9 swiadomosci.pdf

(199 KB) Pobierz
QPrint
Oto Ňyjemy w XXI wieku. Czasami mogþo siħ to zdawaę wrħcz nieprawdopodobne, Ňe ludzkoĻę tego
doczeka. Wojny i konflikty, susze i gþd, problemy ekonomiczne i Ļrodowiska, psychologiczne i fizyczne Î
Ňadne z odkryę ubiegþego wieku nie byþo w stanie tych problemw rozwiĢzaę. Nasza planeta, choę wydaje
siħ zdrowa i silna, jest niezwykle krucha. Przyczyny, ktre stwarzamy teraz bħdĢ miaþy wpþyw na to, jakie
bħdzie Ļrodowisko naszej planety przyszþych pokoleı.
KaŇdy z nas przyszedþ na ten wþaĻnie Ļwiat i trafiþ w takie, a nie inne, warunki. RoĻniemy, dojrzewamy, a
pewnego dnia zaczniemy siħ starzeę i nieuchronnie umrzemy, przechodzĢc z tego Ļwiata w zupeþnie inny,
jeszcze nieznany, stan.
W jaki sposb radzimy sobie z Ňyciem na tym niespokojnym Ļwiecie? JeŇeli mamy szczħĻcie, jesteĻmy
zdrowi i silni, zdrowe sĢ rwnieŇ nasze dzieci i rodzina. JeŇeli mamy szczħĻcie, mamy wystarczajĢco lub
nadmiar Ļrodkw finansowych oraz ciekawe zajħcia, a otaczajĢ nas kochajĢcy oraz oddani przyjaciele i
rodzina. Nie mamy powodw, aby obawiaę siħ o przyszþoĻę naszej pracy, domu, czy zdrowia. Ale kto ma
tyle szczħĻcia? Lub, jeŇeli ktoĻ faktycznie je ma, jak moŇe byę pewny, Ňe dobra passa siħ kiedyĻ nie
skoıczy?
Buddyzm Nichirena Daishonina uczy nas, Ňe to, jakie jest Ňycie nie zaleŇy od Ňadnej zewnħtrznej
wszechmocnej istoty. Filozofia ta zaczyna raczej od czþowieka. KaŇdy czþowiek posiada Î w szerokim
znaczeniu tego sþowa Î podobne cechy. Czuwamy i Ļpimy. Jemy, pijemy i speþniamy funkcje Ňyciowe.
Mwimy i sþuchamy. Mamy potencjaþ walczyę i kochaę, tworzyę i niszczyę. Buddyzm uczy o tym, Ňe w
sercu kaŇdego czþowieka jest olbrzymi potencjaþ, ktry w wiħkszoĻci pozostaje ukryty. Jak zobaczymy
pŅniej, potencjaþ ten przypomina kwiat lotosu.
WyobraŅ sobie gþħbokĢ studniħ mieszczĢcĢ wszystko, co Ňycie najlepszego moŇe zaoferowaę. I wyobraŅ
sobie, Ňe studnia ta leŇy gþħboko w twoim wþasnym Ňyciu i jest niewyobraŇalnie wielkiego rozmiaru. Co
tam znajdziesz? Znajdziesz skþadniki niezbħdne do tego, abyĻ doĻwiadczaþ radoĻci, szczħĻcia i dobrej passy
tu i teraz.
Po pierwsze, znajdziesz tam mĢdroĻę Î mĢdroĻę w radzeniu sobie z kaŇdĢ sytuacjĢ, jakĢ w Ňyciu napotkasz.
A jest to coĻ wiħcej niŇ wiedza czy nauka Î to twrcza mĢdroĻę konieczna, aŇeby przeanalizowaę
zasadnicze kwestie, ktre majĢ wpþyw na twoje Ňycie.
Nastħpnie znajdziesz odwagħ, ktrej potrzebujesz, aby dziaþaę na rzecz wþasnego Ňycia. NiewaŇne jakie
przeszkody pojawiĢ siħ, aby ciħ zatrzymaę, twoja Ňyciowa odwaga da ci siþħ, aby je pokonaę. NiewaŇne jak
wystraszony, maþy i tchrzliwy siħ teraz czujesz, w studni tej jest tyle odwagi, Ňe bħdziesz zadawaę sobie
pytanie dlaczego wczeĻniej nie zaczĢþeĻ dziaþaę.
Znajdziesz tam rwnieŇ olbrzymie Ņrdþo wspþczucia, dziħki ktremu jest pewne, Ňe dziaþaþ bħdziesz nie
tylko dla wþasnego dobra, ale dla dobra caþego Ļwiata i wszystkich ludzi.
Jest tam rwnieŇ magazyn energii, siþy Ňyciowej - ile tylko potrzebujesz w swoim Ňyciu, aby osiĢgnĢę
cokolwiek zapragniesz. Ta twrcza, dynamiczna energia w poþĢczeniu z odwagĢ, wspþczuciem i
mĢdroĻciĢ przedstawionymi wczeĻniej oznacza, Ňe naprawdħ moŇesz byę panem wþasnego Ňycia i speþniaę
swe najwiħksze marzenia.
Czy to wszystko jakaĻ bajka? Buddyzm uczy, Ňe wszyscy posiadamy takĢ studniħ. Byę moŇe jesteĻmy
nawet Ļwiadomi, Ňe cechy te w pewnym stopniu wypþywajĢ z nas samych, ale jakŇe czħsto okazuje siħ, Ňe
struŇka ta wysycha kiedy jĢ naprawdħ potrzebujemy?
Studnia ta znana jest jako stan Buddy, bĢdŅ mĢdroĻę Buddy, a nauki buddyjskie istniejĢ wþaĻnie po to,
abyĻmy mogli wydobyę ten stan w codziennym Ňyciu. MoŇemy przez to rozumieę, Ňe Budda nie jest ŇadnĢ
nadzwyczajnĢ osobĢ. Bycie BuddĢ nie jest stanem Ňyciowym, ktrego nie moŇna osiĢgnĢę, ale pewnym
potencjaþem, ktry istnieje w kaŇdej formie Ňycia i w kaŇdym z nas, wþaĻnie tu, wþaĻnie teraz.
TwrcĢ drogi, dziħki ktrej kaŇdy moŇe dzisiaj zostaę BuddĢ, byþ Nichiren Daishonin, ktry Ňyþ w XIII-
wiecznej Japonii. Oto co powiedziaþ:
201390651.001.png
áJeĻli chcesz uwolnię siħ od cierpienia narodzin i Ļmierci, ktre znosisz od czasu bez poczĢtku i osiĢgnĢę
niezawodnie najwyŇsze oĻwiecenie w tym Ňyciu, musisz dostrzec mistycznĢ prawdħ, ktra pierwotnie i
nieodzownie istnieje w kaŇdej Ňywej istocie. TĢ prawdĢ jest Myoho-renge-kyo. Dlatego wþaĻnie
czantowanie Myoho-renge-kyo pozwoli ci pojĢę tħ wrodzonĢ mistycznĢ prawdħ caþego Ňycia.Ñ (O
osiĢgniħciu stanu Buddy w tym Ňyciu).
To, co zostaþo nazwane ástudniĢÑ, Nichiren Daishonin nazywa ámistycznĢ prawdĢÑ. Jest ona ámistycznaÑ,
poniewaŇ nasze zwykþe umysþy jej nie dostrzegajĢ. A ta wþaĻnie áprawdaÑ jest sercem wszystkich nauk
buddyjskich. KaŇda forma i aspekt Ňycia, kaŇde jedno zjawisko jest obdarzone stanem Buddy Î
najwiħkszym Ňyciowym potencjaþem.
Budda to zwykþy czþowiek ŇyjĢcy na tym Ļwiecie, ktry zdaje sobie sprawħ z tego, Ňe ta studnia istnieje,
korzysta z niej do woli, jak rwnieŇ stara siħ przekonaę do tego innych. Nichiren Daishonin twierdziþ, Ňe
wszystkie nauki buddyjskie na to wskazywaþy Î wszyscy mamy ten potencjaþ, a sposobem na to, aby go
doĻwiadczyę jest czantowanie Nam-myoho-renge-kyo.
Trudno jest podaę krtkĢ odpowiedŅ, ktra wyraziþaby wszystkie aspekty Nam-myoho-renge-kyo. Oto
dwie odpowiedzi: jest to tytuþ i sedno Sutry Lotosu, jak rwnieŇ Prawo, ktre tþumaczy istotħ Ňycia.
s
NaukĢ buddyjskĢ, ktra objaĻnia, Ňe kaŇdy ma taki sam potencjaþ jak Budda, jest Sutra Lotosu (ásutraÑ
znaczy ánaukaÑ). Sutry byþy pierwotnie nauczane w sanskrycie, a Sutrħ Lotosu znano jako Sad-Dharma-
Pundarika-Sutra. Wraz z rozprzestrzenianiem siħ nauk buddyjskich, sutry tþumaczono na jħzyki kultur, do
ktrych wħdrowaþy. Sutrħ Lotosu przeþoŇono na chiıski i kiedy dotarþa do Japonii, znano jĢ pod nazwĢ
Myoho-Renge-Kyo. UwaŇano, Ňe tytuþ sutry ujmuje w piguþce naukħ, ktra jest w niej zawarta. W
zwyczaju byþo rwnieŇ umieszczanie sþowa áNamÑ (czyli Szacunek lub Umiþowanie) przed nazwami
buddyjskich nauk i postaci, aby oddaę im hoþd. Nichiren Daishonin uczyþ, Ňe oddawanie czci Sutrze Lotosu
umoŇliwi wydobycie cech Buddy, tej gþħbokiej studni przyrodzonej kaŇdemu z nas. Dlatego teŇ dodaþ on
sþowo Nam przed tytuþem Sutry Lotosu áMyoho-renge-kyoÑ. Wydaje siħ to byę doĻę proste, jednak
praktyka sama w sobie jest bardzo gþħboka.
PrawdziwĢ gþħbiħ Nam-myoho-renge-kyo moŇna odczuę dopiero analizujĢc poszczeglne jej czħĻci
oddzielnie. Nam-myoho-renge-kyo zwane jest áPrawem ņyciaÑ. ChociaŇ to zaledwie szeĻę sylab, kaŇda
oznacza gþħbokĢ prawdħ, ktra wyraŇa samĢ istotħ wszechĻwiata, Ňycia i Ļmierci, jak rwnieŇ prawa
przyczyny i skutku.
ÐNamÑ jest sþowem wyraŇajĢcym dziaþanie. Akt oddawania czci dla naszego potencjaþu spowoduje jego
áwypþyniħcieÑ. áNamÑ to sþowo, ktre przemienia tĢ zasadħ z teorii w rzeczywistoĻę. Sutra Lotosu, choę
gþħboka, jest tylko naukĢ. Za to Nam-myohorenge-kyo to praktyka, ktra przyniesie wymierne rezultaty.
Nam dosþownie znaczy áSzacunekÑ lub áPoĻwiħcenieÑ Î tak wiħc caþy zwrot oznacza áPoĻwiħcenie siħ
Mistycznemu Prawu Sutry LotosuÑ.
Myoho wyjaĻnia co najmniej dwa gþwne prawa Ňycia: zwiĢzek pomiħdzy Ňyciem a ĻmierciĢ oraz zwiĢzek
pomiħdzy naszym najwyŇszym stanem, stanem Buddy, a wszystkimi pozostaþymi dziewiħcioma
Ňyciowymi stanami (Patrz: rozdziaþ dotyczĢcy dziesiħciu stanw Ňycia).
Zatem jak nauki buddyjskie postrzegajĢ zwiĢzek pomiħdzy Ňyciem a ĻmierciĢ? KaŇdy z nas ma urodziny.
To znaczy, po prostu dzieı, kiedy pojawiliĻmy siħ na tym Ļwiecie jako niemowlħta. Mamy rwnieŇ jakieĻ
pojħcie o tym, co dziaþo siħ z nami przez te okoþo dziewiħę miesiħcy przed narodzinami. Jednak to, co byþo
wczeĻniej, oprcz wiedzy o tym, Ňe w pewnym momencie sperma poþĢczyþa siħ z jajem, nie jest juŇ takie
oczywiste. Biolodzy nie potrafiĢ podaę jednoznacznych odpowiedzi co do tego, gdzie i czym byþa nasza
ĻwiadomoĻę przed zapþodnieniem, nad czym gþowiĢ siħ rwnieŇ filozofowie. Buddyzm uczy, Ňe wszystkie
nasze czħĻci skþadowe, nie tylko fizyczne, ale rwnieŇ umysþowe i duchowe, istniaþy w stanie uĻpienia,
czekajĢc aŇ pojawiĢ siħ wþaĻciwe warunki zanim rozpoczniemy proces narodzin po zapþodnieniu.
 
Przed zapþodnieniem jesteĻmy uĻpieni lub ámyoÑ. Oznacza to, Ňe nasza energia Ňyciowa czeka na
konieczne okolicznoĻci, aby przybraę formħ fizycznĢ. áHoÑ, tzn. prawo lub zjawiska, okreĻla stan
zamanifestowany, a w szczeglnoĻci pojawienie siħ na Ļwiecie nowonarodzonego dziecka. Pozostajemy
Ňywi Î zamanifestowani Î aŇ do momentu gdy, z jakiegokolwiek powodu, nasze ciaþa nie sĢ w stanie dþuŇej
podtrzymywaę naszego Ňycia, ciaþo umiera, a czħĻci skþadowe rozdzielajĢ siħ. Ciaþo ulega rozkþadowi i w
tym momencie przestajemy byę áhoÑ, powracajĢc raz jeszcze do uĻpionego stanu ámyoÑ.
Buddyzm uczy, Ňe Ňycie to cykl. Wyþaniamy siħ z ámyoÑ, stajemy áhoÑ i znowu do ámyoÑ powracamy.
Ten rytm trwa wiecznie. Podobnie cykl pr roku powtarza ten sam proces. Widzimy wzrost na wiosnħ,
dojrzewanie w lecie, Ňniwa i schyþek w jesieni, przed okresem pozornie ponurego wycofania siħ w zimie.
Ale zima zawsze przechodzi w wiosnħ i cykl zaczyna siħ od nowa.
Ten cykl ámyoÑ i áhoÑ przypomina trochħ sen i naþadowanie siħ przed kolejnym dniem. Ale czantowanie
Nam-myoho-renge-kyo to wykorzystanie siþy Ňyciowej i tchniħcie jej w nasze Ňycie. Czantowanie samo w
sobie dziaþa wedþug tych samych fundamentalnych zasad co ámyoÑ i áhoÑ.
Czujemy, Ňe nasz stan Buddy dziaþa, poniewaŇ czantowanie sprawiþo, Ňe stan ten siħ wyþoniþ, zgodnie z
kolejnym fundamentalnym prawem Ňycia Î árengeÑ - ktry mwi o tym, jak skutek istnieje jednoczeĻnie z
przyczynĢ. (Patrz: rozdziaþ o przyczynie i skutku i dziewiħciu ĻwiadomoĻciach).
ÐRengeÑ znaczy dosþownie znaczy ákwiat lotosuÑ. Kwiat lotosu spoczywa na powierzchni stawu, ale jego
korzenie siħgajĢ gþħboko w wodħ i ŇywiĢ siħ tym, co znajdĢ w mule na dnie.
Taki wizerunek kwiatu lotosu oznacza rwnieŇ, Ňe Budda nie jest istotĢ doskonaþĢ, oderwanĢ od
rzeczywistoĻci Ňycia, czy to w zakonie, czy w jakimĻ innym nieziemskim Ļwiecie. Budda jest raczej
aspektem naszego wþasnego Ňycia, z ktrego moŇemy korzystaę. To wþaĻnie dziħki zgryzotom
rzeczywistego, codziennego Ňycia na tym Ļwiecie cechy Buddy mogĢ zostaę ujawnione.
áRengeÑ oznacza proces przyczyny i skutku operujĢcy gþħboko w Ňyciu kaŇdej osoby, w ktrym zwykle
jesteĻmy uwiħzieni i ktrego niezdolni jesteĻmy gruntownie zmienię.
Wraz z wychowaniem wielu z nas wpojono postrzeganie rzeczy zwiĢzanych z religiĢ lub naukĢ
gþwnie w kategoriach duchowych,czego rezultatem jest znieksztaþcony obraz buddyzmu jako
czegoĻ áz innego ĻwiataÑ. Jednak Buddyzm Nichirena Daishonina uczy, Ňe duchowe i materialne
aspekty Ňycia sĢ ze sobĢ nierozerwalnie poþĢczone. Czantowanie Nam-myoho-renge-kyo i
praktykowanie Buddyzmu Nichirena Daishonina, w obliczu codziennej rzeczywistoĻci z jej
wzlotami i upadkami, daje nam potħŇne narzħdzie do tego, aby ujawnię nasz Stan Buddy.
Odnajdujemy klucz do wþasnego szczħĻcia w samym Ļrodku naszego codziennego Ňycia! Jest to
jedno ze znaczeı powiedzenia ábuddyzm rwna siħ codzienne ŇycieÑ.
Buddyzm Nichirena Daishonina nie poddaje wyþĢcznie teoretycznego sposobu postrzegania
Ļwiata. To nie jest tak, Ňe poprzez zrozumienie natury dziesiħciu Ļwiatw lub przyczyny i skutku
dostajemy nowĢ parħ okularw do patrzenia na Ļwiat. Jest to duŇo, duŇo wiħcej.
W liĻcie zatytuþowanym áDar ryŇuÑ Nichiren Daishonin mwi: á(...) ostatecznie sprawy Ļwieckie sĢ
peþniĢ buddyzmuÑ. Innymi sþowy, Ňycie kaŇdego czþowieka, w kaŇdej jednej chwili w jakiejkolwiek
áĻwieckiejÑ sferze Ňycia, znajduje siħ w jednym z dziesiħciu stanw i moŇe on w kaŇdej chwili
doĻwiadczyę ktrykolwiek inny z pozostaþych dziewiħciu. JeŇeli siħ bacznie przyjrzymy, jak ludzie
zajmujĢ siħ jakĢkolwiek áĻwieckĢ sprawĢÑ, odnajdziemy wzajemne przenikanie siħ Dziesiħciu
 
ĺwiatw. Jest to prawdĢ dla wszystkich zasad dotyczĢcych Ňycia, ktre objaĻnia buddyzm.
Odnajdziemy je w dziaþaniu w obrħbie naszej codziennej rzeczywistoĻci. To, jak Ňyjemy, w
odniesieniu do naszej codziennej rzeczywistoĻci w kaŇdej jednej chwili, ma swoje podþoŇe w tych
podstawowych Ňyciowych zasadach. Kiedy praktykujemy i czantujemy, odbieramy nasze Ňycie
codzienne w zupeþnie inny sposb i to wþaĻnie jest rzeczĢ wielkĢ Î poprzez tĢ wspþzaleŇnoĻę
miħdzy naszym Ňyciem a naszĢ codziennĢ rzeczywistoĻciĢ stajemy siħ Buddami!
Naturalnie czasem zdarza siħ, Ňe czantujemy o naszĢ codziennĢ rzeczywistoĻę. A w
ekstremalnie groŅnej sytuacji Ňyciowej nasze czantowanie bħdzie wynikaę z caþego naszego
Ňycia i wpþywaę na tħ rzeczywistoĻę, ktra naszemu Ňyciu zagraŇa. A przy odrobinie wiħcej czasu
i mniejszej presji moŇemy zauwaŇyę, Ňe na przykþad nasza dalsza ciocia cierpi i zdecydujemy siħ
czantowaę za jej szczħĻcie. MoŇe byę oczywiĻcie wiele innych aspektw naszej codziennej
rzeczywistoĻci, gdzie czujemy, Ňe nasze szczħĻcie jest powiĢzane w taki sposb, Ňe chcemy o
ten aspekt czantowaę.
JednakŇe przekonamy siħ rwnieŇ, Ňe dziħki szczeremu czantowaniu odkryjemy wewnħtrznĢ przemianħ -
w tym, jak reagujemy, jak siebie postrzegamy, jak bardzo siebie cenimy i pod wieloma innymi wzglħdami.
MoŇemy zaczĢę postrzegaę rzeczy, ktre zapoczĢtkowaliĻmy przez czantowanie jako w peþni powiĢzane w
czymĻ wewnħtrznym, a kiedy zmienimy to ácoĻÑ, nasz odbir wszystkich tych pozostaþych rzeczy rwnieŇ
siħ zmienia. PoniewaŇ my siħ zmieniamy, dogþħbnie zmienia siħ rwnieŇ sposb, w jaki wzywamy do nas
Ļwiat.
W dalszym ciĢgu naszej praktyki zaczynamy byę gotowi do wyzwania przemiany samych siebie i
przeprowadzenia rewolucji osobistej. Odkrywamy, Ňe pragniemy wieĻę Ňycie peþne gþħbokiego
szacunku do siebie i wszystkich Ňywych istot. Nie oznacza to, Ňe na przykþad przestaliĻmy
prbowaę ápostawię na swoimÑ. To podþoŇe naszych dĢŇeı do speþnienia pragnieı siħ zmienia.
Uczymy siħ ufaę innej metodzie na Ňycie, tej opartej o Mistyczne Prawo. I nie chodzi tylko o
poboŇne Ňyczenia i bycie miþym. Rewolucja osobista to znacznie gþħbsza przemiana, dziħki ktrej
my, ázwykli ludzieÑ, poprzez pokonanie naszych zþych skþonnoĻci, coraz bardziej stajemy siħ
BuddĢ.
W liĻcie zatytuþowanym áO osiĢgniħciu Stany BuddyÑ Nichiren Daishonin pisze:
áJeĻli umysþy istot ŇyjĢcych sĢ nieczyste, ich kraj jest takŇe nieczysty, ale jeĻli ich umysþy sĢ
czyste, taki teŇ jest ich kraj. Nie istniejĢ dwa kraje, ktre same w sobie byþyby jeden czysty, a
drugi nieczysty. RŇnica dotyczy wyþĢcznie dobra i zþa w naszych umysþach.
To samo dotyczy Buddy i zwyczajnej osoby. Kiedy czþowiek Ňyje zþudzeniami jest nazywany
zwyczajnĢ istotĢ, lecz kiedy jest oĻwiecony, nazywa siħ go BuddĢ. Podobnie jest z zaĻniedziaþym
lustrem, ktre zaĻwieci jak klejnot, kiedy siħ je wypoleruje. Umysþ, teraz zachmurzony przez iluzje
wewnħtrznych ciemnoĻci Ňycia, jest jak zaĻniedziaþe lustro, ale kiedy jest wypolerowany,
niezawodnie stanie siħ jak czyste lustro, ktre odbija istotnĢ naturħ zjawisk i prawdziwy aspekt
rzeczywistoĻci. ObudŅ gþħbokĢ wiarħ i pracowicie poleruj swoje lustro dzieı i noc. Jak masz je
polerowaę? WyþĢcznie czantujĢc Nam-myoho-renge-kyo.Ñ
Nie ma zatem Ňadnej istotnej rŇnicy pomiħdzy zwykþym czþowiekiem a BuddĢ. RŇnica leŇy w
naszych umysþach i w naszych czynach. Innymi sþowy, ujawniamy Stan Buddy w naszej obecnej
formie - tacy, jacy jesteĻmy. OsiĢgamy to poprzez naszĢ buddyjskĢ praktykħ i rozwijanie wiary w
Nam-myoho-renge-kyo.
Jest niezwykle waŇne, aby zdawaę sobie sprawħ, Ňe pierwotnĢ aspiracjĢ w buddyzmie zawsze
byþo pragnienie osiĢgniħcia wsplnego szczħĻcia z innymi. Buddyzm zawsze przyjmowaþ
stanowisko, Ňe wþaĻnie to jest czystym i odwiecznym pragnieniem wszystkich ludzi w gþħbi
naszego Ňycia. MyĻl ta jest pierwotnie i w rwnej mierze wrodzona zarwno w Ňyciu Buddy, jak i
zwykþych ludzi. Osoba, ktra budzi siħ do tego ducha i zgodnie z nim Ňyje jest BuddĢ. Wszyscy
zwykli ludzie, tacy, jacy sĢ, mogĢ osiĢgnĢę Stan Buddy dziħki gþħbokiej wierze w to, Ňe jesteĻmy
Buddami wþaĻnie tacy, jacy jesteĻmy. Trudno jest byę moŇe w naszym spoþeczeıstwie
postrzegaę tħ zasadħ Stanu Buddy manifestujĢcĢ siħ w Ňyciu codziennym jako cokolwiek innego
niŇ nieosiĢgalny ideaþ. Trudno nie zgodzię siħ z tym, Ňe szacunek dla innych jest, przynajmniej
teoretycznie, wþaĻciwym sposobem zachowania siħ ludzi. Ale kiedy przychodzi do konkretnych
 
osb, ktre znamy, pojawiajĢ siħ rozmaite emocje, ktre sprawiajĢ, Ňe wprowadzenie tej zasady
w Ňycie to prawdziwe wyzwanie.
Buddyzm uwaŇa ignorancjħ i uþudħ za kþamstwo u podstaw tego problemu. Prawdopodobnie
kaŇdy ulegþ w jakimĻ momencie pokusie, aby zachowaę siħ dokþadnie odwrotnie niŇ byþoby
wþaĻciwie, wiedzĢc, Ňe to zþe. Fundamentalna ignorancja bĢdŅ uþuda, ktra jest siþĢ napħdzajĢcĢ
zþo, istnieje w kaŇdym ludzkim Ňyciu. A jak wyjaĻniliĻmy w poprzednim paragrafie, ludzie mogĢ
siħ od tej ignorancji uwolnię i zamanifestowaę swojĢ naturħ Buddy, czyli wrodzone oĻwiecenie.
Istotnym jest, abyĻmy wierzyli we wþasny potencjaþ, dĢŇyli do ujawnienia naszej natury Buddy,
rozwijali siħ jako ludzie, stajĢc siħ szczħĻliwymi i pomagajĢc innym w osiĢgniħciu tego samego.
Bez wzglħdu na to, jak inni nas traktujĢ, waŇnym jest, aby czantowaę z niezachwianĢ wiarĢ w
naturħ Buddy kaŇdej osoby, samych siebie i innych ludzi. JuŇ to samo w sobie moŇe byę
niezwykþym wyzwaniem, wymagajĢcym prawdziwej przemiany serca. Ale dziaþanie w oparciu o
taki stan Ňycia jest dowodem ludzkich uczuę nas jako buddystw.
Z pewnoĻciĢ trudno jest wieĻę Ňycie prawdziwej ludzkiej godnoĻci. ņycie to ciĢgþe zmiany. Nic
nie jest staþe. Cztery cierpienia narodzin, staroĻci, choroby i Ļmierci to odwieczny scenariusz,
ktremu nikt nie moŇe uciec. PoĻrd tej srogiej rzeczywistoĻci, kaŇdy czþowiek caþym sobĢ
pragnie Ňyę z godnoĻciĢ i tħskni za Ňyciem, ktre ma znaczenie i kieruje ku temu swe wysiþki.
Buddyzm Nichirena Daishonina uczy, Ňe to fundamentalny stosunek do problemw oraz cierpieı,
ktre im zazwyczaj towarzyszĢ, okreĻla stopieı, w jakim wygrywamy bĢdŅ przegrywamy tworzĢc
szczħĻliwe Ňycie.
Kiedy spojrzymy na Ňycie wielkich postaci z przeszþoĻci, odkryjemy, Ňe nigdy nie poddawali siħ
trudom Ňycia i jego bijĢcym falom, oraz Ňe nigdy nie porzucali nadziei, ktre dla wiħkszoĻci mogþy
siħ wydawaę jedynie fantastycznymi marzeniami. Co wiħcej, nie pozwolili, aby cokolwiek
powstrzymaþo ich bĢdŅ zniechħciþo do zrealizowania tych aspiracji. Byli w stanie to osiĢgnĢę,
poniewaŇ ich nadzieje same w sobie nie ograniczaþy siħ do osobistych pragnieı czy wþasnych
korzyĻci, ale podstawĢ ich byþo pragnienie szczħĻcia dla caþej ludzkoĻci. To daþo im niezwykþe
przekonanie i pewnoĻę siebie.
DoĻwiadczamy jednego cierpienia po drugim. NħkajĢ nas trudnoĻci. Taka jest rzeczywistoĻę
Ňycia. Ale kaŇdy z nas ma siþħ, aby stawię czoþo i pokonaę wszystkie te przeszkody. Chodzi o to,
czy wierzymy w to i rzeczywiĻcie potrafimy zamanifestowaę tħ siþħ. Bycie pokonanym przez
cierpienie i wypeþnionym Ňalem to kajdany naszej karmy. Tylko przez bezpoĻrednie stawienie
czoþa cierpieniu moŇemy je przemienię w coĻ, co zawiera siħ w celu naszego Ňycia, w tym po co
Ňyjemy. Przez pokonanie cierpienia nasza zdolnoĻę do dojĻcia do celu roĻnie. Tylko przez
wyjĻcie naprzeciw i pokonanie trudnoĻci jako zwykli ludzie moŇemy zademonstrowaę potħgħ
Mistycznego Prawa.
Buddyzm Nichirena Daishonina umoŇliwia nam uwolnienie siħ od cierpienia narodzin i Ļmierci. Jednak
aby to osiĢgnĢę musimy ádostrzec mistycznĢ prawdħ, ktra pierwotnie i nieodzownie istnieje w kaŇdej
Ňywej istocie.Ñ Oznacza to wykorzystanie nieograniczonej mocy Mistycznego Prawa tkwiĢcego w istocie
naszego Ňycia. Oto fragment, w ktrym Daishonin o tym mwi:
áJeĻli chcesz uwolnię siħ od cierpienia narodzin i Ļmierci, ktre znosisz od czasu bez poczĢtku i
osiĢgnĢę niezawodnie najwyŇsze oĻwiecenie w tym Ňyciu, musisz dostrzec mistycznĢ prawdħ,
ktra pierwotnie i nieodzownie istnieje w kaŇdej Ňywej istocie. TĢ prawdĢ jest Myoho-renge-kyo.
Dlatego wþaĻnie czantowanie Myoho-renge-kyo pozwoli ci pojĢę tħ wrodzonĢ mistycznĢ prawdħ
caþego Ňycia.Ñ
Kiedy jesteĻmy w stanie to zrobię, nieograniczona moc wypþywa z naszej ograniczonej
egzystencji. Dziħki temu jesteĻmy w stanie wyjĻę z martwego punktu. Nie moŇemy zrzucaę winħ
na innych. Wszystko i tak do nas wraca.
ņyciowy stan kogoĻ, kto osiĢgnĢþ Stan Buddy moŇna okreĻlię jako áwielkĢ nadziejħÑ. Ta wielka
nadzieja wynika z wewnħtrznego zaufania w zdolnoĻę do osiĢgniħcia Stanu Buddy i zrozumienia
sensu Ňycia, jak rwnieŇ z przekonania, Ňe wszyscy ludzie rodzĢ siħ z umiejħtnoĻciĢ osiĢgniħcia
oĻwiecenia. Buddyzm Nichirena Daishonina uczy, Ňe celem Ňycia jest osiĢgniħcie Stanu Buddy w
tym Ňyciu. Odbywa siħ to w samym Ļrodku naszej codziennej rzeczywistoĻci, gdzie buddyzm
naprawdħ rwna siħ codzienne Ňycie. Pisze on:
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin