61_październik_2006.pdf
(
37491 KB
)
Pobierz
SPIS TRE
CI
Kubica nie pomo
e
Grzegorz Krajewski
Redaktor Naczelny
„Ostatnie sukcesy Roberta Kubicy powinny zwi
k-
szy
w Polsce nie tylko zainteresowanie Formuł
1, ale
tak
e innymi dyscyplinami sportów samochodowych,
w tym oczywi
cie rajdami”.
T
modn
ostatnio w raj-
dowym
wiatku tez
postanowiłem zwery
kowa
w praktyce. Wybór padł na 11 wrze
nia. Data nie
była przypadkowa, bo dzie
wcze
niej Robert
doskonale pojechał na torze Monza, a Leszek
Kuzaj przypiecz
tował tytuł rajdowego mistrza
Polski. Udałem si
do kiosku, hurtem nabyłem pi
najwi
kszych krajowych dzienników i zasiadłem
do lektur y. Pier wsze podium Polaka na torze
F1 to wydarzenie bez precedensu, ale i czwarty
tytuł Kuzaja powinien zosta
zauwa
ony. Wszak
towarzyszyła mu atmosfera skandalu zwi
zanego
z wykluczeniem. Takie rzeczy media kochaj
.
Zaczynam od„Rzeczpospolitej”, bo tytuł najbar-
dziej presti
owy. O Kubicy
wier
okładki i cała
strona na ko
cu, za to w rubryce „Automobilizm”
zaledwie suche wyniki Rajdu Nikon. Teraz „Wy-
borcza” – Robert ju
na pół okładki i dwie strony
wewn
trz, a o rajdach dokładnie 14 linijek w jednej
szpalcie, Kuzaj wspomniany jako mistrz Polski. Jak
si
okazuje, to całkiem nie
le, bo„Dziennik”,„Super
Express” oraz „Fakt”, po
wi
caj
ce Formule 1 od
czterech do siedmiu pełnych stron, o Rajdzie Nikon
i rozstrzygni
ciach w rajdowych mistrzostwach Pol-
ski nie wspominaj
ani jednym słowem! Słownie:
ani jednym! Nawet zdechłych wyników gdzie
w
rogu przedostatniej strony nie wydrukowali.
Z a i nte re s owa n i e p ra s y to n i e o s t ate c z n a
wyrocznia, ale na rajdowe odpryski „kubicomanii”
chyba nie ma co liczy
.
miem twierdzi
,
e mo
e
by
gorzej. Póki nie dochowamy si
kierowcy w
fabrycznym zespole, Kubica polskim rajdom nie
pomo
e.
38
Rajdy we Francji
A
17 kierowców znad Sekwany
ma na swoim koncie wygrane rundy cyklu WRC.
Takim wynikiem nie mo
e si
pochwali
nawet Finlandia!
ROZMAITO
CI
GRY I INTERNET
6
Z kraju...
Lech Koraszewski buduje replik
B-grupowego Audi
Sport Quattro S1.
56
Tekstury
Warstwy, maski, templaty i kanały Alfa,
czyli kilka słów o tym, jak stworzy
swoje własne WRC.
40
Historia mistrzostw
wiata
Rajdowe mistrzostwa
wiata maj
ju
33 lata.
W tym czasie rozegrano ponad 400 rund w 27 krajach.
10
... i ze
wiata
Które auto WRC rozwija najwi
ksz
pr
dko
?
Prezentujemy wyniki testów z Finlandii.
TECHNIKA
58
Slick, media, deszcz
ABC rajdowych opon na asfalt.
IMPREZY
VARIA
12
Rajd Elpa
Bułgarzy najszybsi w Grecji.
13
Rajd Barum
105 załóg na starcie, B
benek szósty na mecie.
59
Regionalny przegl
d
rm
60
Rajd Warszawski
Harmonogram, mapki, zdj
cia najciekawszych zakr
tów.
64
Giełda sprz
tu rajdowego
66
Strefa Zgniotu
UWAGA !!!
62 numer WRC
uka
e si
w pi
tek 20 pa
dziernika
Wydanie 61 [pa
dziernik]
22 wrze
nia 2006
44
Profesor Litwin dla „WRC”
Autor jednych z pierwszych w Polsce ksi
ek o sporcie motorowym
porównuje obecne rajdy do tych sprzed kilkudziesi
ciu lat.
14
Rajd Nikon
Finał bez katalizatora...
22
Rajd Wisły
Były emocje! Cztery zmiany na pozycji lidera.
Redakcja:
ul. Kochanowskiego 16/13, 40-035 Katowice,
tel./fax (032) 251-70-86
Internet:
www.wrc.net.pl
Redaktor Naczelny:
Grzegorz Krajewski, e-mail:
krajewski@wrc.net.pl
Z-ca Red. Naczelnego:
Wojciech Garbarz, e-mail:
garbarz@wrc.net.pl
Zespół:
Renata Niezbecka, Łukasz Ka
ski-Chmielewski,
Kuba Kozal, Jarema Szandar
Współpraca:
Grzegorz Chmielewski, Jan Chmielewski, Tomasz
Czopik, Martin Holmes, Dominik Kalamus, Marcin Kaliszka,
Grzegorz Kozera, J
drzej Łukowski, Jacek Mazur, Michał
Niezbecki, Łukasz Szewczyk, Tomasz Wa
y
ski, Jarosław Zagórny
Biuro Reklamy:
www.reklama.wrc.net.pl
Prenumerata:
www.prenumerata.wrc.net.pl
Realizacja edytorska:
Agencja Reklamowa Jarema Szandar,
www.as.net.pl
Korekta:
Anna Kania
Druk:
Poligra
a S.A.
Wydawca:
WRC Sp. z o.o.
Zdj
cie główne na okładce:
Dominik Kalamus
45
Czopik odpowiada
Co to jest ,,pierwsza lista priorytetowa”?
24
Rajd Finlandii
A jednak Marcus…
28
Rajd Japonii
Loeb bije rekord Sainza.
46
Karting
Za kierownic
gokarta zaczynał Robert Kubica.
Czy jego
ladem pójd
inni?
WIAT RAJDÓW
SAMOCHODY
32
Rozmowa: Maciej Lubiak
„Brakuje mi kilometrów.”
50
Citroen Xsara VTS
Fajnie by mie
auto bezawaryjne,
a przy tym mocne i bezpieczne. I
eby dobrze si
prezentowało,
i była frajda z jazdy. No i oczywi
cie musi by
tanio.
Takie rzeczy tylko w Erze?
52
Renault 5 Turbo
Silnik za fotelami, nap
d na tył,
bogate rajdowe tradycje, czyli
mały mocarz sprzed 25 lat.
34
Galeria WRC
Tomasz Kuchar / Jakub Gerber
Subaru Impreza STI | Rajd Nikon 2006
36
Rozmowa: Marcjanna Grenda
Pierwsza kobieta
- dyrektor rajdu w Polsce opowiada o swojej pracy.
Redakcja nie odpowiada za tre
zamieszczonych ogłosze
i reklam
3
fot. Marcin Kaliszka
Leszek Kuzaj po raz czwarty mistrzem Polski. Tym razem jednak
powodów do wielkiej fety nie było. Krakowski kierowca został
wykluczony z Rajdu Nikon za brak katalizatora w swoim Subaru.
Po rajdzie tłumaczył, że to jedynie niedopatrzenie mechanika.
Tak czy inaczej, wpadka była spora.
ROZMAITOŚCI
Rajd Vyskov
Grzyb
czwarty
Po odwołaniu Suzuki Auto-
salon Rally Nitra, kolejnej rundy
mistrzostw Słowacji, lokalna
federacja podjęła dec yzję
o zaliczeniu do kalendarza
rozgr ywek czeskiego Rally
Vyskov. Na starcie zawodów
pojawił się więc rywalizujący
w tym roku na Słowacji Grze-
gorz Grzyb, pilotowany przez
Roberta Hundlę. Polska załoga
wsiadła do nowego Lancera
Evo IX.
- Mogliśmy powalczyć o
zwycięstwo, ale mieliśmy trochę
pecha -
zdradził nam Grzesiek,
który po problemach z wyska-
kującym pedałem hamulca,
Rajdowe roczniki
Slideshow
2006
po polsku!
Rajd Warszawski 2006
O mały
włos
Niewiele brakowało, by
Rajd Warszawski, ostatnia
runda RSMP, w ogóle się nie
odbył.
- W ostatniej chwili wy-
cofało się nam dwóch ważnych
sponsorów -
wyjaśnia Tomasz
Bartoś, dyrektor zawodów.
Organizatorzy zdołali jednak
wypełnić lukę w budżecie:
- Wynegocjowaliśmy nieco
większe wsparcie u dotych-
c z a s o w y c h s p o n s o r ó w ,
podpisaliśmy też umowę z
jeszcze jedną i rmą. Choć nadal
brakuje nam trochę pieniędzy,
zarząd klubu podjął decyzję o
rozegraniu rajdu.
Od strony
organizacyjnej wszystko już
dopięte - trasy są wyznaczone
(patrz: str. 60), załatwione
są wszystkie wymagane ze-
zwolenia.
kapciu oraz krótkim pobycie
poza trasą ukończył rajd na
czwartej pozycji. Triumfował
Czech Josef Semerad (Evo
IX), ale dla Polaków ważniej-
szy był fakt, iż byli najszybsi
wśród załóg punktujących do
mistrzostw Słowacji. Drugi
w tej kategorii Josef Beres Jr.
zanotował do nich przeszło
minutę straty. W klasyfikacji
sezonu to jednak on jest na
czele.
- Ja nie startowałem w
Rajdzie Eger, a Beres tak. Tam
wyrobił sobie sporą przewagę w
punktach –
tłumaczy Grzyb.
(kk)
Niezła gratka sz ykuje się dla
miłośników rajdowych mistrzostw
świata. Po raz pierwszy w historii
znany rajdowy rocznik „Slideshow”
zostanie wydany po polsku! To efekt umowy pomiędzy
niemieckim wydawnictwem McKlein a redakcją miesięcz-
nika „WRC”. Co więcej, według wstępnych założeń cena
dla polskich czytelników powinna być niższa niż do tej
pory (119 zł) i nie przekroczyć 99 zł. Objętość albumu
nie ulegnie zmianie – 192 strony w formacie 30 x 32
cm. Niestety pozycji nie będzie można zamówić przed
świętami Bożego Narodzenia, a to dlatego, iż Rajd Wielkiej
Brytanii odbędzie się w tym roku dopiero w grudniu, a
w roczniku muszą znaleźć się sprawozdania (i doskonałe
zdjęcia!) ze wszystkich tegorocznych rund RMŚ.
Wcześniej, bo już od 20 października rusza za to
sprzedaż czwartej edycji rajdowego kalendarza. Reklama
z miniaturkami zdjęć dla wszystkich dwunastu miesięcy
2007 roku pojawi się w najbliższym wydaniu „WRC”.
(red)
miłośników rajdowych mistrzostw
świata. Po raz pierwszy w historii
znany rajdowy rocznik „Slideshow”
14. Böttcher Rally Vyskov
1.
Semerad / Ceplecha
Mitsubishi Evo IX
49:22.8
2.
Volf / Rajnoha
Mitsubishi Evo VIII
+ 18.1
3.
Kopecky / Schovanek
Skoda Fabia KC
+ 32.7
4.
Grzyb / Hundla
Mitsubishi Evo IX
+ 1:01.7
5.
Petak / Joska
Renault Clio S1600
+ 1:10.6
6.
Firla / Svajda
Mitsubishi Evo VI
+ 1:12.9
(kk)
7.
Cervenka / Volf
Mitsubishi Evo VIII
+ 1:13.8
8.
Beres jun. / Stary
Suzuki Ignis
+ 2:09.1
czerwona czcionka
– zawodnicy rywalizujący w mistrzostwach Słowacji
Audi Sport Quattro S1 powstaje w Polsce
Replika
potwora
–
zdradza nasz rozmówca.
Silnik składany w Niemczech
będzie miał 550 KM, a więc
tyle co oryginał.
Replika powstaje z myślą o
startach w przyszłorocznych
wyścigach górskich. Kora-
szewski myśli też o udziale
w rajdzie Monte Carlo Hi-
storique. W chwili obecnej
gotowe jest już nadwozie
samochodu, do którego sy-
stematycznie montowane
są kolejne podzespoły.
- Już
nie mogę się doczekać, by wy-
jechać na trasy –
niecierpliwi
się kierowca z Biedrzychowic.
– Robię wszystko, aby nastąpi-
ło to podczas warszawskiej
Barbórki –
dodaje.
Citroen C2-R2 w Polsce
Pucharu
nie będzie
W Biedrzychowicach koło
Kędzierzyna-Koźla powstaje
replika B-grupowego Audi
Spor t Quattro S1. Pojazd
we d ł u g o r yg i n a l n e j d o -
k umentacji buduje Lech
Koraszewski, były rajdowiec,
niemal od zawsze związany
z marką z Ingolstadt.
- Nie
idziemy na żadne kompromisy
–
podk reśla k ierowca. Za-
pewnia, że wszystko będzie
jak w fabrycznej rajdówce z
połowy lat osiemdziesiątych.
- Zawieszenie i wiele innych
części mam oryginalnych.
W y p r o d u ko wa n o j e j u ż
po wprowadzeniu zakazu
startów grupy B. Wykupi-
łem je z magazynów Audi
Fantastyczny występ Krisa
Meeke na tegorocznym Rajdzie
Polski sprawił, że wielu naszych
rajdowców zainteresowało się
Citroenem C2-R2. Kilku buduje
już takie auta i być może jesz-
cze w tym roku zobaczymy je
na oesach. Piotr Maciejewski
zapowiedział przygotowanie
aż trzech egzemplarz – jednego
dla siebie, drugiego dla Łukasz
Bednarskiego (obecnie Puchar
PZM), a trzeciego na wynajem.
Starty takim samochodem bie-
rze pod uwagę Łukasz Habaj,
zwycięzca tegorocznego Pu-
charu Peugeota. Dwa kolejne
Citroeny zamierza zbudować
Grzegorz Grzyb. Jednym wy-
ruszyłby w przyszłym roku na
oesy, a do drugiego wsiadłby
Maciej Rzeźnik, tegoroczny
uczestnik Pucharu PZM.
Marek Nawarecki z Citroen
Polska przyznaje, że zaintere-
sowanie nową rajdówką jest
spore:
- W tej chwili zamówione
są cztery zestawy do budowy
C2-R2, a wciąż nowi kierowcy
dzwonią i pytają o to auto.
Czy więc nie warto pokusić
się o zorganizowanie dla nich
specjalnego pucharu?
- Citro-
en nie ma czegoś takiego w
planach -
rozwiewa nadzieje
Nawarecki.
- Co więcej, wycofu-
jemy się z organizacji rozgrywek
C2 w krajach, w których obecnie
się one odbywają -
dodaje. Nic
jednak nie stoi na przeszko-
dzie, aby zawodnicy sami się
sk rz yk nęli i zorganizowali
puchar. Wystarczy tylko przy-
gotować regulamin i uzgodnić
sprawę z Polskim Związkiem
Motorowym.
B-grupowy bolid
z dnia na dzień
nabiera kształtów
(kk)
Signum Rally Lan Party
Wirtualne
rajdowanie
Wyniki on-line z RSMP
Niekończąca się
historia?
Sprawa wyników na żywo z rajdów mi-
strzostw Polski wydaje się nie mieć końca.
Niedawno informowaliśmy o podpisaniu
umowy między PZM a i rmą Wafao. Po Rajdzie
Rzeszowskim, gdzie system warszawskiej
i rmy okazał się (po raz kolejny) wielką klapą,
działacze zmienili zdanie. Wafao straciło status
dostawcy oi cjalnych wyników na rzecz i rmy
Vento AG – czyli Andrzeja Górskiego. Na Rajdzie
Warszawskim, podobnie jak na rozegranym już
Nikonie, obecne będą obie firmy. Andrzej
Górski będzie dostarczał wyniki oi cjalne, a
Wafao będzie pracować nad udoskonaleniem
swojego systemu i wyeliminowaniem błędów.
Decyzja, kto będzie dostarczać wyniki w przy-
szłym roku, rozstrzygnie się po zakończeniu
tegorocznego sezonu.
W dniach 14-
15 październik a
w h a l i O ś r o d k a
Sportu Politechniki
Śląskiej w Gliwi-
cach odbędzie się
Signum Rally Lan
Party. Uczestnicy
imprezy zmierzą
się na trasie wir-
tualnego rajdu, rywalizując o nagrody. Do
dyspozycji oddanych zostanie kilka stanowisk
z grami Richard Burns Rally i Colin McRae
Rally. Najlepsi przejdą do i nału, który wyłoni
zwycięzcę. Wszyscy i naliści otrzymają nagrody.
Jak zapewniają organizatorzy, na wirtualne oesy
wyjedzie m.in. kilku czołowych zawodników
rajdowych mistrzostw Polski. Szczegóły na
stronie:
www.lanparty.signum24.pl
.
(kk)
Podczas Rajdu Polski Kris Meeke
zrobił C2-R2 doskonałą reklamę
(kk)
(kk)
6
ROZMAITOŚCI
Nowa inicjatywa
Pawła Dytki
Team
młodych
- Chciałbym stworzyć zespół,
który dałby szanse młodym kie-
rowcom pokazać się w klasie N4
–
zdradził „WRC” Paweł Dytko.
Właściciel stajni Dytko-Rent
ma zamiar udostępnić Lancery
Evo VIII dwóm zawodnikom
na cały przyszłoroczny sezon
RSMP, a także wybrane wyścigi
górskie oraz rajdy zagraniczne.
Póki co Paweł nie chce zdradzić
ceny wynajmu samochodów,
ale zapewnia, że będzie bar-
dzo atrakcyjna, a na dodatek
25 proc. wydatków pokryją
sponsorzy. Resztę będą mu-
Prosto z rynku
Rajdowe i lmy na DVD
Z myślą o rajdowych kibicach i rma MAXXSPORT
przygotowała dwie nowe oferty. Pierwsza z nich to
TOO FAST, czyli dwuczęściowa seria z kolizjami i
innymi rajdowymi „przygodami”. Pozycja zawiera
kilkaset klipów. Druga oferta to seria THE BEST OF
2003-2005, a więc zbiór najlepszych ujęć z trzech
rajdowych sezonów z kilku krajów.
Informacje:
MAXXSPORT
tel. 607-916-332, www.maxxsport.pl
sieli wnieść sami zawodnicy.
Nyski kierowca deklaruje, że
do dyspozycji odda nie tylko
dobrze przygotowane auta
i opiekę organizacyjną, ale
także będzie się ze swoimi
podopiecznymi dzielił wiedzą
i doświadczeniem. Jeśli znaj-
dą się chętni, to pod koniec
października na lotnisku w
Kamieniu Śląskim odbędą się
pierwsze testy. Nowy zespół
mógłby zadebiutować już
podczas tegorocznej Barbórki
Cieszyńskiej.
innymi rajdowymi „przygodami”. Pozycja zawiera
kilkaset klipów. Druga oferta to seria THE BEST OF
2003-2005, a więc zbiór najlepszych ujęć z trzech
rajdowych sezonów z kilku krajów.
Informacje:
MAXXSPORT
Nawet 20% mniej
Od niedawna w ofercie Toora Competizione Polska pojawiły się
zestawy przygotowane specjalnie z myślą o młodych, początkujących
zawodnikach, dla których ograniczony budżet był główną przeszkodą
przy zakupie wysokiej jakości osobistego wyposażenia. Właśnie
dla nich i rma wprowadziła zestawy rajdowej odzieży objęte
20% obniżką. Do końca października w niższych cenach będą
golfy, kalesony, balaklawy, rękawice oraz kombinezony.
Warto podkreślić, że i rma wprowadziła system sprzedaży
ratalnej.
Informacje:
IM RACING
tel. 033/821-99-92, www.imracing.pl
Nawet 20% mniej
Od niedawna w ofercie Toora Competizione Polska pojawiły się
zestawy przygotowane specjalnie z myślą o młodych, początkujących
zawodnikach, dla których ograniczony budżet był główną przeszkodą
przy zakupie wysokiej jakości osobistego wyposażenia. Właśnie
dla nich i rma wprowadziła zestawy rajdowej odzieży objęte
20% obniżką. Do końca października w niższych cenach będą
golfy, kalesony, balaklawy, rękawice oraz kombinezony.
Warto podkreślić, że i rma wprowadziła system sprzedaży
ratalnej.
Informacje:
(kk)
Puchar PZM
Śnieżka
wraca
Po czteroletniej przerwie do kalendarza Pucharu PZM
powraca Rajd Śnieżki. Karkonoska eliminacja zostanie
rozegrana w dniach 13-14 października. Zawodnicy będą
mieli do przejechania dziewięć asfaltowych oesów (trzy
przejeżdżane trzykrotnie) o łącznej długości 76,5 km. Dwa
odcinki są znane z Rajd Karkonoskiego, również nie rozgrywa-
nego od lat. Baza rajdu i park serwisowy będą zlokalizowane
na lotnisku w Jeleniej Górze. Więcej informacji na stronie:
www.rajdsniezki.h2o.pl
Wyłącznik prądu
Firma Jacky Auto Sport wprowadziła
d o s w o j e j oferty dwubiegunowy wyłącznik prądu. Co prawda, ze
względu na brak homologacji nie ma on zastosowania w rajdach,
jednakże do złudzenia przypomina najbardziej profesjonalne pro-
dukty i może być stosowany w treningówkach, autach pokazowych
albo do potrzeb tuningu.
Informacje:
Jacky Auto Sport
, tel. 71/372-64-75, www.jacky.pl
(kk)
Informacje dostarczone przez producentów i dystrybutorów sprzętu
7
Plik z chomika:
Maurycyn
Inne pliki z tego folderu:
magazyn_okładka.jpg
(202 KB)
56_maj_2006.pdf
(21032 KB)
01_luty_2002.pdf
(6720 KB)
02_marzec_2002.pdf
(13106 KB)
03_marzec_2002.pdf
(5513 KB)
Inne foldery tego chomika:
[LAMPART] Piaskowski S.M. - Okrety Rzeczpospolitej Polskiej
1000 słów o.pdf
200-letni mnich wciąż żyje
Aktualne - komunizm
Anatomia dla początkujacych
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin