sitek rozwoj miast.odt

(22 KB) Pobierz

Dr Sitek – Wybrane aspekty rozwoju miast polskich

 

GMINA

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

 

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i

przyrody oraz gospodarki wodnej,

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

4) lokalnego transportu zbiorowego,

5) ochrony zdrowia,

6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,

8) edukacji publicznej,

9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11) targowisk i hal targowych,

12) zieleni gminnej i zadrzewień,

13) cmentarzy gminnych,

14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,

18) promocji gminy,

19)                                         współpracy z organizacjami pozarządowymi,

 

 

POWIAT

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie:

 

1) edukacji publicznej,

2) promocji i ochrony zdrowia,

3) pomocy społecznej,

4) polityki prorodzinnej,

5) wspierania osób niepełnosprawnych,

6) transportu zbiorowego i dróg publicznych,

7) kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

8) kultury fizycznej i turystyki,

9) geodezji, kartografii i katastru,

10) gospodarki nieruchomościami,

11) administracji architektoniczno-budowlanej,

12) gospodarki wodnej,

13) ochrony środowiska i przyrody,

14) rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego,

15) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,

16) ochrony przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania powiatowego

magazynu przeciwpowodziowego, przeciwpożarowej i zapobiegania

innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska,

17) przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy,

18) ochrony praw konsumenta,

19) utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz

obiektów administracyjnych,

20) obronności,

21) promocji powiatu,

22)                                         współpracy z organizacjami pozarządowymi.

 

Miejska sieć osadnicza Polski  - podstawowe uwarunkowania rozwoju

Policentryczny charakter sieci osadniczej Polski

Koncentracja aktywności gospodarczej w dużych ośrodkach miejskich, skutek: polaryzacja rozwoju w skali całego kraju

Niedostateczna dyfuzja procesów rozwojowych z dużych ośrodków na obszary otaczające

Utrata funkcji gospodarczych/kulturowych/admini-stracyjnych małych i średnich miast

Suburbanizacja i polaryzacja społeczno-przestrzenna wewnątrz dużych ośrodków miejskich

Deficyt jakościowy i ilościowy zasobów mieszkaniowych

 

Miasto realnego socjalizmu

Socjalistyczna ideologia egalitaryzmu – oznaczała że żadna grupa społeczna ani zawodowa nie mogła zajmować lepszych obszarów rezydencjalnych w mieście.

W efekcie mieszkańców osiedlano bez uwzględnienia ich preferencji jakościowych i lokalizacyjnych co

przyczyniło się do tworzenia skupień przypadkowych o przemieszanej strukturze społecznej

W miastach czynnikiem zróżnicowania przestrzennego był czynnik polityczny a nie  ekonomiczny.

 

Strefy rozwoju miasta

Centrum miasta (historyczny rdzeń, otaczającej strefy handlowo-przemysłowej,  uzupełnionej symbolicznymi budowlami  świadczącymi o sile ekonomicznej i  politycznej sytemu)

Strefa przekształceń  - strefa miejska lub podmiejska

Nowe wielkopłytowe osiedla mieszkaniowe z którymi utożsamiano rozwój miasta  socjalistycznego, o stosunkowo dobrych  warunkach mieszkaniowych, ze słaba  infrastruktura społeczną i niskiej estetyce

Peryferyjną strefę podmiejską – obejmowała tereny otwarte, rekreacyjne,  przemysłowe, rolnicze oraz indywidualne  budownictwo mieszkaniowe.

 

Cechy charakterystyczne polskich miast

Struktura przestrzenna miała w centrach charakter koncentryczny, klinowy w miarę  oddalania się od centrum i wieloośrodkowy  na peryferiach

Istniała prawidłowość (chodź zaburzona) że w miarę oddalania się od centrum malał  status społeczno-zawodowy ludności

 

Miasta po 1989 roku – najważniejsze elementy przemian

Powrót znaczenia renty gruntowej i mechanizmów rynkowych

Powstanie rzeczywistych samorządów terytorialnych

Decentralizacja władzy i przesunięcie zarządzania przestrzenią do władz lokalnych

Przemiany struktury społeczno-zawodowej, wzrost znaczenia sektora usługowego

Wzrost rozwarstwienia dochodów mieszkańców

 

Gentryfikacja – „uszlachetnianie” proces wymiany ludności o niskim statucie społecznym zamieszkujących w centralnych dzielnicach miast na ludność o wysokim statusie, dokonujących się z modernizacją starych zasobów mieszkaniowych.

Gettyzacja – tworzenie się w przestrzenni miejskiej swoistej gett zamieszkałych przez ludność najuboższą

Gated communities – nowe osiedla, zamknięte i strzeżone zapewniających  bezpieczeństwo

Miasto dualne – miasto o spolaryzowanej strukturze społeczno-przestrzennej, gdzie  enklawy bogactwa sąsiadują z dzielnicami  biedy

 

 

 

Korzyści suburbanizacji dla podmiotów gospodarczych

Relatywnie niskie ceny nabywanego lub dzierżawionego gruntu

Możliwości praktycznego pozyskania terenu każdej wielkości

Mniejsze podatki

Niższe koszty inwestycji i prowadzonej działalności gospodarczej

Ograniczenie konfliktów na tle użytkowania środowiska

Możliwości dalszej rozbudowy i uzyskania tzw. Korzyści skali w prowadzonej działalności

 

Korzyści suburbanizacji dla mieszkańców

Życie w bardziej przyjaznym środowisku

Poprawa warunków mieszkaniowych

Niższe obciążanie podatkowe

Relatywnie niższe w stosunku do miasta koszty budowy i utrzymania domu

Możliwość dłuższego przebywania na „wolnym powietrzu” w tym we własnym ogródku

Wyższy stopień prywatności życia

Wyższy poziom bezpieczeństwa w  tym zabaw dzieci

 

Niekorzyści suburbanizacji ogólnospołeczne

Nieracjonalne wykorzystanie terenu

Uszczuplenie terenów użytkowanych rolniczo i tzw. terenów otwartych

Zwiększone koszty budowy sieci infrastruktury komunalnej i kosztów jej utrzymania

Generowanie ruchu drogowego i zwiększenie jego natężania z różnorakimi konsekwencjami

Zajmowania terenów wewnątrzmiejskich prze budowanie parkingów

 

Niekorzyści suburbanizacji dla mieszkańców

Wzrost kosztów funkcjonowania gospodarstwa domowego

Poważne a niekiedy całkowite uzależnienie funkcjonowania gospodarstwa od samochodu

Organicznie korzystania z usług wyższego stopnia centralności świadczonych w centrum miasta oraz uczestnictwo w życiu towarzyskim

Powstanie nowych problemów funkcjonowania gospodarstwa domowego

Ograniczenie czasu którym można swobodnie dysponować (przebywanie w środkach transportu)

 

 

Rewitalizacja (przywrócenie do życia, ożywienie) – działanie skupione na ożywieniu zdegradowanych obszarów miast, np. poprzemysłowych, którego celem jest znalezienie dla nich nowego zastosowania i doprowadzenie do stanu, w którym obszary zmieniają swoją funkcję.

 

Rewitalizacja jest w tym znaczeniu zespołem działań z zakresu budownictwa, planowania przestrzennego, ekonomii  i polityki społecznej, których celem jest doprowadzenie do ożywienia, poprawy funkcjonalności, estetyki, wygody użytkowania i jakości życia w rewitalizowanym zespole.

 

Współczesne modele rewitalizacji

Rekonstrukcja – odtworzenie zabytkowej zabudowy, z zachowaniem dawnego układu urbanistycznego, z utrzymaniem dawnych funkcji obszaru, uśnięciem obiektów niepasujących stylistycznie (zespoły staromiejskie, Warszawa, Gdańsk )

Neointegracja – polega na zachowaniu zabytkowej substancji a z drugiej strony na uzupełnieniu jej o elementy nowe. Uzyskany kontrast podkreśla wartość zabudowy historycznej (Szczecin, Słupsk)

Retrowersja – utrzymanie dawnych funkcji, oraz krytyki rozwiązań modernistycznych (Elbląg, Głogów)

Restytucyjna modernizacja  - utrzymanie dawnej formy architektonicznej ze zmianą  dawnych funkcji obszaru z jego modernizacją organizacyjno-funkcjonalną (Stary browar w Poznaniu, Manufaktura w Łodzi)

Funkcjonalna sukcesja – intensywne zagospodarowanie ternu z przyjęciem nowych funkcji (centrum handlowe w Krakowie)

 

 

Założenia koncepcji nowy urbanizm

Wyraźne centrum jednostki

Substancję mieszkaniową tworzą tradycyjne budynki mieszkalne

Większość budynków mieszkalnych znajduje się w promieniu 500 m od centrum

Na obszarze zlokalizowane są sklepy i zakłady o dużej częstotliwości korzystania

Na zapleczu budynków zlokalizowane są garaże i małe zakłady produkcyjne i usługowe

Lokalizacja szkół zapewnia bezpieczną drogę dla dzieci

Pomiędzy budynkami zlokalizowane są place zabaw dla dzieci w odległości do 150 m od miejsca zamieszkania

Ulice tworzą kompatybilny układ z ciągami pieszymi

Ulice są wąskie, zadrzewione, ruch jest powolny i bezpieczny

Budynki wokół placu centralnego są położone blisko ulicy, tworzą zwartą kompozycję urbanistyczną

Parkingi i garaże nie są lokalizowane przy ulicach

Pewne miejsca zarezerwowane są dla obiektów publicznych

Funkcjonuje samorząd mieszkańców odpowiedzialny za stan i działanie infrastruktury

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin