WPIP.doc

(218 KB) Pobierz
WPIP

 

 

WPIP

 

Polityka- zorganizowana działalność mająca na celu zdobycie i utrzymanie władzy

 

Funkcje  nauki o polityce:

 

Opisowa: ustala odpowiedź na pytanie jaka była/jest obecnie rzeczywistość polityczna

 

Wyjaśniająca: dlaczego zaistniało jakieś zjawisko polityczne, dlaczego ma takie a nie inne właściwości

 

Przewidująca: jak rzeczywistość polityczna będzie wyglądać w przyszłości/kiedy określone zjawiska będą miały miejsce

 

Instrumentalna: jakie konkretne działania/decyzje podjąć by otrzymać rezultat

 

Ideologiczna: do jakich celów dążymy, jakie wartości realizujemy?

 

 

Proces polityczny- zmiany następujące po sobie, przebieg następujących po sobie faktów politycznych pozostających ze sobą w związku przyczynowo-skutkowym

 

Czynniki wpływające na przebieg procesu politycznego:

 

- stopień rozwoju społeczno-gospodarczego

- charakter współdziałania danego kraju z innymi państwami

- rywalizacja ekonomiczna i społeczna z innymi krajami

- program ugrupowań mających większość w parlamencie

- dojście do władzy innej partii lub grupy politycznej

- osiągnięty stopień zorganizowania społeczeństwa (na ile jest ono obywatelskie)

- działalność partii skrajnie prawicowych

 

Typologie procesów politycznych:

 

·         Procesy polityczne samostanowienia (niezawisłość, niepodległość)- charakterystyczne dla państw dążących do niepodległości

·         Procesy polityczne upodmiotowienia – związane są z dążeniem pewnych grup społecznych do uzyskania podmiotowości politycznej u uczestnictwa w życiu politycznym na równi z innymi podmiotami

·         Procesy polityczne instytucjonalizacyjne- polegają na tworzeniu podstaw działania podmiotów politycznych i dopuszczaniu ich do uczestnictwa w funkcjonowaniu systemu politycznego (prawa wyborcze obywateli)

·         Procesy polityczne partycypacyjne- polegają na wzroście uczestnictwa podmiotów zbiorowych i indywidualnych w życiu publicznym(związki zawodowe)

 

Działania polityczne to wszelkie działania związane ze sprawowaniem władzy lub walką o władzę w warunkach międzygrupowej rywalizacji, która znajduje swój wyraz w konfliktach, porozumieniach, kompromisach, sojuszach

 

 

Cechy działań politycznych

 

1.      Celowy ukierunkowany charakter, są wyrazem świadomego wyboru podmiotów

2.      Są podejmowane z zamiarem wywołania określonych skutków politycznych

3.      Są podejmowane w interesach wielkich grup społecznych

4.      Konfliktowy charakter

 

 

Stopień złożoności działań politycznych

 

·         Proste – do celu prowadzą czynności tego samego typu, związek pomiędzy czynnością a rezultatem ma charakter bezpośredni, np.: desygnowanie premiera

·         Złożone- mające charakter wieloczynnościowy np. proces legislacyjny

 

Liczba podmiotów

 

·         Działania jednostkowe, do których możemy zaliczyć działania celowe wykonywane na własną rękę

·         Działania zbiorowe będące sumą zachowań indywidualnych, najczęściej podobnych lub identycznych o znikomym stopniu organizacji(Lepper-głośniki)

·         Działania grupowe, których podmiotami są grupy społeczne

·         Działania totalne, w których podmiotowo uczestniczą wszystkie jednostki społeczne, grupy, instytucje i organizacje  np.: wojna

 

 

Stopień jawności

 

·         Działania jawne, które są prowadzone pod kontrolą opinii społecznej (proces legislacyjny)

·         Działania ukryte prowadzone w tajemnicy, nie podlegają kontroli społecznej

·         Działania zamaskowane, których założenia są znane, cele szczegółowe pozostają tajemnicą

 

Racjonalne działania polityczne – to takie, które w sposób niezawodny, z największym prawdopodobieństwem prowadzi do preferowanego rezultatu przy jak najmniejszych kosztach

 

Typy działań politycznych

 

·         REFORMA proces rewolucyjnego, stopniowego, zwykle długotrwałego przekształcania systemu politycznego nienaruszający podstawowych reguł i mechanizmów przebiegających pod kontrolą instytucji władzy politycznej

·         REWOLUCJA nagła i rozległa zmiana polityczna obejmująca sferę personalną, polityczną, społeczną, kulturową i świadomościową

·         PRZEWROTY POLITYCZNE: zamachy stanu, pucze, spiski militarne

 

 

 

Stosunki polityczne – wzajemne oddziaływania na siebie wynikające ze sprawowania władzy

 

Rodzaje

 

- stosunki polityczne zwierzchnictwa: charakteryzują się stosunkiem nadrzędności podmiotów rządzących w stosunku do podmiotów podporządkowanych

 

- stosunki polityczne podporządkowania: charakteryzują się stosunkiem podległości rządzonych w stosunku do rządzących

 

- stosunki polityczne współpracy: to stosunki przychylne między stronami i służące do osiągnięcia danych celów

 

- stosunki polityczne kompromisu: pójście na ustępstwa w dojściu do wspólnego celu np. rozmowy koalicyjne

 

- stosunki polityczne walki: osiągnięcie celów zakłada pokonanie przeciwnika

 

Potrzeby polityczne – subiektywne stany niedoboru dóbr i wartości niezbędnych do normalnego funkcjonowania podmiotu

 

·         Potrzeba skutecznego uczestnictwa w wyborach

·         Potrzeba nieskrępowanej wypowiedzi we wszystkich dziedzinach życia

·         Potrzeba bezpieczeństwa osobistego polega na ochronie nietykalności jednostki i mieszkania jednostki

·         Potrzeba organizowania się (tworzenia struktur związanych z uczestnictwem w życiu publicznym

 

Klasyfikacja potrzeb politycznych wg. Kryterium podmiotowego:

 

·         Potrzeby indywidualne (potrzeba posiadania osobistej władzy)

·         Potrzeby grupowe (dążenie do władzy grupy społecznej/politycznej)

·         Potrzeby ogólnospołeczne (uosobienie dążności całego społeczeństwa do suwerenności, integracji, koalicji)

 

Interes polityczny – świadome pragnienie skierowania polityki publicznej, względnie poszczególnych decyzji dot. Rozdziału wartości politycznych w konkretnym kierunku

 

Kryterium przedmiotu:

 

- interesy ekonomiczne

- interesy socjalne

- interesy ideologiczne

- interesy kulturalne

 

Artykulacja potrzeb i interesów publicznych- to proces ujawniania się potrzeb politycznych i interesów politycznych, proces podejmowania działań zmierzających do zaspokojenia tych potrzeb

 

Artykulacja potrzeb i interesów przybiera następujące fazy:

 

1.      Ujawnienie się potrzeb i ich agregacja, czyli przekształcenie w interesy

2.      Argumentacja interesów poprzez przekształcenie ich w postulaty

3.      Selekcja postulatów

4.      Realizacja postulatów

 

Zachowania polityczne – reakcje ludzi na bodźce wywodzące się ze zjawisk i procesów politycznych

 

Przykłady zachowań politycznych:

 

- publiczne manifestowanie poparcia dla władcy

- polemika kandydatów np. na spotkaniu przedwyborczym

- rywalizacja o funkcje lidera partii

 

Decyzja polityczna- akt nielosowego wyboru działania dokonany spośród co najmniej dwóch wariantów w związku z przekształceniem rzeczywistości istniejącej w rzeczywistość pożądaną

 

Elementy aktu Decyzji politycznej

 

·         Element procesowy- nielosowy wybór potraktowany jako akt społeczny wynikający z analizy rzeczywistości

·         Element podmiotowy czyli ośrodek decyzyjny danego społeczeństwa

·         Element przedmiotowy czyli pole polityki

·         Element wykonawczy czyli decyzja polityczna

 

Rodzaje decyzji politycznych

 

Kryterium adresata czyli do kogo skierowane są decyzje polityczne:

 

·         Decyzje ogólnospołeczne: odnoszą się do całego społeczeństwa (np. ustanowienie święta narodowego)

·         Decyzje partykularne- skierowane do jednej grupy zawodowej lub społecznej

·         Decyzje indywidualne- odnoszące się do jednej osoby (podmiotu) np. desygnowanie premiera, mianowanie na ministra

 

Kryterium szczebla decyzyjnego:

 

·         Na szczeblu międzynarodowym – Decyzje podejmowane przez poszczególne państwa

·         Decyzje narodowe – podejmowane przez organy centralne

·         Decyzje lokalne- podejmowane przez organy lokalne

 

Kryterium rangi i charakteru czasowego decyzji

 

·         Decyzje strategiczne (perspektywiczne) polegające na wyznaczeniu celów ogólnospołecznych o dość dużej perspektywie czasowej np. dążenie do minimalizacji bezrobocia

·         Decyzje taktyczne (bieżące) zmierzające do realizacji celów ogólnych w sytuacjach względnie powtarzalnych (np. ustalenie taryfy celnej lub stóp podatkowych)

·         Decyzje operatywne (bieżące) dot. Bieżącej regulacji spraw drobnych o względnie niewielkim ciężarze gatunkowym (np. interwencyjny skup zboża)

 

Kryterium stopnia wiedzy dostępnej decydentom oraz zamiar realizacji

 

·         Decyzje realne oparte są na dostępnej wiedzy dot. Warunków koniecznych do ich urzeczywistnienia, podjęte z zamiarem ich realizacji (np. ustawa budżetowa)

·         Decyzje symboliczne – Decyzje oparte na dostępnej wiedzy, podjęte bez zamiaru ich realizacji np. uchwała lustracyjna

·         Decyzje pozorne- nie oparte na dostępnej wiedzy, podjęte z zamiarem ich realizacji

 

Decyzja optymalna – to taka decyzja, której skutki pozytywne są największe, zaś skutki negatywne najmniejsze.

 

Cechy charakterystyczne decyzji politycznej

 

1.      Istnienie decydenta (musi istnieć podmiot podejmujący decyzję)

2.      Stopień poinformowania ośrodka decyzyjnego

3.      Nastawienie się na osiągnięcie więcej niż jednego celu

4.      Wielowymiarowość – jeden cel można osiągnąć różnymi metodami

5.      Wieloetapowość urzeczywistnienia

 

Ośrodek decyzyjny – to mechanizm podejmowania decyzji politycznej, podmiot, który podejmuje decyzję polityczną, decydent indywidualny(prezydent, premier, minister, lider partii) lub kolegialny (sejm, senat, RM)

 

Ośrodki decyzyjne są: narodowe, międzynarodowe, są organami państwa, nie są organami państwa (centralne instancje partii politycznych), nieformalne (grupy nacisku)

 

Czym jest proces decyzyjny??

 

To zespół powiązań przyczynowo skutkowych występujących wewnątrz ośrodka decyzyjnego w związku z sytuacją decyzyjną, strukturą ośrodka i celami władzy

 

Model procesu decyzyjnego

 

1. Wybór celu, do którego realizacji zmierzamy

2. Określenie skutków pozytywnych związanych z realizacją danego celu oraz sposobów ich wykorzystania

3. Określenie skutków negatywnych związanych z realizacją tego celu oraz sposobów ich     uniknięcia bądź pomniejszenia

4. Ustalenie środków najbardziej przydatnych do realizacji danego celu

5. Podjęcie decyzji politycznej

 

Sytuacja decyzyjna – system zmiennych niezależnych skłaniających decydentów do podjęcia działań, system zmiennych niezależnych od decydentów, ale zależnych od działań innego ośrodka decyzyjnego

 

Podział sytuacji decyzyjnych:

 

1.      Sytuacje rzeczywiste (istniejące realnie) oraz wyobrażone przez decydentów

2.      Sytuacje wewnętrzne i zewnętrzne

3.      Sytuacje kryzysowe i normalne

 

Optymalizacja decyzji politycznej to: znalezienie najskuteczniejszego sposobu realizacji danego celu

 

Implementacja – to sposób urzeczywistnienia określonej decyzji politycznej za pomocą metod i środków

 

Błąd polityczny – decyzja zdecydowanie nietrafna i nieoptymalna, decyzja o podjęciu lub zaniechaniu działania politycznego, które przynosi niezaplanowane i nieprzewidziane skutki o negatywnym charakterze

 

Rodzaje błędów politycznych:

 

·         Błędy diagnozy czyli nietrafne decyzje definiujące cel działania

·         Błędy złego rozpoznania potrzeb (decyzje podjęte niepotrzebnie)

·         Błędy instrumentalizacji działania (decyzje realizowane nieodpowiednimi metodami i środkami)

·         Błędy teoretyczne – popełniamy wtedy gdy wydajemy fałszywy sąd, stanowią one rezultat niesprawnego myślenia, które w polityce pojawia się na skutek błędnej teorii, koncepcji czy też ideologii

·         Błędy praktyczne – są rezultatem niesprawnego działania wynikającego z braku dostatecznej siły czy wprawy

 

 

Władza polityczna – to wszelka władza w oparciu o przemoc, władza jednej grupy lub innych grup ludzi w warunkach społeczeństwa zróżnicowanego społecznie

 

Typy definicji władzy (umieć 4!)

 

·         Definicje behawioralne (władza to szczególny typ zachowania ludzkiego polegający na możliwości modyfikowania zachowania ludzkiego), Max Weber: władza jest to możliwość narzucania czyjejś woli lub zachowania innych osób

·         Typ teleologiczny: władza to spełnianie pewnych celów, wytwarzanie pewnych skutków. Władza to zdolność osiągania tego czego się chce lub wywoływania pożądanej zmiany

·         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin