Wymiana chłodnicy klimatyzacji peugeot 307 SW(1).pdf

(1669 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Wymiana ch\263odnicy klimatyzacji.doc)
Wymiana chłodnicy klimatyzacji (skraplacza)
w PEUGEOT 307 SW, 1.6HDI, FAP 109KM, 2007R.
TRUDNOŚĆ: Średnio skomplikowane.
CZAS: 2h robiłem sam bez pośpiechu, we dwóch na pewno szybciej.
NARZĘDZIA: Torxy, klucz nasadowy 10, dobrze mieć przegub cardana z grzechotką, śrubokręt,
kawałki folii, gumki recepturki. Dobrze mieć kanał ale da się i bez, tak właśnie robiłem.
śeby wymienić skraplacz trzeba odkręcić chłodnicę wody dlatego Ŝe ta zasłania cały dostęp
do skraplacza. Sama chłodnica klimatyzacji nie jest mocowana na Ŝadne śruby i trzyma się
tylko na gumowych amortyzatorach. Chłodnica wody jest mocowana od góry dwoma
uchwytami które trzeba odkręcić. Nie trzeba spuszczać wody z układu bo chłodnica wody ma
elastyczne węŜe i po poluzowaniu moŜna nią manewrować wystarczająco do wyciągnięcia
skraplacza.
Ale po kolei:
Unosimy przód auta i demontujemy osłonę silnika jeŜeli jest na wyposaŜeniu. Nie będę
opisywał jak to się robi bo to banalna sprawa, wystarczy klucz nr.10 i śrubokręt. Jak ktoś tego
nie potrafi zrobić nie ma co się brać za resztę.
Luzujemy przedni zderzak.
Odkręcamy 2 śruby kluczem nr.10.
Wyciągamy 4 spinki przy pomocy śrubokręta.
1/5
2011-05-14
667575327.001.png
Odkręcamy mocowanie chłodnicy wody.
Na poniŜszym zdjęciu uchwyty chłodnicy wody [2] są juŜ wyjęte i połoŜone w miejscu w
którym normalnie są zamocowane pod ramą [3].
Odciągamy zderzak [1] w kierunku pokazanym zieloną strzałką do uzyskania szczeliny ok. 3-
4cm tak Ŝeby zmieścił się klucz. UkaŜą nam się wtedy dwie śruby którymi przykręcone są
właśnie mocowania [2]. Odkręcamy je i wyciągamy.
2
3
1
Chłodnica wody jest juŜ poluzowana od góry i Ŝeby ją wyjąć i manewrować trzeba jej górę
odciągnąć w kierunku silnika i unieść do góry Ŝeby zeszła z dolnych mocowań.
Chłodnica wody po
poluzowaniu.
W tle widać kawałek skraplacza schowanego pod ramą. To
właśnie przez tą szczelinę po maksymalnym odciągnięciu
chłodnicy wody będziemy go wyciągać.
2/5
2011-05-14
667575327.002.png
Dla zwiększenia pola manewru dobrze teŜ wyciągnąć rurę wlotu powietrza.
Wystarczy zdjąć plastikową osłonę, odkręcić jedną śrubę przy końcu rury, przekręcić całą
rurę w lewo i pociągnąć do siebie.
Rura wlotu
powietrza
Osłona
Odkręcamy rurki klimatyzacji.
Rurki łączące skraplacz znajdują się po jego lewej stronie patrząc od czoła samochodu, zaraz
obok chłodnicy powietrza. Po jednej śrubie na króciec. Jedną odkręcamy górą, drugą od
spodu samochodu. Przewody wychodzą dość łatwo.
Wlot górny po
zdjęciu przewodu
Słabo widoczny wlot
dolny.
3/5
2011-05-14
667575327.003.png
Zaraz po wyciągnięciu przewodów na końce zakładamy folię i ściskamy gumką.
Zabezpieczenie Ŝeby do układu nie dostały się niepoŜądane drobinki pyłu, piasku etc.
Zresztą po poluzowaniu chłodnicy wody moŜna zobaczyć ile syfu zbiera się pomiędzy
chłodnicami. Trzeba to wyczyścić i lepiej Ŝeby nic się nie dostało do układu.
Odciągamy chłodnicę wody w opisany wcześniej sposób, to samo robimy ze skraplaczem.
Wysuwamy go z zaczepów w kierunku silnika i do góry pomiędzy ramą a chłodnicą wody.
Mocowanie skraplacza
od góry
Chłodnica wody.
Wymontowany
skraplacz
4/5
2011-05-14
667575327.004.png
Zakładamy nową chłodnicę i skręcamy wszystko w odwrotnej kolejności.
Na koniec jeszcze kilka słów z moich obserwacji.
Warto jest sprawdzić stan dwóch oringów na końcówkach przewodów, mogą być sparciałe,
spękane, wtedy do wymiany.
Przy kupnie nie oryginalnej chłodnicy trzeba teŜ zwrócić uwagę na dobry rozmiar osuszacza,
to ta tuba w skraplaczu po lewej stronie na zdjęciu powyŜej. MoŜe się zdarzyć, Ŝe pomimo
dobrego numeru chłodnica się nie zmieści albo coś się przetrze. Druga sprawa do dwa boczne
wyjścia na przewody, mogą być wypuszczone za daleko. U mnie są tak długie, Ŝe dotykają
chłodnicy powietrza i musiałem to cienką gumą przedzielić.
Nowa chłodnica w opakowaniu ma zatkane wloty i jest nabita gazem, prawdopodobnie
azotem. JeŜeli przy usuwaniu korków nie będzie słychać świstu uchodzącego gazu to
najprawdopodobniej jest nieszczelna. Być moŜe nie wszystkie chłodnice tak mają ale moja
miała juŜ wbudowany dodatkowy zaworek przez który był nabijany gaz. Dobra metoda bo w
czasie transportu róŜne rzeczy mogą się przytrafić, a tak to od razu wiadomo czy jest dobra
czy nie.
Przygotował: CHABER
Opinie, uwagi: chab(at)wp.pl
5/5
2011-05-14
Zgłoś jeśli naruszono regulamin