61_październik_2006.pdf

(37491 KB) Pobierz
809434816.110.png 809434816.121.png 809434816.132.png 809434816.143.png 809434816.001.png 809434816.012.png 809434816.023.png 809434816.034.png 809434816.045.png
SPIS TRE CI
Kubica nie pomo e
Grzegorz Krajewski
Redaktor Naczelny
„Ostatnie sukcesy Roberta Kubicy powinny zwi k-
szy w Polsce nie tylko zainteresowanie Formuł 1, ale
tak e innymi dyscyplinami sportów samochodowych,
w tym oczywi cie rajdami”. T modn ostatnio w raj-
dowym wiatku tez postanowiłem zwery kowa
w praktyce. Wybór padł na 11 wrze nia. Data nie
była przypadkowa, bo dzie wcze niej Robert
doskonale pojechał na torze Monza, a Leszek
Kuzaj przypiecz tował tytuł rajdowego mistrza
Polski. Udałem si do kiosku, hurtem nabyłem pi
najwi kszych krajowych dzienników i zasiadłem
do lektur y. Pier wsze podium Polaka na torze
F1 to wydarzenie bez precedensu, ale i czwarty
tytuł Kuzaja powinien zosta zauwa ony. Wszak
towarzyszyła mu atmosfera skandalu zwi zanego
z wykluczeniem. Takie rzeczy media kochaj .
Zaczynam od„Rzeczpospolitej”, bo tytuł najbar-
dziej presti owy. O Kubicy wier okładki i cała
strona na ko cu, za to w rubryce „Automobilizm”
zaledwie suche wyniki Rajdu Nikon. Teraz „Wy-
borcza” – Robert ju na pół okładki i dwie strony
wewn trz, a o rajdach dokładnie 14 linijek w jednej
szpalcie, Kuzaj wspomniany jako mistrz Polski. Jak
si okazuje, to całkiem nie le, bo„Dziennik”,„Super
Express” oraz „Fakt”, po wi caj ce Formule 1 od
czterech do siedmiu pełnych stron, o Rajdzie Nikon
i rozstrzygni ciach w rajdowych mistrzostwach Pol-
ski nie wspominaj ani jednym słowem! Słownie:
ani jednym! Nawet zdechłych wyników gdzie w
rogu przedostatniej strony nie wydrukowali.
Z a i nte re s owa n i e p ra s y to n i e o s t ate c z n a
wyrocznia, ale na rajdowe odpryski „kubicomanii”
chyba nie ma co liczy . miem twierdzi , e mo e
by gorzej. Póki nie dochowamy si kierowcy w
fabrycznym zespole, Kubica polskim rajdom nie
pomo e.
38
Rajdy we Francji A 17 kierowców znad Sekwany
ma na swoim koncie wygrane rundy cyklu WRC.
Takim wynikiem nie mo e si pochwali nawet Finlandia!
ROZMAITO CI
GRY I INTERNET
6
Z kraju... Lech Koraszewski buduje replik B-grupowego Audi
Sport Quattro S1.
56
Tekstury Warstwy, maski, templaty i kanały Alfa,
czyli kilka słów o tym, jak stworzy swoje własne WRC.
40
Historia mistrzostw wiata
Rajdowe mistrzostwa wiata maj ju 33 lata.
W tym czasie rozegrano ponad 400 rund w 27 krajach.
10
... i ze wiata Które auto WRC rozwija najwi ksz pr dko ?
Prezentujemy wyniki testów z Finlandii.
TECHNIKA
58
Slick, media, deszcz ABC rajdowych opon na asfalt.
IMPREZY
VARIA
12
Rajd Elpa Bułgarzy najszybsi w Grecji.
13
Rajd Barum 105 załóg na starcie, B benek szósty na mecie.
59
Regionalny przegl d rm
60
Rajd Warszawski
Harmonogram, mapki, zdj cia najciekawszych zakr tów.
64
Giełda sprz tu rajdowego
66
Strefa Zgniotu
UWAGA !!!
62 numer WRC
uka e si
w pi tek 20 pa dziernika
Wydanie 61 [pa dziernik]
22 wrze nia 2006
44
Profesor Litwin dla „WRC”
Autor jednych z pierwszych w Polsce ksi ek o sporcie motorowym
porównuje obecne rajdy do tych sprzed kilkudziesi ciu lat.
14
Rajd Nikon Finał bez katalizatora...
22
Rajd Wisły Były emocje! Cztery zmiany na pozycji lidera.
Redakcja: ul. Kochanowskiego 16/13, 40-035 Katowice,
tel./fax (032) 251-70-86
Internet: www.wrc.net.pl
Redaktor Naczelny:
Grzegorz Krajewski, e-mail: krajewski@wrc.net.pl
Z-ca Red. Naczelnego:
Wojciech Garbarz, e-mail: garbarz@wrc.net.pl
Zespół: Renata Niezbecka, Łukasz Ka ski-Chmielewski,
Kuba Kozal, Jarema Szandar
Współpraca: Grzegorz Chmielewski, Jan Chmielewski, Tomasz
Czopik, Martin Holmes, Dominik Kalamus, Marcin Kaliszka,
Grzegorz Kozera, J drzej Łukowski, Jacek Mazur, Michał
Niezbecki, Łukasz Szewczyk, Tomasz Wa y ski, Jarosław Zagórny
Biuro Reklamy: www.reklama.wrc.net.pl
Prenumerata: www.prenumerata.wrc.net.pl
Realizacja edytorska:
Agencja Reklamowa Jarema Szandar, www.as.net.pl
Korekta: Anna Kania
Druk: Poligra a S.A. Wydawca: WRC Sp. z o.o.
Zdj cie główne na okładce: Dominik Kalamus
45
Czopik odpowiada
Co to jest ,,pierwsza lista priorytetowa”?
24
Rajd Finlandii A jednak Marcus…
28
Rajd Japonii Loeb bije rekord Sainza.
46
Karting Za kierownic gokarta zaczynał Robert Kubica.
Czy jego ladem pójd inni?
WIAT RAJDÓW
SAMOCHODY
32
Rozmowa: Maciej Lubiak „Brakuje mi kilometrów.”
50
Citroen Xsara VTS Fajnie by mie auto bezawaryjne,
a przy tym mocne i bezpieczne. I eby dobrze si prezentowało,
i była frajda z jazdy. No i oczywi cie musi by tanio.
Takie rzeczy tylko w Erze?
52
Renault 5 Turbo Silnik za fotelami, nap d na tył,
bogate rajdowe tradycje, czyli
mały mocarz sprzed 25 lat.
34
Galeria WRC Tomasz Kuchar / Jakub Gerber
Subaru Impreza STI | Rajd Nikon 2006
36
Rozmowa: Marcjanna Grenda Pierwsza kobieta
- dyrektor rajdu w Polsce opowiada o swojej pracy.
Redakcja nie odpowiada za tre zamieszczonych ogłosze i reklam
3
809434816.056.png 809434816.067.png 809434816.070.png 809434816.071.png 809434816.072.png 809434816.073.png 809434816.074.png 809434816.075.png 809434816.076.png 809434816.077.png 809434816.078.png 809434816.079.png 809434816.080.png 809434816.081.png 809434816.082.png 809434816.083.png 809434816.084.png 809434816.085.png 809434816.086.png 809434816.087.png 809434816.088.png
 
809434816.089.png 809434816.090.png 809434816.091.png 809434816.092.png 809434816.093.png 809434816.094.png
 
fot. Marcin Kaliszka
Leszek Kuzaj po raz czwarty mistrzem Polski. Tym razem jednak
powodów do wielkiej fety nie było. Krakowski kierowca został
wykluczony z Rajdu Nikon za brak katalizatora w swoim Subaru.
Po rajdzie tłumaczył, że to jedynie niedopatrzenie mechanika.
Tak czy inaczej, wpadka była spora.
809434816.095.png 809434816.096.png
ROZMAITOŚCI
Rajd Vyskov Grzyb czwarty
Po odwołaniu Suzuki Auto-
salon Rally Nitra, kolejnej rundy
mistrzostw Słowacji, lokalna
federacja podjęła dec yzję
o zaliczeniu do kalendarza
rozgr ywek czeskiego Rally
Vyskov. Na starcie zawodów
pojawił się więc rywalizujący
w tym roku na Słowacji Grze-
gorz Grzyb, pilotowany przez
Roberta Hundlę. Polska załoga
wsiadła do nowego Lancera
Evo IX. - Mogliśmy powalczyć o
zwycięstwo, ale mieliśmy trochę
pecha - zdradził nam Grzesiek,
który po problemach z wyska-
kującym pedałem hamulca,
Rajdowe roczniki
Slideshow
2006
po polsku!
Rajd Warszawski 2006
O mały włos
Niewiele brakowało, by
Rajd Warszawski, ostatnia
runda RSMP, w ogóle się nie
odbył. - W ostatniej chwili wy-
cofało się nam dwóch ważnych
sponsorów - wyjaśnia Tomasz
Bartoś, dyrektor zawodów.
Organizatorzy zdołali jednak
wypełnić lukę w budżecie:
- Wynegocjowaliśmy nieco
większe wsparcie u dotych-
c z a s o w y c h s p o n s o r ó w ,
podpisaliśmy też umowę z
jeszcze jedną i rmą. Choć nadal
brakuje nam trochę pieniędzy,
zarząd klubu podjął decyzję o
rozegraniu rajdu. Od strony
organizacyjnej wszystko już
dopięte - trasy są wyznaczone
(patrz: str. 60), załatwione
są wszystkie wymagane ze-
zwolenia.
kapciu oraz krótkim pobycie
poza trasą ukończył rajd na
czwartej pozycji. Triumfował
Czech Josef Semerad (Evo
IX), ale dla Polaków ważniej-
szy był fakt, iż byli najszybsi
wśród załóg punktujących do
mistrzostw Słowacji. Drugi
w tej kategorii Josef Beres Jr.
zanotował do nich przeszło
minutę straty. W klasyfikacji
sezonu to jednak on jest na
czele. - Ja nie startowałem w
Rajdzie Eger, a Beres tak. Tam
wyrobił sobie sporą przewagę w
punktach – tłumaczy Grzyb.
(kk)
Niezła gratka sz ykuje się dla
miłośników rajdowych mistrzostw
świata. Po raz pierwszy w historii
znany rajdowy rocznik „Slideshow”
zostanie wydany po polsku! To efekt umowy pomiędzy
niemieckim wydawnictwem McKlein a redakcją miesięcz-
nika „WRC”. Co więcej, według wstępnych założeń cena
dla polskich czytelników powinna być niższa niż do tej
pory (119 zł) i nie przekroczyć 99 zł. Objętość albumu
nie ulegnie zmianie – 192 strony w formacie 30 x 32
cm. Niestety pozycji nie będzie można zamówić przed
świętami Bożego Narodzenia, a to dlatego, iż Rajd Wielkiej
Brytanii odbędzie się w tym roku dopiero w grudniu, a
w roczniku muszą znaleźć się sprawozdania (i doskonałe
zdjęcia!) ze wszystkich tegorocznych rund RMŚ.
Wcześniej, bo już od 20 października rusza za to
sprzedaż czwartej edycji rajdowego kalendarza. Reklama
z miniaturkami zdjęć dla wszystkich dwunastu miesięcy
2007 roku pojawi się w najbliższym wydaniu „WRC”. (red)
miłośników rajdowych mistrzostw
świata. Po raz pierwszy w historii
znany rajdowy rocznik „Slideshow”
14. Böttcher Rally Vyskov
1. Semerad / Ceplecha
Mitsubishi Evo IX
49:22.8
2. Volf / Rajnoha
Mitsubishi Evo VIII
+ 18.1
3. Kopecky / Schovanek
Skoda Fabia KC
+ 32.7
4. Grzyb / Hundla
Mitsubishi Evo IX
+ 1:01.7
5. Petak / Joska
Renault Clio S1600
+ 1:10.6
6. Firla / Svajda
Mitsubishi Evo VI
+ 1:12.9
(kk)
7. Cervenka / Volf
Mitsubishi Evo VIII
+ 1:13.8
8. Beres jun. / Stary
Suzuki Ignis
+ 2:09.1
czerwona czcionka – zawodnicy rywalizujący w mistrzostwach Słowacji
Audi Sport Quattro S1 powstaje w Polsce
Replika potwora
zdradza nasz rozmówca.
Silnik składany w Niemczech
będzie miał 550 KM, a więc
tyle co oryginał.
Replika powstaje z myślą o
startach w przyszłorocznych
wyścigach górskich. Kora-
szewski myśli też o udziale
w rajdzie Monte Carlo Hi-
storique. W chwili obecnej
gotowe jest już nadwozie
samochodu, do którego sy-
stematycznie montowane
są kolejne podzespoły. - Już
nie mogę się doczekać, by wy-
jechać na trasy – niecierpliwi
się kierowca z Biedrzychowic.
– Robię wszystko, aby nastąpi-
ło to podczas warszawskiej
Barbórki – dodaje.
Citroen C2-R2 w Polsce
Pucharu nie będzie
W Biedrzychowicach koło
Kędzierzyna-Koźla powstaje
replika B-grupowego Audi
Spor t Quattro S1. Pojazd
we d ł u g o r yg i n a l n e j d o -
k umentacji buduje Lech
Koraszewski, były rajdowiec,
niemal od zawsze związany
z marką z Ingolstadt. - Nie
idziemy na żadne kompromisy
podk reśla k ierowca. Za-
pewnia, że wszystko będzie
jak w fabrycznej rajdówce z
połowy lat osiemdziesiątych.
- Zawieszenie i wiele innych
części mam oryginalnych.
W y p r o d u ko wa n o j e j u ż
po wprowadzeniu zakazu
startów grupy B. Wykupi-
łem je z magazynów Audi
Fantastyczny występ Krisa
Meeke na tegorocznym Rajdzie
Polski sprawił, że wielu naszych
rajdowców zainteresowało się
Citroenem C2-R2. Kilku buduje
już takie auta i być może jesz-
cze w tym roku zobaczymy je
na oesach. Piotr Maciejewski
zapowiedział przygotowanie
aż trzech egzemplarz – jednego
dla siebie, drugiego dla Łukasz
Bednarskiego (obecnie Puchar
PZM), a trzeciego na wynajem.
Starty takim samochodem bie-
rze pod uwagę Łukasz Habaj,
zwycięzca tegorocznego Pu-
charu Peugeota. Dwa kolejne
Citroeny zamierza zbudować
Grzegorz Grzyb. Jednym wy-
ruszyłby w przyszłym roku na
oesy, a do drugiego wsiadłby
Maciej Rzeźnik, tegoroczny
uczestnik Pucharu PZM.
Marek Nawarecki z Citroen
Polska przyznaje, że zaintere-
sowanie nową rajdówką jest
spore: - W tej chwili zamówione
są cztery zestawy do budowy
C2-R2, a wciąż nowi kierowcy
dzwonią i pytają o to auto.
Czy więc nie warto pokusić
się o zorganizowanie dla nich
specjalnego pucharu? - Citro-
en nie ma czegoś takiego w
planach - rozwiewa nadzieje
Nawarecki. - Co więcej, wycofu-
jemy się z organizacji rozgrywek
C2 w krajach, w których obecnie
się one odbywają - dodaje. Nic
jednak nie stoi na przeszko-
dzie, aby zawodnicy sami się
sk rz yk nęli i zorganizowali
puchar. Wystarczy tylko przy-
gotować regulamin i uzgodnić
sprawę z Polskim Związkiem
Motorowym.
B-grupowy bolid
z dnia na dzień
nabiera kształtów
(kk)
Signum Rally Lan Party
Wirtualne rajdowanie
Wyniki on-line z RSMP
Niekończąca się
historia?
Sprawa wyników na żywo z rajdów mi-
strzostw Polski wydaje się nie mieć końca.
Niedawno informowaliśmy o podpisaniu
umowy między PZM a i rmą Wafao. Po Rajdzie
Rzeszowskim, gdzie system warszawskiej
i rmy okazał się (po raz kolejny) wielką klapą,
działacze zmienili zdanie. Wafao straciło status
dostawcy oi cjalnych wyników na rzecz i rmy
Vento AG – czyli Andrzeja Górskiego. Na Rajdzie
Warszawskim, podobnie jak na rozegranym już
Nikonie, obecne będą obie firmy. Andrzej
Górski będzie dostarczał wyniki oi cjalne, a
Wafao będzie pracować nad udoskonaleniem
swojego systemu i wyeliminowaniem błędów.
Decyzja, kto będzie dostarczać wyniki w przy-
szłym roku, rozstrzygnie się po zakończeniu
tegorocznego sezonu.
W dniach 14-
15 październik a
w h a l i O ś r o d k a
Sportu Politechniki
Śląskiej w Gliwi-
cach odbędzie się
Signum Rally Lan
Party. Uczestnicy
imprezy zmierzą
się na trasie wir-
tualnego rajdu, rywalizując o nagrody. Do
dyspozycji oddanych zostanie kilka stanowisk
z grami Richard Burns Rally i Colin McRae
Rally. Najlepsi przejdą do i nału, który wyłoni
zwycięzcę. Wszyscy i naliści otrzymają nagrody.
Jak zapewniają organizatorzy, na wirtualne oesy
wyjedzie m.in. kilku czołowych zawodników
rajdowych mistrzostw Polski. Szczegóły na
stronie: www.lanparty.signum24.pl .
(kk)
Podczas Rajdu Polski Kris Meeke
zrobił C2-R2 doskonałą reklamę
(kk)
(kk)
6
809434816.097.png 809434816.098.png 809434816.099.png 809434816.100.png 809434816.101.png 809434816.102.png 809434816.103.png 809434816.104.png 809434816.105.png 809434816.106.png 809434816.107.png
 
ROZMAITOŚCI
Nowa inicjatywa
Pawła Dytki
Team młodych
- Chciałbym stworzyć zespół,
który dałby szanse młodym kie-
rowcom pokazać się w klasie N4
zdradził „WRC” Paweł Dytko.
Właściciel stajni Dytko-Rent
ma zamiar udostępnić Lancery
Evo VIII dwóm zawodnikom
na cały przyszłoroczny sezon
RSMP, a także wybrane wyścigi
górskie oraz rajdy zagraniczne.
Póki co Paweł nie chce zdradzić
ceny wynajmu samochodów,
ale zapewnia, że będzie bar-
dzo atrakcyjna, a na dodatek
25 proc. wydatków pokryją
sponsorzy. Resztę będą mu-
Prosto z rynku
Rajdowe i lmy na DVD
Z myślą o rajdowych kibicach i rma MAXXSPORT
przygotowała dwie nowe oferty. Pierwsza z nich to
TOO FAST, czyli dwuczęściowa seria z kolizjami i
innymi rajdowymi „przygodami”. Pozycja zawiera
kilkaset klipów. Druga oferta to seria THE BEST OF
2003-2005, a więc zbiór najlepszych ujęć z trzech
rajdowych sezonów z kilku krajów.
Informacje: MAXXSPORT tel. 607-916-332, www.maxxsport.pl
sieli wnieść sami zawodnicy.
Nyski kierowca deklaruje, że
do dyspozycji odda nie tylko
dobrze przygotowane auta
i opiekę organizacyjną, ale
także będzie się ze swoimi
podopiecznymi dzielił wiedzą
i doświadczeniem. Jeśli znaj-
dą się chętni, to pod koniec
października na lotnisku w
Kamieniu Śląskim odbędą się
pierwsze testy. Nowy zespół
mógłby zadebiutować już
podczas tegorocznej Barbórki
Cieszyńskiej.
innymi rajdowymi „przygodami”. Pozycja zawiera
kilkaset klipów. Druga oferta to seria THE BEST OF
2003-2005, a więc zbiór najlepszych ujęć z trzech
rajdowych sezonów z kilku krajów.
Informacje: MAXXSPORT
Nawet 20% mniej
Od niedawna w ofercie Toora Competizione Polska pojawiły się
zestawy przygotowane specjalnie z myślą o młodych, początkujących
zawodnikach, dla których ograniczony budżet był główną przeszkodą
przy zakupie wysokiej jakości osobistego wyposażenia. Właśnie
dla nich i rma wprowadziła zestawy rajdowej odzieży objęte
20% obniżką. Do końca października w niższych cenach będą
golfy, kalesony, balaklawy, rękawice oraz kombinezony.
Warto podkreślić, że i rma wprowadziła system sprzedaży
ratalnej.
Informacje: IM RACING tel. 033/821-99-92, www.imracing.pl
Nawet 20% mniej
Od niedawna w ofercie Toora Competizione Polska pojawiły się
zestawy przygotowane specjalnie z myślą o młodych, początkujących
zawodnikach, dla których ograniczony budżet był główną przeszkodą
przy zakupie wysokiej jakości osobistego wyposażenia. Właśnie
dla nich i rma wprowadziła zestawy rajdowej odzieży objęte
20% obniżką. Do końca października w niższych cenach będą
golfy, kalesony, balaklawy, rękawice oraz kombinezony.
Warto podkreślić, że i rma wprowadziła system sprzedaży
ratalnej.
Informacje:
(kk)
Puchar PZM
Śnieżka wraca
Po czteroletniej przerwie do kalendarza Pucharu PZM
powraca Rajd Śnieżki. Karkonoska eliminacja zostanie
rozegrana w dniach 13-14 października. Zawodnicy będą
mieli do przejechania dziewięć asfaltowych oesów (trzy
przejeżdżane trzykrotnie) o łącznej długości 76,5 km. Dwa
odcinki są znane z Rajd Karkonoskiego, również nie rozgrywa-
nego od lat. Baza rajdu i park serwisowy będą zlokalizowane
na lotnisku w Jeleniej Górze. Więcej informacji na stronie:
www.rajdsniezki.h2o.pl
Wyłącznik prądu
Firma Jacky Auto Sport wprowadziła
d o s w o j e j oferty dwubiegunowy wyłącznik prądu. Co prawda, ze
względu na brak homologacji nie ma on zastosowania w rajdach,
jednakże do złudzenia przypomina najbardziej profesjonalne pro-
dukty i może być stosowany w treningówkach, autach pokazowych
albo do potrzeb tuningu.
Informacje: Jacky Auto Sport , tel. 71/372-64-75, www.jacky.pl
(kk)
Informacje dostarczone przez producentów i dystrybutorów sprzętu
7
809434816.108.png 809434816.109.png 809434816.111.png 809434816.112.png 809434816.113.png 809434816.114.png 809434816.115.png 809434816.116.png 809434816.117.png 809434816.118.png 809434816.119.png 809434816.120.png 809434816.122.png 809434816.123.png 809434816.124.png 809434816.125.png 809434816.126.png 809434816.127.png 809434816.128.png 809434816.129.png 809434816.130.png 809434816.131.png 809434816.133.png 809434816.134.png 809434816.135.png 809434816.136.png 809434816.137.png 809434816.138.png 809434816.139.png 809434816.140.png 809434816.141.png 809434816.142.png 809434816.144.png 809434816.145.png 809434816.146.png 809434816.147.png 809434816.148.png 809434816.149.png 809434816.150.png 809434816.151.png 809434816.152.png 809434816.153.png 809434816.002.png 809434816.003.png 809434816.004.png 809434816.005.png 809434816.006.png 809434816.007.png 809434816.008.png 809434816.009.png 809434816.010.png 809434816.011.png 809434816.013.png 809434816.014.png 809434816.015.png 809434816.016.png 809434816.017.png 809434816.018.png 809434816.019.png 809434816.020.png 809434816.021.png 809434816.022.png 809434816.024.png 809434816.025.png 809434816.026.png 809434816.027.png 809434816.028.png 809434816.029.png 809434816.030.png 809434816.031.png 809434816.032.png 809434816.033.png 809434816.035.png 809434816.036.png 809434816.037.png 809434816.038.png 809434816.039.png 809434816.040.png 809434816.041.png 809434816.042.png 809434816.043.png 809434816.044.png 809434816.046.png 809434816.047.png 809434816.048.png 809434816.049.png 809434816.050.png 809434816.051.png 809434816.052.png 809434816.053.png 809434816.054.png 809434816.055.png 809434816.057.png 809434816.058.png 809434816.059.png 809434816.060.png 809434816.061.png 809434816.062.png 809434816.063.png 809434816.064.png 809434816.065.png 809434816.066.png 809434816.068.png 809434816.069.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin