PROGRAM REWALIDACJI INDYWIDUALNEJ
dla ucznia upośledzonego umysłowo w stopniu umiarkowanym
realizującego obowiązek szkolny na trzecim etapie edukacji
Uwagi o realizacji
I. W ZAKRESIE SAMOOBSŁUGI
Doskonalenie umiejętności w zakresie jedzenia i samodzielnego przygotowywania prostych posiłków
3. Doskonalenie umiejętności
smarowania chleba masłem.
4. Nauka krojenia chleba.
5. Nauka obierania i krojenia
owoców, warzyw.
6. Wdrażanie do estetycznego
spożywania posiłków.
7. Wycieranie ust serwetką.
Każdorazowo przy sporządzaniu i spożywaniu posiłków.
Utrwalanie umiejętności samodzielnego ubierania się
1. Ćwiczenia umiejętności
rozpoznawania swojej odzieży.
2. Samodzielne wkładanie i
zdejmowanie ubrania.
3. Samodzielne wkładanie i
zdejmowanie obuwia.
4. Wieszanie ubrania na
wyznaczonym miejscu,
ustawianie butów.
5. Doskonalenie umiejętności
wiązania butów.
Podczas wyjść poza szkołę
Wdrażanie do utrzymania higieny osobistej
1. Przyzwyczajanie do wycierania
nosa chusteczką higieniczną.
2. Rozwijanie nawyku mycia rąk
przed i po posiłku.
3. Samodzielne korzystanie z
urządzeń sanitarnych,
każdorazowo mycie rąk po
korzystaniu z toalety.
W razie potrzeby.
Każdorazowo przed i po posiłku.
Każdorazowo
II. W ZAKRESIE FUNKCJONOWANIA W ŚRODOWISKU
Kształtowanie zachowań prospołecznych
1. Wdrażanie do prawidłowego
zwracania się do nauczycieli i
poprawnego reagowania na ich
polecenia.
2. Właściwe zwracanie się do
kolegów.
3. Nauka bezpiecznego zachowania
się w szkole i poza szkołą.
4. Używanie form
grzecznościowych podczas
kontaktów z osobami dorosłymi.
5. Rozwijanie nawyku utrzymania
ładu i porządku w klasie –
wrzucanie papierków do kosza.
6. Wdrażanie do poszanowania
swojej i cudzej własności.
7. Odzwyczajanie używania
wulgaryzmów – utworzenie
słowniczka wyrazów
zastępczych.
Codziennie
Wprowadzenie w rolę odbiorcy kultury
1. Przestrzeganie zasad
kulturalnego zachowania się w
miejscach publicznych, np.
mówienie po cichu, zachowanie
czystości.
2. Zapoznanie z przeznaczeniem
instytucji kulturalnych: muzeum,
kino, dom kultury, biblioteka.
3. Udział w uroczystościach,
imprezach i konkursach
szkolnych i pozaszkolnych.
Podczas wycieczek i wyjść do instytucji kulturalnych.
Przestrzeganie zasad ruchu drogowego
1. Uczenie dziecka ostrożnego zachowania się na ulicy.
2. Zapoznanie z zasadami ruchu drogowego, np. przechodzenie po pasach, przy sygnalizacji świetlnej.
3. Przestrzeganie zasad nieoddalania się od osoby dorosłej.
4. Bezkolizyjne poruszanie się po chodniku.
Każdorazowo podczas wyjść poza szkołę
Utrwalanie wiedzy przyrodniczej
1. Poszerzanie wiedzy na temat:
- wybranych ekosystemów i krajobrazów
- świata zwierząt i roślin
2. Rozbudzanie poczucia
przynależności do społeczności
swojej szkoły, środowiska
lokalnego i przyrodniczego.
3. Towarzyszenie nauczycielce w
prostych pracach:
- porządkowych, np. układanie przyborów na półkach.
- gospodarskich, np. udział w dekorowaniu klasy,
- hodowlanych, np. założenie hodowli cebuli, rzeżuchy, podlewanie kwiatów.
Każdorazowo przy omawianych tematach
Każdorazowo podczas wykonywanych prac
III. W ZAKRESIE SPRAWNOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI UŁATWIAJĄCYCH POZNANIE ŚWIATA
Określenie własnej tożsamości
1. Znajomość własnego imienia i nazwiska oraz adresu.
2. Nazywanie członków rodziny oraz wykonywanych przez nich czynności.
3. Znajomość domu rodzinnego – usytuowanie, wielkość, wyposażenie, itp.
4. Uczenie sposobów wyrażania miłości do bliskich, np. czułe witanie, przygotowywanie niespodzianek z okazji ich świąt, zachowanie zgodnie z wolą rodziców, itp.
Każdorazowo przy omawianych tematach.
Poznanie siebie
1. Dostrzeganie i nazywanie części ciała.
2. Nazywanie części twarzy.
3. Rozpoznawanie prawej i lewej strony.
4. Nazywanie części garderoby.
Doskonalenie percepcji wzrokowej
1. Kojarzenie osób, zwierząt i
przedmiotów z ich nazwami.
2. Rozpoznawanie swojego imienia
i nazwiska na karteczce.
3. Omawianie treści ilustracji.
4. Doskonalenie umiejętności
wskazywania 2 – 3 istotnych
różnic na obrazkach.
układania obrazków historyjki
wg kolejności zd...
Rafako2_1