PRACA1niedosłuch.rtf

(48 KB) Pobierz
NIEDOSŁUCH

                                                   NIEDOSŁUCH                                                                                        

 

 

       To wada słuchu utrudniająca odbiór bodźców dźwiękowych, w tym także odbiór i

   rozumienie mowy.Może przejawiać się w upośledzeniu percepcji słuchowej od 20-60

   decybeli.Ubytek słuchu w zakresie 40-80 decybeli.Proces rehabilitacji osób niedosły-

    szących              przebiega odmiennie od rehabilitacji osób głuchych.Osoby niedosłyszące       

   powinny być zaopatrywane w aparaty słuchowe jako podstawowy typ oprzyrządowania.

 

.   Biorąc pod uwagę miejsce uszkodzenia  układu słuchowego,wyróżnia się cztery

  Podstawowe rodzaje niedosłuchów:

   -przewodzeniowy

   -odbiorczy

   -mieszany 

  -centralny

  

  Upośledzenie słuchu typu przewodzeniowego jest wywołane uszkodzeniem aparatu

  przewodzącego dzwięki, tzn.przewodu słuchowego zewnętrznego,błony bębenkowej

  lub kosteczek słuchowych,  najczęściej w wyniku stanów zapalnych,urazów oraz

  wad wrodzonych.(max 60dB ubytku)

 

  Odbiorcze uszkodzenie słuchu jest spowodowane uszkodzeniem ucha wewnętrznego

  (ślimaka) lub nerwu słuchowego.(powyżej 60dB ubytku)

 

 

   Upośledzenie słuchu typu centralnego występuje w przypadku uszkodzeń dalszej części

   drogi słuchowej w mózgu.

 

   Współwystępowanie  obu rodzajów niedosłuchu w jednym narządzie słuchu(mieszany).

 

   1.Niedosłuch lekkiego stopnia -20-40dB

  Nie wszystkie elementy mowy potocznej są identyfikowane.  W zalezności od hałasu

    w klasie ,odległości od nauczyciela i konfiguracji audiogramu dziecko może

   nie dosłyszeć połowy informacji.

   Dziecko powinno korzystać ze

   słabego aparatu słuchowego,a w klasach wieloosobowych może być przydatny

   system FM(funkcja nadajnika podpinanego do aparatu)Ten sposób pomocy nie jest

   jednak w Polsce popularny.Prawidłowo rozwijające się dziecko nie powinno mieć

   żadnych kłopotów z kształtowaniem języka i rozwojem mowy.Mogą być problemy z

   wysłuchiwaniem głosek wysokich.Dziecko zaczyna tracić zdolność selektywnego

   słyszenia w hałasie.Jest bardziej zmęczone niż inni.Ponieważ aby rozumieć,powinno

   być stale skoncentrowane.Nie jest to realne.Często więc niedosłuch nie jest rozpoznawany

   ani nawet podejrzewany, a dziecko jest oskarżone o „ nieuwagę” ,czy „ brak koncentracji”

   i pozostawione samo sobie.

   Dorosły z tego rodzaju ubytkiem słuchu, mając odpowiednie kompetencje językowe,

   Radzi sobie dobrze.Wyjątkiem są osoby,których praca polega na stałych kontaktach z

   Ludżmi.Wymagają one pomocy i aparatownia, aby ich słuch był wydolny socjalnie.

  

   2,Niedosłuch średniego stopnia -41-70dB

   Próg słyszenia jest na poziomie natężenia zwykłej mowy potocznej, odbieranej z ok.

  1-1,5m.W dolnym przedziale bez aparatów możliwe jest rozumienie głośnej mowy,

  szczególnie w sytuacji dobrej znajomości słownictwa.Pomocne jest czytanie z ust.

  W górnym przedziale dziecko może nie dosłyszeć do 100% informacji . U dzieci zawsze

  konieczna jest rehabilitacja słuchu i mowy w aparatach słuchowych.Pomocny może

  być także system FM. Przy prawidłowym aparatowaniu  i rehabilitacji z rozwijaniem

  języka osiągnięcia mogą  dorównywać  dziecku słyszącemu, często jednak z opóżnieniem.

  System nauczania powinien być uzależniony od możliwości dziecka oraz jego kompetencji

  językowych.

  3, niedosłuch znacznego (ciężkiego) stopnia -71-90dB

  Do odbioru mowy konieczne jest odpowiednie wzmocnienie dźwięków ,a mowa nie

  rozwinie się ,jeżeli dziecko nie będzie wcześnie aparatowane i właściwie

  rehabilitowane.Utrata słuchu w okresie perilingwalnym(powstaly przed opanowaniem

  języka do ok.3 roku życia) powoduje cofanie się mowy,a powstała po jej wykształceniu -

zabużenia barwy.Nauczanie dzieci wymaga specjalnego programu słuchowo- oralnego

  z naciskiem na wszystkie sprawności słuchowe ,językowe,wczesną naukę czytania,

  rozwój pojęć.Nie mając dostępu do nauki uwzgledającego potrzeby słuchowe dzieci

  te funkcjonują jak całkowicie głuche.Dzięki technice i nowoczesnemu podejściu do

  rehabilitacji większość dzieci może korzystać z nauki w klasach integracyjnych,

  pozostałe ze szkolnictwa specjalnego.Dużą pomocą są nowoczesne ststemyFM.

  Nauczyciele szkół publicznych powinni zostać odpowiednio przeszkoleni po to,

  Aby rozumieli sytuacje dziecka niedosłyszącego, jego możliwości iograniczemia.

  4, Niedosłuch głębokiego stopnia powyżej 91 dB.

  Wśród dzieci z niedosłuchem powyżej 90dB spotyka się największe różnice w

  możliwościach słuchowych . Z jednej strony pewna ich cześć może mieć tak samo

  dobre osiągnięcia , jak dzieci z grupy poprzedniej, z drugiej zaś-jest pewien procent

  dzieci, które pomimo posiadania pewnej wrażliwości słuchowej nie są wstanie jej

  wykorzystywać .Zależy to w dużej mierze od zakresu odbieranych częstotliwości,ale

  tagże od wczesnego aparatownia, prawidłowej rehabilitacji,ogólnych możliwości dziecka

  i obiecia interdyscyplinarną opieką całej rodziny. Dzieci wymagają stałej oceny potrzeb

  w odniesieniu do pojawiających się możliwości i modyfikowania terapi wraz z rozwojem

  określonych umiejętności.Z chwilą gdy ubytek słuchu przekracza 90dB,przy obliczeniu

  wartości 3 stopni głębokości ubytku słuchu;

  1Stopień-ubytek 90-100dB,pole dynamiki ok. 20-30 dB. Możliwe jest rozumienie mowy

  z aparatem .Na ogół odbierany jest rytm oraz intonacja.Odbierana jest prawie połowa

   samogłosek i spółgłosek bez odczytywania z ust oraz ok.35% rozpoznawane są fonemy

  (dzwięki)   w wyrazach i w 50% rozpoznawane są słowa w rozmowie.

 

  2 stopień-ubytek od 100do110dB,pole dynamiki wynosi około 10-20dB.W aparatach

   Odbierane jest ok.50%samogłosek i 25% spółgłosek.Bez odczytywania z ust rozpoznawanie

  fonemów  w słowach i słów w rozmowie wynosi ok. 15 % .

 

 

 

 

  3 Stopień-ubytek przekracza 110dB ,pole dynamiki wynosi około 5-10dB.W aparatach odbierane

jest ok.20% samogłosek i 5% spółgłosek,rozpoznawane 5% fonemów w wyrazach bez odczytywania z ust nie istnieje rozpoznawanie słów w zdaniach.Przy utracie słuchu powyżej 120dB pacjęci są prawdopodobnie całkowicie głusi i w aparatach mogą reagować jedynie na wibracje.Zakres dynamiki wynosi  0-5dB.Powinno się jednak w takich przypadkach stosować aparaty słuchowe, gdyż pozwala to na zachowanie funkcji nerwu słuchowego , co zostało wielokrotne potwierdzone w badaniach testem elektrostymulacji  podczas kwalifikacji do operacji wszczepienia implantu ślimakowego.

Środki pozwalające na poprawę słuchu.

Większość niedosłuchów przewodzeniowych można wyleczyć stosując leczenie zachowawcz lub operacyjne.

Możliwości leczenia niedosłuchu odbiorczego są bardzo ograniczone.Osobom z tego rodzaju niedosłuchem można zapewnić lepsze słyszenie przez stosowanie różnego typu aparatów słuchowych lub implantów ślimakowych.

Aparaty słuchowe zapewniają możliwości skutecznego odbioru różnego rodzaju informacji akustycznych poprzez przetwarzanie sygnału akustycznego (wzmocnienie,filtrację),w taki sposób,aby mógł być on postrzegany przez uszkodzony narząd słuchu a nastepnie interpretowany przez mózg.

W implancie ślimakowym odbywa się przetworzenie sygnału akustycznego na sygnał elektryczny , który nastepnie bezpośrednio pobudza nerw słuchowy i daje wrazenie słyszenia dźwięku.

   Obecnie można wykonywać wiele badań pomagających określić stan słuchu dziecka.

Nie występują tutaj żadne ograniczenia  wiekowe,gdyż takie badanie może mieć wykonywane noworodek .Przesiewowe (wstępne badanie słuchu)może być przeprowadzone przez pielęgniarkę.

Dokładna ocena słuchu powinna być przeprowadzona przez lekarza audiologa.

Celem przeprowadzenia badania audiologicznego jest stwierdzenie czy dany ubytek słuchu występuje w jednym czy w obu uszach,określenie jego stopnia i pomoc w ustaleniu jego rodzaju.Wyniki zostają zapisane na audiogramie.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin