LABORATORIUM TECHNOLOGII REMONTÓW
Katedra Materiałów Okrętowych i Technologii Remontów
Ćwiczenie Nr 2
Temat:
Proces technologiczny naprawy
wirówki paliwa i oleju smarnego
PROWADZĄCY: mgr inż. W. Kończewicz
Nazwisko Imię
Lewandowski Krystian
Labuda Wojciech
Richert Andrzej
ROK
Data wykonania ćwiczenia:
13/10/2004
TRUOiP
OCENA PODPIS
…………… ……………
I. Cel ćwiczenia.
Celem ćwiczenia było praktyczne zapoznanie się z budową, zasadą działania oraz sposobem weryfikacji, pomiarów i napraw wirówki paliwa i oleju smarnego/
II. Charakterystyka ogólna wirówek
Wirówki stosowane w okrętownictwie do oczyszczania olejów pędnych i smarowych można podzielić na dwie zasadnicze grupy:
A. Puryfikatory (rys 2.), zwane inaczej wirówkami oczyszczającymi, w których następuje oddzielenie dwóch nierozpuszczalnych w sobie cieczy o różnych ciężarach właściwych przy równoczesnym oddzieleniu cięższych cząstek stałych jako zanieczyszczeń
B. Klasyfikatory, zwane wirówkami klarującymi, w których następuje usuwanie z olejów zanieczyszczeń w postaci cząstek stałych i nieznacznych ilości płynnych, cięższych składników.
Podstawowe różnice w budowie puryfikatorów i klasyfikatorów:
· Talerze klasyfikatorów nie maja otworów jak w puryfikatorach
· Kaptur talerzy z szyjka jest zastąpiony w puryfikatorze kapturem talerzy bez szyjki
· Zastąpienie tarczy wodnej w puryfikatorze osłoną rozdzielacza odprowadzającą w klasyfikatorze oczyszczony olej na zewnątrz wirującego bębna.
W praktyce okrętowej w puryfikatorach (rys 1.) oddzielane są z olejów najczęściej stałe zanieczyszczenia oraz woda z płynnym szlamem a klasyfikatorów używa się jako wirówek do oczyszczania w miarę czystego oleju bądź w połączeniu szeregowym wirówek (puryfikator – klasyfikator) jako drugi stopień.
Wirówki oczyszczające wyposażone są w dwa odprowadzenia z wirującego bębna jednym z nich, bliższym osi obrotu bębna, usuwany jest na zewnątrz oczyszczony olej, drugim odległym od osi usuwane są płynne zanieczyszczenia (cięższe od oleju – woda).
Coraz powszechniejsza jest też automatyzacja siłowni okrętowej stąd też wystąpiła konieczność skonstruowania wirówek do oczyszczania olejów opałowych, napędowych, smarowych. Samooczyszczanie bębna pracującej wirówki z zanieczyszczeń stałych bez konieczności zatrzymania wirówki stanowi jeden z najbardziej pożądanych procesów w nowoczesnych instalacjach oczyszczających. Usuwanie osadów z bębna w czasie pracy polega na otwarciu na bocznej ściance obracającego się z dużą prędkością bębna otworów przez które dzięki sile odśrodkowej wyrzucane są na zewnątrz wszelkie zanieczyszczenia.
Rysunek 1 – Schemat wirówki oczyszczającej (puryfikator)
3 – kadłub bębna
6 – rozdzielacz bębna
7 - talerze
8 - Kaptur talerzy puryfikatora
10 - Pokrywa bębna
12 - Tarcza wodna selekcyjna
* Oznaczenie wg. l.p w tabelce
III. Przebieg i wyniki spostrzeżeń
Do weryfikacji części w ćwiczeniu posłużyła nam wirówka do oczyszczania oleju będąca puryfikatorem do oddzielania fazy ciężkiej (np.woda od oleju) świadczy o tym granica podziału, przebiegająca przez otwory w talerzach znajdujące się bliżej zewnętrznej krawędzi talerzy.
Z tabliczki znamionowej odczytaliśmy następujące dane naszej wirówki:
· Rok produkcji 1981
· Wał bębna 7300 mm
· Ciężar 190 kg
· Liczba obrotów 79 – 83 obr/min
L.p
Nazwa części
Materiał
Uwagi
1.
Kadłub wirówki
Żeliwo
Brak zastrzeżeń
2.
Pokrywa wirówki
Aluminium
3.
Kadłub bębna
Stal nierdzewna
4.
Pierścień gumowy
Guma
ubytki
5.
Nakrętka kołpakowa
Mosiądz
6.
Rozdzielacz bębna
Uszkodzenie wypustów centrujących położenie rozdzielacza bębna
7.
Talerze
Uszkodzenia mechaniczne (deformacja materiału), nieciągłość oznaczenia talerzyków
8.
Kaptur talerzy puryfikatora
Uszkodzenia mechaniczne (zadrapania, wgniecenia)
9.
Ubytki
10.
vol-n