DDD a uzależnienia.pdf

(121 KB) Pobierz
Dzieci w rodzinie z problemem alkoholowym
Dzieci w rodzinach dysfunkcyjnych,
a problem uzależnienia
Charakterystyka problemu,
wskazówki do pracy wychowawczej .
Dzieci, które łatwo sięgają po substancje psychoaktywne np. alkohol, leki, narkotyki,
a także szybko uzależniają się np. od oglądania telewizji lub gier komputerowych,
bardzo często wychowywane są w rodzinach dysfunkcyjnych, w tym szczególnie
w rodzinach z problemem alkoholowym . Przemoc domowa i poważne zaniedbywanie
obowiązków wychowawczych mogą występować w związku z alkoholem nawet
wtedy, gdy nie występuje jeszcze kliniczne zdiagnozowanie uzależnienia od alkoholu,
lecz jedynie okresowe lub agresywne upijanie się dorosłych członków rodzin.
Tak więc rodzina z problemem alkoholowym to nie tylko rodzina
z tzw. marginesu społecznego. Często problem alkoholowy jest głęboko ukryty
i otoczenie zupełnie nie zdaje sobie z niego sprawy.
Przyczyny dysfunkcji rodziny mogą tkwić również w innych narastających
problemach rodzinnych np. w uzależnieniu któregoś z rodziców od hazardu,
pornografii, a nawet kariery zawodowej.
Dziecko w rodzinie dysfunkcyjnej doświadcza wielu traumatycznych sytuacji
związanych m.in. z destrukcją ról rodzicielskich, chaosem, zaniedbaniem, przemocą
słowną lub fizyczną. Podstawowym źródłem zagrożeń dla dziecka jest stan
chronicznego napięcia i stresu. Trwanie w ciągłej niepewności i nieprzewidywalność
wydarzeń wywołują u dziecka poczucie braku stabilności, porządku życiowego, a co
za tym idzie brak kontroli nad swoim życiem.
Dzieci z rodzin dysfunkcyjnych bardzo często przeżywają wstyd za rodzica, poczucie
winy, strach przed rodzicem, osamotnienie, złość lub wręcz nienawiść do rodzica.
Dziecko w rodzinie dysfunkcyjnej uczy się trzech zasad:
- "nie odczuwaj",
- "nie ufaj",
- "nie mów".
Nie odczuwaj - bo to, co czujesz za bardzo boli lub jest zbyt przerażające.
Nie ufaj - bo wielokrotnie składane obietnice były łamane. Nie ma więc nic pewnego,
nic na czym mógłbyś się oprzeć. Nie mów więc innym o problemie który wprowadza
chaos w rodzinie, ani o tym co czujesz i co myślisz na ten temat.
Nie mów o tym, co dzieje się w domu i o konsekwencjach wynikających z picia lub
innego problemu rodziny. W ten sposób zanika komunikacja nie tylko wewnątrz
1
rodziny, ale i w relacjach "ze światem zewnętrznym". Tworzy się swoistego rodzaju
"tabu", rodzinna tajemnica, której dzieci usilnie strzegą w poczuciu wstydu, lęku
i nadziei, że może w końcu będzie lepiej. Wszystko to sprawia, iż dziecko zaczyna
przyjmować postawę obronną i zamkniętą wobec otaczającej rzeczywistości.
Dzieci w rodzinie dysfunkcyjnej odgrywają cztery podstawowe role:
- bohatera rodzinnego,
- kozła ofiarnego,
- maskotki,
- dziecka niewidzialnego .
Bohaterem jest zazwyczaj najstarsze dziecko w rodzinie, które przejmuje
na siebie obowiązki dorosłych i robi wszystko co może, by naprawić istniejącą
sytuację i utrzymać rodzinę w normie. Jest odpowiedzialne, troszczy się o rodzeństwo,
zajmuje się całym domem, przestrzega reguł, zawsze kończy zadaną pracę
w wyznaczonym terminie. Stara się być perfekcyjne we wszystkim co robi. „Bohater”
żyje w stałym napięciu, wpada w panikę w spontanicznych, nie dających się
przewidzieć sytuacjach.
Kozioł ofiarny odwraca uwagę od rzeczywistych problemów rodzinnych, stając się
wcieleniem rodzinnych frustracji. Wdaje się w bójki, wchodzi w konflikt z prawem,
ucieka z domu. W grupie jest najbardziej przeszkadzającym dzieckiem. „Kozłom
ofiarnym” trudno jest funkcjonować w układach społecznych. Zachowując się w
sposób nieakceptowany przez innych, ciągle spotykają się z dezaprobatą.
Dziecko maskotka odwraca uwagę od rodzinnego problemu skupiając ją na sobie,
zgrywając się, przymilając, błaznując. Jego rola polega na tym, by ulżyć rodzinie
w ciężkiej sytuacji, rozweselając ją swoim humorem i żartami. „Maskotka” nie cofnie
się przed niczym, byle tylko rozweselić innych. W życiu społecznym „maskotki” są
duszą towarzystwa, ale płacą za to wysoką cenę - nikt nie traktuje ich poważnie.
Dziecko niewidzialne pozostaje z boku rodziny, nigdy nie sprawiając najmniejszych
kłopotów. Odizolowane od rodziny, żyje we własnym świecie, w poczuciu samotności
i krzywdy. Jest to dziecko nie dostrzegane, o którym nikt nie pamięta. Uczestnictwo w
pracy zespołowej może sprawiać mu trudność. Na zewnątrz nieśmiałe i pełne rezerwy,
„dziecko niewidzialne” jest niezdolne do stawiania czoła problemom.
Dziecko czasami może podejmować więcej niż jedną rolę i zachować się różnie w
zależności od sytuacji, w jakiej się znalazło. Czasami zdarza się, że z chwilą odejścia z
domu bohatera rodzinnego (co nie jest częste, bo bohater jest mocno związany z
rodziną swoim poczuciem obowiązku opiekowania się innymi) kozioł ofiarny
przejmuje jego zadania i sam wchodzi w rolę bohatera. Dotychczasowa czarna owca w
rodzinie staje się jej podporą. Potwierdza to fakt, że role są nieświadomą próbą
odpowiedzi na sytuację rodzinną, próbą przystosowania się do "chorego" układu
rodzinnego i utrzymania go w równowadze.
2
Role odgrywane przez dzieci pełnią ważną funkcję w rodzinie, tzn. rodzina (jako
całość) oczekuje od poszczególnych dzieci właśnie takich zachowań
i wzmacnia je. Dzięki nim rodzina może przetrwać.
Jednak poza rodziną pełnienie tych ról traci swoją funkcjonalność. Nie przynoszą już
takich korzyści, a wręcz przeciwnie - zaczynają działać na szkodę dzieci. Z każdym
kolejnym rokiem, kiedy sytuacja w rodzinie nie zmienia się, a uzależnienie rozwija
się, mechanizmy obronne dzieci utrwalają się, doprowadzając do coraz większych
niepowodzeń w świecie zewnętrznym. Ostatecznie dzieci z rodzin dysfunkcyjnych,
cierpią jako dorośli z powodu zachowań, które przestały pełnić już swoją pierwotną
funkcję, nastawioną na przetrwanie. Dorośli bohaterowie zatracają się w pracy, gubiąc
z pola widzenia własne potrzeby, stają się zależni od "bycia potrzebnym"
i od oceny innych osób. Kozioł ofiarny często zostaje społecznym wyrzutkiem,
odtrącanym przez innych ludzi. Zagubione dziecko staje się odludkiem, stroni
od kontaktów z ludźmi i od okazji towarzyskich. Maskotki, dowcipnisia na życzenie,
nikt nie traktuje poważnie.
Dzieci z rodzin dysfunkcyjnych prezentują opisane wyżej zachowania również
na terenie szkoły. Często sprawiają wiele trudności wychowawczych np. trudno
integrują się z rówieśnikami lub przyjmują role negatywnych liderów, są nieufne
wobec nauczycieli, często kłamią po to aby ukryć prawdę o dramacie swojej rodziny,
mają niskie poczucie własnej wartości i dlatego ich motywacja do pokonywania
trudności jest często bardzo słaba. Szczególnie dzieci wychowywane w rodzinach
z problemem alkoholowym, nie mając odpowiedniego wsparcia w osobach dorosłych,
rzadko są odpowiednio przygotowane do lekcji – mają nie odrobione zadania,
nie przynoszą do szkoły podręczników i zeszytów, a czasami po prostu ich nie mają.
Często zdarzają się im niekontrolowane wybuchy agresji, zachowania nałogowe,
w tym upijanie się lub zażywanie innych środków uzależniających (co może wynikać
z modelu domu i łatwości w dostępie do tych środków).
Jak pomóc dziecku z rodziny dysfunkcyjnej ?
1. Przede wszystkim należy dobrze zrozumieć naturę jego problemów .
Musimy rozpoznać, jaką rolę dziecko odgrywa w rodzinie. Inaczej należy
pracować z bohaterem rodzinnym, inaczej z dzieckiem niewidzialnym. Dla każdej
z ról są inne korekcyjne strategie. To, co może pomóc jednemu dziecku,
dla drugiego może być pogłębianiem treści urazowej. Należy więc stwarzać
dziecku okazję do zdobywania takich doświadczeń, które wywołują u niego
zmianę sądów o rzeczywistości, zmianę zachowania i odreagowanie emocjonalne.
Różnorodne zajęcia z dziećmi mogą pełnić funkcje socjoterapeutyczne, jeśli
stanowią dla dziecka doświadczenia korygujące. Cel zajęć powinien być określony
nie tylko dla całej grupy, ale dla poszczególnych jej członków. Każde dziecko
powinno mieć opracowany swój indywidualny plan pomocy, dostosowany do jego
potrzeb, rozeznanych przez dobrze przygotowaną diagnozę. Spojrzenie na sytuację
dziecka z różnych punktów widzenia - stanu jego potrzeb, dotychczasowego
rozwoju, aktualnego momentu rozwojowego urazów jakie przeżyło
i ich konsekwencji, roli jaką pełni w rodzinie oraz uwzględnienie interakcji
3
tych czynników, daje szansę na możliwie pełną ocenę sytuacji i zaplanowanie
kierunków działań i kolejności ich realizacji.
Udzielając pomocy dziecku wychowującemu się w rodzinie alkoholowej,
zwłaszcza tej gdzie występuje nasilona przemoc i zaniedbanie, wychowawca
powinien nawiązać kontakt z innymi instytucjami, jak pomoc społeczna, policja,
kurator, poradnia psychologiczno - pedagogiczna, pedagog szkolny, punkt
konsultacyjny. Współpraca pomiędzy nimi i skoordynowanie podejmowanych
działań może przyczynić się do poprawy sytuacji dziecka oraz zwiększenia
skuteczności interwencji podejmowanych wobec pozostałych członków rodziny,
zwłaszcza w aspekcie motywowania rodziców do podjęcia terapii i rozwiązania
problemów osobistych. Pomoc dziecku powinna być zawsze zintegrowana
z pomocą rodzinie.
2. Warto nawiązać indywidualną relację pomiędzy dzieckiem a osobą
wspierającą.
Dzieciom żyjącym w rodzinach dysfunkcyjnych, zwłaszcza w rodzinach
czynnych alkoholików, bardzo potrzebne jest wsparcie w przetrwaniu. Należy
pomóc dziecku w radzeniu sobie w różnych trudnych czy niebezpiecznych
sytuacjach rodzinnych np. gdy ojciec jest agresywny, dzieci zostają same w domu
bez opieki, matka leży pijana i nie daje znaku życia itp. Można wspólnie
z dzieckiem opracować takie strategie zachowania, które umożliwią mu
zachowanie adekwatne do danej sytuacji. Osoba wspierająca może też budować
wspólnie z dzieckiem system wsparcia zewnętrznego, a więc poszukiwać
bezpiecznych miejsc i osób, na pomoc których dziecko może liczyć
(np.: dziadkowie, ciocia, sąsiadka). Ważne, by pomóc dziecku w zrozumieniu tego,
co dzieje się w rodzinie oraz w radzeniu sobie z lękiem, bólem, samotnością,
poczuciem winy czy innymi trudnymi uczuciami. Trzeba to robić ostrożnie,
by nie naruszać więzi dziecka z rodzicami. Edukacja dotycząca uzależnienia może
być zagrażająca dla dziecka, którego rodzice nie leczą się. Podjęcie tego tematu
może spowodować uruchomienie u dziecka mechanizmów obronnych
i w konsekwencji wycofanie.
Dlatego nawiązując kontakt należy być uważnym we wchodzeniu w sytuację i
problemy dziecka. Warto czujnie otwierać przestrzeń kontaktu, nie przyspieszając
na siłę swoich działań (jeśli nie są to działania interwencyjne). W kontakcie z
dzieckiem należy zwracać uwagę na kontakt emocjonalny, niewerbalny – on może
dużo więcej wyrażać niż wypowiadane przez dziecko słowa.
Opracowanie: Pełnomocnik Prezydenta Katowic ds. Rozwiązywania Problemów Uzależnień
Na podstawie:
- B.Robinson, J.Rhoden „Pomoc psychologiczna dla dzieci alkoholików”.
Warszawa 2000r.
- W. Skrzypczak "Dzieci alkoholików - zdarzenia traumatyczne". Łódź 2000r.
- www.parpa.pl
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin