imigranci_w_polskim_spoleczenstwie.pdf
(
529 KB
)
Pobierz
Imigranci.vp
Copyright © by Teresa Halik, Agnieszka Kosowicz, Agata Marek,
Warszawa 2009
Copyright © for this edition by Stowarzyszenie Vox Humana,
Warszawa 2009
Redaktor ksi¹¿ki — Pawe³ A. Dziliñski
Projekt ok³adki — Micha³ Stopa
ISBN 978–83–923207–4–6
Ksi¹¿ka zosta³a wydana w ramach realizacji projektu „Imigranci
w polskiej szkole”. Projekt jest wspó³finansowany przez Europejski
Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Pañstw Trzecich oraz przez
Bud¿et Pañstwa.
Patronat medialny
Sk³ad: „Nowy Dziennik” Sp. z o.o., Warszawa, ul. Francuska 52 lok. 22
Druk i oprawa: Drukarnia GS Sp. z o.o., Kraków, ul. Zab³ocie 43
www.drukarniags.com
Stowarzyszenie Vox Humana, ul. Promyka lok. 162, 01–604
Warszawa,
www.voxhumana.org.pl, voxhumana@voxhumana.pl
Spis treœci
Agnieszka Kosowicz
Wstêp. Pierwszy by³
Homo erectus
— czyli parê s³ów o historii . . . . . . . . . .
7
Agnieszka Kosowicz
Imigranci w polskim spo³eczeñstwie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Imigranci w liczbach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Kim s¹ imigranci i czym siê zajmuj¹? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
G³ówne grupy imigrantów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Imigranci z czasów rozpadu ZSRR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Repatriacja — Kazachstan . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Romowie z Bu³garii i Rumunii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Imigranci z Azji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Szczególne grupy imigrantów: uchodŸcy, ofiary handlu ludŸmi . . . . . . . . 23
Prawa imigrantów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Prawo do edukacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Prawo do pomocy spo³ecznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Prawo do pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Prawo do ochrony zdrowia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Prawo do szukania w Polsce ochrony miêdzynarodowej . . . . . . . . . . . . 34
Polska z perspektywy imigranta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
Agata Marek
Podstawy islamu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Kim s¹ muzu³manie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Piêæ dogmatów wiary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Piêæ filarów wiary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Islam na œwiecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
Muzu³manie w Europie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
Muzu³manie w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Religia, tradycje i obyczaje polskich Tatarów — muzu³manie jako czêœæ
polskiej kultury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
Islam a chrzeœcijañstwo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
5
Spis treœci
Spo³eczeñstwo w islamie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Sunnici i szyici . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Prawo w islamie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Pañstwo w islamie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
D¿ihad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Fundamentalizm muzu³mañski, islam a terroryzm . . . . . . . . . . . . . . . 65
Obyczaje w islamie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Kobieta i mê¿czyzna w islamie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Rodzina i ma³¿eñstwo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
Zakazy w islamie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Obrzêdy rodzinne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
Dlaczego boimy siê islamu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
Wizerunek islamu i muzu³manów w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
Straszenie islamem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
Stosunek spo³eczeñstwa polskiego do obcych — muzu³manie
w oczach Polaków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
Bibliografia na temat islamu w jêzyku polskim . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Teresa Halik
Wietnam. Zarys historii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
Konfucjanizm — ideologia w³adzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
Najwa¿niejsze obszary wp³ywów konfucjanizmu . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Rodzina — relacje w rodzinie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Nauka i wykszta³cenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
Religie i kulty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Polityka religijna pañstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Wierzenia i kulty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
Religie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
Polska i Wietnam . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Historia i charakter kontaktów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Migracje Wietnamczyków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Migracje Wietnamczyków do Polski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
Emigrancka spo³ecznoœæ Wietnamczyków w Polsce . . . . . . . . . . . . . . 109
Dzieci wietnamskie w polskiej szkole . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
O autorkach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
O projekcie i o stowarzyszeniu Vox Humana . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
Wstêp. Pierwszy by³ Homo erectus
— czyli parê s³ów o historii
Pierwsi ludzie przybyli na polskie ziemie oko³o 500 milionów lat temu, w epo-
ce paleolitu. Osiedli w okolicach dzisiejszego Wroc³awia, Strzegomia i Kietrza,
póŸniej — w Ma³opolsce. Na pó³noc od ich osad rozci¹ga³ siê lodowiec. Na
po³udnie — przybywali z Afryki przez Azjê inni „imigranci”, którzy podró¿o-
wali dos³ownie po ca³ym œwiecie w poszukiwaniu optymalnych warunków do
¿ycia. Oko³o 200 milionów lat póŸniej do Polski przyby³ neandertalczyk, a oko-
³o 35 tys. lat temu — cz³owiek wspó³czesny, homo sapiens. Wszyscy oni byli na
polskich ziemiach, w dzisiejszym rozumieniu, imigrantami. Paleolit — to by³a
prawdziwa era masowej migracji.
Jak wierzyæ legendzie, pierwszy Polak by³ imigrantem. Lech, który przyby³
na nasze tereny razem z Czechem i Rusem, a potem za³o¿y³ osadê pod drze-
wem z orlim gniazdem, która z czasem rozros³a siê w zal¹¿ek polskiego pañ-
stwa — by³ przybyszem, w dzisiejszym jêzyku „imigrantem”, ze wschodu.
PóŸniej, przez wieki Polska by³a terenem nieustannych migracji. Pos³uguj¹c
siê wspó³czesnym jêzykiem, mieliœmy w Polsce migrantów ekonomicznych,
matrymonialnych, szukaj¹cych ochrony, migrantów poszukuj¹cych wykszta³-
cenia i poszukiwaczy przygód.
Imigrantkami by³y czêsto ¿ony polskich królów, jak ¿ona pierwszego króla
Polski Mieszka I — Dobrawa, która by³a czesk¹ ksiê¿niczk¹. Bona Sforza d’Ara-
gona, Królowa Polski i Wielka Ksiê¿na Litewska, ¿ona króla Zygmunta Starego
i matka Zygmunta Augusta, pochodzi³a z W³och. Przywioz³a do Polski nie tylko
w³oszczyznê i makaron, ale te¿ liczny cudzoziemski dwór. Mia³a w dodatku
znaczny wp³yw na emigracjê polskich elit — wspiera³a m³odych ludzi, finansu-
j¹c im zagraniczne stypendia.
7
Agnieszka Kosowicz,
Wstêp. Pierwszy by³
Homo erectus
— czyli parê s³ów o historii
Marysieñka, czyli Maria Kazimiera, ¿ona króla Jana III Sobieskiego, przyje-
cha³a do Polski jako czteroletnia dziewczynka z Francji, zreszt¹ w orszaku innej
cudzoziemskiej królowej
1
. Biegle mówi³a po polsku, jednak by³a imigrantk¹.
Na przestrzeni wieków przybywa³y do Polski nie tylko królowe, których
przyjazd mia³ z regu³y charakter polityczny i s³u¿y³ interesom wielkich rodów.
Jeszcze w czasach piastowskich na polskie tereny przyje¿d¿ali ¯ydzi. Oko³o XV
wieku na polskich terenach pojawili siê Romowie, a tak¿e Ormianie przyby-
waj¹cy z Armenii, Turcji i Persji.
A¿ do upadku Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVIII w. polskie ziemie
s³ynê³y ze swojej otwartoœci i tolerancji — goœci³y ró¿ne grupy przybyszów,
którzy poszukiwali schronienia, daj¹c im czêsto takie same przywileje i prawa,
jakie mieli lokalni mieszkañcy. Rzeczpospolita, któr¹ zamieszkiwali wówczas
Polacy, Litwini, Bia³orusini, Ukraiñcy, Tatarzy, ¯ydzi i Romowie oferowa³a wol-
noœæ wyznania i mo¿liwoœci rozwoju rzeszom przybyszów z innych krajów. Na
ziemie polskie przybywali te¿ ludzie przeœladowani za przekonania w Europie
Zachodniej: menonici, ¯ydzi wypêdzani z Francji, Niemiec i Hiszpanii czy huge-
noci z Francji.
Œlady dawnych migracji s¹ widoczne w Polsce do dziœ, nawet gdy po daw-
nych imigrantach nie ma ju¿ œladu. Menonici osiedlali siê miêdzy innymi na ¯u-
³awach Wiœlanych i w Dolinie Dolnej Wis³y, które wczeœniej by³y niezamieszka-
ne. Pochodz¹c z terenów Holandii, mieli doœwiadczenie w osuszaniu podmok-
³ych terenów — podczas swojego pobytu w Polsce osuszyli wielkie po³acie
bagien, które dziœ stanowi¹ jedne z naj¿yŸniejszych obszarów uprawnych Pol-
ski. Wiêkszoœæ menonitów opuœci³a Polskê po rozbiorach.
Wiele zabytkowych kamienic w polskich miastach by³o dzie³em rodzin imi-
granckich: ormiañskich, ¿ydowskich, niemieckich i innych, które zbudowa³y
w Polsce wysok¹ pozycjê maj¹tkow¹.
Domy i synagogi mówi¹ o wieloletniej obecnoœci ¯ydów w Polsce, choæ
wspó³czesna refleksja na temat historii obecnoœci tego narodu w Polsce zdomi-
nowana jest przez doœwiadczenia ¯ydów z okresu II wojny œwiatowej, gdy na
skutek eksterminacji narodu ¿ydowskiego przez nazistów liczba ¯ydów w Pol-
sce spad³a do zaledwie kilku tysiêcy (z czego wielu wyjecha³o po 1968 roku, po
antysemickiej nagonce inspirowanej przez w³adze PRL). Przez stulecia ¯ydzi
stanowili jednak sta³y element polskiej rzeczywistoœci, buduj¹c ten kraj
1
Ludwiki Marii Gonzagi, ma³¿onki króla W³adys³awa IV Wazy.
8
Plik z chomika:
ABCmat
Inne pliki z tego folderu:
LubiePolske.pdf
(2136 KB)
Dwujezycznosc_dzieci_na_emigracji.pdf
(86 KB)
M i J Kowalewscy Co nas łączy cz 1.pdf
(203884 KB)
lekcje.rar
(134640 KB)
M. i J. Kowalewscy Co nas łączy cz2.pdf
(77670 KB)
Inne foldery tego chomika:
Audiobooki po polsku
Books
Dokumenty
Dzieciom
Edukacja
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin