KOMPETENCJE MENEDŻERÓW
WE WSPÓŁCZESNYCH ORGANIZACJACH
PEDAGOGIKA ZAKŁADU PRACY – ĆWICZENIA
Pedagogika pracy i andragogika
Rok 2 MU
Agnieszka Kozłowska
Katarzyna Żołnowska
Marzena Niklasz
Marcin Gumiński
Agnieszka Mrozik
Literatura: J. Penc, Menedżer w uczącej się organizacji, Warszawa 2000
Menedżeryzm – to system sprawowania naczelnego kierownictwa (top menegment) w przedsiębiorstwie kapitalistycznym przez zawodowego kierownika oraz towarzyszącą temu systemowi teorię zarządzania i ideologię.
(wg. Encyklopedii organizacji i zarządzania)
Menedżer – osoba, która realizuje funkcje zarządzania jakimi są: planowanie, organizowanie, motywowanie i kontrolowanie.
(wg. Encyklopedii biznesu)
Według Ricky’ego Griffina menedżer to osoba, której podstawowym zadaniem jest realizacja procesu zarządzania, tj. zestawu działań skierowanych na zasoby organizacji (ludzkie, finansowe, rzeczowe i informacyjne) i wykonywanych z zamiarem osiągnięci a celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny.
Wyróżniamy trzy grupy menedżerów zależnie od szczebla władzy:
- wyższy poziom zarządzania (top management) obejmujący nadrzędne stanowiska w administracji centralnej korporacji lub ważnych jej filiach;
- średni poziom zarządzania (middle management) obejmujący aparat administracyjny wydziałów i służb zakładów przemysłowych i oddziałów korporacji;
- niższy poziom zarządzania (first – Line, supervisory management) obejmujący personel kierowniczy komórek produkcyjnych, majstrów i brygadzistów.
Zależnie os specjalności i szczebla hierarchii menedżerowie odgrywają następujące role (wg Henry’ego Mintzberga):
1. Role interpersonalne obejmujące:
- r. reprezentacyjną
- r. przywódczą
- r. łącznikową
2. Role informacyjne obejmujące:
- r. eksperta – specjalisty
- r. ekspedytora
- r. rzecznika firmy
3. Role decyzyjne obejmujące:
- r. stymulatora rozwoju – przedsiębiorcy
- r. arbitra
- r. lokatora zapasów
- r. negocjatora.
Witold Kieżun proponuje przyjęcie za podstawę analizy ról menedżera trzech zasadniczych jego funkcji:
1. Rolę organizatora, na które składają się m.in. dobór podwładnych, ustalenie zakresu działania, budowa struktur organizacyjnych, ustalenie powiązań informacyjnych, system motywacji i kontroli, bieżące nadzorowanie, planowanie, dzielenie zasobów, organizacja procesu pracy;
2. Rolę przedsiębiorcy związaną z realizacją podstawowego celu przedsiębiorstwa jako systemu techniczno – organizacyjnego, a więc podejmowaniu decyzji co do wielkości produkcji, asortymentu, profilu technologicznego, zakupu materiałów i surowców, zbytu wyrobów gotowych, itd.
3. Rolę interpersonalną obejmującą zagadnienia związane z kształtowaniem nastawienia na człowieka w procesie pracy np. dbałość o zapewnienie odpowiedniej motywacji, zdrowych i bezpiecznych warunków i stosunków pracy, rozwój zdolności pracowników, itd.
Menedżerowie w firmie musza sprostać wielu wymaganiom. Muszą przyjmować na siebie wiele ról, posiadać odpowiednie umiejętności pozwalające na sprawną realizację ról, dostosowywać się do sytuacji i zmiany ról, umieć dawać sobie radę w różnych rolach i świadomie je przyswajać. Propozycję różnych takich ról prezentuje rys.1.
„Wzorcowemu” menedżerowi przypisuje się dzisiaj różne, bardzo korzystne cechy. Uważa się, że musi on mieć zarówno autorytet formalny i nieformalny zasadzający się na władzy, umiejętnościach fachowych (kompetencji) i racjonalności działania (kreatywności). Musi on mieć osobowość „wartą” tego, aby go słuchać. W świetle różnych opinii specjalistów, zajmującej się zarządzaniem w przyszłości, cechy wybitnego menadżera to:
- wysokie kwalifikacje zawodowe (doskonały specjalista), wiedza psychologiczna i zdolności organizatorskie;
- umiejętności komunikowania się z ludźmi i rozumienia ludzi, uznanie dla ich poczucia wartości i osobistego znaczenia;
- poczucie odpowiedzialności społecznej i zmysłu pracy zespołowej, stwarzanie pozytywnej motywacji do pracy i dbanie o właściwą atmosferę pracy;
- bezpośrednie, odważne angażowanie się w problemy, gotowość do ponoszenia ryzyka i odpowiedzialność za podjęte decyzje;
- dbałość o wspólne interesy i uznane wartości, poczucie wspólnoty przy rozwiązywaniu problemu;
- umiejętność kalkulacji i analizowania poziomu ryzyka, poszukiwania szans i szybkiego reagowania na pojawiające się okazje;
- koncentracja działań na podstawie ustalanych priorytetów oraz cierpliwość, wytrwałość i upór w dążeniu do osiągania wytyczonych celów;
- zdolność do działania pod naciskami zewnętrznymi, utrzymanie sprawności w sytuacjach różnych napięć i świadomość granic własnych możliwości (odporność na frustracje i obciążenia fizyczne);
- uczciwe załatwianie spraw z innymi partnerami, tworzenie atmosfery szczerości i otwarcia, uprzejmości, wyrozumiałości i jasne wyrażanie swoich myśli;
- poczucie własnej wartości, pewność siebie, przedsiębiorcze myślenie, zdolność przewidywania i przekonywania, umiejętność godzenia racjonalności z intuicją;
- posiadanie wizji rozwoju przedsiębiorstwa i rozumienie konieczności zmian jako podstawy kreatywnych i zyskownych działań oraz łączenia zagadnień bieżących z perspektywicznymi;
- odczuwanie potrzeby uzupełnienia zdobytej już wiedzy oraz rozszerzania praktycznych umiejętności kierowniczych i dążenie do osiągnięcia wysokiego poziomu profesjonalizmu (swoistego mistrzostwa w działaniu).
W przedsiębiorstwie przyszłości, obok jakości i innowacji, badań i marketingu, niewątpliwie najważniejszym kryterium sprawności menedżera będą „stosunki z ludźmi”, gdyż ludzie będą najważniejszym dobrem przedsiębiorstwa. Nadal ważna będzie szeroka wiedza, duże doświadczeni i wyobraźnia. Nie można ich jednak uzyskać bez takich cech jak: inteligencja, kreatywność, umiejętność analitycznego myślenia i ogólnej zdolności. Bez nich nie można się nauczyć wyciągania logicznych wniosków, pokonywania przeszkód, osiągania celów i wyrobienia sobie autorytetu. Powstaną też nowe umiejętności związane z procesami demokratyzacji życia w pracy i zmienności otoczenia a zwłaszcza rynku.
Aby być menedżerem nie koniecznie trzeba mieć charyzmę przywódcy, a więc zdolność do przekonywania innych, by entuzjastycznie starali się realizować wytyczone cele. Przywódcę kreują przede wszystkim jego indywidualne cechy charakteru, dla menedżera zaś jest ważne, w jaki sposób podejmuje on decyzję, jaka jest ich jakość i jak traktuje ludzi w przedsiębiorstwie.
Trudno jest dokładnie sprecyzować zakres i jakość pracy, a także pożądane cechy menedżerów w nowych warunkach uczących się organizacji. Sprawą kluczową jest zrozumienie i badanie wpływu zmian w organizacjach na ludzi, w których pracują i zachowanie tych organizacji w konkurencyjnym otoczeniu. Nowoczesny menedżer musi to wszystko rozumieć, musi on wiedzieć jaka jest misja i jakie są cele organizacji, którą kieruje, co stanowi o jej efektywnym działaniu i co przynosi rezultaty. Musi on przede wszystkim dbać o ludzi, którzy na sukces firmy pracują, nie obawiać się siły drzemiącej w swoich współpracownikach, przeciwnie: przyciągnąć do siebie ludzi najlepszych i rozwijać ich talenty i umiejętności. Razem z nimi podejmować odważne i rozważne działania, a nie zabiegać o popularność, robiąc rzeczy mało istotne, często pozorowane i moralnie wątpliwe. Jednakże musi przede wszystkim uczyć się nowego.
19
Wymagania w stosunku do roli Aspekty roli Składniki roli
ImprowizatorOrganizatorPragmatyczny wizjonerPolitykPrzedsiębiorcaIntegratorStrateg
Przedsiębiorczy(„chciwy nowych rzeczy”)
Skuteczność w zapewnianiu efektywności działania firmy
Optymalne zaangażowanie zasobów, energii i informacji
ORIENTACJA OGÓLNA
Nowa rola menadżera
Twórca inicjatywyRelatywistaFantastaSponsorSelekcjonerDoradca
Kreatywny(„inspirujący do nowych rzeczy”)
· Inicjatora i opiekuna wytyczonych zadań oraz strażnika właściwej ich realizacji,
· Obrońcy interesów przedsiębiorstwa (grupy pracowniczej) na zewnątrz,
· Reprezentanta przedsiębiorstwa wobec osób z zewnątrz (polityków, grup konsumentów), czy też reprezentanta grupy w kontaktach z innymi kolektywami i ogólnie z zakładem,
· Wzorca osobowego, człowieka umiejącego sobie radzić w każdej sytuacji,
· Przywódcy wykazującego zrozumienie dla podwładnych i otwartego na wszelkie pomysły i poglądy oraz skupiającego podwładnych wokół siebie,
· Partnera w pracy zespołowej pobudzającego współpracowników w poszukiwaniu optymalnych decyzji,
· Kierownika dokonującego podziału pracy, kontrolującego działania i dokonującego sprawiedliwego nagradzania i awansowania.
Podejmować działania (czynić)
Posiadać umiejętności (umieć)
Spełniać role (być)
· Określania celów dokładnych, wymiernych i osiągalnych, formułowania ich wyczerpująco i realnie,
· Kierowania ludźmi na zasadzie: wymagania, wspomagania i wiązania,
· Utrzymywania kontaktów ze współpracownikami, bycia otwartym, i przyjmowania otwartości,
· Delegowania uprawnień, powierzania pracownikom prawa do podejmowania decyzji i rozliczania ich z osiąganych wyników,
· Ustalania norm wydajności i motywowania podwładnych do lepszej pracy,
· Przekazywania informacji podwładnym i organizowania przepływu informacji między nimi,
· Obmyślania i przygotowania uprawnień oraz pobudzania pracowników do dyskutowania pomysłów i współdziałania w poszukiwaniu optymalnych decyzji
· Dokonywania oceny sprawności pracowników i powodowania jej doskonalenia.
Współczesny menadżer powinien:
ROLE I UMIEJĘTNOŚCI MENADŻERA
· Zwiększające uprawnienia i odpowiedzialność pracowników za efekty ich pracy, czyniące pracę bardziej samosterowną, tzn. angażując intelekt, inwencję i niezależną ocenę jej wykonawcy,
· Pozwalające optymalnie wykorzystać kwalifikacje pracowników i ich uzdolnienia dzięki stwarzaniu takiego systemu wynagrodzeń, który by sprzyjał wzmacnianiu motywacji osiągnięć,
· Dostosowujące system doskonalenia pracowników i awansów do rzeczywistych potrzeb przedsiębiorstwa i pracowników,
· Tworzące struktury organizacyjne oraz klimat psychospołeczny premiujący nowatorów i promujący innowacje,
· ...
zeebebonio