Tabulatura & Techniki gry
Tabulatura jest to rodzaj zapisu muzyki (inne to nuty, akordy), jej plusem jest łatwość czytania i grania z niej, a minusem brak możliwości pokazania długości dźwięku (choć robiąc taby można to jakoś uwzględnić). Przeważnie w oryginalnych tabulaturach, pod tabem jest zapis nutowy, który pokazuje gitarzyście długości i odległości pomiędzy dźwiękami.Główną zasadę wytłumaczę na przykładzie Enter Sandman, intro z tej piosenki pamięta chyba każdy. introe1---------------------------H2---------------------------G3---------------------------D4--------5-------------5----A5-----7--------7----7-------E6--0-------6-5---0-------6-5Główne zasady:e1,H2...E6 jest oznaczenie strun: e1 to najcieńsza, a E6 to najgrubsza. Te cyferki na kreskach (strunach) oznaczają progi na których musisz przyciskać daną strunę ( 0 - to pusta struna, nieprzyciskana). Taby czyta się od lewej do prawej, czyli to intro będziesz grał w następujący sposób: nie przyciskając żadnego progu grasz strunę E (najgrubszą), później trzymając palca na 7 progu grasz strunę A, następnie trzymając na 5 progu szarpiesz strunę D i tak dalej... e1--------------------H2--------------------G3--------------------D4--------8-----------A5--------9-----------E6--------0-----------Jeśli liczby stąją w tym samym pionie to grasz to następująco: trzymając wskazującego palca na 8, "fucka" na 9 progu grasz 3 górne struny (struna E jest nie przyciskana) jednocześniePowtarzanie: e1|----------------------|H2|----------------------|G3|*--------------------*|D4|*-------4----0-------*|A5|-----2----2-----------|E6|----------------------|W tym takcie należy zwrócić uwagę na gwiazdki (*). Czytając tabulatury czasami może się pojawić takie coś, czyli gwiazdki na strunach G3 i D4 (np. One) i oznaczają one, że to co znajduje się pomiędzy jednymi gwiazdkami, a drugimi należy zagrać dwa razy, a dopiero potem dalszą część tabulatury. Na przykład: x2e1|----------------------|-----|H2|----------------------|-----|G3|*--------------------*|-----|D4|*-------4----0-------*|--2--|A5|----------------------|--2--|E6|-----3----3-----------|--0--|Pierwszy takt grasz 3 razy (bo jest napisane x2 + gwiazdki [podwójne granie]), . a następnie chwyt E5. Co do tych gwiazdek to najlepiej podczas nauki tabów puszczaj sobie oryginał piosenki i wtedy będziesz wiedział co się powtarza, a co nie. Czasami możecie się spotkać z takim czymś w/flanger. Takie oznaczenie zawsze znajduje się nad taktem i oznacza to z jakim efektem gitarowym należy zagrać poniższy fragment. Literka w/ oznacza (z angielskiego - with) z (czymś). Po polsku zabrzmi to tak z flangerem. Mogą się pojawić nazwy clean (czyli bez żadnego efektu), distortion (przester=czadzik), octavier, chorus, wah-wah (kaczka) itp. Jeżeli nic nie jest napisane to grasz to bez efektu (czyli clean).Tego oznaczenia używa się też do pokazania, w którym momencie należy grać jakiś niestandardowy riff (często nazywane: Rhy. Fill, Riff #1, Riff A, Fill 1). Oznaczenie znajduje się nad taktem, a dalej zapewne możemy znaleść określenie tego riffu (przykład tabulatura One). Oto opisany przykład użycia w/ x3 w/ Fill1 e|----------------------------|----------------------------|H|----------------------------|----------------------------|G|*--------------------------*|----------------------------|D|*------------5-------------*|-------------5--------------|A|---------7---------------7--|---------7---------------7--|E|-----0-----------6---5------|-----0----------6---5-------|Fill 1 w/wah-wah1|--------------0-----|2|------------0-------|3|----------0---------|4|--------2-----------|5|------2-------------|6|----0---------------| Pierwszy takt grasz 4 razy, za 5 razem wchodzi 2 gitara z akordem e-mol przy użyciem kaczki itd.Power Chords - nazywane też kwinty lub zerówki, chwyty przeważnie używane w rocku, hard/rocku, metalu itp., przeważnie grane z przesterem. Nie różnią się niczym od innych akordów, wydobywanie dźwięków jest tylko inne, ponieważ uderzamy (przeważnie) 3 struny. A5 B5 H5 C5 C#5 D5 D#5 E5 F5 F#5 G5E1|-------------------------------------------------------------------------------------------H2|-------------------------------------------------------------------------------------------G3|-----2-------3-------4-------5-------6-------7-------8-------9--------10-------11-------12-D4|-2---2---3---3---4---4---5---5---6---6---7---7---8---8---9---9---10---10--11---11--12---12-A5|-2---0---3---1---4---2---5---3---6---4---7---5---8---6---9---7---10---8---11---9---12---10-E6|-0-------1-------2-------3-------4-------5-------6-------7-------8--------9--------10------E5 F5 F#5 G5 G#5 A5 B5 H5 C5 C#5 D5W tabulaturach występują też różne znaki lub literki, oznaczają różne techniki wydobywania dźwięków.Hammer-On (legato w górę)- literka "h" to skrót nazwy tej techniki. Należy zagrać pierwszy dźwięk, a drugi powstanie wtedy gdy energicznie przyłożymy palec na wyższy próg (przykład: intro Seek & Destroy). -----------------------|------------------------|--7h9-------------------|------------------------|------------------------|------------------------|-Pull-Of (legato w dół) - literka "p" to skrót nazwy tej techniki. Aby dobrze wykonać taką zagrywkę należy mieć przygotowane palce na odpowiednich progach i energicznie szarpnąć strunę z progu IX (palec trzeci) na VII (palec pierwszy). -----------------------|------------------------|--9p7-------------------|------------------------|------------------------|------------------------|-Hammer-On & Pull-Of/Pull-Of & Hammer-On (połączenie "h" z "p") - w obu przypadkach gramy tylko pierwszy dźwięk. Resztą zajmuje się lewa ręka. -----------------------|------------------------|--7h9p7---9p7h9---------|------------------------|------------------------|------------------------|-Bending (podciągnięcie) - literka "b" to skrót nazwy tej techniki (nie we wszystkich tabach). Mając strunę przyciśniętą do np. XI progu, trzeba płynnie podciągnąć ją o jeden (pół, ćwierć, półtora, dwa) ton do góry - podciąganie jest skierowane w kierunku strun basowych. bardzo ważne jest, żeby podciągnięcie kończyło się na odpowiednim tonie, bo w przeciwnym razie można się nieźle zbłaźnić fałszując. Można sobie pomóc (jeśli mamy za mało siły w palcu) drugim i pierwszym palcem, które powinny leżeć odpowiednio na progach VIII i VII (jest to tak zwany motylek, można to zauważyć na końcu solówki w teledysku Nothing Else Matters). Full 1/2 1/4 1 1/2 23 / 3 / 3 / 3 / 3 /----/---|----/---|----/---|----/---|----/---|----/----|---/----|---/----|---/----|---/----|--9/-----|-9/-----|-9/-----|-9/-----|-9/-----|---------|--------|--------|--------|--------|---------|--------|--------|--------|--------|---------|--------|--------|--------|--------|-jest to podciągnięcie struny połączone z opuszczeniem jej do normalnej pozycji. Skrót literkowy to "r" (od relase) Full/\----/--\---------------|----/----\--------------|--9/--------------------|------------------------|------------------------|------------------------|-Pre-Bend (podciągnięcie przed zagraniem dźwieku) - najpierw podciągamy, a potem gramy dźwięk. Poprawność techniki można w bardzo łatwy sposób sprawdzić grając dźwięk o dwa progi wyżej niż podciągany dźwięk. Full|\-|-\-------------------|--|--\------------------|--9---------------------|------------------------|------------------------|------------------------|-Slide (ślizg po strunie) - przesuwamy palec wzdłuż gryfu według zaznaczonych w tabulaturze progów. Istnieje kilka rodzajów slide'ów: sl. sl.-----------------------|------------------------|--7/9-----9\7-----------|------------------------|------------------------|------------------------|-przesuwamy palec lewej ręki z początku gryfu od wskazanego progu i wtedy gramy właściwy dźwięk. Często stosowany zabieg w grze solowej sl.-----------------------|------------------------|--/9--------------------|------------------------|------------------------|------------------------|-po zagraniu dźwieku szybo przesuwamy palec w dół gryfu sl.-----------------------|------------------------|--9\--------------------|------------------------|------------------------|------------------------|-Vibrato (wibracja struny) - wibrato lewą ręką (szybkie podciąganie i opuszczanie struny) -----------------------|------------------------|--9~~~~~~~~-------------|------------------------|------------------------|------------------------|-wibrato z wajchą, lub lewą ręką - dźwieki należy szybko podciągać o cały ton i opuszczać -----------------------|------------------------|--9\/\/\/\/\/-----------|------------------------|------------------------|------------------------|-Tryl - bardzo szybkie hammeringi i pullofy pomiędzy wskazanymi progami. tr~~~~~~~~~~-----------------------|------------------------|--7(9)------------------|------------------------|------------------------|------------------------|- Tapping (młotkowanie) - wyższy dźwięk grany jest trzecim palcem prawej ręki - mocne uderzenie w środek progu. Dalej to juz czysty pull-off (przykład: solówka do One). T-----------------------|------------------------|--12p9------------------|------------------------|------------------------|------------------------|-Palm Mutting (struny tłumione prawą dłonią) - struny są częściowo tłumione prawą ręką przez przyłożenie jej tuż przed mostkiem. P.M.-------|-----------------------|------------------------|--------------2---------|--------------2---------|--0--0--0--0--0---------|------------------------|-Swepp Picking (czyli popularne arpeggio) trudna technika polegająca na płynnym przesunięciu kostki po strunach. W tym samym czasie należy szybko zmieniać palce na strunach. sweep------|-----12----------------|----13--13--------------|--14------14------------|------------------------|------------------------|------------------------|-Rake (czyli trochę uproszczony sweep) - jednym, płynnym ruchem należy przeciągnąć kostką po ztłumionch (nie dociścniętych) strunach. Fraza kończy się na w skazanym progu. rake---7-------------------|---X--------------------|--X---------------------|------------------------|------------------------|------------------------|-Muffeled Strings (tłumione struny) - ten zapis symbolizuje technikę wydobywania perkusyjnych dźwięków z gitary. Najzwyczajniej w świecie nie dociskamy strun palcami (tylko lekko je przykładamy do strun) do gryfu i gramy to kostką. -----------------------|------------------------|--XX--XX----------------|--XX--XX----------------|------------------------|------------------------|-Natural Harmonic (flażolet naturalny) - flażolety naturalne wydobywane są przez lekkie dotknięcie struny dokładnie nad progiem. Trzeba pamiętać, że nie wszystkie progi wydadzą flażolety. Najłatwiej jest je osiągnąć nad III, IV, V, VII, XII i XIX progiem. Harm.-----------------------|--12--------------------|------------------------|------------------------|------------------------|------------------------|-Artificial Harmonic (flażolet sztuczny) - dźwięk wydobywany jest w tradycyjny sposób, a flażolet dodajemy przez przyłożenie kciuka prawej ręki do struny w trakcie kostkowania. A.H.-----------------------|------------------------|--9---------------------|------------------------|------------------------|------------------------|-Tremolo Bar (wajcha) - szybkie ruchy wajchą - grając dźwięk należy obniżyć wajchę o podaną liczbę tonów i puścić ją do normalnego położenia. Ta technika bardzo wyraźnie jest to uchwycenia na samym końcu solówki do Enter Sandman w/trem. bar1 1\/ \/-----------------------|------------------------|--7---9-----------------|------------------------|------------------------|------------------------|-
fazimlodszy