Arkusz obserwacyjny diagnozy funkcjonalnej dzieci niepełnosprawnych intelektualnie – komunikacja niewerbalna.pdf
(
49 KB
)
Pobierz
Dokument1
IMIĘ I NAZWISKO DZIECKA
DATA ZAPISU
WIEK ŻYCIA
………………………………………………
DZIEŃ
MIESIĄC
ROK
DATA URODZENIA
………………………
OSOBA WYPEŁNIAJĄCA:
…………………
…………………
…………………
…………………
…………………
…………
…………
…………
…………
…………
…………
…………
…………
…………
…………
…………
…………
…………
…………
…………
………………………………………………
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
Lp.
TAK
NIE
CZASAMI
UWAGI
Aktualne sposoby porozumiewania
się.
------- -------
--------------
--------------------
1.
Podejmuje próby porozumiewania się
werbalnego1:
------- ------- --------------- --------------------
* posiada słownik czynny 2,
* posiada słownik bierny 2,
2.
Podejmuje próby porozumiewania się
niewerbalnego:
------- ------- -------------
---------------------
* swoiste, naturalne, „domowe” gesty;
* elementy języka migowego;
* fotografie;
* obrazki;
* piktogramy;
* symbole PCS;
* symbole Bliss’a;
* inne (np.: kontakt wzrokowy,
komputer,
gesty Coghamo, gesty Makaton);
3.
Posiada narzędzia (pomoce)
komunikacyjne (np.: książka
komunikacyjna, tablica komunikacyjna)?
Funkcje komunikacji, używane w
dyskursie dziecięcym – poziom
rozwojowy dziecka:
-------
-------
--------------
--------------------
4.
Funkcja instrumentalna
5.
Funkcja regulacyjna
6.
Funkcja interaktywna
7.
Funkcja personalna, osobista
8.
Funkcja heurystyczna
9.
Funkcja imaginacyjna
10.
Funkcja informacyjna
11.
Rozumie:
------- ------- --------------
---------------------
* sytuację;
* mimikę;
* gesty;
1 Załącznik nr 1a, 1b
2 Załącznik nr 2
* inne alternatywne sposoby komunikacji,
(jakie?);
* kilka słów;
* język potoczny.
12.
Reaguje na swoje imię.
Rozumienie poleceń.
------- ------- ---------------
----------------------
13.
Rozumie;
------- ------- --------------- ----------------------
* polecenie
* reaguje na polecenie;
* wykonuje polecenie
Rozumienie zakazów.
------- ------- --------------- -----------------------
14.
Rozumie;
------- ------- --------------- ----------------------
* zakaz;
* reaguje odpowiednio na zakaz;
* nie wykonuje zakazu.
15.
Potrafi przekazać informacje poprzez:
------- ------- --------------- ----------------------
* płacz;
* krzyk;
* mimikę;
* gesty;
* dźwięki;
* słowa;
* inaczej.
Gotowość do nauki używania
wspomagających lub alternatywnych
sposobów porozumiewania się.
-------
-------
----------------
----------------------
16.
Potrafi uczestniczyć w dialogu
17.
Zna swoją moc sprawczą
18.
Dostatecznie rozumie język
19.
Potrafi wybrać jeden spośród dwóch
elementów;
20.
Potrafi wskazać, to co wybrało (w jaki
sposób?);
21.
Potrafi adekwatnie i konsekwentnie
sygnalizować TAK;
22.
Potrafi adekwatnie i konsekwentnie
sygnalizować NIE;
23.
Rozumie symbol;
- rozumie pojęcie stałości przedmiotu
24.
Ma percepcyjne możliwości
wystarczające do korzystania z gestów
lub symboli graficznych.
LEGENDA:
TAK –
bardzo dobrze opanowana dana umiejętność komunikacji niewerbalnej, inicjowanie
komunikacji
z otoczeniem – (
3 pkt
.)
CZASEM –
poprawnie opanowana dana umiejętność komunikacji niewerbalnej, dana umiejętność
może być wykonana sporadycznie (należy zaznaczyć w uwagach rodzaj) lub czasem podjęcie
komunikacji pod wpływem otoczenia – (
1 pkt
)
NIE
– całkowity brak umiejętności komunikacji niewerbalnej
– (0 pkt)
SKALA
-
71% - 100% (52p. – 72p.)
– prawidłowy rozwój komunikacji niewerbalnej.
-
41% - 70% (31p. – 51p.)
– systematyczne doskonalenie i wdrażanie do poprawnej komunikacji
niewerbalnej.
-
0% - 40% (0p. – 30p.)
– nieprawidłowy rozwój komunikacji niewerbalnej, całkowity jej brak
ZAŁĄCZNIKI:
Załącznik nr 1a
ANALIZA ZACHOWAŃ KOMUNIKACYJNYCH DZIECKA cz. I
(zaadaptowano z: Ayala Mayolson,
It takes Two to Talk
– Alina C. Smyczek)
Załącznik 1b
ANALIZA ZACHOWAŃ KOMUNIKACYJNYCH DZIECKA cz. II
(zaadaptowano z: Ayala Mayolson,
It takes Two to Talk
– Alina C. Smyczek)
Załącznik nr 2
SŁOWNICZEK UCZNIA
OPRACOWANIE: mgr Kinga Turek
Plik z chomika:
zzum
Inne pliki z tego folderu:
KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW INDYWIDUALNYCH!!!.zip
(43 KB)
Problemy w rozwoju mowy u dzieci z zespołem Downa.doc
(53 KB)
Zespół Downa - wczesne wspomaganie.doc
(59 KB)
Arkusz obserwacyjny diagnozy funkcjonalnej dzieci niepełnosprawnych intelektualnie – komunikacja niewerbalna.pdf
(49 KB)
Arkusz obserwacyjny diagnozy funkcjonalnej dzieci niepełnosprawnych intelektualnie – komunikacja werbalna.PDF
(60 KB)
Inne foldery tego chomika:
AUTYZM
DYSLEKSJA
KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA
LOGOPEDIA
NEUROLOGIA
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin