Instrukcja użytkowania w locie - Szybowiec SZD-42-2 Jantar-2B.pdf
(
396 KB
)
Pobierz
QPrint
Przedsiħbiorstwo DoĻwiadczalno-Produkcyjne Szybownictwa
áPZL Î BIELSKOÐ
43-300 Bielsko-Biaþa, ul. Cieszyıska 325
ZZ”
Wydanie II z dnia 14.11.1978
Instrukcja niniejsza jest czħĻciĢ skþadowĢ
ĺwiadectwa SprawnoĻci Technicznej szybowca o znakach rozpoznawczych:
SP Î 3197 nr fabr. B Î 1069
Uzgodniona z Ministerstwem Komunikacji,
Inspektoratem Kontroli Cywilnych Statkw Powietrznych
Data 09.01.1979
2.1. Dopuszczalne prħdkoĻci lotu (IAS)
V
NE
maksymalna dopuszczalna prħdkoĻę lotu w atmosferze spokojnej
(klapy w poþoŇeniu 0, -1, -2)
250 km/h
V
B
maksymalna dopuszczalna prħdkoĻę lotu w atmosferze burzliwej 200 km/h
V
A
prħdkoĻę manewrowa
185 km/h
maksymalna dopuszczalna prħdkoĻę lotu z klapami wychylonymi
dodatnio (+1, +2)
V
FO
225 km/h
V
T
maksymalna dopuszczalna prħdkoĻę holowania za samolotem 140 km/h
V
W
maksymalna dopuszczalna prħdkoĻę startu za wyciĢgarkĢ 115 km/h
V
LG
maksymalna dopuszczalna prħdkoĻę otwierania i zamykania podwozia 250 km/h
maksymalna dopuszczalna prħdkoĻę otwierania i lotu przy otwartych
hamulcach aerodynamicznych
250 km/h
Zalecane prħdkoĻci do figur akrobacyjnych (klapy 0 )
- pħtla 200 km/h
- przewrt 200 km/h
- zwrot bojowy 200 km/h
- wywrt szybki 100 km/h
- spirala 140 km/h
2.2. Ograniczenia
Szybowiec JANTAR 2B nie jest dopuszczony do:
- lotw nocnych
- korkociĢgu z balastem wodnym
- akrobacji z balastem wodnym
2.3. Oznaczenia skali prħdkoĻciomierza
V
S1
- promieniowa linia zielona
V
S1
-V
B
- þuk zielony (normalny zakres uŇytkowania)
V
B
-V
N
- þuk Ňþty (zakres wzmoŇonej uwagi)
V
SO
-V
FO
- þuk biaþy (zakres prħdkoĻci na klapach wychylonych w dþ)
V
NE
- promieniowa linia czerwona
(V
S1
86 km/h, V
B
=200 km/h, V
NE
=250 km/h, V
SO
=89 km/h, V
FO
=225 km/h)
gdzie:
V
SO
- prħdkoĻę przeciĢgniħcia szybowca w konfiguracji do lĢdowania (klapy +2, hamulce
otwarte, podwozie wypuszczone
V
S1
- prħdkoĻę przeciĢgniħcia, szybowca w konfiguracji przelotowej (klapy 0)
V
FO
- prħdkoĻę maksymalna na klapach wychylonych w dþ (+ 2).
2.4. Dopuszczalne wspþczynniki obciĢŇenia
szybowiec bez
balastu
szybowiec z
balastem
- Dopuszczalny dodatni wspþczynnik obciĢŇenia:
+ 5,3
+ 5,3
- Dopuszczalny ujemny wspþczynnik obciĢŇenia: - 2,65
- 2,65
2.5. Bezpiecznik zrywowy liny holujĢcej
Przy stosowaniu do holowania szybowca stalowych linek holujĢcych naleŇy zaþoŇyę
bezpiecznik zrywowy o wytrzymaþoĻci 690 kG ° 10%.
2.6. Masy
szybowiec bez
balastu
szybowiec z
balastem
- Maksymalna dopuszczalna masa szybowca w locie: 482 kg
649 kg
- Maksymalna dopuszcza masa þadunku:
(rozmieszczenie þadunku zgodnie z planem
zaþadowania)
106 kg
105 kg
- maksymalna dopuszczalna masa szybowca pustego
z wyposaŇeniem niezbħdnym do lotu:
377 kg
w tym najwiħksza dopuszczalna masa kadþuba z
usterzeniem
135 kg
- maksymalna masa balastu wodnego
167 kg
2.7. Zakres poþoŇeı Ļrodka masy
- dopuszczalny w locie zakres poþoŇeı Ļrodka masy: 42,5% SCA do 23%SCA
- dopuszczalny zakres poþoŇeı Ļrodka masy szybowca pustego z wyposaŇeniem
niezbħdnym do lotu (wzglħdem krawħdzi natarcia przy kadþubie): od 57 do 58 cm
2.8. Plan zaþadowania
Masa þadunku
w kabinie kg
Przy pozycji
oparcia
Masa
wywaŇajĢca
Masa dodatkowych
przyrzĢdw pokþad.
Masa þadunku w
bagaŇniku
65 min
wymagana
na kaŇdy 1 kg
zaþadowaę 0,27 kg
w tablicy przyrzĢd.
70
80
max. 4 kg
1 Î 5
dopuszczalna
90
max. 15 kg
100
106 max
zabroniona
na kaŇdy 1 kg
0,27 kg w bagaŇn.
Uwaga: Minimalna gruboĻę spadochronu lub poduszki wynosi 12 cm.
Uwaga: Przed zajħciem miejsca w kabinie zaþoŇyę wzglħdnie zdjĢę ciħŇarki wywaŇajĢce
zgodnie z tabelĢ zaþadowania.
2.9. Tabliczki i napisy
DOPUSZCZALNA GRANICZNA PRĦDKOĺĘ: IAS [km/h]
V
NE
max w atmosferze spokojnej do 7,5 m/sek 250
V
B
max w atmosferze burzliwej do 15 m/sek 200
V
A
manewrowa
185
V
FO
z klapami wychylonymi na á+Ñ
225
V
T
holowania za samolotem
140
startu za wyciĢgarkĢ
115
otwierania i lotu z otwartymi hamulcami
250
V
LG
operowania podwoziem
250
PrħdkoĻę poczĢtkowa wykonania: - spirali
140
- pħtli, przewrotu i zwrotu bojowego
200
- wywrotu szybkiego
100
DOPUSZCZALNE MAX MASY SZYBOWCA
Szybowca pustego 377 kg W locie bez balastu 482 kg
Kadþuba z usterzeniami 135 kg W locie z balastem 649 kg
PLAN ZAýADOWANIA SZYBOWCA
Masa þadunku
w kabinie kg
Przy pozycji
oparcia
Masa
wywaŇajĢca
Masa dodatkowych
przyrzĢdw pokþad.
Masa þadunku w
bagaŇniku
65 min
wymagana
na kaŇdy 1 kg
zaþadowaę 0,27 kg
w tablicy przyrzĢd.
70
80
max. 4 kg
1 Î 5
dopuszczalna
90
max. 15 kg
100
106 max
zabroniona
na kaŇdy 1 kg
0,27 kg w bagaŇn.
Z
- lotw nocnych
- korkociĢgu z balastem wodnym
- akrobacji z balastem wodnym
Tabliczki informujĢce o przeznaczeniu uchwytw w kabinie pilota:
- uchwyt dzwigni wywaŇenia sprħŇynowego steru wysokoĻci, tabliczka umieszczona na
lewej burcie naprzeciw dzwigni z uchwytem zielonym.
- poszczeglne stopnie poþoŇenia klap
- uchwyt dzwigni wychylenia klap, tabliczki umieszczone na lewej burcie naprzeciw
dzwigni z uchwytem brĢzowym
- uchwyt spustu wody balastowej, tabliczka umieszczona na lewej burcie naprzeciw
uchwytu kulistego.
Plik z chomika:
d345kill
Inne pliki z tego folderu:
Szkolenie szybowcowe (APRL) - Loty falowe; Wojciech Wozdyniewicz.pdf
(55870 KB)
Podręcznik pilota szybowcowego (WKiŁ); Władysław Nowakowski, Irena Kaniewska, Andrzej Abłamowicz, Julian Bojanowski, Roman Zatwarnicki, Jerzy Adamek, Sławomir Makaruk.pdf
(14724 KB)
Meteorologia szybowcowa; Władysław Parczewski.pdf
(273 KB)
Obliczenia stosowane przy projektowaniu szybowców; W. Stafiej.pdf
(15552 KB)
Szkolenie szybowcowe (APRL-WKiŁ) - Mechanika lotu szybowców; Wiesława Łanecka-Makaruk.pdf
(13544 KB)
Inne foldery tego chomika:
Obróbka skrawaniem
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin