikacja mo¿e byæ kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wył¹cznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym mo¿na
jakiekolwiek zmiany w zawartoœci publikacji bez pisemnej zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania siê jej
od-sprzeda¿y, zgodnie z regulaminem serwisu .
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
Spis treści:
1. Czym jest motywacja?
3
1.1. Dlaczego pracujemy, czyli fakty i mity
na temat motywacji
3
1.2. Hierarchia potrzeb członków zespołu
4
1.3. Motywacja zewnętrzna i wewnętrzna
6
1.4. Co wpływa na motywację pracowników?
6
1.5. Czynniki pozbawiające motywacji
12
2. Styl zarządzania a motywacja pracowników
15
2.1. Oczekiwania pracowników w stosunku do menedżera
15
2.2. Możliwości wykorzystania stylu zarządzania
17
3. Finansowe czynniki motywacyjne
22
3.1. Ocena i możliwości zastosowania wartościowania
pracy na poszczególnych stanowiskach
22
3.2. Zasady wartościowania pracy
23
3.3. Metody wartościowania pracy
24
3.4. Wybór metody wartościowania pracy
28
3.5. Nowoczesne systemy wynagradzania
32
3.6. Podstawowe formy wynagradzania
33
3.7. Cele firmy a system wynagradzania
35
Copyright 2006
Copyright © 2006 Dashöfer Holding Ltd,
Wydawnictwo Verlag Dashofer Sp. z o.o.
Warszawa
Tel. 022/ 559 36 61, 559 26 00,
faks 022/ 829 27 27, 892 27 00
www.dashofer.pl
4. Pozapłacowe i niepieniężne środki motywowania
40
4.1. Rola i rodzaje motywatorów niematerialnych
40
4.2. Wzbogacanie pracy
43
4.3. Kluczowe cechy pracy i ich następstwa
48
4.4. Wskaźnik Potencjalnej Motywacji (WPM)
49
4.5. Potrzeba rozwoju
52
Wszelkie prawa zastrzeżone, prawo
do tytułu i licencji jest własnością
Dashöfer Holding Ltd.
Kopiowanie, przedrukowywanie
i rozpowszechnianie całości
lub fragmentów niniejszej publikacji,
również na nośnikach magnetycznych
i elektronicznych, bez zgody Wydawcy
jest zabronione.
Ze względu na stałe zmiany
w polskim prawie oraz niejednolite
interpretacje przepisów Wydawnictwo
nie ponosi odpowiedzialności
za zamieszczone informacje.
4.6. Przygotowanie do procesu wzbogacania pracy
53
4.7. Sposoby wzbogacania pracy
54
4.8. Wdrażanie pozafinansowych metod
motywowania pracowników
57
5. Budowanie systemu motywacyjnego w firmie
60
5.1. Wynagrodzenia jako część systemu motywacyjnego
60
5.2. Ocena pracownika i jej wpływ na motywację
64
5.3. Relacje międzyludzkie i ich wpływ na motywację
72
Redaktor odpowiedzialny:
Renata Murlikowska
murlikowska@dashofer.pl
Korekta: Jolanta Stypułkowska
Skład: Krzysztof Zabielski
Copyright © 2006 Dashöfer Holding Ltd, Wydawnictwo Verlag Dashofer Sp. z o.o. Warszawa
108259344.002.png
CZYM JEST MOTYWACJA?
Efektywne motywowanie pracowników
1. Czym jest motywacja?
1.1. Dlaczego pracujemy, czyli fakty i mity na temat motywacji
Oprócz stawiania pracownikowi wymagań, wydawania poleceń i zarzą-
dzeń istnieją różne mniej lub bardziej widoczne sposoby wpływania na
pracownika w celu zwiększenia efektywności jego pracy, zwane motywo-
waniem. Zrozumiałe jest, że na pierwszym miejscu wśród środków moty-
wacyjnych stawia się zarobki, ponieważ jest to wymóg życia i główna
przyczyna podejmowania pracy, ale istnieje jeszcze wiele innych czynni-
ków do wykorzystania w tym celu, stanowiących dla pracownika subiek-
tywną nagrodę za wykonywaną pracę. Aby zmienić zachowanie pracowni-
ka na bardziej pożądane przez pracodawcę lub zwiększyć wydajność wy-
konywanej przez niego pracy, trzeba najpierw zmienić jego stosunek do
pracy i firmy oraz motywację.
Motywacja nie jest umiejętnością, zdolnością czy sprawnością wykonania
powierzanych zadań. Oznacza chęć pracownika do powtarzania rutynowych
(często mało interesujących) czynności, do zwiększania własnych wysiłków,
a tym samym do efektywnego wykonywania powierzonych obowiązków.
Motywowanie to odpowiednie zabiegi przełożonych, mające wpływ na pra-
cowników w celu zwiększenia ilości i podniesienia jakości wykonywanej
przez nich pracy.
istota motywacji
W miarę zachodzących na rynku zmian, w ślad za przeobrażeniami, jakie
przechodzi organizacja, powstaje konieczność pozyskiwania pozytywnego
nastawienia do firmy zarówno ze strony pracowników, jak i klientów, a tak-
że ze strony opinii publicznej. Innymi słowy istnieje ciągła potrzeba budo-
wania pozytywnej relacji między pracownikami a firmą. Taką relację można
zbudować m.in. przez stworzenie odpowiedniego systemu motywacyjnego
i umożliwienie pracownikom osiągnięcia i realizacji osobistych celów w po-
łączeniu z celami organizacji.
Określenie system motywacyjny należy rozumieć jako taki system, który w po-
rozumieniu z pracownikami opiera się na uzgadnianiu celów, regularnej ocenie
wyników ich pracy, planowaniu kolejnych kroków, czyli dalszego rozwoju firmy
i w końcu na ustaleniu nagrody.
Składniki motywacji przedstawia poniższy schemat:
Motywacja
Kierunek
Wysiłek
Wytrwałość
Copyright © 2006 Dashöfer Holding Ltd, Wydawnictwo Verlag Dashofer Sp. z o.o. Warszawa
3
108259344.003.png
CZYM JEST MOTYWACJA?
Efektywne motywowanie pracowników
Każdy człowiek jest inny. Każdy przychodzi do organizacji z jakimś bagażem
doświadczeń i zdolności, ale także potrzeb, postaw i zainteresowań. To, co
motywowało pracowników 20 lat temu, nie motywuje ich dzisiaj. Zmieniają
się wartości i styl życia społeczeństw i małżeństw. Z badań naukowych wy-
nika, że w dzisiejszych czasach najsilniej działającym czynnikiem jest ela-
styczny czas pracy, a następnie oferta szkoleniowa i możliwości rozwoju za-
wodowego. Nie zmienia to faktu, że oceniając elementy motywacjii pod
względem atrakcyjności i zdolności przyciągania pracowników do firmy, na
pierwsze miejsce wysuwają się poziomy wynagrodzeń.
natura i źródła
motywowania
1.2. Hierarchia potrzeb członków zespołu
Zgodnie z założeniami A. Masłowa, znanego psychologa amerykańskiego,
potrzeby człowieka są zaspokajane według pewnej ustalonej hierarchii. Lu-
dzie zazwyczaj mają określoną hierarchię potrzeb i gdy zdołają je zaspokoić
na pewnym poziomie, skupiają uwagę na potrzebach wyższego rzędu (A.
Gick, M. Tarczyńska, Motywowanie pracowników , PWE, Warszawa 1995, s.
49). Niezaspokojenie potrzeb prowadzi do kryzysu i konfliktów. Najczęst-
szym podłożem konfliktów i kryzysów jest niezaspokojona bądź zagrożona
potrzeba bezpieczeństwa i stabilności.
Symptomy kryzysu spowodowane niezaspokojeniem potrzeb pracowniczych
opisuje poniższa tabela.
Potrzeby
Symptomy kryzysu w sytuacji
niezaspokojenia potrzeb
Potrzeby fizjologiczne:
głód, ruch, temperatu-
ra, sen, seks, dotlenie-
nie, światło
Zaburzone: koncentracja, percepcja, procesy
poznawcze, kreatywność. W skrajnych sytuacjach
wspomaganie alkoholem, często też narkotykami,
zaburzony układ nerwowy, czuwanie i aktywność; w
przypadku potrzeb fizjologicznych ważna jest
długotrwałość niezaspokojenia potrzeb. Etapy
narastania stresu i przechodzenia w kryzys:
1) myślenie o niezaspokojeniu,
2) odczuwanie braku,
3) zaprzeczenie, że istnieje potrzeba,
4) myślenie kompensacyjne.
Potrzeba
bezpieczeństwa:
stałość miejsca pracy,
zachowanie odległości
w relacjach, przewidy-
walność zadań i oczeki-
wań, ścieżki kariery,
jednoznaczność
struktury firmy, kontakty
interpersonalne
zwierzchnik
– podwładny
Problemy interpersonalne, konflikty, rotacje, obniżona
motywacja do pracy, nastawienie lękowe, a nie
zadaniowe, obniżenie samooceny, zaburzenie
poczucia kompetencji, procesy destrukcyjne do-
nosicielstwo, brak komunikacji w zespole, kliki,
podgryzanie.
Copyright © 2006 Dashöfer Holding Ltd, Wydawnictwo Verlag Dashofer Sp. z o.o. Warszawa
4
108259344.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin