Strategia reklamy marki, produktów i usług.pdf

(401 KB) Pobierz
Strategia reklamy marki, produktów i usług
Strategia reklamy marki,
produktw i usĀug
Autor: Agnieszka Dejnaka
ISBN: 83-7361-791-4
Format: A5, stron: 176
Poznaj tajniki skutecznej reklamy
Mwi siķ, Ńe reklama jest dłwigniĴ handlu. Czy jednak moŃemy tak powiedzieě o kaŃdej
reklamie? Ile reklam staje siķ tematem Ńartw, parodii, krytyki a nawet skandali?
Ile z nich skutecznie odstrasza potencjalnych klientw zamiast ich zachķciě?
Stworzenie oryginalnej kampanii reklamowej, ktrej efektem bķdzie zainteresowanie
produktem, usĀugĴ lub firmĴ, jest sporym wyzwaniem nie tylko dla agencji reklamowej,
ale rwnieŃ dla osoby koordynujĴcej ten proces z ramienia zleceniodawcy.
Wybr odpowiedniej grupy docelowej oraz mediw wykorzystywanych przy promocji
to kluczowe elementy skutecznej kampanii reklamowej.
KsiĴŃka âStrategia reklamy marki, produktw i usĀugÒ opisuje szczegĀowo wszystkie
zagadnienia zwiĴzane z kampaniami reklamowymi. CzytajĴc jĴ dowiesz siķ, jakie
miejsce w dziaĀaniach marketingowych zajmuje reklama oraz jak wpĀywa na
postrzeganie firmy i jej produktw. Poznasz rŃne rodzaje przekazu reklamowego
i nauczysz siķ dobieraě odpowiedniĴ formķ reklamy do promowanych towarw lub
usĀug. W ksiĴŃce znajdziesz rwnieŃ praktyczne porady dotyczĴce przygotowywania
schematu identyfikacji wizualnej firmy i materiaĀw promocyjnych oraz planowania
skutecznych kampanii reklamowych z wykorzystaniem rŃnych mediw.
¤ Modele i funkcje reklamy
¤ Okreľlenie potrzeb klienta
¤ Slogany reklamowe i reklama wizualna
¤ Identyfikacja wizualna firmy Ð logotyp, liternictwo i kolorystyka
¤ Projektowanie reklam prasowych
¤ Reklama internetowa i multimedialna
¤ Kampanie reklamowe w radiu i telewizji
¤ Reklama zewnķtrzna
¤ Projektowanie kompleksowych kampanii reklamowych
66912131.007.png 66912131.008.png 66912131.009.png 66912131.010.png 66912131.001.png 66912131.002.png
Spis treści
1. Miejsce reklamy w działaniach marketingowych firmy ...............5
1.1. Dlaczego reklama? ......................................................................................... 5
1.2. Podejmowanie decyzji przez klienta. Wpływ reklamy ..........................24
2. Kreatywna i efektywna reklama .......................................................41
2.1. Komunikacja słowem ................................................................................. 41
2.2. Tworzenie reklam obrazem .......................................................................54
2.3. Identyfikacja wizualna firmy i jej rola w reklamie ................................. 63
3. Warsztat reklamy, czyli co i jak zrobić .......................................... 73
3.1. Jak wykonać identyfikację wizualną firmy? ............................................73
3.2. Reklama prasowa, której nie przeoczysz .................................................84
3.3. Internet, czyli jak się zareklamować? .......................................................96
3.4. Reklama radiowa i telewizyjna ...............................................................107
3.5. Reklama zewnętrzna ................................................................................. 115
4. Planowanie, wykonanie i badanie końcowego efektu reklam ..... 123
4.1. Kampania reklamowa firmy ................................................................... 123
4.2. Kampania reklamowa w Internecie ....................................................... 132
AZalety i wady różnych form reklam ..............................................137
B Identyfikacja wizualna firmy Seven Heaven ..............................139
C Spis rysunków i tabel ........................................................................155
D Bibliografia .........................................................................................163
Skorowidz ............................................................................................167
66912131.003.png
Warsztat reklamy,
czyli co i jak zrobić
3.1. Jak wykonać identyfikację wizualną
firmy?
Identyfikacja wizualna firmy składa się z trzech głównych części:
elementów podstawowych (znaków, kolorystyki, typografii), projektów
materiałów drukowanych wewnętrznych oraz projektów graficznych
reklam.
3.1.1. Logotyp i logo
Nazwa firmy powinna kojarzyć się z branżą, w jakiej działa przedsię-
biorstwo. Graficzne przedstawienie nazwy firmy to logotyp.
Logo można zbudować na logotypie, na samym znaku graficznym lub na połączeniu
logotypu z grafiką.
66912131.004.png
74
Startegia reklamy marki, produktów i usług
Należy dokonać analizy logo (jeśli takie istnieje w firmie) i podjąć
decyzję, czy będzie ono całkowicie zmienione, czy tylko rewitalizo-
wane. Rewitalizacja logo polega na zmianie jego wyglądu, jednak
bez całkowitej zmodyfikowania jego kształtów i kolorystyki. Rewita-
lizację znaku wykonuje się, gdy logo jest źle skonstruowane, nieczytelne
albo firma zmienia branżę działalności i chce go lekko zmodyfikować.
W logo analizuje się takie elementy jak:
kształt , wśród którego możemy wyróżnić: kanciaste (kojarzone
z siłą, dynamizmem), owalne (kobiece, odpowiednie dla
produktów ochronnych), formy proste (produkty elitarne)
i zakrzywione (produkty innowacyjne).
kontrast , dzięki któremu możemy tonować różnorodność
elementów budujących logo.
symetria lub asymetria . Symetryczne logo wprowadza
uporządkowanie, ładniej się komponuje z elementami
graficznymi reklamy, natomiast asymetryczne wzbudza niepokój,
ale także bardziej zwraca uwagę i jest łatwiejsze do zapamiętania.
obszar logo . Można go podzielić na zbudowany na planie
prostokąta (poziomy, pionowy) oraz na polu kwadratu.
Prostokątne kształty określa się jako mocne, natomiast obłe
i kwadratowe jako delikatne.
Logo należy zwymiarować, aby znać dokładne proporcje i rozmiesz-
czenie poszczególnych elementów. Po zaprojektowaniu należy przed-
stawić możliwe do wykorzystania formy logo (kolorowe, czarno-białe)
oraz zakazane (zakazane kolory, tła, przestawienia elementów itp.).
Przykład:
Logo linii lotniczych Seven Heaven oraz zakazane formy jego stoso-
wania (rysunki 3.1 i 3.2).
Logo jest zbudowane na planie prostokąta, asymetryczne. Znaczki po
lewej stronie wskazują na dynamizm oraz mają symbolizować ptaki,
które szybują po niebie (odniesienie do linii lotniczych).
Warsztat reklamy, czyli co i jak zrobić
75
Rysunek 3.1. Logo
Źródło — projekt graficzny wykonany i udostępniony przez Monikę Serafin,
specjalistę ds. reklamy wizualnej.
Rysunek 3.2. Niedozwolone formy logo
Źródło — projekt graficzny wykonany i udostępniony przez Monikę Serafin,
specjalistę ds. reklamy wizualnej.
Po zaprojektowaniu logo należy określić jego kolorystykę w modelu
CMYK oraz krój pisma, jaki ma być użyty. W podanym wyżej przy-
kładzie kolor niebieski jest zdefiniowany jako CMYK: C 90, M 35,
Y 0, K 5. Czcionka to News Goth BT.
W obszarze logo nie można umieszczać żadnych znaków dodatko-
wych. Logo nie może być deformowane i nie ma możliwości zmiany
firmowego koloru, wymiarów ani czcionki.
66912131.005.png 66912131.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin