Co nowego w ITILu.pdf

(293 KB) Pobierz
XVII Konferencja PLOUG
Kościelisko
Październik 2011
Co nowego w ITIL’u?
Jarosław Łagowski
IBM Polska
e–mail: Jaroslaw.Lagowski@pl.ibm.com
Abstrakt. Na przełomie Lipca i Sierpnia 2011 zaprezentowana zastała oficjalnie, długo oczekiwana aktualizacja ITIL v3 (Information
Technology Infrastructure Library). Nowa wersja powstała, między innymi, w wyniku lawiny zastrzeżeń ze strony praktyków i szkole-
niowców ITIL, odnośnie spójności i przejrzystości wersji 3 opublikowanej w roku 2007. Aktualizacja nie zmienia podstawowych zało-
żeń, ale wprowadza szereg poprawek usuwających błędy i niespójności oraz uwzględnia zmiany, jakie zaszły w praktykach Service
Management’u od roku 2007.
Ten artykuł zawiera przegląd wprowadzonych zmian w ITIL v 3 2011 na poziomie ogólnym oraz, w odniesieniu do każdej z pięciu pod-
stawowych publikacji.
53
Co nowego w ITIL’u?
1. Wprowadzenie
1.1. Co to jest ITIL. Krótka historia
Filozofia ITIL (IT Infrastructure Library) opiera się na dostarczaniu i zarządzaniu usługami IT
poprzez procesy. Szkielet ITIL określa procesy zarządzające, ich wejście/wyjście oraz powiązania
i zakres odpowiedzialności. Cele procesów, a zarazem trzy główne punkty filozofii ITIL to:
1. Dostarczanie usług IT (nie systemów) zorientowanych biznesowo,
2. Długoterminowa redukcja kosztów,
3. Stała kontrola w celu poprawy jakości usług.
ITIL został opracowany pierwotnie, jako zestaw 40 publikacji zbierających „best-practice”
w zakresie zarządzania usługami IT, pod koniec lat 80tych w Wielkiej Brytanii przez rządową
agendę Office of Government Commerce. OGC pozostając właścicielem ITILa, we współpracy
z niezależną organizacją IT Service Management Forum, przygotowało w roku 1999-2002 wersję
2 ITILa, aktualizując i konsolidując wiedzę z zakresu Service Management w formie 7 podręczni-
ków. Kolejne prace aktualizacyjne zakończone zostały w czerwcu roku 2007. Ich owocem była
zmiana podejścia (ukierunkowanie na cykl życia usługi zamiast na obszary) opisana w 5 podstawo-
wych książkach, wzbogaconych publikacjami uzupełniającymi. Aktualnie, ITIL pozostaje własno-
ścią Cabinet Office UK, który uprawnił firmę APM Group Ltd do utrzymania i rozwoju ITIL.
Rys. 1 ITIL v3
1.2. Zmiany 2011
Po dwóch latach od publikacji wersji 3, we Wrześniu 2009 została podjęta decyzja i przyjęte wy-
tyczne do zmian we wszystkich pięciu podstawowych tomach ITIL ( http://www.best-management-
practice.com/gempdf/ITIL_Mandate_for_Change_0909.pdf ). W Lutym 2010, zatwierdzono zakres
i plan przygotowania zmian. Potrzeba zmian została spowodowana między innymi lawiną zastrze-
żeń, co do czytelności poszczególnych publikacji jak i spójności, zarówno w ramach pojedynczej
publikacji jak i pomiędzy wszystkimi pięcioma tomami ITIL. Dodatkowymi bodźcami do zmian
były wyniki wewnętrznych przeglądów, oraz zmiany, jakie zaszły w otoczeniu Usług IT (trzeba
zaznaczyć, że prace nad wersją 3 rozpoczęły się w roku 2004).
Celem opracowanych zmian jest:
– poprawienie błędów,
970468910.018.png
54
Jarosław Łagowski
– usunięcie niespójności,
– poprawa czytelności,
– poprawa struktury
dla wszystkich pięciu tomów ITIL wersji 3.
Publikacja ITIL z 29 Lipca 2011 nie jest nową wersją, a jedynie aktualizacją. Oficjalnie, nowe
publikacje ITIL są oznaczone dopiskiem „2011 Edition”, więc można powiedzieć, że mamy do
czynienia z ITIL v3 2011. Ponieważ nie zmienia się podstawowa koncepcja, oparta na cyklu życia
Usługi IT, to aktualizacja 2011 nie będzie miała żadnego negatywnego skutku na aktualne, czy
toczące się wdrożenia rozwiązań opartych na ITIL v3.
2. Zmiany ogólne
Zaktualizowane publikacje ITIL mają ujednoliconą strukturę w celu uspójnienia i ułatwienia po-
ruszania się w ramach całej serii. Treść publikacji, również została w niektórych miejscach zmie-
niona tak, aby poprawić czytelność i wyjaśnić powiązania pomiędzy fazami cyklu życia Usługi IT
(czyli, również pomiędzy poszczególnymi tomami). Bardzo ważne było ujednolicenie terminologii
pomiędzy publikacjami. Przed aktualizacją, mimo iż ITIL bazuje na precyzyjności pojęć, niektóre
terminy były inaczej interpretowane w różnych publikacjach. Na przykład ujednolicono zbiór Ról
i przypisanych do nich aktywności.
Poniższa tabela zawiera rejestr najważniejszych zmian wprowadzonych w ITIL v3 2011 Edition na
poziomie ogólnym.
Tabela 1. ITIL 2011. Zmiany ogólne
Obszar zmian Opis
Rozdział 1
(we wszystkich tomach)
Rozdział 1 zawierający wprowadzenie do ITIL’a i przegląd publikacji
w ramach cyklu życia Usługi IT, został zmieniony i uspójniony we
wszystkich tomach. Dodano opis relacji pomiędzy publikacjami ITIL’a
oraz innymi obszarami best-practice
Rozdział 2
(we wszystkich tomach)
Rozdział 2 zawierający wprowadzenie do praktyk Service Manage-
ment’u, został zmieniony i uspójniony we wszystkich tomach. W porów-
naniu z wersją sprzed zmian, zawartość jest uproszczona i bardziej czy-
telna.
Rozdział 6
(we wszystkich tomach)
Rozdział 6 w każdym tomie zawiera, dedykowany dla opisywanej fazy
cyklu życia Usługi IT, opis podziału odpowiedzialności i ról. Dodatkowo,
zawiera teraz uspójniony pomiędzy tomami opis ról ogólnych i ich od-
powiedzialności.
Powiązania pomiędzy
fazami, produkty wej-
ściowe i wyjściowe
W rozdziale 3, w każdym tomie dodano nową tabelę prezentującą pro-
dukty wejściowe i wyjściowe dla fazy opisywanej w danym tomie. Pro-
dukty wejściowe i wyjściowe w tej tabeli pokazane są w kontekście in-
nych faz. Dla każdej fazy, która nie jest opisana w danym tomie, prezen-
towany jest jeden wiersz w tabeli. Wiersz jest podzielony na dwie ko-
lumny. Jedna kolumna przedstawia produkty wejściowe dla fazy opisy-
wanej w danym tomie, produkowane przez fazę prezentowaną w danym
wierszu tabeli. Druga kolumna przedstawia produkty wyjściowe fazy
opisywanej w danym tomie, które przyjmowane są na wejściu przez fazę
prezentowaną w danym wierszu tabeli. Przykład dla Service Strategy jest
pokazany na rysunku nr 2.
Każdy tom został wzbogacony o przykłady produktów wejścio-
wych/wyjściowych wymienianych pomiędzy fazami.
970468910.019.png 970468910.020.png 970468910.021.png 970468910.001.png 970468910.002.png 970468910.003.png 970468910.004.png 970468910.005.png 970468910.006.png
 
55
Co nowego w ITIL’u?
Nowy dodatek – Related
Guidance
Do każdej z pięciu publikacji został dołączony dodatek opisujący powią-
zania ITIL z innymi standardami, szablonami, czy metodykami. Na przy-
kład opisane są powiązania, czy relacje ITIL z COBIT, Zarządzaniem
Ryzykiem, ISO/IEC 2000 czy Six Sigma. Spis treści tego załącznika jest
pokazany na rysunku nr 3.
Role Ujednolicono zbiór Ról w ramach wszystkich publikacji, jednoznacznie i
spójnie przypisując aktywności do Ról.
Struktury Organizacyjne Po zmianach, jest wyraźnie zaznaczone, że opisywane struktury organi-
zacyjne mają charakter przykładowy a nie normatywny
Struktura Procesu Nareszcie uspójniono opis procesów w ramach serii. W tej chwili, każdy
proces ma opisane te same parametry, w jednolity sposób (na przykład:
założenia, cele i zakres działania, wejścia/wyjścia, KPIs, CSFs itp.)
Product Manager Wszystkie wystąpienia „Product Manager” zostały zastąpione przez „Se-
rvice Owner”.
Wielkie litery Nadmierne i niespójne wykorzystywanie wyrazów zaczynających się od
wielkiej litery zostało usunięte.
W mojej opinii, przesadzono w drugą stronę. W tej chwili, nazwy procesów, ról, faz i innych kluczo-
wych elementów są pisane małymi literami. Daje to taki efekt, że nie zawsze jesteśmy pewni, czy dane
słowo jest użyte w znaczeniu potocznym, czy „itilowym”.
Rys. 2 Przykład tabeli wejść/wyjść dla Service Strategy ITIL v3
Rys. 3 Nowy dodatek: Related Guidance
970468910.007.png 970468910.008.png 970468910.009.png 970468910.010.png 970468910.011.png 970468910.012.png 970468910.013.png 970468910.014.png 970468910.015.png 970468910.016.png 970468910.017.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin