sęp-szarzyński,poezje.doc

(42 KB) Pobierz

Mikołaj Sęp Szarzyński

Poezje

wstęp: J. Gruchała

 

WSTĘP:

1.       Młodzieniec uczony z Rusi

-          ur. ok. 1550/1551

-          Ród Szarzyńskich herbu Junosza z Mazowsza, potem z Rusi – majątek Zimna Woda pod Lwowem. Ojciec Mikołaja – Joachim Sęp Szarzyński – podstoli lwowski..

-          Nauka Sępa Szarzyńskiego: Lwów, uniwersytety luterańskie w Wittenberdze i Lipsku (1565). Wędrówki naukowe: Bazylea, Zurych, Padwa, Rzym (nawrócenie na katolicyzm). Powrót do kraju – 1567.

-          Związki z rodzinami: Starzechowskich i Kostków.

-          1580 – przeprowadzka spod Lwowa pod Przemyśl (wieś Wolica)

-          1581 – śmierć; pochowany w Przemyślu lub Przeworsku.

2.       Odkrywanie Sępa

-          Zainteresowanie Sępem u Ericha Fromma, Alberta Camusa, Sorena Kirkegaarda, Jean Paula Sartre’a

-          O Sępie wspominają: Bartosz Paprocki (1584), Malcher Piotrkowita (1579), Antonin z Przemyśla (1583), Joachim Bielski (1597).

-          Rytmy albo wiersze polskie – wyd. 1601 we Lwowie (51 utworów). Z kilkuset egzemplarzy przetrwał tylko jeden – w zbiorach Tytusa Działyńskiego. Odnalezione zostały w 1827 r. przez Józefa Muczkowskiego – on sporządził nowe wydanie Rytmów.

-          W 1891 r. Aleksander Bruckner ogłosił odkrycie z rękopisu Zamoyskich cykl 21 erotyków i przypisał je Sępowi.

-          „Nowoczesny renesans” Sępa Szarzyńskiego: połowa lat 50-tych za sprawą Giovanniego Mavera, Wiktora Weintrauba, Claude’a Backvisa – oni ugruntowali przekonanie, że Rytmy były przejawem barokowych tendencji w naszej literaturze.

-          1967 – Jan Błoński Mikołaj Sęp Szarzyński a początek polskiego baroku

-          Różne reakcje: przeciwko barokowości Sępa Szarzyńskiego – J. Sokołowska, Sęp jako przedstawiciel manieryzmu lub ostatniego pokolenia renesansu polskiego.

-          Czesław Hernas – we wczesnym baroku wyróżnia grupę „poetów metafizycznych” zaliczając doń, obok Grabowieckiego, S. Grochowskiego i Kaspra Twardowskiego, właśnie Mikołaja Sępa Szarzyńskiego.

-          M. Zalewski Człowiek zbuntowany. O poezji M. Sępa Szarzyńskiego interpretuje Rytmy jako poezję doświadczenia metafizycznego.

-          J. S. Gruchała akcentuje odniesienia M. Sępa do kerygmatu

-          P. Urbański Natura i łaska w poezji polskiego baroku – odniesienia Rytmów do grupy rozważań na temat natury i łaski.

-          K. Mrocewicz Polska poezja medytacyjna XVI w. – o poezji Sępa nie jako metafizycznej lecz medytacyjnej, w której tkwią korzenie sztuki rozmyślania upowszechnionej przez jezuitów metody ignacjańskiej.

3.       Pytania o kanon

-          6 sonetów, 6 parafraz psalmów, 9 pieśni – ujęte w ramę kompozycyjną (kompozycja ramowa). Druga część Rytmów to Epitaphia, epigrammata, nagrobki, napisy krótkie i inne drobiazgi – tu znalazły się utwory okolicznościowe.

-          Powodem, dla którego Bruckner przypisał Erotyki Sępowi Szarzyńskiemu było to, że one znajdowały się w rękopisie razem z Rytmami (jak pogodzić erotyki z religijnymi wyznaniami?)

-          Analogie między Sępem a innymi poetami: Jean de Sponde (Francja), Balint Balassi (Węgry)

4.       „Trudna miłość”

-          Wzorce: model petrarkistowski: łzy, ukochana jaka boska istota, postacie mitologiczne, wydoskonalenie sposobów charakterystyki psychologicznej bohaterów.

-          Ale Sęp także: wybiera model trudnej miłości: męki, choroby, brak wzajemności etc., rozdarcie duszy ukochanego. Włączenie konceptów w „barokowym” stylu; koncept nie tylko puentuje utwór, ale i odwraca jego sens. Tragizowanie przeżyć ponad miarę. Niepokój metafizyczny albo frasunek.

5.       Kosmos i świat ludzki

-          Badania nad utworami Kochanowskiego (Tren V) i Szarzyńskiego (Nagrobek Marcinowi Starzewskiemu) o śmierci dziecka, gdyż obaj stosują motyw ściętego przez ogrodnika pędu.

-          Kosmologia Sępa – świat stworzony przez Stwórcę, obdarzanie upodobaniem zjawisk świetlnych (gwiazd i słońca). Tzw. „świetlna teologia” – prawdziwym słońcem jest Chrystus, którego promienie Maryja odbija niczym księżyc.

6.       „Niestałe dobra”

-          Marności świata są „łakome”. Sęp dla ich zobrazowania używa symbolu cienia (a światłość – atrybut Boga). Cień i jego brak formy i kształtu ukazuje złudę świata i ludzką nieporadność wobec pokus.

-          Pogarda dla złudnych wartości ziemskich – w sonetach I, V oraz pieśni VIII i IX

-          Ukazując dobra doczesne Sęp posługuje się figurą retoryczną, zwaną wyliczeniem.

-          Nawiązania do stoicyzmu – odrzucenie niewzruszoności wobec namiętności. Przeciwstawienie złudy tego świata z pogardą, szczęśliwą wiecznością.

7.       Homo meditans

-          Próby określenia głównych tematów wierszy Sępa: stosunek do śmierci, tęsknota za mistycznym zjednoczeniem z Bogiem, kontrast między pokusami życia a pragnieniem szczęścia wiecznego, treści teologiczno-egzystencjalne, ukazywanie przeżyć religijnych w formie poetyckich wyznań.

-          Wpływy mistyków: Jana od Krzyża, Teresy z Avila, Ludwika z Grenady, św. Ignacego.

-          Święty Ignacy Loyola – umiejętność medytacji  (znalezienie przedmiotu rozmyślania, ale odniesienie go do rzeczywistości pozazmysłowej, sprzyjającej poruszeniu woli i uczuć).

-          Inne inspiracje: Psałterz, Księga Hioba, Księga Koheleta

8.       Wobec kerygmatu

-          Maksymalizm etyczny, skłonność do samooskarżeń.

-          Jedyna moc – Bóg

-          Opatrzność

-          Grzeszność, ale wybawienie człowieka

-          Miłosierdzie

9.       „Odpowiednie dać rzeczy – słowo”

-          zaskakiwanie czytelnika

-          wieloznaczność sformułowań

-          używanie słów rzadkich, niezwykłych

-          metafory optyczne

-          wartości foniczne słów

-          metafory

-          oksymorony („głupia mądrość”, „wojny spokoju”)

-          aliteracje, paronomazje

-          przestawnia

-          przerzutnia

-          koncepty i paradoksy

-          zaskakujące puenty

-          wirtuozeria techniczna


RYTMY ABO WIERSZE POLSKIE

 

1.         List dedykacyjny – panu Jakubowi Leśniowskiemu, podkomorzemu ziemi lwowskiej

2.        Napis na statuę abo na obraz śmierci

3.        Sonet I: O krótkości i niepewności na świecie żywota człowieczego

4.        Sonet II: Na one słowa Jopowe: „Człowiek zrodzony z niewiasty na krótkie i bolesne życie: wyrasta i więdnie jak kwiat, przemija jak cień chwilowy”

5.        Sonet III: Do Najświętszej Panny

6.        Sonet IV: O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem; tam tekst: zbawienia mego nadzieja jest w Tobie – ty mnie przy sobie postaw

7.        Sonet V: O nietrwałej miłości rzeczy świata tego; tam: i nie miłować ciężko i miłować nędzna pociecha

8.        Sonet VI: Do Pana Mikołaja Tomickiego: Tomicki studiował w Padwie i chyba tam spotkał się z Sępem

9.        Pieśń I na Psalm Dawidów XIX (niebiosa głoszą chwałę Boga)

10.     Pieśń II na Psalm Dawidów LII (Dlaczego złością się chełpisz, przemożny niegodziwcze)

11.      Pieśń III Psalmu LVI Paraphrasis: Lamenta Kościoła Powszechnego – zmiłuj się nade mną Bożę, bo czyha na mnie człowiek

12.     Pieśń IV Psalmu CXXX Paraphrasis: (z głębokości wołam do Ciebie, Panie)

13.     Pieśń V na kształt Psalmu LXX (racz mnie wybawić, o Boże)

14.     Pieśń VI na kształt Psalmu CXXIII (Do Ciebie wznoszę me oczy)

15.     Pieśń I: O Bożej Opatrzności na świecie

16.     Pieśń II: O rządzie Bożym na świecie – parafraza modlitwy z dzieła Boecjusza O pociechach, jakie daje filozofia

17.     Pieśń III: O Wielmożności Bożej

18.     Pieśń IV: O cnocie ślacheckiej (parafraza 2 strof ody Horacego)

19.     Pieśń V o Friduszu, który pod Sokalem zabit od Tatarów Roku Pańskiego 1519 (nawiązuje do ody Horacego)

20.    Pieśń VI o Strusie, który zabit na Rastawicy od Tatarów Roku Pańskiego 1571

21.     Pieśń VII – Stefanowi Batoremu, królowi polskiemu (Batory był królem w latach 1576-86)

22.    Pieśń VIII - Iż rozum człowiekowi potrzebniejszy niż skarby

23.    Pieśń IX – Iż próżne człowiecze staranie bez Bożej pomocy

24.    O tymże epigrama abo napis krótki

Część II: Epitafia, epigrammata, nagrobki, napisy krótkie i inne drobizagi

25.    Nagrobek Panu Janowi Starzechowskiemu

26.    Nagrobek Marcinowi Starzechowskiemu

27.    Na śmierć Zofijej...

28.    Pannie Zofijej Kostczance

29.    Epitafium Rzymowi (przekład epigramatu Janusa Vitalisa)

30.    Na herb leliwę – utwór poświęcony Hieronimowi Sieniawskiemu

31.     Na obraz Stefana Batorego

32.    Prośba do Boga, z Boeciusa

33.    Nagrobek Bolesławowi Śmiałemu

34.    Na obraz św. Maryjej Magdaleny

35.    Na herb Dąbrowa (Jan Kostka)

36.    Statua Kupidynowa

37.    Fraszka’

38.    Statua Fortuny

Część III: Erotyki z rękopisu Zamoyskich

39.    Kolęda do Zosie

40.    Fraszka do Zosie

41.     Frasunek

42.    Do Zosie

43.    Do Anusie

44.    Do Kaśce

45.    Fraszka o Kasi i o Anusi

46.    O Kasi..

47.    Frasunek do Kaśce

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin