Pytania odpowiedzialnych rodzicow F. Dumesnil.pdf

(2407 KB) Pobierz
643697978 UNPDF
PYTANIA ODPOWIEDZIALNYCH
RODZICÓW
Autor Francois Dumesnil
S PIS TREŚCI
WSTĘP
1. O RODZICACH I DZIECIACH
1. Czy istnieje instynkt macierzyński?
2. Jaka jest rola ojca w wychowywaniu dzieci?
3. Co jest najbardziej naglącą potrzebą dzieci?
4. Jakie są cechy dobrego rodzica?
5. Na ile mamy wpływ na to, jakie będą nasze dzieci?
6. Dlaczego jedno dziecko w rodzinie sprawia problemy, a inne nie?
7. Czy ważne jest to, aby dziecko było wychowywane przez oboje rodziców?
8. Czy rodzice powinni bardziej się starać, żeby nie przeprowadzać separacji
zaraz
po tym, jak doświadczą pierwszych trudności?
9. Czy wychowywanie dzieci jest przyjemne?
10. Czy powinniśmy być przyjaciółmi swojego dziecka?
11. Czy można kochać swoje dzieci za bardzo?
12. Czego można oczekiwać od dziecka?
13. Do jakiego stopnia możemy zapominać o sobie dla naszych dzieci?
14. Czy umieszczenie dziecka w przedszkolu jest dobre?
15. Czy dzieci mogą mieć swoje sekrety?
16. Jak traktować sprawy wiary i mitów w rozmowach z dziećmi?
17. Czy należy zachęcać dzieci do altruizmu?
18. Czy regularne wynagradzanie dzieci za oddawane przysługi jest właściwe?
19. Czy współczesne dzieci są za bardzo rozpuszczone?
20. Czy możemy się uczyć od swoich dzieci?
21. Czy dzieci się zmieniły?
2. DZIECI, ICH OSOBOWOŚĆ I ROZWÓJ
22. Czy moje dziecko ma charakter, czy temperament?
23. Jak sobie radzić z dzieckiem, które przechodzi okres negacji?
24. Mój synek ma taki sam władczy charakte r jak jego dziadek - czy to genetyczne?
25. Jak pogodzić to, że małe dziecko pragnie niezależności, z tym, że
powinniśmy
bezpośrednio nim kierować?
26. Czy rzeczywiście istnieje kompleks Edypa? A jeżeli tak, to w jaki sposób
pomóc
dziecku dobrze przejść ten etap?
27. Do jakiego stopnia możemy dzielić z dzieckiem fizyczną intymność?
28. W jaki sposób mogę rozwijać społeczne umiejętności swojego dziecka?
29. W jaki sposób przekazywać dziecku wartości?
30. Czy nasza zabawa z dzieckiem jest konieczna?
31. Czy postępujemy słusznie, kiedy asystujemy dziecku przy jego działaniach,
czy lepiej je pozostawić samo sobie, żeby go nie dekoncentrować?
32. Do jakiego stopnia powinniśmy nakłaniać dziecko do wyczynów?
33. Z jakich powodów dziecko może źle się czuć w swojej skórze?
2
34. Podobno moje dziecko ma niskie poczucie własnej wartości. Od czego to
zależy?
Jak pomóc dziecku to zmienić?
35. Czy można krytykować dziecko w taki sposób, żeby go nie niszczyć
wewnętrznie?
36. Jak reagowa ć, kiedy dziecko nam zarzuca, że go nie kochamy?
37. Jak reagować, gdy dziecko mówi, że nas już nie kocha?
38. W jaki sposób otoczyć dziecko miłością tak, żeby nami nie pogardzało i
żebyśmy
nie doświadczali samych przykrości?
39. Czy można narzucać dziecku granice, a jednocześnie nie hamować jego
rozwoju?
40. Czy należałoby wrócić do dawnej dyscypliny, żeby ograniczyć współczesną
tendencję do pozwalania na wszystko?
41. Czy pozytywny sposób wychowywania, opie rający się na nagradzani u,
jest najlepszy?
42. Na czym polega sztuka wychowywania?
3. DZIECKO, JEGO PROBLEMY I PROBLEMY, KTÓRE SPRAWIA ONO INNYM
43. Nasz synek nie chce, żeby jego ojciec się nim zajmował... Co robić?
44. Moje dziecko nie chce się ode mnie oddalić. Czy jest zbyt przywiązane? Czy
to,
co odczuwa, to niepokój związany z rozstaniem?
45. Jak powstają tiki nerwowe i manie u dzieci? Jak pomóc dziecku je
opanować?
46. Mojemu dziecku śnią się koszmary. Jaka może być ich przyczyna?
47. Moje dziecko ma za sobą traumatyczne przeżycie. Czy dojdzie po nim do
siebie?
48. Moje dziecko ma ciągłe skoki nastroju. Jak to wytłumaczyć?
49. Kiedy moje dziecko się na mnie wścieka, grozi mi, że popełni samobójstwo.
Powinienem to traktować poważnie?
50. Czy to normalne, że moje dziecko często jest podekscytowane? Czy
wszystkie
dzieci tak się zachowują?
51. Lekarz stwierdził, że moje dziecko jest hiperaktywne i że powinno
przyjmować leki
(Ritalin). Co powinienem zrobić?
52. Nauczycielka twierdzi, że moje dziecko nie uważa na lekcjach. Czy ono cierpi
na
deficyt uwagi?
53. Mojemu dziecku brak motywacji do nauki. Czy nauczyciel nie potrafi go niczym
zainteresować?
54. Co robić, żeby odrabianie lekcji nie zamieniało się w koszmar?
55. Pani dyrektor powiedziała mi, że nauczyciele mają już dosyć
niezdyscyplinowania
mojego dziecka. Czy powinienem interweniować?
56. Czy należy karać dziecko za wybryki, skoro już raz zostało ukaran e przez
nauczycielkę?
57. Dlaczego moje dziecko zawsze czeka, aż stracę cierpliwość i wykonam jego
obowiązki?
3
58. Czy możemy mieć pretensje do naszego dziecka, że podnosi na nas głos,
skoro sami
czasem zwracamy się do niego w ten sposób?
59. Niekończące się dyskusje - jak i w którym momencie je ucinać?
60. Czy rodzice dobrze postępują, gdy powstrzymują się od reakcji na sposób
zachowania dziecka, które im nie odpowiadają?
61. Wysyłanie dziecka do jego pokoju, żeby przemyślało swoje niewłaściwe
postępowanie, nie przynosi efektu. Dlaczego?
62. Czy sprawianie dziecku lania ma jeszcze uzasadnienie?
63. Jak reagować, gdy dziecko grozi, że wezwie policję, jeżeli je dotkniemy?
64. Nasze dziecko sprawia tyle problemów, że nie śmiemy wychodzić z nim z
domu.
Co robić?
65. Moje dziecko czyni moje życie niemożliwym. Chcę to zmienić. Od czego
mam
zacząć?
66. Co mamy zrobić, żeby zapanować nad naszym dzieckiem? Próbowaliśmy
już
wszystkich sposobów, na próżno .
67. Wciąż zapewniam moje dziecko, że zawsze będę je kochać pomimo jego
licznych
wybryków. Czy postępuję słusznie?
4. DZIECKO, JEGO RODZINA I SPOŁECZEŃSTWO
68. „Powiedz mi, kogo wolisz...”
69. Jest zazdrosny o swoją siostrę, nie szanuje jej, jest wobec niej agresywny
70. Czy możemy kochać wszystkie dzieci jednakowo?
71. W jaki sposób wzmacniać dobre relacje między rodzeństwem?
72. Czy rodzic powinien powstrzymywać się od podważania autorytetu
drugiego
rodzica w obecności dzieci?
73. Jak przygotować dziecko na separację?
74. Jeżeli rodzina tworzy się na nowo, to jaka rola w wychowywaniu dzieci
przypada
nowemu współmałżonkowi?
75. Co mam odpowiedzieć mojemu dziecku, które po każdej wizycie u swojego
ojca
zarzuca mi, że jestem bardziej surowa?
76. Czy należy dążyć do tego, żeby dziecko poznało swojego biologicznego
ojca?
77. Jaką rolę w wychowywaniu dziecka pełnią dziadkowie?
78. Czy towarzystwo zwierzęcia jest dla dziecka ważne?
79. Do jakiego stopnia mam prawo mieszać się w relacje pomiędzy moim
dzieckiem
a jego przyjaciółmi?
80. Czy powinniśmy się powstrzymywać od kupowania zabawek, które
utrwalają
społeczne stereotypy?
81. Jaką postawę przyjąć wobec zbiorowego uwielbienia dzieci dla bohaterów
telewizyjnych seriali? Jak reagować na wykorzystywanie tej sytuacji do celów
komercyjnych?
4
82. Czy należy zabronić dzieciom oglądania programów zawierających
przemoc, żeby
zapobiec stosowaniu przemocy przez nie same?
83. Do jakiego stopnia dziecko może decydować o swoim wyglądzie, fryzurze,
ubiorze?
84. Na ile dziecko, które uprawia sport zespołowy, może zapomnieć o sobie dla
dobra
drużyny?
85. Czy mogę upominać moje dziecko, gdy ono znajduje się pod opieką kogoś
innego?
86. Jak powstrzymać moje nastoletnie dziecko przed wymknięciem się spod
mojej
władzy i zejściem na złą drogę?
87. Jaką postawę mam przyjąć, gdy moja córka pragnie mieć zielone włosy, a
szkoła jej
tego zabrania?
88. Jaką przyjemność mogą mieć młodzi ludzie z tego, że gromadzą się na rogu
ulicy i stoją tam bezczynnie?
89. Czy jest możliwe, żeby nasze dzieci zeszły na złą drogę i były zdolne do
zbrodni,
były w stanie doprowadzić do czyjejś śmierci, a my niczego nie będziemy się
do myślać?
90. Jakie stanowisko przyjąć wobec zachowań dziecka, których nie
akceptujemy,
a którym nie możemy zaradzić?
WNIOSEK
Kiedy przestajemy być rodzicami?
5
WSTĘP
Przygotowanie dziecka do przyjścia na świat nie trwa dziewięć miesięcy, ale osiemnaście lat.
To jest czas dany nam na stworzenie kogoś dobrego. Osiemnaście lat, podczas których nasz
los związany jest bezpośrednio z losem dziecka. Osiemnaście lat, w czasie których jego
zachowania wymagają naszych codziennych odpowiedzi.
Kiedy decydujemy, że zostaniemy rodzicami, to tak naprawdę postanawiamy zaangażować
się w miłość do dziecka. Oznacza to również, że przyjmujemy na siebie odpowiedzialne
zadanie bycia przewodnikiem dziecka w trakcie jego całego rozwoju. Mamy prawo ciągle
decydować o tym, co jest dla niego najwłaściwsze - a to nie zawsze jest proste. Musimy
rozróżniać pomiędzy tym, co jest wskazane, a tym, co nie jest, zdając sobie sprawę z potrzeb
dziecka i jednocześnie z własnych ograniczeń. Nie należy być ani zbyt surowym, ani
pobłażliwym, ani zbyt zdystansowanym, ani za bardzo się narzucać. Trzeba odróżniać to, co
najważniejsze, od tego, co drugorzędne, fantazję od rzeczywistości. Trzeba radzić sobie z
presją społeczną, wpływem przyjaciół, wymogami szkoły oraz napięciami rodzinnymi.
Wystarczająco dużo powodów, żeby czasem poczuć się zagubionym.
Nie możemy bynajmniej liczyć na to, że nasze dziecko pomoże nam odnaleźć się w tego typu
sytuacjach.
Dzieci podążają tam, gdzie prowadzą je impulsy, i nie przejmują się, czy jest to dla nich
dobre. Impulsywność rzadko idzie w parze ze zdolnością do adaptacji, zatem jako rodzice nie
tylko powinniśmy wskazywać najlepszy kierunek dążeń naszego dziecka, ale często musimy
również go odnajdywać, podczas gdy nasze dziecko podąża już w kierunku przeciwnym.
Zazwyczaj można się odpowiednio wywiązać ze swego zadania, stosując się do kilku
zdroworozsądkowych reguł wychowawczych. Trzeba jednak pamiętać, że zdrowy rozsądek
ma swoje ograniczenia. Zdarza się, że to, co wydawało się właściwe na pierwszy rzut oka - po
głębszym zastanowieniu się już takie nie jest. Czasami złożoność ludzkich zachowań wymaga
od nas poszerzania własnej perspektywy dla lepszego oglądu spraw. To właśnie w tym duchu
powstała niniejsza książka. Poświęcona jest ona pytaniom, które powstają podczas
wychowywania
dzieci.
Nie chodzi o wyczerpujący przegląd problemów, z którymi spotykają się rodzice. W książce
tej znalazły się pytania rzucające nowe światło na niektóre z licznych wymiarów
rodzicielskiego żywota. Zaproponowano również praktyczne rozwiązania poruszonych
problemów. Propozycje te różnią się jednak od konwencjonalnych metod wychowawczych,
stanowiąc nowy sposób rozumienia powinności rodziców.
Zbyt często porady dawane rodzicom nie uwzględniają faktu, że są oni właśnie rodzicami.
Wymaga się od nich, żeby zachowywali się jak wychowawcy, a pomija to powiązanie, które
nadaje prawdziwy sens ich relacji z dzieckiem. Nie mówi się już o miłości i o szacunku, ale o
„zachowaniach wymagających wzmacniania" albo „umiejętnościach społecznych, które
trzeba rozwijać". Tymczasem bycie rodzicem nie sprowadza się do funkcji wychowawczej.
Jest to niepowtarzalne doświadczenie, które aby być dobrze zrozumiane, musi być dobrze
przeżyte.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin