Plan IV 2006(1).doc

(87 KB) Pobierz
Plan pracy dydaktyczno – wychowawczej dla dzieci 3-letnich kwiecień 2006 r

Plan  pracy  dydaktyczno – wychowawczej                                                                    dla  dzieci  3-letnich                                                                                                         kwiecień  2006 r.

 

Ośrodkowe  tematy  tygodniowe                    i  dzienne

 

Sytuacje  edukacyjne  tygodniowe  i  dzienne

 

Obszary  edukacyjne

Co  to  są  Święta  Wielkanocne ?

Rozmowy  z  całą  grupą  przy  ilustracjach  o  tematyce  świątecznej  - z  wykorzystaniem  pacynki.  Poszerzanie  wiedzy  dzieci  na  temat  świąt.

Wykonanie  papierowych  pisanek – tworzenie  dowolnych  kompozycji  za  pomocą  odbijania  stempelkami  zakładanymi  na  palec.  Dbanie  o  czystość  podczas  pracy.

Zabawa  inscenizowana  z  całą  grupą  „Wielkanocny  zajączek”.

o.e.  kulturowo – estetycznej

o.e.  w  zakresie  mowy  i myślenia

o.e. ruchowej

o.e.  zdrowotnej

 

Zagadki  wielkanocne

„Zagadki  wielkanocne” B. Formy – rozmowa  na  temat  tradycji  wielkanocnych  powiązana  z  rozwiązywaniem  zagadek.  Przybliżenie  tradycji  wielkanocnych;  Zachęcanie  do  czynnego  udziału  w  przygotowaniach  do  świąt.

„Motylki” – wykonanie  papierowych  motyli – ozdób  na  świąteczny  stół.  Naklejanie  gotowych  elementów  i  nazywanie  ich. Udział  dzieci  w  przygotowaniu  niespodzianek  na  świąteczny  kiermasz  dla  rodziców.

Zabawy  do  piosenki:  „                                           Zapoznanie  dzieci  ze  słowami  i  melodią  piosenki – wskazywanie  na  elementy  nawiązujące  do  aktualnej  pory  roku.

o.e.  kulturowo – estetycznej

o.e.  społeczno – moralnej

o.e.  muzycznej

o.e. przyrodniczej

o.e.  ruchowej

o.e.  matemat.

 

W  sklepie

Zabawa  „W  sklepie  z  zabawkami”

Dalsze  próby  klasyfikowania  przedmiotów  wg  wielkości – ustawianie  na  półkach  dużych  i  małych  zabawek  (wykorzystanie  zabawek  znajdujących  się  w  sali).

Uważne  słuchanie  objaśnień  nauczycielki.

Cierpliwe  czekanie  na  swoją  kolej.

o.e.  społeczno – moralnej

o.e.  matemat.

Święta  z  królikiem

Opowiadanie  „Królik  szykuje  świąteczne  niespodzianki”,  poparte  ilustracjami – rozmowy  na  temat  obrazków.  Odczytywanie  treści  obrazka  i  opowiadanie,  co  dzieje  się  na  obrazku.  Uczenie  się  budowania  poprawnych  prostych   i  zrozumiałych  zdań.  Układanie  ilustracji  we  właściwej  kolejności – ćwiczenia  pamięci  i  logicznego  myślenia.

„Moje  pisanki” – malowanie  i  ozdabianie.  Poznanie  różnych  sposobów  wykonania  pisanek,  doskonalenie  sprawności  manualnych,  podtrzymywanie  tradycji  wielkanocnych.  Dokładne  mycie  rąk  po  zakończeniu  pracy.

o.e.  kulturowo – estetycznej

o.e.  w  zakresie  mowy  i myślenia

o.e.  społeczno – moralnej

o.e.  zdrowotnej

Wkrótce  święta

Słuchanie  bajki  „                                                    rozwijanie  wyobraźni  dzieci  poprzez  słuchanie  bajki  ilustrowanej  zabawkami. 

Zabawy  i  ćwiczenia  z  małymi  obręczami  i  piłeczkami – skupienie  uwagi  na  poleceniach  nauczycielki  związanych  z  przebiegiem  zabawy.

Zabawy  z  programu  „Zabawa  silniejsza  niż  złość” – wdrażanie  do  współpracy.

Wykonanie  testów  do  obserwacji.

o.e.  zdrowotnej

o.e.  ruchowej

o.e.  w  zakresie  mowy i myślenia

o.e.  w  zakresie  przyg. do czyt.  i   pis.

Świąteczne  tradycje

Słuchanie  bajki  popartej  teatrzykiem  zabawkowym  „Zgubione  życzenia” – zapoznanie  dzieci  z  tradycją  wysyłania  świątecznych  życzeń  (wysłanie  kartek  dzieciom  chorym,  zapisanym  do  naszej  grupy).  Poszerzenie  wiedzy  na  temat  świąt  poprzez  oglądanie  kartek  świątecznych.   Wykonanie  kurczątek  na  wystawkę – zapoznanie  dzieci  z  etapami  wykonania  kurczaka.  Zachowanie  kolejności  działań – uważne  słuchanie  objaśnień  nauczycielki. 

o.e.  kulturowo – estetycznej

o.e.  społeczno – moralnej

o.e.  w  zakresie  mowy i myślenia

Zabawy  z  piosenką

„Piosenki,  które  znamy” – śpiew  zbiorowy  i  indywidualny  dzieci,  zabawy  z  całą  grupą.  Utrwalenie  piosenek  poprzez  różne  formy  doskonalące  śpiew – zmiana  dynamiki,  mówienie  szeptem.  Rozbudzanie poczucia  własnej  wartości  poprzez  przełamanie  nieśmiałości  (występy  przy  całej  grupie).

Wykonanie  testów  do  obserwacji.

o.e.  muzycznej

o.e.  zdrowotnej

o.e.  ruchowej

o.e.  społeczno – moralnej

o.e.  w  zakresie  przyg.  do  czyt.  i  pisania

Ozdabiamy  obrus

Zabawa  „Wzory  na  świątecznym  obrusie”

Manipulowanie  figurami  geometrycznymi  płaskimi  bez  konieczności  nazywania  ich,  według  określonego  zadania.  Naklejanie  gotowych  figur  (wyciętych  z  papieru  kolorowego)  na  biały  karton – oznaczający  obrus. 

o.e.  matemat.

o.e.  kulturowo – estetycznej

o.e.  społeczno - moralnej

 

Wiosenny  ogród

Zabawa  „Narzędzia  ogrodnicze”

Klasyfikowanie  i  nazywanie  przedmiotów  według  przeznaczenia  podczas  prac  w  ogrodzie.  Układanie  narzędzi  po  skończonej  zabawie.

Zabawa  z  całą  grupą  do  piosenki  „Tu  lewą  mam  rączkę..”.

o.e.  matemat.

o.e.  muzycznej

o.e.  ruchowej

o.e.  społeczno - moralnej

Prace  w  ogrodzie

Rozmowa  połączona  z  obserwacją  prac  poczynionych  w  ogrodzie  (ilustracje,  lub  spacer).  Zapoznanie  z  rodzajami  prac  wiosennych  wykonywanych  w  ogrodzie:  kopanie  ziemi,  grabienie,  sianie.  Porównywanie  narzędzi  ogrodnika.  Dostrzeganie  użyteczności  pracy  ogrodnika.  Wdrażanie  do  szanowania  przyrody.

 

 

 

 

 

 

o.e. przyrodniczej

o.e.  w  zakresie  mowy i myślenia

o.e.  plastycznej

o.e.  matemat.

Wiosenne  porządki

Zabawy  i  ćwiczenia  ruchowe:  orientacyjno – porządkowe,  z  elementem  czworakowania,  skoku  i  równowagi.  Ćwiczenia  dużych  grup  mięśniowych  i  tułowia.

Zabawy  z  programu  „Zabaw  silniejsza  niż  złość”.

Praca  indywidualna – obserwacje.

o.e.  zdrowotnej

o.e.  ruchowej

o.e.  muzycznej

o.e.  społeczno – moralnej

o.e.  przyrodniczej

Wiosna  wokół  nas

„Wiosenne  kwiaty” – oglądanie  ilustracji  oraz  spacer  po  najbliższej okolicy  (przy  ładnej  pogodzie).  Obserwowanie  zmian  zachodzących  wiosną  w  przyrodzie:  pojawianie  się  kwiatów,  pąków  liści  i  kwitnienie  drzew.  Poznawanie  i  nazywanie  niektórych  roślin  znajdujących  się  w  najbliższym  otoczeniu:  krokusy,  tulipany,  przebiśniegi.

Testy  do  obserwacji  „Kwiaty” – wyrabianie  spostrzegawczości  poprzez  wyszukiwanie  takich  samych  kwiatów.

o.e. przyrodniczej

o.e.  w  zakresie  mowy i myślenia

o.e.  w  zakresie  przyg.  do  czyt.  i  pis.

o.e.  matemat.

Słuchamy  wiosny

„Wiosenne  odgłosy” – zabawa  ortofoniczna.  Ćwiczenie  ortofoniczne  usprawniające  narządy  mowy  na  zgłoskach:  bzz,  pi,  pi,  kap,  kap.  Doskonalenie  spostrzegawczości  wzrokowej  poprzez  kojarzenie  ilustracji  z  odpowiednim  dźwiękiem.  Wykorzystanie  do  zabawy  instrumentów:  bębenek,  grzechotka,  trójkąt.

Układanie  kompozycji  wiosennych  z  papierowych  figur  geometrycznych  (bez  konieczności  ich  nazywania),  przyklejanie  na  karton,  przygotowanie  wystawki  i  nazywanie  swoich  wytworów.

o.e.  muzycznej

o.e. konstrukcyjnej

o.e.  plastycznej

o.e.  przyrodniczej

o.e.  w  zakresie  mowy i myślenia

o.e.  ruchowej

o.e.  zdrowotnej

 

Wiosenny  porządek

Zabawa  „Pudełka  z  nasionami”

Dalsze  ćwiczenia  umiejętności  wyodrębniania  dwóch  przedmiotów  z  wieloelementowego  zbioru.  Ćwiczenia  w  posługiwaniu  się  liczebnikami  głównymi:  „jeden,  dwa”.

Zachowanie  ciszy  podczas  pokazu  nauczycielki.

Testy  do  obserwacji:  wyróżnianie  dwóch  elementów.

 

o.e.  matemat.

o.e.  społeczno – moralnej

o.e.  w  zakresie  przyg.  do  czyt.  i  pisania

Wiosenna  pogoda

„Wycieczka  misia” – teatrzyk  zabawkowy.  Zwrócenie  uwagi  na  zmienność  wiosennej  pogody  zgodnie  z  przysłowiem:  „Kwiecień  plecień,  bo  przeplata,  trochę  zimy,  trochę  lata”.  Troska  o  właściwe  ubieranie  się  podczas  wiosennych  spacerów.

„Kwitnące  drzewa” – naklejenie  drzew  z  kawałków  papiery  i  ozdabianie  ich  wiosennymi  kwiatami.  Dbanie  o  estetykę  pracy,  umiejętne  posługiwanie  się  klejem,  dokładne  mycie  rąk.

o.e.  plastycznej

o.e. przyrodniczej

o.e. w  zakresie  mowy i myślenia

o.e.  zdrowotnej

Wiosenne  porządki

j.w.

 

 

 

 

     W  kwietniu,  planuję  również  zorganizowanie  „Kącika  książki  domowej”.  Każde  dziecko  przynosi  z  domu  podpisaną  książkę.  W  Sali  urządzamy  kącik  książek  przyniesionych  przez  dzieci.  Działanie  to  ma  na  celu  ukształtowanie  u  dzieci  umiejętności poszanowania  książek.

4

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin