Janusz Sławiński Słownik terminów literackich.doc

(31 KB) Pobierz
Janusz Sławiński Słownik terminów literackich

Janusz Sławiński Słownik terminów literackich

 

dramat: jeden z trzech podstawowych rodzajów literackich obejmujący utwory przeznaczone zasadniczo do realizacji scenicznej

·         najczęściej mają charakter fabularny

·         w płaszczyźnie językowej odznaczają się zdecydowaną dominacją dialogu

 

dzieło dramatyczne należy do literatury tylko w takim zakresie w jakim jest tworem słownym porównywalnym z tekstami epickimi lub lirycznymi, natomiast w swoim urzeczywistnieniu widowiskowym należy do sztuki teatru

 

 

literacka teoria dramatu:

teatralna teoria dramatu:

·      dzieło dramatyczne jako twór językowy jest układem jest kompletnym i samowystarczalnym

·      dzieło dramatyczne stanowi jeden ze składników wielotworzywowej całości, jaką jest widowisko teatralne

·      pozostaje w orbicie zainteresowań genologii

·      pozostaje w orbicie zainteresowań teatrologii

 

·         przeznaczenie teatralne w znacznej mierze określa strukturę dzieła dramatycznego, zarówno kompozycję (która musi się dopasować do wymogów techniki inscenizacyjnych i możliwości percepcyjnych widzów), jak i jego słowne ukształtowanie (powinno spełniać warunki mowy dającej się wygłaszać)

·         widowisko teatralne jest dostępne bezpośrednio obserwacji odbiorcy → ta właściwość jest z góry założona w strukturze utwory dramatycznego, który eliminuje filtr podmiotu literackiego, uzewnętrzniając bezpośrednio swój świat przedstawiony

·         nieobecność nadrzędnego podmiotu wypowiadającego i pełne usamodzielnienie wypowiedzi oraz działań postaci jest podstawową cechą różniącą dzieło dramatyczne od epickiego i lirycznego, a zarazem czynnikiem umożliwiającym przekształcenie świata przedstawionego takiego dzieła w rzeczywistość sceniczną

·         przeznaczenie sceniczne wymaga bardziej szczegółowych założeń kompozycyjnych i stylistycznych utworu dramatycznego

 

widowisko teatralne: dzieło sztuki teatralnej, przedstawienie sceniczne, odgrywane przez aktorów wobec specjalnie na tę okazję zgromadzonej publiczności

    stanowi wytwór współpracy różnych dyscyplin artystycznych: literatury, aktorstwa, scenografii, muzyki, choreografii i innych

    właściwym twórcą spektaklu jest reżyser

    o całościowym efekcie widowiska teatralnego decyduje współdziałanie znaków reprezentujących rozmaite systemy semiotyczne

    program sterujący widowiskiem stanowi partykuła teatralna opracowana przez inscenizatora lub reżysera na podstawie tekstu dramatycznego

 

·         dzieje dramatu w dużej mierze stanowią historie stosunków między tym rodzajem literackim a teatrem → dramat odpowiada na określone zapotrzebowania teatralne, ale z drugiej strony sam wpływa kształtująco na ewolucję konwencji teatralnych

 

·         odrębna sytuację stwarza tzw. dramat niesceniczny, który mieści się całkowicie w porządku literatury

    utwór dramatyczny, który nie jest przeznaczony do realizacji scenicznej

    zwykle silnie nasycony elementami epickimi lub lirycznymi

    swobodna kompozycja

    silnie rozwinięty tekst poboczny

    pisany przez autora jako dzieło do czytania, nie respektuje konieczności inscenizacyjnych, konwencji i środków technicznych widowiska teatralnego

    Irydion Krasiński, Peer Gynt Ibsen, Róża Żeromski

 

·         świat przedstawiony dzieła dramatycznego koncentruje się zazwyczaj wokół wyraziście zarysowanej akcji

·         zewnętrznym wykładnikiem strumienia zdarzeń składających się na akcje dramatu jest segmentacja utworu na akty, sceny i odsłony

·         rygory określające kompozycję dramatu mają charakter historyczny: są różne w rozmaitych czasach i gatunkach

·         postacie przedstawione w utworze dramatycznym podlegają wyłącznie charakterystyce pośredniej: to, kim każda z nich jest, ujawnia się tylko poprzez jej działania i wypowiedzi

·         świat przedstawiony utworu dramatycznego to nie tylko obraz pewnej rzeczywistości ludzkiej, ale także wykładnik ideologii, systemu moralnego czy światopoglądu autora

·         na strukturę językową utworu dramatycznego składają się dwie warstwy o nierównym znaczeniu: obok tekstu głównego obejmującego dialogi i monologi postaci, występuje tekst poboczny zawierający informacje, wskazówki i charakterystyki wypowiadane przez autora

·         wypowiedzi postaci spełniają w utworze dramatycznym dwojaką funkcję

1.      stanowią w obrębie świata przedstawionego sposób porozumiewania się postaci między sobą

2.      są skierowane poza rzeczywistość dramatyczną – do odbiorców

·         dominująca rolę stanowią dialogi, poprzez które rozwija się akcja

·         na przeciwległym końcu znajdują się rozbudowane partie monologowe, które nie posuwają na przód akcji, są natomiast sposobem autocharakterystyki postaci

 

·         dramat jako samodzielny rodzaj literacki wyrósł z obrzędów o charakterze religijnym

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin