Plan pracy dydaktyczno – wychowawczej dla dzieci 3-letnich kwiecień 2006 r.
Ośrodkowe tematy tygodniowe i dzienne
Sytuacje edukacyjne tygodniowe i dzienne
Obszary edukacyjne
Co to są Święta Wielkanocne ?
Rozmowy z całą grupą przy ilustracjach o tematyce świątecznej - z wykorzystaniem pacynki. Poszerzanie wiedzy dzieci na temat świąt.
Wykonanie papierowych pisanek – tworzenie dowolnych kompozycji za pomocą odbijania stempelkami zakładanymi na palec. Dbanie o czystość podczas pracy.
Zabawa inscenizowana z całą grupą „Wielkanocny zajączek”.
o.e. kulturowo – estetycznej
o.e. w zakresie mowy i myślenia
o.e. ruchowej
o.e. zdrowotnej
Zagadki wielkanocne
„Zagadki wielkanocne” B. Formy – rozmowa na temat tradycji wielkanocnych powiązana z rozwiązywaniem zagadek. Przybliżenie tradycji wielkanocnych; Zachęcanie do czynnego udziału w przygotowaniach do świąt.
„Motylki” – wykonanie papierowych motyli – ozdób na świąteczny stół. Naklejanie gotowych elementów i nazywanie ich. Udział dzieci w przygotowaniu niespodzianek na świąteczny kiermasz dla rodziców.
Zabawy do piosenki: „ Zapoznanie dzieci ze słowami i melodią piosenki – wskazywanie na elementy nawiązujące do aktualnej pory roku.
o.e. społeczno – moralnej
o.e. muzycznej
o.e. przyrodniczej
o.e. matemat.
W sklepie
Zabawa „W sklepie z zabawkami”
Dalsze próby klasyfikowania przedmiotów wg wielkości – ustawianie na półkach dużych i małych zabawek (wykorzystanie zabawek znajdujących się w sali).
Uważne słuchanie objaśnień nauczycielki.
Cierpliwe czekanie na swoją kolej.
Święta z królikiem
Opowiadanie „Królik szykuje świąteczne niespodzianki”, poparte ilustracjami – rozmowy na temat obrazków. Odczytywanie treści obrazka i opowiadanie, co dzieje się na obrazku. Uczenie się budowania poprawnych prostych i zrozumiałych zdań. Układanie ilustracji we właściwej kolejności – ćwiczenia pamięci i logicznego myślenia.
„Moje pisanki” – malowanie i ozdabianie. Poznanie różnych sposobów wykonania pisanek, doskonalenie sprawności manualnych, podtrzymywanie tradycji wielkanocnych. Dokładne mycie rąk po zakończeniu pracy.
Wkrótce święta
Słuchanie bajki „ rozwijanie wyobraźni dzieci poprzez słuchanie bajki ilustrowanej zabawkami.
Zabawy i ćwiczenia z małymi obręczami i piłeczkami – skupienie uwagi na poleceniach nauczycielki związanych z przebiegiem zabawy.
Zabawy z programu „Zabawa silniejsza niż złość” – wdrażanie do współpracy.
Wykonanie testów do obserwacji.
o.e. w zakresie przyg. do czyt. i pis.
Świąteczne tradycje
Słuchanie bajki popartej teatrzykiem zabawkowym „Zgubione życzenia” – zapoznanie dzieci z tradycją wysyłania świątecznych życzeń (wysłanie kartek dzieciom chorym, zapisanym do naszej grupy). Poszerzenie wiedzy na temat świąt poprzez oglądanie kartek świątecznych. Wykonanie kurczątek na wystawkę – zapoznanie dzieci z etapami wykonania kurczaka. Zachowanie kolejności działań – uważne słuchanie objaśnień nauczycielki.
Zabawy z piosenką
„Piosenki, które znamy” – śpiew zbiorowy i indywidualny dzieci, zabawy z całą grupą. Utrwalenie piosenek poprzez różne formy doskonalące śpiew – zmiana dynamiki, mówienie szeptem. Rozbudzanie poczucia własnej wartości poprzez przełamanie nieśmiałości (występy przy całej grupie).
o.e. w zakresie przyg. do czyt. i pisania
Ozdabiamy obrus
Zabawa „Wzory na świątecznym obrusie”
Manipulowanie figurami geometrycznymi płaskimi bez konieczności nazywania ich, według określonego zadania. Naklejanie gotowych figur (wyciętych z papieru kolorowego) na biały karton – oznaczający obrus.
o.e. społeczno - moralnej
Wiosenny ogród
Zabawa „Narzędzia ogrodnicze”
Klasyfikowanie i nazywanie przedmiotów według przeznaczenia podczas prac w ogrodzie. Układanie narzędzi po skończonej zabawie.
Zabawa z całą grupą do piosenki „Tu lewą mam rączkę..”.
Prace w ogrodzie
Rozmowa połączona z obserwacją prac poczynionych w ogrodzie (ilustracje, lub spacer). Zapoznanie z rodzajami prac wiosennych wykonywanych w ogrodzie: kopanie ziemi, grabienie, sianie. Porównywanie narzędzi ogrodnika. Dostrzeganie użyteczności pracy ogrodnika. Wdrażanie do szanowania przyrody.
o.e. plastycznej
Wiosenne porządki
Zabawy i ćwiczenia ruchowe: orientacyjno – porządkowe, z elementem czworakowania, skoku i równowagi. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych i tułowia.
Zabawy z programu „Zabaw silniejsza niż złość”.
Praca indywidualna – obserwacje.
Wiosna wokół nas
„Wiosenne kwiaty” – oglądanie ilustracji oraz spacer po najbliższej okolicy (przy ładnej pogodzie). Obserwowanie zmian zachodzących wiosną w przyrodzie: pojawianie się kwiatów, pąków liści i kwitnienie drzew. Poznawanie i nazywanie niektórych roślin znajdujących się w najbliższym otoczeniu: krokusy, tulipany, przebiśniegi.
Testy do obserwacji „Kwiaty” – wyrabianie spostrzegawczości poprzez wyszukiwanie takich samych kwiatów.
Słuchamy wiosny
„Wiosenne odgłosy” – zabawa ortofoniczna. Ćwiczenie ortofoniczne usprawniające narządy mowy na zgłoskach: bzz, pi, pi, kap, kap. Doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej poprzez kojarzenie ilustracji z odpowiednim dźwiękiem. Wykorzystanie do zabawy instrumentów: bębenek, grzechotka, trójkąt.
Układanie kompozycji wiosennych z papierowych figur geometrycznych (bez konieczności ich nazywania), przyklejanie na karton, przygotowanie wystawki i nazywanie swoich wytworów.
o.e. konstrukcyjnej
Wiosenny porządek
Zabawa „Pudełka z nasionami”
Dalsze ćwiczenia umiejętności wyodrębniania dwóch przedmiotów z wieloelementowego zbioru. Ćwiczenia w posługiwaniu się liczebnikami głównymi: „jeden, dwa”.
Zachowanie ciszy podczas pokazu nauczycielki.
Testy do obserwacji: wyróżnianie dwóch elementów.
Wiosenna pogoda
„Wycieczka misia” – teatrzyk zabawkowy. Zwrócenie uwagi na zmienność wiosennej pogody zgodnie z przysłowiem: „Kwiecień plecień, bo przeplata, trochę zimy, trochę lata”. Troska o właściwe ubieranie się podczas wiosennych spacerów.
„Kwitnące drzewa” – naklejenie drzew z kawałków papiery i ozdabianie ich wiosennymi kwiatami. Dbanie o estetykę pracy, umiejętne posługiwanie się klejem, dokładne mycie rąk.
j.w.
W kwietniu, planuję również zorganizowanie „Kącika książki domowej”. Każde dziecko przynosi z domu podpisaną książkę. W Sali urządzamy kącik książek przyniesionych przez dzieci. Działanie to ma na celu ukształtowanie u dzieci umiejętności poszanowania książek.
4
sara2881