63_grudzień_2006.pdf

(28772 KB) Pobierz
809428716.036.png 809428716.037.png 809428716.038.png 809428716.039.png 809428716.001.png 809428716.002.png 809428716.003.png 809428716.004.png 809428716.005.png
SPIS TREŚCI
Czas na trzecią rajdową ligę
Grzegorz Krajewski
Redaktor Naczelny
Kilkunastu zawodników zostało ukaranych za
udział w „Kryterium Kamionki” (szczegóły str. 8).
Trzymiesięczne zawieszenie licencji tuż przed
zimową kanikułą trudno uznać za dotkliwą karę,
ale w ten sposób PZM wyraźnie pogroził palcem
tym, którzy biorą udział w„nielegalnych” imprezach
rajdowych, organizowanych bez patronatu federacji.
„Nielegalnych” celowo napisałem w cudzysłowie,
bo tak naprawdę „Kamionki” są nielegalne jedynie
z punktu widzenia PZM. Posiadając wszelkie
niezbędne zezwolenia, zgodę policji, organizatorzy
prawa nie łamią. Co najwyżej przełamują monopol
oicjalnych struktur.
Nie potępiam w czambuł„przywódczej” roli PZM.
Tak jak jedne przepisy regulują wprowadzanie do
aptek nowych leków, tak inne powinny regulować
rozgrywanie rajdów. W końcu to nie biegi przełajo-
we, a sport o podwyższonym ryzyku. Można sobie
i innym zrobić krzywdę. Jakaś instytucja powinna
nad tym wszystkim czuwać. Sęk w tym, że powinna
także działać. Udział w rajdowych mistrzostwach
Polski to zabawa dla bardzo bogatych, w Pucharze
PZM dla bogatych. Tym, których stać jedynie na
starą rajdówkę z drugiej ręki i zalanie baku do
pełna, pozostają KJS-y. Kto się w nich ścigał, wie, że
z czasem zdzieranie opon wokół pachołków zaczyna
się nudzić. Co wtedy? Szukamy sponsora na Puchar
PZM (bez rodziny z biznesem zwykle bez szans) albo
chowamy kask głęboko do szafy.
Właśnie w tę niszę uderzył Andrzej Dobosz. Rano
- zapisy, BK i zapoznanie z trasą, później trzykrotne
ściganie na prawdziwym odcinku specjalnym
(łącznie ok. 20 km), po południu rozdanie nagród i
wracamy do domu. Jednym słowem dużo zabawy
za pieniądze, które nie pokryłyby nawet połowy wpi-
sowego do rundy PPZM.„Kryterium Kamionki”, poza
niskim kosztem uczestnictwa, ma także atut kom-
paktowego formatu. Kto nie mieszka daleko, temu
całe zawody zabiorą jeden dzień. Runda Pucharu
PZM, choć z pozoru jednodniowa, tak naprawdę
– z całą formalną otoczką – trwa przynajmniej trzy
dni. Nie każdy amator może sobie pozwolić na takie
mini-wakacje kilka razy do roku.
Może więc zamiast karać uczestników „Kryterium”,
lepiej przyglądnąć się tym zawodom z bliska. Takich
jednodniowych„rallysprintów” zdecydowanie brakuje.
Podobne imprezy powinny być organizowane przez
automobilkluby (pod patronatem PZM, z zachowa-
niem wszelkich norm bezpieczeństwa) w całym kraju.
Rosnąca frekwencja na „Kamionkach” potwierdza, że
chętnych do startu na pewno by nie zabrakło.
34
Galeria WRC Mikko Hirvonen / Jarmo Lehtinen
Ford Focus WRC | Rajd Australii 2006
56
Toyota Celica Piękna skandalistka.
Historia trzech ewolucji słynnej japońskiej rajdówki.
ROZMAITOŚCI
8
Z kraju...
Kolejne kary za udział w „Kryterium Kamionki”.
36
Rozmowa: Jarek i Maciej Baranowie
Dlaczego nigdy razem nie wsiądą do rajdówki…
TECHNIKA
12
... i ze świata
Rajd Polski w mistrzostwach świata? To wcale nie jest pewne.
40
Słynni rajdowi sponsorzy Dwadzieścia logo,
które znacie z oesów, a nie znacie z życia codziennego.
62
Zbieżność i kąt pochylenia kół...
...czyli tajniki ustawiania geometrii w rajdowym samochodzie.
44
Puchar PZM kontra wyścigi górskie
Porównujemy koszty startów.
IMPREZY
VARIA
16
Rajd Australii Pierwsze zwycięstwo Hirvonena,
Loeb zdobywa tytuł... przed komputerem.
49
Regionalny Przegląd irm
46
Ubezpieczenie rajdowego samochodu
Z pozoru prosta sprawa. W praktyce droga przez mękę.
64
Giełda sprzętu rajdowego
22
Rajd Antibes
Stracone szanse. Michał Sołowow nie został wicemistrzem Europy.
66
Strefa Zgniotu
UWAGA !!!
64 numer WRC
ukaże się
w piątek 15 grudnia
Wydanie 63 [grudzień]
17 listopada 2006
Redakcja: ul. Kochanowskiego 16/13, 40-035 Katowice,
tel./fax (032) 251-70-86
Internet: www.wrc.net.pl
Redaktor Naczelny:
Grzegorz Krajewski, e-mail: krajewski@wrc.net.pl
Z-ca Red. Naczelnego:
Wojciech Garbarz, e-mail: garbarz@wrc.net.pl
Zespół: Renata Niezbecka, Łukasz Kański-Chmielewski,
Kuba Kozal, Jarema Szandar
Współpraca: Grzegorz Chmielewski, Jan Chmielewski, Tomasz
Czopik, Martin Holmes, Dominik Kalamus, Marcin Kaliszka,
Grzegorz Kozera, Jędrzej Łukowski, Jacek Mazur, Michał
Niezbecki, Łukasz Szewczyk, Jarosław Zagórny
Biuro Reklamy: www.reklama.wrc.net.pl
Prenumerata: www.prenumerata.wrc.net.pl
Realizacja edytorska:
Agencja Reklamowa Jarema Szandar, www.as.net.pl
Korekta: Anna Kania
Druk: Poligraia S.A. Wydawca: WRC Sp. z o.o.
Zdjęcie główne na okładce: McKlein
48
Czopik odpowiada
„Chciałem zapytać, jakie Pana zdaniem auto byłoby odpowiednie
do początku startów KJS i być może w późniejszym czasie PZM?”
SAMOCHODY
ŚWIAT RAJDÓW
50
Peugeot 207 Super 2000 Rajdówka za milion złotych.
26
Rozmowa: Leszek Kuzaj „Był taki plan,
że ostatni sezon miał być pożegnalnym w Polsce. Ale…”
30
Mikko Hirvonen
Mówiono o nim “jeżdżące pieniądze”. Do czasu.
52
Peugeot 207 THP 150 KM z silnika 1.6.
54
Fiat Ritmo 130 TC Abarth
Z ziemi włoskiej do... wyścigów górskich.
Redakcja nie odpowiada za treść zamieszczonych ogłoszeń i reklam
809428716.006.png 809428716.007.png 809428716.008.png 809428716.009.png 809428716.010.png 809428716.011.png 809428716.012.png 809428716.013.png 809428716.014.png 809428716.015.png 809428716.016.png 809428716.017.png 809428716.018.png 809428716.019.png 809428716.020.png 809428716.021.png 809428716.022.png 809428716.023.png 809428716.024.png
 
809428716.025.png 809428716.026.png 809428716.027.png 809428716.028.png 809428716.029.png 809428716.030.png 809428716.031.png
Wszystko, co dobre, kiedyś się kończy. Choć Rajd Australii z bazą w Perth to jedna z najlepiej
zorganizowanych rund mistrzostw świata, w tym roku zawody odbyły się po raz ostatni.
Prawdopodobnie za dwa lata powrócą do kalendarza, ale kibice nie będą już oglądać
przejazdów przez słynne hopy i waterspalsh w lesie Bannister. Rajd zostanie bowiem prze-
niesiony na wschodnie wybrzeże do stanu Queensland, a jego nową bazą będzie Brisbane.
relacja z Rajdu Australii: str. 16
809428716.032.png 809428716.033.png
fot. McKlein
809428716.034.png
ROZMAITOŚCI
PZM kontra Andrzej Dobosz
Kolejne kary
Z g o d n i e z wc ze ś n i e j -
s z y m i z a p o w i e d z i a m i
Główna Komisja Sportów
Samochodowych PZM zajęła
się sprawami zawodników
startujących w nielegalnych,
z punktu widzenia federacji,
imprezach. GKSS wezwał
na swoje posiedzenie 18
rajdowców. Za udział w
„Kr yterium Kamionki” na
trzy miesiące stracili licencje
kierowcy i piloci, znani głów-
nie z Pucharu PZM - m.in.
Paweł Danys, Beata Balcerak,
Aleksander Jaroszewicz,
Rafał Fiołek, Paweł Ferdek,
Gr zegor z Kostk a, M arek
Głąb, Andrzej Hercuń, Paweł
Ruszel. Do trzech miesięcy
skrócono kary dla Grzegorza
Siekluckiego, Bartosza Folty-
nowicza, Krzysztofa Tercjaka
i Bartłomieja Czekańskiego.
Kilku zawodników (m.in. Łu-
kasz Szterleja, Łukasz Baron,
Marek Kuźnik) nie stawiło się
na wezwanie – komisja czeka
na ich wyjaśnienia. - Dopiero
wróciłem do kraju, więc nie
miałem możliwości się stawić
powiedział„WRC” Szterleja.
– Odpowiem na pismo PZM
i może coś się uda wyjaśnić.
Jeśli zawodnicy nie stawią
się na ponowne wezwanie
lub nie uzasadnią swojej
nieobecności, GKSS może
zawiesić im licencje na rok:
- Za arogancję i lekceważenie
komisji kary będą surowsze
zapowiedział Janusz Szer-
la, członek GKSS.
Nałożone sankcje budzą
wiele emocji, Szerla jest
jednak stanowczy: - Przepisy
są jasne, pewne zasady mu-
szą obowiązywać! Wszyscy
wiemy, jak wyglądają te im-
prezy, jak są zabezpieczone
i czas już z tym skończ yć!
Nasz rozmówca podkreślił
jednak, że kar y są wręcz
symboliczne, bo w ciągu
najbliższych trzech miesięcy
jest tylko jedna impreza
(Rajd Barbórki).
Andrzej Dobosz, organi-
zator „Kryterium Kamionki”,
nie ugina się pod naciskami
PZM i jest pewien swoich ra-
cji: - To, co wyprawia komisja,
to bezprawie! Powołują się
na Międzynarodowy Kodeks
S p o r t o w y we d ł u g j a k i e j ś
bzdurnej interpretacji. Nie
zamierzam tego tak zostawić
– chce rozpocząć publiczną
dyskusję nad działaniami
moich kolegów z PZM. Argu-
menty o zabezpieczeniu są
bzdurne – niech lepiej zajmą
się rajdami, które mają ich
logo. Ja za swoją imprezę bio-
rę pełną odpowiedzialność.
„Kamionki” są i będą nadal
o rg a n i zowa n e. Ca ł y c z a s
dzwonią do mnie zawodnicy
i mówią, że będą startować,
choćby PZM wyprawiał nie
wiadomo co.
Na trasie nie zabrakło samochodów zabytkowych
Tylko dla wtajemniczonych
Rajd Żubrów
W sobotę 21 października
po raz czterdziesty rozegrano
R ajd Żubrów. Ś cigano się
na minioesach w okolicach
M a k owa Po d h a l a ń s k i e g o.
Tradycyjnie nie zabrakło sa-
m o c h o d ó w z a b y t k o w y c h
i gości z Włoch. W klasyfi-
kacji generalnej (liczonej z
uwzględnieniem współczyn-
ników wiekowych) zwyciężył
Mieczysław Sochacki w Audi
A3 przed Krystianem Durczo-
kiem (Mitsubishi Lancer Evo
VI ze stajni Zbyszka Steca).
Sobiesław Zasada (Subaru
I m p re z a ) w p e w ny m m o -
mencie pomylił trasę i przez
to u k o ń c z y ł z awo d y j a k o
trzeci. Janusz Szerla rozbił N-
grupowe Subaru pożyczone
od Leszka Kuzaja.
Co ciekawe, impreza odbyła
się bez jakiejkolwiek promocji.
Na stronie organizatora, AK
Krakowskiego, pierwsze in-
formacje ukazały się dopiero
dzień przed startem. Czyżby
„Żubry” miały być imprezą tylko
dla wtajemniczonych?
(kk)
Zasłyszane... Plotki, ploteczki
J e s z c z e n i e p r z y z n a n o
oficjalnie tytułów za sezon
2006, a już huczy o tym, kto i
czym wystartuje w przyszłym
roku. Największe emocje budzi
miejsce w zespole Fiata, który
zapowiada powrót na krajowe
oesy. Za kierownicą Punto
Super 2000 niektórzy widzą
Tomka Kuchara (szczegól-
nie po jego starcie Fiatem w
Rajdzie Śnieżki), a inni Maćka
Lubiaka , widzianego już w
bluzie z logo włoskiej irmy.
Znaki zapytania towarzyszą
zespołowi Peugeot Sport Pol-
ska. Team wystawił na sprzedaż
obie 206-ki S1600, co wzbudzi-
ło spekulacje o sprowadzeniu
do kraju Peugeota 207 Super
2000. Plan alternatywny to po-
zostawienie jednej 206-ki. Kto
Na oesy chciałby powrócić
Paweł Dytko . Kierowca z Nysy
miałby startować w zespole
Lotosu, ale warunkiem tego
byłby budżet umożliwiający
walkę o najwyższe pozycje. Do
Lancerów Evo VIII z jego stajni
bardzo poważnie przymierzają
się Bartek Grzybek i Łukasz
Habaj . Jeśli tylko nie nawalą
sponsorzy – sprawa ponoć
jest klepnięta. Do„ósemki” (ku-
pionej w Czechach) ma także
wsiąść Piotr Meresiński .
Z k o l e i n a „ d z i e w i ąt k ę”
zbudowaną w stajni Andrzeja
Mancina ostrzy sobie zęby
Zbyszek Staniszewsk i . O
b u d że c i e n a p r z ys z ł y ro k
rozmawia także Zbigniew
Gabryś . Alternatywą rajdów
jest drugi sezon w GSMP.
A jak będzie naprawdę?
Zobaczymy…
miałby zasiąść za kierownicą
któregoś z tych aut to wielka
niewiadoma.
P e u g e o t a 2 0 7 S 2 0 0 0
uważnie oglądał we Francji
M ichał S ołowow , ale cz y
zdecyduje się na jego kupno
– tego nie wiadomo. Wszak to
konstrukcja zupełnie nowa,
której nieobce będą „choroby
wieku dziecięcego”.
Nowe Polo S2000 zaprezen-
tował Volkswagen, a na jego
testach był m.in. Grzegorz
G r z yb . Świeżo upieczony
mistrz Słowacji chciałby takim
autem ze stajni Rene Georges
Rally Sport wystartować w
pełnym cyklu RSMP. Ponoć
„Polówka” (choć niekoniecznie
z Grzybem za kierownicą) na
pewno pojawi się w kraju.
(kk)
Czy wiesz, że... Licencje
Licencja FIA jest doku-
mentem niezbędnym do
uczestnictwa we wszystkich
zawodach organizowanych
w oparciu o Międzynarodo-
wy Kodeks Sportowy FIA.
Licencję wydaje macierzysty
ASN (Autorités Spor tives
Nationales). W Polsce jest
nim PZM. Jako macierzysty
uznawany jest ASN kraju,
którego obywatelstwo ma
dany zawodnik . Licencję
można także zdobyć w in-
nym kraju niż własny, ale za
zgodą macierzystego ASN-u.
Za narodowość zawodnika
przyjmuje się kraj, w którym
wydano mu licencję (stąd
niektórzy Polacy mieli przy
nazwisku np. słowacką lub
niemiecką lagę). Posiadacze
licencji wydanej przez PZM są
poddani jurysdykcji tej orga-
nizacji, a także ASN-u kraju, w
którym w danym momencie
startują. Posiadacz licencji
jest zobowiązany do znajo-
mości Międzynarodowego
Kodeksu Sportowego, prze-
pisów FIA i regulaminów
k ra j ow yc h . Z a z ł a m a n i e
któregoś z nich może być
ukarany zgodnie z zapisami
MKS-u. W dokumencie tym
jest m.in. mowa o„zawodach
zabronionych”. Są to imprezy
niezgodne z regulaminami
k rajow ymi lub zasadami
określanymi w kodeksie. Za
udział w nich (jako zawod-
nik, sędzia lub inna osoba
oicjalna) posiadacz licencji
może być ukarany jej zawie-
szeniem lub odebraniem.
(kk)
(kk)
Pomysł do naśladowania Razem będzie taniej
Sposób na ograniczanie
k o s z t ów z n a l a z ł a g r u p a
rajdowców z Będzina. Paweł
Sławik, Marcin Michalski i
Arkadiusz Dudek zamierzają
w przyszłym roku korzystać
ze wspólnego ser wisu. -
Każdy z nas da jakiś wkład.
Jeden kompresor, inny busa
i tak możemy zebrać porząd-
ny serwis – wyjaśnia Sławik.
- Dzięki temu każdy zaoszczędzi
na jednej rundzie Pucharu PZM
kilkaset złotych. Jeśli pomnożyć
to przez liczbę rajdów, to uzbiera
się konkretna kwota.
Wszyscy trzej kierowcy chcą
w przyszłym roku startować
w klasie A7, ale nie musi to
oznaczać problemu: - Nasza
ekipa będzie licz yć pięciu
mechaników i nawet jeśli
będziemy wjeżdżać na serwis
równocześnie, poradzą sobie.
Będzińska grupa ma nosić
dość or yginalną naz wę:
„Łapserdaki”.
(kk)
809428716.035.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin