MASONERIA - WIZJA ŚWIATA I CZŁOWIEKA.pdf

(272 KB) Pobierz
MASONERIA - masońska wizja świata i człowieka
MASONERIA - masońska wizja świata i człowieka
Ze względu na ogrom problematyki związanej z działalnością lóż wolnomularskich
(masonerii) w przeszłości:
1) geneza powstania, początki działalności i program masonerii.
2. zagrożeń dla wiary, swobód obywatelskich, struktur społecznych, struktur i funkcjonowania
państw narodowych.
3. inicjatyw masonerii mających na celu zmianę stanowiska Kościoła instytucjonalnego do niej.
4. stosunku władz Kościoła rzymskokatolickiego do wolnomularstwa na przestrzeni ostatnich
ponad 200 lat i współcześnie.
Geneza, program i początki masonerii.
Encyklopedyczna definicja masonerii nie osłania przed zwykłym czytelnikiem wszystkich
niuansów tej międzynarodowej organizacji. Dla przypomnienia:
1 / 20
236137112.004.png 236137112.005.png
 
MASONERIA - masońska wizja świata i człowieka
"Międzynarodowe stowarzyszenie, częściowo tajne, o charakterze naturalistycznym i
filantropijnym, którego członkowie rozpoznają się za pomocą odpowiednich znaków i
emblematów."
Samo słowo masoneria wywodzi się z języka angielskiego (Free masons), franc.-
"franc-macon", niem. "Freimaurer", pol. "wolnomularz"; określano w ten sposób murarzy,
kamieniarzy i budowniczych, którzy organizowali się w międzynarodowe cechy i pod przysięga
strzegli "przysięgi murarskiej". Korzenie wolnomularstwa sięgają średniowiecza a konkretnie
XIV w., gdzie podupadająca loża budowniczych katedr katolickich (mularzy), zaczęła
przyjmować do swego grona także nie-mularzy. Właśnie wtedy weszli w jej skład spadkobiercy
dawnych templariuszy i alchemików (zwanych różokrzyżowcami) i zajmowali się
propagowaniem gnozy ( wiary w zbawienie przez wiedzę, a nie przez wiarę).
Różokrzyżowcy zakładając masonerię dodali do symboliki cechu mularzy symbole alchemiczne
i gnostyckie.
Oficjalna datą powstania masonerii jest dzień 24.06.1717 r. w Londynie. Powstanie Wielkiej
Loży Londynu stało się możliwe dzięki połączeniu czterech mniejszych lóż Londynu.
W kilka lat później w 1723 r. dwaj pastorzy protestanccy Anderson i Desagulier napisali "Księgę
konstytucji mularzy wolnych i przyłączonych", owymi przyłączonymi byli właśnie gnostycy,
którzy nadali właściwy splendor i ideologię temu nowo powstałemu tworowi.
Od tego momentu datuje się powstanie nowożytnej masonerii intelektualnej mającą swą
podbudowę nie w tajemnicach cechowo-rzemieślniczych, lecz w gnozie pogańskiej. Jest to
bardzo istotne że do powstania kolejnej loży konieczne jest pozwolenie Loży- matki, nadającej
konstytucję nowo powstałej jednostce terenowej. Loże założone bez tego dokumentu są
określane jako nieregularne. Nawet jeżeli działalność i program loży nieregularnej był zgodny z
założeniami masonerii regularnej to jednak w przypadku kompromitacji publicznej pracy takiej
jednostki terenowej, pozostałe loże odcinają się jednoznacznie od niej (nawet jeżeli była "de
facto" lożą regularną), określając ja jako powstałą w sposób nielegalny. W ten sposób całość
masonerii świeci nieskazitelnym blaskiem przed światem, a loża która była na tyle nieostrożna
że dała się przyłapać na jakimś przestępstwie lub aferze odchodzi w mroki historii a na jej
miejsce powołuje się nowe, które mają wykonać odpowiednią część pracy masońskiej i
podzielić los poprzedniczek. Cały XVIII w. to okres dynamicznego rozprzestrzeniania się
masonerii po całej europie i poz nią. Kolejno powstawały w miastach portowych Hiszpanii,
2 / 20
236137112.006.png
 
MASONERIA - masońska wizja świata i człowieka
Włoch i Niemiec: (Madryt, Gibralartar, Florencja, Rzym (1735r.), Neapol, Wenecja, Liworno,
Genua, Hamburg, Konstantynopol, Smyrna, New Jersey, Boston.
Dynamikę wzrostu siły wolnomularstwa obrazuje przykład Francji, gdzie między rokiem 1721
(powołanie pierwszej loży w Dunkierce),a 1789 powstało 700 lóż. Do pierwszego i najbardziej
znaczącego rozłamu w Światowym wolnomularstwie doszło w 1877 r., kiedy to Wielki Wschód
Francji wyciął ze swej konstytucji & 2 Konstytucji Andersona który mówił o istnieniu Boga.
Pomimo istnienia do dnia dzisiejszego tego rozłamu; tak loże anglosaskie, jak i loże powstałe z
inicjatywy Wschodu Francji są ze sobą powiązane wspólnotą celów, wspólnych kongresów,
wspólnych organizacji pomocniczych (Wielka Loża Alpina- Szwajcaria). Nie zdarzyło się
również by deistyczna masoneria anglosaska potępiła antychrześcijańskie działania Wielkich
Wschodów w Ameryce Łacińskiej, Hiszpanii i Meksyku.
Ryt Szkocki składa się z 33 stopni. Nie jest dla naszych rozważań istotne wyszczególnianie ich
tutaj lecz należało by zaznaczyć tylko, że dzielą się one na cztery części:
" "Masonerię Niebieska"- symboliczna.
" "Masoneria Czerwona"- kapitularna.
" "Masoneria Czarna"- filozoficzna.
" "Masoneria Biała"- administracyjna.
Pozostałe ryty wolnomularskie mają od 5 do 21 stopni wtajemniczenia.
Tajemnica masońska obowiązuje tak w płaszczyźnie poziomej jak i pionowej, tzn.: tak wobec
3 / 20
236137112.001.png
 
MASONERIA - masońska wizja świata i człowieka
profanów (tj. nie masonów) jak i pomiędzy kolejnymi stopniami wtajemniczenia wewnątrz
masonerii.
Same zaś ryty wolnomularskie dzielą się na trzy podgrupy:
1) Ryty studiów filozoficznych; charakteryzują się niewielką ilością stopni, często używane są do
bezpośrednich akcji politycznych.
2) Ryty tradycyjne; loże związane z "Rytem szkockim dawnym i uznanym", popularne
szczególnie w masonerii anglosaskiej.
3) Ryty kabalistyczne i mistyczne; związane z gnozą i różokrzyżowcami posiadają wybitnie
enklawy charakter, zawierają jedynie wyższe stopnie wtajemniczenia.
Z tym rytem wiąże się Ryt Swedenborga.i Ryt Iluminatów Chrześcijańskich
II. Program masonerii:
a) Aspekt oficjalny doktryny
Propaganda masońska głosi oficjalnie w blasku fleszy i kamer telewizyjnych że jest organizacja
przede wszystkim charytatywna, filozoficzną i filantropijna i postępowa.
Jej celem jest szukanie prawdy studia nad moralnością, walka z przesądami i praktykowanie
miłosierdzia. W tym ujęciu masoneria pragnie pracować jedynie dla poprawienia materialnego i
społecznego poziomu życia ludzi; uznaje Boga i broni Jego istnienia, podkreśla wyższość
ducha nad materią i właśnie dlatego żaden ateista i materialista nie może być wolnomularzem.
Twierdzi się oficjalnie, że masoneria nie sprzeciwia się religii a jeszcze mniej Kościołowi
4 / 20
236137112.002.png
 
MASONERIA - masońska wizja świata i człowieka
katolickiemu. Zaleca się oficjalne do tego by każdy praktykował swoją własną religię Zapewnia
też, że nie ma żadnej sprzeczności między nią a Kościołem. Oficjalne masoneria głosi
szacunek do przekonań religijnych i politycznych ludzi, uznaje autonomię osoby ludzkiej,
wszystkich ludzi uważa za wolnych i równych niezależnie od rasy , narodowości lub religii.
Regulaminy wewnętrzne, prawa i konstytucje masońskie zabraniają rozmawiania ze
współbraćmi na tematy polityczne i religijne.
Prawa wolnomularskie i obrzędy wymagają, żeby każdy mason był człowiekiem cnotliwym,
mogącym być wzorem dla innych, nie może ulegać błędom i zabobonom, winien być patriotą
osobą rzetelną i słowną. Wolnomularz winien być osoba szlachetną, pobożną, opanowaną,
obrońcą uciśnionych i pokrzywdzonych.
Istnieje kilka podstawowych warunków które musi spełnić kandydat na wolnomularza są to:
1.posiadanie opinii nieposzlakowanej
2.posiadanie dostatecznych środków utrzymania
3.posiadanie wykształcenia pozwalającego zgłębiać nauki masońskie
4) ukończenie 21 r. życia.
5) zamieszkiwać od co najmniej pół roku w obszarze oddalonym 100 km od najbliższej loży.
Przyjęcie do loży uzależnione jest od głosowania wszystkich obecnych i byłych masonów
regularnych.
Sami wolnomularze mówią o chrześcijańskim pochodzeniu swej symboliki, zaś źródła
5 / 20
236137112.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin