Czym jest stres.pdf
(
89 KB
)
Pobierz
Czym jest stres
Czymjeststres?
PojęciestresujestuŜywanewbardzoróŜnysposób.PotoczniestresutoŜsamiasięz:
-
nieprzyjemnymireakcjamiemocjonalnymi(zdenerwowaniem,napięciem,
niepokojem),
-
trudnąsytuacją,którawywołujeteuczucia,np.„tenegzamintobyłstres”,
-
skutkamitychsytuacji,polegającyminapogorszeniufunkcjonowaniaw
warunkachstresujących,np.„zjadłmniestres–niemogłemsięskupić,miałem
dziuręwpamięci”.
StresmoŜnaopisaćz3perspektyw:
1–sytuacyjnej,
2
biologicznej,
3
–psychologicznej.
STRESSYTUACYJNY:
Stres,jakiegouczniowiedoświadczająwszkole,moŜnaopisaćzperspektywy
sytuacyjnej.NoŜnazrozumiećgojakozespółwarunkówwywołującychzagroŜenie,
zakłóceniedziałańlubzablokowanierealizacjiwaŜnychpotrzebucznia.Teczynniki
blokującelubzakłócająceosiąganiecelówirealizacjępotrzebnazywamy
stresorami,
np:
krzywdalubstrata•zmianaklasylubszkoły,
•obniŜeniesemestralnejnotyzesprawowanialubzprzedmiotu,
•izolacjalubodrzucenieprzezrówieśników
zagroŜenie,np.•utrataszacunkurówieśnikówzpowoduzbytdobrychlubzbyt
słabychwynikówwnauce,
•oczekiwanienawynikisprawdzianu,
•zagroŜeniebrakiempromocjidonastępnejklasy,
•oczekiwanienaegzamin
wyzwanie,np.•sprawdzianwiadomościiumiejętności,
•konfliktwklasie,
•zwiększaniewymagańprzeznauczycielaitp.
2
TypowąwŜyciuszkolnym,atrudnądlauczniówjestsytuacjaoceniania.
Istniejekilkaprzyczyn,zpowoduktórychocenianiejeststresujące:
-
sytuacjatakawystawianapróbęsamoocenęucznia,
-
uczniowitrudnouwolnićsięodrozumieniaoceny(zwłaszczatejnegatywnej),
jakowartościowaniacałejjegoosoby,anietylkojejosiągnięćiwybranych
kompetencji
-
ocenawpływabezpośrednionaszansęuczniadotyczącepromocji,atymsamym
jegodalsząkarieręedukacyjną,
-
ocenanieuchronnienaraŜaucznianaporównaniazinnymiuczniami.MoŜeto
budzićsporonapięciaiobawprzedutratąpozycjiiuznaniawklasie.
-
OcenamoŜebyćodbieranaprzezpryzmatrelacjinauczyciel–uczeń,awięcjako
informacjaosympatiilubantypatiinauczycielajegoobiektywnejlubsubiektywnej
ocenie.Stądczęstewątpliwościuczniówcodosprawiedliwościocen.
-
Ocenajestjawna,atowiąŜesięzwystawieniemnapublicznekomentarze
rówieśnikówinauczyciela.
STRESBIOLOGICZNY:
StresmoŜnatraktowaćtakŜejakoniespecyficznąreakcjęorganizmunawszelkie
stawianemuwymagania.Stresjest,zbiologicznegopunktuwidzenia,poprostu
pobudzeniempsychofizycznym,czyli
mobilizacją
dodziałaniawsytuacji
trudnej
(dowalki
zprzeszkodami,ucieczkiodzagroŜeń,przetrwaniawniełatwych
warunkachitp.)
Pewienpoziomstresu(mobilizacji)jestpotrzebnydodziałania,efektywnejpracy
iwykonywaniazadań.MoŜnawięcwyróŜnićdobry,korzystnystresizły,niekorzystny
stres.
Funkcjonowanieuczniapolepszasiępodwpływemzwiększeniaintensywnościstresu.
MoŜnapowiedzieć,Ŝestresmobilizuje,motywujedodziałania.Jednakdziejesiętak
dopewnegomomentu,apotemnastępująniekorzystnezmiany,aŜdozałamaniasię
ichoroby.
Wynikiemstresuwfunkcjonowaniuuczniasązjednejstronydziałaniapodejmowane
jakopróbyradzeniasobiezsytuacjąstresową,azdrugiejstronyjakoreakcje
świadcząceorozstrojeniu,dezorganizacji,kryzysie.
-
Doocenuczniaodnosząsięrodzice.Ichoczekiwaniadotyczącepostępów
wnauceiewentualnośćkarazaniedostatecznewynikiwnaucezwiększastres
ucznia.
3
OBJAWYSTRESU
Wystąpieniepojedynczegoobjawunieoznaczastresu(musiichwystąpićconajmniejkilka).
Sferafunkcjonowania
Objawy
Ciało
▪Przyspieszonebicieserc
▪wzrostaktywnościgruczołówpotowych
▪zimnaskóra
▪zimnekończyny–dłonieistopy
▪mdłości
▪przyspieszonyoddech
▪napięciemięśni
▪suchośćust
▪potrzebaoddaniamoczu
▪biegunka
▪trudnościzespaniemlubospałość
Emocje
▫lęk,niepokój
▫złesamopoczucie
▫przygnębienie
▫zmiennośćnastroju
▫nastrójdepresyjny
▫poczuciefrustracji
▫wrogość
▫bezradność
▫rozdraŜnienie,poirytowanie
▫niepokój,nerwowość
Intelekt
▪chaosmyślowy
▪kłopotyzkoncentracja
▪trudnościwpodjęciudecyzji
▪utratasatysfakcjiznauki,pracy
▪postrzeganiesytuacjitrudnejjako
zagroŜenia,aniewyzwania
▪spadekmobilizacjiimotywacji
▪negatywnemyśli
▪utrata/załamaniepewnościsiebie
▪kłopotyzpamięcią
▪wzrostliczbybłędów
▪gorszeradzeniesobieztrudnościami
Zachowania
▫głośne,szybkiemówienielubgłos
„uwięziony”wgardle
▫napięcie(częsteziewanie,obgryzanie
paznokciitp.)
▫nerwowośćruchówlubgestykulacji
▫sięganiepoleki,alkoholipapierosy
▫zwiększonaagresywność,krytykanctwo,
przesadawsposobiereagowania
▫braklubnasilenieapetytu
▫negatywnenastawieniedoludziizadań
-
4–
DługotrwałepozostawaniepodwpływemstresumoŜeprowadzićdowystąpienia
powaŜnychobjawówfizycznych,takichjak:
-
zmianaapetytuinawykówŜywieniowych,np.objadaniesięlubbrakapetytu,
-
dolegliwościpsychosomatyczne:
●astma
●bóleplecówikarku,np.chronicznenapięciamięśniowe,
●problemytrawiennenp.biegunki,zatwardzenia,wymioty,wrzodyŜołądka,
bólebrzucha,
●bóległowy
●wysypkaskórna
-
uczuciechronicznegoprzemęczenia.
STRESPSYCHOLOGICZNY
StresmoŜnatraktowaćtakŜejakopsychicznywysiłekradzeniasobiezsytuacją,
którączłowiekoceniajakowymagającąuruchomienianowychśrodkówzaradczych.
Znaczyto,ŜedotychczasuŜywanesposobyradzeniasobieokazująsię
niewystarczające.
DlajednegouczniasprawdzianbędziesytuacjąjedyniepodwyŜszonejmobilizacji,
adlainnego–sytuacjąsilniewyczerpującegostresu.Wtympsychologicznymujęciu
stresniezaleŜyodwystąpieniasamejsytuacjitrudnej,aleodtego,jakdanyuczeń
oceniaswojeindywidualnemoŜliwościporadzeniasobieznim.
Natęocenęwpływmająmiędzyinnymi:
a)
odpornośćpsychofizycznaitemperamentucznia,
b)
znaczenieewentualnejporaŜkidlasamooceny(obrazuwłasnegoja,
c)
niektóreinnecechyosobowości(np.perfekcjonalizmu).
IstniejeteŜuniektórychosóbpewnabardziejstałatendencjadolękowego
reagowanianatrudnesytuacje(nasilenielękujakocecha).TakŜezewzględunatę
cechęróŜniuczniowiemogąprzeŜywaćtrudnesytuacjezróŜnąsiłą.
SPOSOBYRADZENIASOBIEZESTRESEM
Streswpływanaintelektualne,emocjonalneiinterpersonalnefunkcjonowanie
ucznia,dlategoistotnegoznaczeniawpracywychowawczejnabierapomaganie
uczniom
wzwalczaniuizapobieganiu
stresowi.
5
Zapobieganienegatywnymskutkomstresuiradzeniesobieznimjestwarunkiem
utrzymaniawysokiejefektywnościuczeniasięipodtrzymywania
motywacjidouczeniasię.
PodejmowaniedziałańantystresowychprzezuczniówmatakŜewymiarbardziej
osobisty–jestsposobemdbaniaozdrowieorazorelacjezludźmi.
Procesradzeniasobiezestresempełnidwiegłównefunkcje:
-
instrumentalną(uporaniesięzproblemem,którybyłźródłemstresu),
-
regulującąemocje(redukcjanadmiernegonapięcia).
Funkcjetewspomagająsięwzajemnie.
KaŜdązmetodradzeniasobiezestresemmoŜnaumieścićnaktórymśzponiŜszych
wymiarów:
Doraźne
Długofalowe
SłuŜącezłagodzeniubieŜącego
stresu(np.ćwiczeniafizyczne).
SłuŜąceuodpornieniunasytuacje
Stresujące(np.praktyki
medytacyjne
Skupionenaotoczeniu
Skupionenaosobie
Nastawionenazmianę
wśrodowisku:eliminacjęlub
ograniczeniestresorów(np.zmiana
warunkówuczeniasię).
Nastawionenazwiększenie
własnych,osobistychmoŜliwości
radzeniasobiezestresem(np.
treningautogenny).
Ogólne
Specyficzne
OgólniepodwyŜszająceodporność
nastres.Metodamitakimisąnp.
treningirelaksacyjneiautogenne.
Dobranedokonkretnejsytuacji
stresowej.Metodątakąjestnp.
treningmentalny(ćwiczeniew
wyobraźnikonkretnejumiejętności
przydatnejwdanejsytuacji).
Redukującenapięcie
SłuŜącezdobywaniu
kontroli
Nastawionenarozwiązanie
problemu(zrozumienieidziałanie).
Nastawionenazmniejszenie
napięciaemocjonalnegoi
cielesnego(np.techniki
relaksacyjne).
Plik z chomika:
LeszczuSzlugi
Inne pliki z tego folderu:
Czym jest stres.pdf
(89 KB)
Poradź sobie ze stresem.pdf
(229 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 19.01.2025
Pliki dostępne do 21.01.2024
[ ! ] Audiobooki (Książki do słuchania)
█Nauka Angielskiego
1-PROCESY SPAWALNICZE (kursewe)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin