Serwis Informacyjny Narkomania nr 33.pdf

(1451 KB) Pobierz
408859072 UNPDF
Serwis Informacyjny
NARKOMANIA
ISSN 1233–9318
Nr 2 (33) 2006
408859072.013.png 408859072.014.png 408859072.015.png 408859072.016.png 408859072.001.png 408859072.002.png
Drodzy Czytelnicy
Witamy w drugim już w tym roku wydaniu Serwisu In-
formacyjnego Narkomania. W tym numerze chcieliby-
śmy między innymi przedstawić Państwu szerzej dzia-
łalność Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narko-
manii na płaszczyźnie międzynarodowej. Biuro ści-
śle współpracuje z instytucjami Unii Europejskiej – ich
szczegółową strukturę i zasady funkcjonowania przed-
stawia Klaudia Palczak. Znajdziecie Państwo także ar-
tykuły dotyczące konkretnych, realizowanych przez Biu-
ro zadań, ich celów i wyników, a wśród nich bardzo
ważnego programu Transition Facility, nakierowanego
na wzmocnienie możliwości tworzenia i implementowa-
nia przez samorządy lokalnych strategii przeciwdziałania narkomanii.
Oczywiście, zajmujemy się również działaniami krajowymi. Obecnie najważniej-
szym dla nas zadaniem jest zatwierdzenie i wprowadzenie w życie Krajowego Progra-
mu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2006 – 2010. Nowy program merytorycz-
nie będzie kontynuacją programu z lat poprzednich. Uznaliśmy, że formuła, w której
wyznaczamy cele główne, wskaźniki ich realizacji, rodzaje działań, terminy realizacji,
ministrów odpowiedzialnych oraz podmioty właściwe do działań, jak również wskaź-
niki wykonania działań, pozwala na dobrą strukturalizację programu, a także na sku-
teczną weryfi kację jego wdrażania i realizacji. Wprowadziliśmy jednak kilka zmian.
Poprzedni program składał się z czterech części – Profi laktyka; Leczenie, rehabilita-
cja, ograniczanie szkód zdrowotnych; Ograniczanie podaży oraz Badania, monitoring
i ewaluacja. Teraz dodaliśmy jeszcze część piątą – Współpraca międzynarodowa. Dru-
ga istotna zmiana kryje się w samej strukturze programu – szczegółowe cele, realiza-
torzy i wskaźniki wyznaczane są wyłącznie dla instytucji centralnych. Samorządom,
które stanowią niezwykle ważne ogniwo przeciwdziałania narkomanii, Krajowy Pro-
gram określa priorytetowe obszary aktywności. Samorządy, jak sama nazwa wskazuje,
są samorządne i samodzielnie planują oraz kierują działaniami na właściwym sobie
terenie. Im władza ulokowana jest bliżej obywatela, tym lepszą ma orientację co do
problemów i potrzeb lokalnej społeczności. O działaniach stołecznego samorządu i lo-
kalnym programie przeciwdziałania narkomanii opowiada jeden z gości tego wydania
– Teresa Szopińska z Biura Polityki Społecznej Urzędu Miasta Warszawy. Kolejny gość,
Andrzej Wojtyła, przewodniczący nowo utworzonej, międzyresortowej Rady ds. Prze-
ciwdziałania Narkomanii, przybliży Państwu cele i funkcje tej instytucji.
Rozpoczął się sezon urlopów, więc część z Państwa sięgnie zapewne po ten numer Ser-
wisu już po powrocie z letniego wypoczynku. Niektórzy z nas dopiero wakacje planu-
ją. W Biurze nie spodziewamy się szczególnego wakacyjnego rozluźnienia, bo w okre-
sie letnim czeka na nas mnóstwo zadań – przygotowanie Informatora na 2007 rok
oraz opracowanie założeń do konkursu ofert na przyszły rok, które mają być ogłoszone
wczesną jesienią. Przygotowujemy się też do realizacji programu partnerskiego z Chor-
wacją, w którym będziemy występowali jako Junior Partner, pomagając wraz z Niem-
cami Chorwacji przejść proces adaptacji do standardów prawa unijnego w zakresie
przeciwdziałania narkomanii. Więcej o tym ważnym i prestiżowym dla Polski progra-
mie przeczytają Państwo w artykule Łukasza Jędruszaka. Zamierzamy też rozwijać
i zacieśniać współpracę z Ukrainą.
Nieco luźniejszym dla nas okresem jest zazwyczaj sierpień, kiedy tradycyjnie okres
urlopowy mają instytucje unijne. Nie zamierzamy jednak z tego powodu całkowicie
zamknąć naszych podwojów, a z działań Biura w sezonie letnim zdamy Państwu rela-
cję w kolejnym, jesiennym już numerze Serwisu.
Piotr Jabłoński
408859072.003.png 408859072.004.png 408859072.005.png 408859072.006.png 408859072.007.png 408859072.008.png 408859072.009.png
Spis treści
Gość Serwisu
Rozmowa z Andrzejem Wojtyłą, Podsekretarzem Stanu w Ministerstwie Zdrowia, Głównym
Inspektorem Sanitarnym, Przewodniczącym Rady ds. Przeciwdziałania Narkomanii
Koordynacja i współdziałanie ......................................................................................... str. 2
Profilaktyka
Gminne programy przeciwdziałania narkomanii
Bogusława Bukowska, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii
Janusz Sierosławski, Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie .................................. str. 4
Leczenie, rehabilitacja, ograniczanie szkód zdrowotnych
Standardy leczenia osób uzależnionych i system akredytacji placówek
Małgorzata Maresz – Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii ........................... str. 7
Kwestionariusz MAP ( Maudsley Addiction Profile ) i jego wykorzystanie
w obszarze uzależnień
Elbieta Hornowska, Instytut Psychologii UAM w Poznaniu
Polskie Towarzystwo Psychologiczne .................................................................................. str. 9
Ograniczanie podaży
Konopie włókniste czy narkotyczne?
Waldemar Krawczyk, Centralne Laboratorium Kryminalistyczne
Komendy Głównej Policji ..................................................................................................... str. 18
Współpraca międzynarodowa
Nie tylko Unia
Łukasz Jędruszak, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii ................................ str. 20
Kalendarium – współpraca międzynarodowa ............................................................ str. 22
Działania instytucjonalne Unii Europejskiej w zakresie zwalczania narkotyków
i narkomanii
Klaudia Palczak, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii .................................. str. 23
Badania, raporty
Pozytywne trendy
Agnieszka Kolbowska, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii ......................... str. 26
Czy w Polsce przemija moda na narkotyki?
Prof.dr hab. Jolanta Rogala–Obłękowska
Instytut Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytet Warszawski................................... str. 31
Społeczności lokalne, regiony
Raport z realizacji zadań Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii
z obszaru profilaktyki przez gminy i powiaty w latach 2003–2005
Artur Malczewski, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii ................................. str. 34
Warszawska strategia przeciwdziałania narkomanii
Rozmowa z Teresą Szopińską, Naczelnikiem Wydziału ds. Uzależnień
Biura Polityki Społecznej Urzędu Miasta Warszawy .......................................................... str. 41
Internet
Do internetu po pomoc
Tomasz Kowalewicz, Fundacja Praesterno ......................................................................... str. 44
 
Rada ds. Przeciwdziałania Narkomanii ma za zadanie koordynować działania różnych resortów
i podległych im służb publicznych w celu skuteczniejszej walki z narkomanią na terytorium na-
szego kraju oraz na arenie międzynarodowej
KOORDYNACJA I WSPÓŁDZIAŁANIE
Rozmowa z Ministrem Andrzejem Wojtyłą, Podsekretarzem Stanu w Ministerstwie Zdrowia, Głównym
Inspektorem Sanitarnym, Przewodniczącym Rady ds. Przeciwdziałania Narkomanii
– Jakie funkcje ma spełniać Rada ds.
Przeciwdziałania Narkomanii?
Andrzej Wojtyła – Rada ds.
Przeciwdziałania Narkomanii,
zgodnie z zaleceniami wynika-
jącymi z Ustawy o przeciwdzia-
łaniu narkomanii, ma za zada-
nie koordynować działania róż-
nych resortów. W skład Rady
wchodzą przedstawiciele róż-
nych ministerstw w randze se-
kretarza lub podsekretarza stanu. Udział wysokich
urzędników kluczowych resortów w Radzie sprawi, że
Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii bę-
dzie realizowany skuteczniej. Na ostatnim posiedze-
niu Rady powołaliśmy zespół do spraw prekursorów
narkotykowych oraz zespół roboczy do spraw współ-
pracy międzynarodowej. Myślimy także o powołaniu
zespołu do spraw monitorowania Krajowego Progra-
mu Przeciwdziałania Narkomanii i o innych zespo-
łach roboczych, jeżeli potrzeba ich istnienia oraz dzia-
łania na konkretnych polach wyniknie w trakcie ko-
lejnych posiedzeń Rady.
Obecnie problemy narkomanii nie są jeszcze zogni-
skowane w jednym miejscu. Na przykład sprawą pre-
kursorów zajmuje się Główny Inspektorat Sanitarny,
Główny Inspektorat Farmaceutyczny i Krajowe Biuro
ds. Przeciwdziałania Narkomanii. W przypadku pre-
paratów, które można zakwalifi kować jako produkty
na pograniczu leków, suplementów żywności i narko-
tyków, działania czasami są utrudnione. Ostatnio wy-
kryliśmy preparat, zaliczony do suplementów żywno-
ści, na którego etykiecie widniał liść marihuany. Jako
GIS zablokowaliśmy obrót tym preparatem, ale teraz
nie bardzo wiadomo, kto ma skierować sprawę do pro-
kuratora. Powołanie Krajowej Rady ds. Przeciwdziała-
nia Narkomanii ma takim właśnie sytuacjom zapobie-
gać i przeciwdziałać. Dzięki temu, że jestem przewod-
niczącym Rady, udało mi się w wspomnianym przy-
padku szybko spowodować wycofanie preparatu z ob-
rotu, a przy pomocy obecnych w Radzie przedstawicie-
li MSWiA i Ministerstwa Sprawiedliwości będzie moż-
na nadać tej sprawie dalszy bieg sądowy. A więc ranga
Rady powoduje, że można szybko, skutecznie działać
i likwidować przynajmniej niektóre problemy.
– Czy obecna Rada korzysta z doświadczeń jej po-
przednich członków, na przykład przedstawicieli or-
ganizacji pozarządowych?
– Poprzednia Rada miała charakter ciała merytorycz-
nego, natomiast możliwości jej działania były znacz-
nie ograniczone. Oczywiście Rada w swoim obec-
nym kształcie również korzysta z wiedzy ekspertów.
W skład powoływanych przez Radę zespołów robo-
czych wchodzą zarówno przedstawiciele resortów, jak
i eksperci. Działania polityczne i operacyjne tej Rady
są skuteczniejsze ze względu na obecność wysokich
rangą urzędników poszczególnych resortów. Meryto-
ryczny wkład ekspertów w pracę Rady uznaję za nie-
oceniony, ale ich siła przebicia jest o wiele słabsza.
– Jak często spotyka się Rada?
– Dotychczas odbyły się dwa posiedzenia, a teraz, tuż
po wakacjach, zaplanowano trzecie. Grupy robocze
natomiast spotykają się dużo częściej.
– Jakimi kwestiami, Pana zdaniem, Rada powinna się
w pierwszej kolejności zająć?
– Przede wszystkim chciałbym podkreślić, że polska
polityka przeciwdziałania narkomanii podąża, według
mojej oceny, w dobrym kierunku. Ilość biorącej nar-
2
S ERWIS I NFORMACYJNY NARKOMANIA NR 2 (33) 2006
2
408859072.010.png 408859072.011.png
kotyki młodzieży jest u nas dużo niższa niż w innych
krajach rozwiniętych, co więcej, liczba ta ma tendencję
spadkową. Ostatnie badania dotyczące używania sub-
stancji psychoaktywnych (narkotyków, alkoholu i tyto-
niu) są optymistyczne – wskazują, że ilość młodzieży
sięgającej po substancje psychoaktywne zmniejsza się.
Pozostaje mieć nadzieję, że ten trend będzie się utrzy-
mywał w przyszłości. Uważam, że to bardzo dobrze
świadczy o skuteczności naszych działań w zakresie
przeciwdziałania narkomanii, choć oczywiście optymi-
styczne wyniki badań nie mogą uśpić naszej czujności
i spowodować zaniechania działań.
Bardzo pozytywnie ocenia nas również świat. Na
międzynarodowych konferencjach, poświęconych
zdrowiu publicznemu, wielokrotnie spotkałem się
z opinią, że wśród krajów Europy Środkowej i Wschod-
niej Polska stawiana jest za wzór państwa, w którym
profi laktykę prowadzi się wzorowo. O skuteczności
naszych działań profi laktycznych świadczy również
fakt, że od kilku lat nie mamy wzrostu zachorowań na
AIDS, nie zwiększa się ilość nosicieli wirusa HIV. Do-
świadczenia różnych krajów wskazują na nierozłącz-
ność obu problemów – jeżeli profi laktyka antynarko-
tykowa prowadzona jest źle, wzrasta też liczba nosicie-
li wirusa HIV. Polska to jedyny kraj w Europie Środ-
kowo–Wschodniej, w którym procent zakażeń od po-
czątku lat dziewięćdziesiątych utrzymuje się na tym sa-
mym poziomie. Światowa Organizacja Zdrowia wy-
mienia Polskę wśród krajów, którym udało się opano-
wać epidemię AIDS. Wydaje mi się, że warto to podkre-
ślać, jak również fakt, że każda osoba zakażona HIV ma
w naszym kraju dostęp do bezpłatnego leczenia. Oczy-
wiście wiąże się to z ogromnymi nakładami państwa
– wydajemy coraz więcej pieniędzy na leczenie antyre-
trowirusowe. Zastanawialiśmy się nawet nad wprowa-
dzeniem leków generycznych, jednak byłoby to bardzo
trudne ze względu na regulacje europejskie, które nie
pozwalają na leczenie takimi medykamentami.
– W skład Rady wchodzą przedstawiciele różnych mi-
nisterstw. Czy poszczególne resorty mają przypisany
zakres działań i konkretnych obowiązków?
– Oczywiście, na przykład to do Ministerstwa Sprawie-
dliwości będzie należało zajęcie się problemem nar-
komanii w więzieniach, a do Ministerstwa Spraw We-
wnętrznych i Administracji podobnym problemem
w wojsku, jak również wykrywaniem narkotykowej
przestępczości zorganizowanej. Jednak głównym za-
daniem Rady jest wypracowywanie sposobów wspól-
nych działań i koordynacja pracy poszczególnych mi-
nisterstw związanych z problemem przeciwdziałania
narkomanii. Dotychczas oczywiście każdy z tych re-
sortów podejmował skuteczne działania w swoim za-
kresie. Powstanie organu koordynującego ma mię-
dzy innymi na celu bardziej efektywne wydatkowanie
środków przeznaczonych na przeciwdziałanie nar-
komanii, nie tylko na poziomie centralnym, ale tak-
że w terenie. Na przykład, z funduszy przeznaczonych
na przeciwdziałanie alkoholizmowi instytucje samo-
rządowe w gminach mogą fi nansować także działa-
nia związane z przeciwdziałaniem narkomanii. Na ra-
zie korzystają z tej możliwości przede wszystkim duże
miasta. W małych miejscowościach niewiele środków
przeznacza się na działania w zakresie profi laktyki an-
tynarkotykowej, co zapewne związane jest z mniej-
szym nasileniem problemu narkomanii. Często też
w mniejszych samorządach nie ma specjalistów czy
radnych, którzy mieliby wiedzę na temat przeciw-
działania narkomanii. Inaczej jest w przypadku prze-
ciwdziałania alkoholizmowi – w większości gmin są
urzędnicy czy radni, którzy dobrze orientują się w tej
tematyce.
– Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii
zwraca uwagę na konieczność działań samorządo-
wych i czyni je jednym z priorytetów najbliższych lat.
W jaki sposób odbywa się komunikacja między Radą
a samorządami?
– Wszystkie ustalenia Rady są wysyłane do samorzą-
dów przez MSWiA, bezpośrednio z samorządami pra-
cuje zaś Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narko-
manii. Zadania z zakresu przeciwdziałania narkoma-
nii od kilku lat realizuje także Główny Inspektorat Sa-
nitarny, który ma swoje oddziały w każdym powie-
cie. Chcemy powiązać działania GIS–u, KBPN i Rady
tak, aby różnego rodzaju akcje edukacyjne i profi lak-
tyczne prowadzone były przez te instytucje wspólnie,
żeby nie odbywały się równolegle i nie powielały tych
samych treści. Jeżeli będzie to możliwe, chcielibyśmy
także skoordynować różne nasze działania z inicjaty-
wami organizacji pozarządowych.
– Dziękuję za rozmowę.
S ERWIS I NFORMACYJNY NARKOMANIA NR 2 (33) 2006
3
3
408859072.012.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin