PROGRAM.doc

(107 KB) Pobierz
INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACJI

PROGRAM REWALIDACJI INDYWIDUALNEJ

 

dla ucznia upośledzonego umysłowo w stopniu umiarkowanym

realizującego obowiązek szkolny na trzecim etapie edukacji

 

                                                                            

            Cele główne

Cele szczegółowe

Uwagi o realizacji

 

I.  W  ZAKRESIE  SAMOOBSŁUGI

 

Doskonalenie umiejętności w zakresie jedzenia i samodzielnego przygotowywania prostych posiłków

 

1. Poprawne posługiwanie się

     łyżką widelcem, nożem

2. Ćwiczenia umiejętności

    nakrywania do stołu.

3. Doskonalenie umiejętności

    smarowania chleba masłem.

4. Nauka krojenia chleba.

5. Nauka obierania i krojenia

    owoców, warzyw.

6. Wdrażanie do estetycznego

    spożywania posiłków.

7. Wycieranie ust serwetką.

 

Każdorazowo przy sporządzaniu i spożywaniu posiłków.

 

Utrwalanie umiejętności samodzielnego ubierania się

 

 

 

 

1. Ćwiczenia umiejętności

    rozpoznawania swojej odzieży.

2. Samodzielne wkładanie i

    zdejmowanie ubrania.

3. Samodzielne wkładanie i

    zdejmowanie obuwia.

4. Wieszanie ubrania na

    wyznaczonym miejscu,

    ustawianie butów.

5. Doskonalenie umiejętności

    wiązania butów.

 

 

 

 

 

 

Podczas wyjść poza szkołę

 

 

 

Wdrażanie do utrzymania higieny osobistej

 

 

1. Przyzwyczajanie do wycierania

    nosa chusteczką higieniczną.

2. Rozwijanie nawyku mycia rąk 

    przed i po posiłku.

3. Samodzielne korzystanie z

    urządzeń sanitarnych,

    każdorazowo mycie rąk po

    korzystaniu z toalety.

 

 

W razie potrzeby.

 

Każdorazowo przed i po posiłku.

Każdorazowo

 

II.  W  ZAKRESIE  FUNKCJONOWANIA  W  ŚRODOWISKU

 

 

 

 

 

Kształtowanie zachowań prospołecznych

 

 

 

 

 

 

1. Wdrażanie do prawidłowego

    zwracania się do nauczycieli i

    poprawnego reagowania na ich

    polecenia.             

2. Właściwe zwracanie się do

    kolegów.

3. Nauka bezpiecznego zachowania

    się w szkole i poza szkołą.

4. Używanie form

    grzecznościowych podczas

    kontaktów z osobami dorosłymi.

5. Rozwijanie nawyku utrzymania

    ładu i porządku w klasie –

    wrzucanie papierków do kosza.

6. Wdrażanie do poszanowania

    swojej i cudzej własności.

7. Odzwyczajanie używania

    wulgaryzmów – utworzenie

    słowniczka wyrazów

    zastępczych.

 

 

Codziennie

 

 

 

Codziennie

 

Każdorazowo

 

Każdorazowo

 

 

Codziennie

 

 

Codziennie

 

Każdorazowo

 

 

 

 

Wprowadzenie w rolę odbiorcy kultury

 

 

 

 

1. Przestrzeganie zasad

    kulturalnego zachowania się w

    miejscach publicznych, np.

    mówienie po cichu, zachowanie

    czystości.

2. Zapoznanie z przeznaczeniem

    instytucji kulturalnych: muzeum,

    kino, dom kultury, biblioteka.

3. Udział w uroczystościach,

    imprezach i konkursach

    szkolnych i pozaszkolnych.

 

 

 

Podczas wycieczek i wyjść do instytucji kulturalnych.

 

 

 

 

Każdorazowo

 

 

 

Przestrzeganie zasad ruchu drogowego

 

 

 

 

1.    Uczenie dziecka ostrożnego zachowania się na ulicy.

2.    Zapoznanie z zasadami ruchu drogowego, np. przechodzenie po pasach, przy sygnalizacji świetlnej.

3.    Przestrzeganie zasad nieoddalania się od osoby dorosłej.

4.    Bezkolizyjne poruszanie się po chodniku.

 

 

 

 

 

Każdorazowo podczas wyjść poza szkołę

 

 

 

 

Utrwalanie wiedzy przyrodniczej

 

 

 

 

 

 

1. Poszerzanie wiedzy na temat:

-          wybranych ekosystemów i krajobrazów

-          świata zwierząt i roślin

2. Rozbudzanie poczucia

    przynależności do społeczności

    swojej szkoły, środowiska

    lokalnego i przyrodniczego.

3. Towarzyszenie nauczycielce w

    prostych pracach:

-          porządkowych, np. układanie przyborów na półkach.

-          gospodarskich, np. udział w dekorowaniu klasy,

-          hodowlanych, np. założenie hodowli cebuli, rzeżuchy, podlewanie kwiatów.

 

 

 

 

Każdorazowo przy omawianych tematach

 

 

 

Każdorazowo podczas wykonywanych prac

III.  W  ZAKRESIE   SPRAWNOŚCI  I  UMIEJĘTNOŚCI  UŁATWIAJĄCYCH POZNANIE  ŚWIATA

 

Określenie własnej tożsamości

 

 

 

1.    Znajomość własnego imienia i nazwiska oraz adresu.

2.    Nazywanie członków rodziny oraz wykonywanych przez nich czynności.

3.    Znajomość domu rodzinnego – usytuowanie, wielkość, wyposażenie, itp.

4.  Uczenie sposobów wyrażania miłości do bliskich, np. czułe witanie, przygotowywanie niespodzianek z okazji ich świąt, zachowanie zgodnie z wolą rodziców, itp.

 

 

 

 

 

Każdorazowo przy omawianych tematach.

Poznanie siebie

 

1.    Dostrzeganie i nazywanie części ciała.

2.    Nazywanie części twarzy.

3.    Rozpoznawanie prawej i lewej strony.

4.    Nazywanie części garderoby.

 

 

 

 

Każdorazowo przy omawianych tematach

 

 

Doskonalenie percepcji wzrokowej

 

 

 

 

 

 

 

Doskonalenie percepcji wzrokowej

 

 

1. Kojarzenie osób, zwierząt i

    przedmiotów z ich nazwami.

 

 

2. Rozpoznawanie swojego imienia

    i nazwiska na karteczce.

3. Omawianie treści ilustracji.

4. Doskonalenie umiejętności

    wskazywania 2 – 3 istotnych

    różnic na obrazkach.

5. Doskonalenie umiejętności

    układania obrazków historyjki

    wg kolejności zd...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin