Dupree r.4.doc

(25 KB) Pobierz
ŚWIĘTE ZNAKI

ŚWIĘTE ZNAKI

 

1.Symbole i proces przedstawienia

Funkcja pośrednicząca nadaje symbolowi niezależność. Wszystkie symbole przedstawiają rzeczywistość poza ich zewnętrzną postacią dostępną zmysłom. Symbol nigdy nie odsyła wstecz – odkrywa nową rzeczywistość. Funkcja- umożliwienie umysłowi wyrażanie siebie samego. Żadnego autentycznego s. nie można adekwatnie przetłumaczyć z przedstawienia na czystą myśl. Symbole prowadzą do refleksji. Zachęcają do myślenia ponieważ wymagają interpretacji.

 

2. Język i interpretacja

Język jest idealnym symbolem nabywania i komunikowania wiedzy. Staje się zupełnym s. dopiero po zinterpretowaniu go w zdaniu. S. pojęciowe dominują w języku naukowym.

Żaden s. nie może być skondensowany tak by stał się pojedynczym konkretnym zjawiskiem. Można go interpretować, umieszczać w szerokim kontekście, który pozwala mu przedstawić się samemu. S, jest jedynym sposobem w jaki umysł przekracza to co jest czysto empiryczne.

 

3. Negatywnośc symboli religijnych

Nie istnieje doświadczenie religijne wcześniejsze niż symbolizowanie religijne. Symbole zrodziły się z pierwotnej głębokiej refleksji nad doświadczeniem religijne S. ponownie jednoczą świat rozdzieliwszy go uprzednio na dwa poziomy- negatywna moc oddzielania. Przedstawienia s. zawierają całkowicie irracjonalne elementy, które odmawiają posłuszeństwa prawom logicznego myślenia. Podświadome obrazy są surowcem, z którego religijny umysł buduje symbole. Obraz w doświadczeniu religijnym pełni rolę podrzędną i w dużej mierze negatywną. Człowiek religijny ucieka się do obrazów ponieważ nie potrafi bezpośrednio powiedzieć tego, co chce.

 

4. Ryty

Ceremonialne czynności kultowe (symbole religijne). Struktury rytualne artykułują i wspierają doświadczenie życia. Celem aktu rytualnego jest nadanie czynności znaczenia przez umieszczenie w wyższej perspektywie.

Leeuw- rytuał jako zabawa podlegająca regułom. Jeszcze większe podobieństwo zachodzi między czasem zabawy a celebrowaniem religijnym. W rytuale wydarzenia tworzą strukturę w taki sposób, który w końcu łączy uczestników i zaciera początkowe rozróżnienia w uniwersalnej harmonii. Nigdy czł nie potrafi odprężyć się w rytuale tak jak w grze.

Ryty dramatyzują ważne momenty egzystencji. Ryty przejścia, ryty tworzą strukturę dla grupy nigdy dla jednostki.

 

5. Sakramenty

Szczególne ryty- misteria, sakramenty. Czasowo znoszą rozróżnienie między tym co boskie, a ludzkie. Nie każdy ryt jest sakramentem. W sakramentach wierzy się iż sama czynność rytualna wywiera tajemniczy boski wpływ. Są symboliczne z samej swej istoty, jest symbolicznym gest transcendentnej rzeczywistości.

W symbolizmie religijnym pierwsze jest słowo chociaż czyn był wcześniej.

 

6.Ofiara: komunia, dar, pokuta

Ofiary zawsze zajmowały uprzywilejowane miejsce wśród ceremonii rytualnych. Początek w niezadowoleniu człowieka z jego aktualnego stanu. Głównym celem ofiary jest  przejście do innej sfery egzystencji. Ofiary są uważane za dary albo za ryty komunii. Ofiara przebłagalna ma na celu przywrócenie związku z bogiem po zerwaniu go przez jakiś czyn haniebny. Próba zjednoczenia się ze światem sakralnym. Oprócz komunii dawanie symbolizuje oddzielenie. W jakimś sensie każda ofiara jest zastępcza, człowiek nigdy nie może oddać się całkowicie sacrum. Gdy człowiek świadomi sobie, że bóg nie potrzebuje darów lepiej wnika w symboliczny charakter swego gestu.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin