PZMiN - pytania na sternika motorowodnego.doc

(10061 KB) Pobierz
Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego

 

 

Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PYTANIA  EGZAMINACYJNE NA PATENT STERNIKA MOTOROWODNEGO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracował:

                                                     

                                                                                                                              Jerzy Czeszko

Warszawa 2003

 

 

 

Słowo wstępne

 

Z roku na rok wzrasta ilość osób uprawiających sport i rekreację motorowodną. Wpływ na to ma niewątpliwie dość znaczna liberalizacja przepisów, możliwość wychodzenia łodziami śródlądowymi na dwumilowy pas wód morskiej linii brzegowej, tak jak możliwość uzyskania patentu sternika motorowodnego już przez 12 letnie dzieci. Jest coraz większy tłok na szlakach wodnych, na których sport i rekreacja spotyka się z żeglugą zawodową. Wymaga to, aby ci sezonowi, a często niedzielni motorowodniacy znali przepisy i umieli się posługiwać swoimi motorówkami jak profesjonaliści. Nikogo nie trzeba przekonywać do tego, że na przykład skuter wodny w rękach nie przeszkolonego „motorowodniaka” stanowi duże  zagrożenie dla siebie i dla otoczenia. W programach szkoleniowych dużo miejsca poświęca się przepisom, ratownictwu i zagadnieniom bezpieczeństwa.

Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego dąży do ujednolicenia wymagań egzaminacyjnych na patenty, a zwłaszcza patenty sternika i starszego sternika motorowodnego. Jedną z metod prowadzących do tego celu są opracowane zestawy pytań z modelową odpowiedzią. Jeżeli będą stosowane na wszystkich egzaminach motorowodnych,  (na dzień dzisiejszy nie jest to obligatoryjne) poziom kursów w całej Polsce się wyrówna. Pytania obejmują praktycznie cały materiał programowy konieczny do opanowania na poszczególne patenty i stanowią dużą pomoc dydaktyczną dla egzaminujących i egzaminowanych. Oczywistym jest, że pytania z odpowiedziami nie eliminują podręczników.

Życzę wszystkim uczestnikom kursów motorowodnych, egzaminowanym  dobrego opanowania sztuki pływania, a egzaminatorom satysfakcji z osiągnięć w szkoleniu.

 

Instrukcja do pytań na patenty motorowodne.

 

Egzamin

Egzamin składa się z części teoretycznej i praktycznej.

Teoria: część teoretyczna jest przeprowadzana w formie pisemnej i ustnej. W części pisemnej zdający w ciągu 75 minut musi odpowiedzieć na 30 pytań z wszystkich zagadnień tematycznych ujętych w pytaniach i rozwiązać zadanie na mapie (tylko zdający na starszego sternika motorowodnego).

Przykładowy zestaw pytań na sternika motorowodnego z zestawu: 5, 11, 15, 53, 59, 67, 76, 98, 110, 118, 126, 142, 171, 183, 188, 201, 211, 225, 230, 237, 260, 264, 269, 277, 297, 300, 305, 309, 317, 346. Zestaw ten ma pytania łatwiejsze, niżej punktowane np. 53, 171, 183 czy 230, które powinny być niżej punktowane i pytania trudne wyżej punktowane np. 11, 15, 59, 67, 118, 264.

Praktyka: egzaminowany winien potwierdzić swoją umiejętność bezpiecznego prowadzenia łodzi motorowej i stosowania w praktyce wiadomości technicznych i nautycznych.

Egzaminowany winien wykonać:

·         Manewr „człowiek za burtą”,

·         Manewry odchodzenia i dochodzenia do nabrzeża, cumowanie, zwroty w wąskiej przestrzeni, zatrzymania na określonym kursie, stawanie na kotwicy,

·         Zawężanie cyrkulacji

·         Pływanie na kompas,

·         Namierzanie (zwykłe i krzyżowe),

·         Założenie kamizelki ratunkowej i pasa bezpieczeństwa,

·         Wykonanie ważnych węzłów: ósemka, płaski, ratowniczy, półsztyk, dwa półsztyki, szotowy, szotowy podwójny, knagowy.

 

Jerzy Czeszko

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PYTANIA  EGZAMINACYJNE

NA PATENT STERNIKA MOTOROWODNEGO

Część ogólna

 

Lp.

Pytania

Odpowiedzi

1.

Jakie przepisy prawne regulują ruch na śródlądowych drogach wodnych?

Ustawa z dnia 21 grudnia 2000 roku o żegludze śródlądowej, Dziennik Ustaw Nr 5 pozycja 43

2.

Gdzie są wykazane śródlądowe drogi wodne na których obowiązują przepisy żeglugowe?

Przepisy żeglugowe na śródlądowych drogach wodnych - Monitor Polski zał. do nr-u 4, poz. 20 z dnia 29. 01. 1992r. zał. nr 12.

3.

Jakie obowiązki ma kierownik statku, gdy chce wpłynąć na nieznany akwen?

1.Zapoznać się z obowiązującymi na danym akwenie przepisami, oznakowaniem dróg wodnych, przepisami specjalnymi.

2. Postarać się o mapy żeglugowe tego akwenu.

4.

Dlaczego kierownik statku przed wpłynięciem na obce wody musi się poinformować o obowiązujących tam przepisach ?

Aby uwzględnił w swojej żegludze odstępstwa od ogólnych przepisów w zakresie ruchu żeglugowego, patentów, orzeczeń zdolności żeglugowej. Istnieje możliwość zakazu wpływania na niektóre akweny         w ogóle lub w określonym czasie.

5.

Gdzie można się zapoznać z miejscowymi ograniczeniami żeglugowymi i gdzie można otrzymać informacje na ten temat?

W Urzędach Żeglugi Śródlądowej, Administracji Drogi Wodnej i Policji Wodnej.

6.

Gdzie można otrzymać bliższe informacje o specjalnych przepisach na niektórych drogach wodnych?

W Urzędach Żeglugi Śródlądowej, Administracji Dróg Wodnych i Policji Wodnej.

7.

Kto sprawuje nadzór nad przestrzeganiem przepisów żeglugowych na drogach wodnych?

Policja Wodna i inspektorzy Administracji Dróg Wodnych.

8.

Kto jest na statku odpowiedzialny za przestrzeganie przepisów żeglugowych?

Kierownik statku.

9.

Co należy zrobić, jeżeli przed przystąpieniem do pływania nie wiadomo kto jest kierownikiem statku?

Gdy nie ustalono kto jest kierownikiem statku, a więcej osób ma uprawnienia do prowadzenia statku, to przed wypłynięciem należy ustalić odpowiedzialnego kierownika statku.

10.

Jak powinien się zachować kierownik statku, jeżeli jest pod wpływem działania alkoholu lub innych środków odurzających?

Nie może prowadzić statku.

11.

Jak brzmią podstawowe reguły zachowania się w ruchu na śródlądowych drogach wodnych?

Wszyscy uczestnicy ruchu mają obowiązek przestrzegania zasad bezpiecznego prowadzenia statku, aby nie zagrażać innym statkom i nie doprowadzać do sytuacji, w których uniknięcie zderzenia lub uszkodzenia jest nieuniknione.

12.

Kiedy można odstąpić od przestrzegania  przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych?

Przy grożącym bezpośrednio niebezpieczeństwie kierownicy statków muszą podjąć wszystkie działania aby je uniknąć, również gdy są przy tym zmuszeni naruszyć obowiązujące przepisy.

13.

Jak powinien się zachować kierownik statku, jeżeli w jego pobliżu zdarzył się wypadek?

Każdy kierownik statku ma obowiązek udzielenia natychmiastowej pomocy, również wtedy, gdy naraża to na niebezpieczeństwo jego statek.

14.

Jak powinien się zachować kierownik statku podczas wypadku, gdy zagraża niebezpieczeństwo osobom znajdującym się na pokładzie?

Kierownik statku musi podjąć wszystkie środki, aby zapobiec zagrażającemu niebezpieczeństwu.

15.

Jak należy się zachować po zderzeniu?

Podstawową zasadą jest udzielenie pierwszej pomocy, statek usunąć z drogi wodnej, zanotować dane osób i statków biorących udział w zderzeniu. Zawiadomić Policję Wodną.

 

 

 

 

 

 

16.

Na co należy zwracać szczególną uwagę podczas wysokiej wody (pływy, powódź)?

1. Na ewentualne ograniczenie szybkości.

2. Na ewentualne ograniczenie szerokości drogi wodnej.

3. Ustawienie UKF na odbiór.

4. Na ewentualny zakaz pływania w ogóle.

17.

Do jakiej długości na śródlądowych drogach wodnych statek jest zaliczany do małych statków?

Gdy jego długość jest mniejsza od 15 m.

18.

Kiedy według przepisów na śródlądowych drogach wodnych statek sportowy nie jest zaliczany do małych statków?

Gdy jego długość wynosi 15 m lub więcej.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin