RYSOWANE WIERSZYKI-PROGRAM TERAPEUTYCZNY.doc

(39 KB) Pobierz
RYSOWANE WIERSZYKI – PROGRAM TERAPEUTYCZNY STYMULUJĄCY ROZWÓJ PSYCHOMOTORYCZNY DZIECKA

RYSOWANE WIERSZYKI – PROGRAM  TERAPEUTYCZNY STYMULUJĄCY ROZWÓJ PSYCHOMOTORYCZNY DZIECKA

 

Wstęp

Poniższy program odwołuje się do zbioru rysowanych wierszyków znanych i dostępnych w literaturze. Zawiera oryginalną grafikę oraz propozycje utworów, które powstały przy aktywnym udziale dzieci. Program kierowany jest do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Nadrzędnym celem tego programu jest wszechstronny rozwój dziecka i włączenie rodziców   do wielostronnego rozwoju dziecka.

Program ten realizuje zadania z zakresu pomocy psychologicznej dla rodziców zgodnie z obowiązującym Rozporządzeniem  Ministra Edukacji Sportu z dnia 7 stycznia 2003r.   § 2. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

Rysowane teksty stanowią formę rysunku narastającego związanego ze słowem. Słowem  i rysunkiem dzieci bawią się chętnie zarówno w wieku przedszkolnym jak i szkolnym. Małe dzieci zachęcamy do kolorowania powstałych elementów oraz do uzupełniania  elementami według własnych pomysłów dzieci. Dziecko może również wykonać samodzielnie, ale nie należy wymagać od niego dokładnego kopiowania, ani też żądać, by kreski i kółka miały nienaganny kształt. Starsze dzieci możemy zachęcać do samodzielnego tworzenia rysunków, ale należy mieć na uwadze, aby nie przyzwyczaić dzieci do rysowania zbyt uproszczonymi schematami. Należy również zapewnić dzieciom możliwość częstego i samodzielnego rysowania.

     

Cele ogólne

·          stymulowanie rozwoju mowy dziecka;

·          aktywizowanie dzieci nieśmiałych z opóźnionym rozwojem mowy;

·          rozwijanie ćwiczeń ruchowych i manualnych (motoryki małej i dużej);

·          przygotowanie do nauki pisania;

·          pobudzanie procesów poznawczych (spostrzegania, myślenia, uwagi, wyobrażenia);

·          pobudzanie dzieci zahamowanych i uspokajanie dzieci nadpobudliwych.

 

Cele szczegółowe:

·          rozwijanie umiejętności wypowiadania się;

·          wzbogacanie słownika biernego i czynnego dziecka;

·          rozwijanie logicznego myślenia  poprzez wykonywanie zadań polegających                          na rysowaniu  elementów zgodnie  z wypowiadanym tekstem;

·          rozwijanie aktywności twórczej dziecka poprzez wykonywanie zadań polegających na uzupełnianiu rysunku elementami według własnych pomysłów;

·          rozwijanie wyobraźni poprzez samodzielne wykonywanie rysunku inspirowanego tekstem wiersza;

·          rozwijanie umiejętności tworzenia  rysunków  coraz bardziej szczegółowych;

·          rozwijanie wyobraźni dziecka poprzez wykorzystanie  rysunków do zabawy;

·          rozwijanie umiejętności posługiwania się różnymi technikami plastycznymi.

 

Treści nauczania:

Treści nauczania stanowią znane wierszyki o prostej treści, rymowanki, przysłowia, wyliczanki. Wykorzystano karty pracy Ewy Małgorzaty Skorek. Wierszyki wprowadzane są zgodnie z prezentowaną niżej tematyką:

 

  To jestem ja

  To mój domek

  Moje zabawki

  Mój piesek

  Przybory do mycia

  Zagroda

  Zwierzęta domowe

  Zwierzęta, które latają

  Zwierzęta, które pływają

  Drzewa

  Rabata

  Nad stawem

  Dzieci

 

Procedury osiągania celów

Ze względu na specyfikę występującą w nauczaniu uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim początkowa faza powinna przybliżyć dzieciom najbliższe otoczenie.

W dalszej pracy rysowane wierszyki mają bawić, uczyć oraz stwarzać  możliwości rozwoju dziecka, aktywizować dzieci do podejmowania prób korzystania ze słowa mówionego, wdrażać do wypowiadania się oraz przygotować dzieci do nauki pisania. Rysowane wierszyki są wykorzystywane również do utrwalania nowo poznanej głoski oraz do uatrakcyjniania zajęć.

 

Opis przewidywanych osiągnięć

Uczeń:

·          kojarzy słowa z elementami graficznymi rysunku;

·          korzysta ze słowa mówionego;

·          uzupełnia tekst odpowiednimi elementami rysunku;

·          zachowuje kolejność rysowanych elementów z wypowiadanym tekstem;

·          uzupełnia rysunek elementami według własnych pomysłów;

·          samodzielnie tworzy rysunek;

·          tworzy rysunki coraz bardziej szczegółowe;

·          wykorzystuje rysunki do zabawy;

·          rysunki wykonuje różnymi technikami.

 

Sposób oceniania osiągnięć

·          poinformowanie ucznia i rodziców o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie;

·          motywowanie ucznia do dalszej pracy;

·          pozytywne wzmacnianie ucznia;

·          dostarczanie rodzicom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin