TEMAT - „Jedna srebrna kropla" - poznawanie zjawiska krążenia wody w przyrodzie na podstawie fragmentu opowiadania H. Bechlerowej i doświadczenia.
CELE
- próby wyjaśnienia zjawiska krążenia wody w przyrodzie
- kształtowanie umiejętności językowych: wypowiadanie się zdaniami,
- określanie nastroju słuchanej muzyki.
METODY - rozmowa, pokaz, ćwiczenia praktyczne
ŚRODKI DYDAKTYCZNE - opowiadanie H. Bechlerowej „Jedna srebrna kropla", ilustracje procesu krążenia wody w przyrodzie, obrazki pocięte na części ( dala każdego dziecka), woda, lusterko, kubek z ciepłą wodą, tamburyn, nagranie preludium e – moll F. Chopina, przybory plastyczne.
PRZEBIEG
Wysłuchanie opowiadania i omówienie jego treści.
gdzie znajdowała się kropla deszczu?
skąd się tam wzięła?
o czym marzyła kropla deszczu?
kto usłyszał głośno wypowiadane marzenia?
co powiedziała stara wierzba do kropli deszczu?
gdzie zatrzymała się kropla po opuszczeniu płatka?
co stało się z obłoczkiem?
co stało się z kropelką?
Doświadczenie ukazujące obieg wody w przyrodzie.
Nauczyciel nalewa na talerz gorącą wodę. Dzieci przyglądają się unoszącej się znad talerza parze wodnej, przystawiają lusterko tak, aby para wodna mogła się na nim skroplić. Potem obserwują, jak skroplona para wodna spływa kroplami z lusterka do talerzyka z wodą.
Wyciąganie wniosku : woda parując zamienia się w parę wodną. Gdy para wodna ochłodzi się, zmienia się w krople wody. - w ten sposób woda krąży także w przyrodzie. Najpierw paruje z mórz i oceanów, jezior, rzek, roślin, ludzi, zwierząt i unosi się do góry. Na pewnej wysokości z pary wodnej tworzą się chmury. Gdy nastąpi ich ochłodzenie, zaczyna padać deszcz i woda wraca na ziemię.
Słuchanie preludium e- moll „deszczowego" F.Chopina.
określanie charakteru słuchanego utworu ( wesoły, smutny ).
wskazywanie fragmentów utworu naśladujących deszcz – naśladowanie przez dzieci spadających kropli deszczu.
ćwiczenia dźwiękonaśladowcze : powtarzanie za nauczycielem - kap, kap, chlap, stuk-puk.
nazywanie rodzajów deszczu: ulewa, deszcz ciągły, przelotny, rzęsisty, kapuśniaczek, mżawka itd. Dzieci wybieraj ą odpowiedni obrazek do rodzaju deszczu.
Układanie w całość pociętego obrazka parasola.
Dzieci po ułożeniu obrazka odpowiadają na pytanie : co trzeba nosić przy
sobie gdy pada deszcz? - parasol
Zabawa ruchowa :
Dzieci biegają po całej sali. Na hasło: pada deszcz przykucają. Dziewczynki uderzaj ą paluszkami o podłogę, naśladując padający deszcz, chłopcy składają dłonie nad głową w kształcie parasoli.
(przy powtórnej zabawie dzieci zamieniają się rolami)
Wykonywanie parasola:
6 łatki- samodzielnie wycinają z kolorowego papieru.
4-5 łatki – kolorują parasole wg. własnego pomysłu.
rajla