07_maj_2002.pdf

(7832 KB) Pobierz
147276853 UNPDF
WRC 1
147276853.007.png
SPIS TREŒCI
Drodzy
Czytelnicy,
Aktualnoœci
Samochody
4
Z kraju...
Krzysztof Ho³owczyc prowadzi rozmowy
ze sponsorami. Poza tym intensywnie
trenuje.
34 Pucharowa 206-tka
Pucharowe Peugeoty 206 wzbudzaj¹
na polskich oesach ogromne
zainteresowanie. Nie bez przyczyny. S¹
szybkie, zwinne i... bardzo g³oœne.
39 Skoda Octavia WRC I
Octavia, któr¹ Damian Gielata startowa³
podczas Rajdu Krakowskiego nie jest
najnowszym modelem, ale za to tanim –
idealnym do nauki jazdy rajdowym autem z
najwy¿szej pó³ki.
Ka¿demu z m³odych rajdowców marzy siê, by
za sprawa sportowych rezultatów przeczytaæ o
sobie choæ wzmiankê w sportowym magazynie.
Nie s¹dzi³em jednak, i¿ o jednym z nas przeczy-
tam w tak przykrych okolicznoœciach. Mój kole-
ga Marcin, bo tak ma na imiê kierowca bia³ego
CC, o którym pisa³ „Naczelny” WRC w poprzed-
nim wstêpniaku, na szczêœcie prze¿y³ i dochodzi
powoli do zdrowia, choæ wiadomo, ¿e rekonwa-
lescencja potrwa raczej d³u¿ej, ni¿ krócej. Piszê,
bo ten wypadek zainicjowa³ pewn¹ przemianê w
podejœciu do uprawiania rajdów, zarówno moim,
jak i moich przyjació³. Zdaliœmy sobie sprawê jak
blisko, ka¿dego dnia, z w³asnej g³upoty i niepo-
hamowanych emocji, ocieramy siê o szpaler ta-
kich w³aœnie latarñ, drzew i s³upów, zapominaj¹c
o brutalnej fizyce, która niestety niepodzielnie pa-
nuje nad wszystkimi cia³ami wprowadzonymi w
ruch. Czy nasz rozum, m³odych, gniewnych i
zbuntowanych musi zaczynaæ pracowaæ dopie-
ro, gdy zdarzy siê tragedia? Sam wiem najlepiej,
jakie to uczucie, jad¹c w mieœcie, krêc¹c auto
do odciêcia, przeskakuj¹c z pasa na pas i daleko
przekraczaj¹c granice rozs¹dku, gdy po 15 mi-
nutach widzê na œwiat³ach, tu¿ za mn¹, to samo
srebrne audi, prowadzone przez starszego pana,
które z rajdowym zaciêciem i wielkim impetem wy-
przedzi³em. Dopiero wtedy, dostrzegam w sobie
kretynizm, nieodpowiedzialnoœæ i g³upotê!
Chcia³bym zaapelowaæ do wszystkich amato-
rów mocnych wra¿eñ, ¿eby przenieœæ sw¹ ciê¿-
ka nogê w miejsca, gdzie jest szansa na skory-
gowanie w³asnych b³êdów, jakich nie daj¹ miej-
skie drogi. Obecnie jeœli tylko siê chce, zbieraj¹c
si³y i fundusze kilku motoœwirów, mo¿na w miarê
tanio i bezpiecznie doskonaliæ technikê jazdy, i
przy tym nie koncentrowaæ uwagi na wypatrywa-
nie schowanego w krzakach radiowozu, czy na
innych uczestników dróg, najnormalniej w œwie-
cie jad¹cych do sklepu, pracy, czy na piknik.
Mirek Michalski
czytelnik
6
...i ze œwiata
Tomek Kuchar wyst¹pi w Rajdzie Akropolu
– nie za sterami Hyundaia, ale Toyoty.
Imprezy rajdowe
8 Rajd Turcji
Leszek Kuzaj nie zrewan¿owa³ siê
Januszowi Kuligowi za przegran¹ podczas
Elmotu. Ten drugi pewnie wygra³,
awansuj¹c na 2 miejsce w klasyfikacji
mistrzostw Europy.
10 Rajd Argentyny
Technika rajdowa
Rajd by³ emocjonuj¹cy. Emocji nie
zabrak³o tak¿e po jego zakoñczeniu
– po dwóch kolejnych dyskwalifikacjach
liderów, zwyciêzc¹ zosta³ Carlos Sainz.
16 Rajd Festiwalowy
Dla Sebastiana Frycza i Paw³a Dytki rajd
mia³ byæ mi³ym treningiem. Górê wziê³a
ambicja. Zawodnicy dali z siebie wszystko.
20 Rallycross w S³omczynie
Za nami pierwsza eliminacja mistrzostw
Polski w rallycrossie. W przeciwieñstwie
do kibiców dopisa³a pogoda.
42 W co ubieraj¹ siê
rajdowcy
Rajdowy strój ma zapewniæ kierowcy i
pilotowi bezpieczeñstwo i swobodê
ruchów.
46 Budujemy rajdowe
Seicento cz.1
W cyklu artyku³ów WRC przedstawia jak
zbudowaæ prawdziwe rajdowe Seicento.
Komputery i internet
50 Polska sieæ rajdowa
S¹ Ÿród³em rajdowych informacji. Nie
przynosz¹ zysków. Mimo to dzia³aj¹ i
rozwijaj¹ siê. Rajdowe wortale.
Redakcja
Aleja Korfantego 79, 40-161 Katowice
tel. (032) 259-23-18, tel./fax (032) 259-24-43
Internet: www .w r c .ne t.p l
Redaktor Naczelny
Grzegorz Krajewski
e-mail: kr a je w ski@wr c .ne t.p l
Zespó³
Wojciech Garbarz, £ukasz Kañski-Chmielewski, Tomasz
Króliczek, Maciej Lehrer, Renata Niezbecka, Igor Tomasiak.
Biuro Reklamy
tel. (032) 259-23-18
Prenumerata
Internet: www.prenumerata.wrc.net.pl
Realizacja edytorska
Adamczyk & Szandar, www .a s.ne t.p l
Druk
Winkowski Sp. z o.o.
Wydawca
WRC Sp. z o.o.
Redakcja nie odpowiada za treϾ zamieszczanych reklam
i og³oszeñ. Sprzeda¿ numerów aktualnych i archiwalnych
po cenie ni¿szej od ceny detalicznej ustalonej przez wydawcê
jest nielegalna i grozi odpowiedzialnoœci¹ karn¹.
Œwiat rajdów
Rajd Polski
23 Doskocz odpowiada
„Jak hamowaæ na dojœciu do zakrêtu.
Pulsacyjnie, czy ci¹gle? Na te i inne
pytania odpowiada ekspert WRC,
Waldemar Doskocz.
27 Wywiad: Sebastian Frycz
Sebastian rozkrêca siê z ka¿dym kolejnym
oesem rajdu – po prostu lubi goniæ rywali.
30 Wywiad:
Mariusz Pelikañski
Mariusz pojawi³ siê na rajdowych trasach
„z nik¹d”. Sw¹ jazd¹ od razu wzbudzi³
zainteresowanie kibiców i mediów.
32 Za³¹cznik J
Co nie jest dozwolone, jest zakazane
– to motto s³ynnego Za³¹cznika J,
podstawowej lektury wszystkich
przygotowuj¹cych rajdowe auta.
53 ZapowiedŸ Rajdu Polski
Mapki tras, zdjêcia najciekawszych
zakrêtów, czasy przejazdów – wszystko o
zbli¿aj¹cym siê Rajdzie Polski.
Varia
60 Gie³da sprzêtu rajdowego
Dziœ 25 og³oszeñ.
62 Strefa zgniotu
Wojtek Walczuk zapad³ w b³ogi sen.
Przyœni³o mu siê, ¿e...
UWAGA !!!
Kolejny numer WRC uka¿e siê
w kioskach za 3 tygodnie,
w pi¹tek 14 czerwca.
WRC 3
147276853.008.png 147276853.009.png 147276853.010.png 147276853.001.png
AKTUALNOŒCI: Z kraju
Co
z Kormoranem?
Krzysztof
wróæ!
Krzysztof Ho³owczyc
prowadzi rozmowy
ze sponsorami na temat
wznowienia startów.
Rozegranie jednej z najpiêkniej-
szych imprez rajdowych w Polsce,
Rajdu Kormoran, stoi pod znakiem
zapytania. Katastrof¹ finansow¹
zakoñczy³ siê rok 2001 – powie-
dzia³ W³odzimierz Œniady, prezes
Automobilklubu Olsztyñskiego, we-
d³ug którego, agencja „Mestra” z
Warszawy, odpowiedzialna za prze-
kazywanie pieniêdzy od sponso-
rów, nie rozliczy³a siê do tej pory z
firmami, które obs³ugiwa³y ubieg³o-
roczny rajd, jak i z Automobilklu-
bem. Kwota, któr¹ ma zap³aciæ
„Mestra”, to 145 tys. z³. Automobil-
klub wielokrotnie przek³ada³ termi-
ny sp³aty d³ugu, sam bêd¹c jedno-
czeœnie monitowanym przez orga-
na skarbowe, o zap³atê podatku
VAT. - Organizacja rajdu to koszt
oko³o 400 tys. z³. Mamy problem
z zebraniem tej kwoty, a najpóŸ-
niej do koñca maja musimy mieæ
zamkniêty bud¿et – ¿ali siê szef
olsztyñskiego Automobilklubu. Na
chwilê obecn¹ organizatorzy doko-
nali ju¿ wyboru tras, jak i poczynili
wszelkie inne przygotowania orga-
nizacyjne. Bud¿et imprezy zapiêty
jest jednak tylko do kwoty 100 tys.
z³, które zapewni koncern paliwo-
wy Orlen. - Je¿eli nie zbierzemy
brakuj¹cej sumy, bêdziemy stara-
li siê, by Kormoran odby³ siê w
póŸniejszym, sierpniowym termi-
nie – daje cieñ nadziei prezes Œnia-
dy.
Nale¿y przypomnieæ, ¿e zakaz
reklamy produktów tytoniowych
uderzy³ nie tylko w bud¿ety rajdo-
wych teamów, ale tak¿e organiza-
torów rajdów, których imprezy w
znacznej czêœci finansowane by³y
przez potentatów rynku tytoniowe-
go. Jeœli za rok wprowadzony zo-
stanie zakaz reklamowania koncer-
nów paliwowych, jako wytwarzaj¹-
cych szkodliwe dla œrodowiska
substancje, to wiêksze rajdowe
imprezy prawdopodobnie przejd¹
do historii.
Choæ za nami ju¿ 1/3 sezonu, to
tylko podczas jednego rajdu Pucha-
ru PZM dane by³o kibicom ogl¹daæ
jazdê Krzysztofa Ho³owczyca. Nadal
wielu z nich, oczekuje jego powro-
tu na rajdowe trasy. Sam Krzysztof
te¿ o tym marzy - Bardzo chcia³bym
pojawiæ siê na trasach Rajdu Pol-
ski i mojego ukochanego Kormo-
rana – obieca³em to kibicom. To,
czy pojadê, byæ mo¿e wyjaœni siê
wkrótce, ale na obecn¹ chwile
jeszcze nic nie wiadomo. Na pew-
no jednak, prêdzej czy póŸniej,
wrócê na polskie odcinki i bêdê
walczy³ o tytu³ mistrza. Jestem
dobrej myœli, rozmowy trwaj¹
powiedzia³ WRC by³y mistrz Europy .
Jeœli niektórzy uwa¿aj¹, ¿e d³u¿-
sza przerwa w startach zniechê-
ci³a olsztyñskiego kierowcê do
jazdy, s¹ w b³êdzie. - To, ¿e teraz
nie startujê wywo³a³o u mnie
wielki „g³ód je¿d¿enia”. Ca³y
czas trenujê swoim N-grupowym
Subaru, a znajomi siê œmiej¹, ¿e
„wyciskam” z niego ostatnie
soki – powiedzia³ „Ho³ek”, po-
zdrawiaj¹c jednoczeœnie, za po-
œrednictwem redakcji, wszystkich
swoich kibiców . Im pozostaje tyl-
ko czekaæ na decyzje sponsorów
kierowcy i mieæ nadzieje, ¿e bêd¹
one pozytywne.
(r n)
sowanym Anna Szwajkowska z Pirelli
Polska.
Polski przedstawiciel francuskiego
potentata Michelin tak¿e nie przynosi
dobrych wieœci. - Polskie przedsta-
wicielstwo Michelin’a nie prowadzi
sprzeda¿y opon rajdowych, z wyj¹t-
kiem obs³ugi Leszka Kuzaja, który
ma podpisany z nami kontrakt na
dostawê najlepszych na rynku pro-
duktów typu „Development”. Gdzie
inni zawodnicy zaopatruj¹ siê w
rajdowe ogumienie, nie wiem
mówi Renata Siemieniuk z polskiego
oddzia³u Michelin.
Ci zaopatruj¹ siê, gdzie tylko siê da,
czêsto po horrendalnie wysokich ce-
nach. - Z zakupem opon jest bardzo
du¿y problem, ale na szczêœcie mam
jeszcze zapas z zesz³ego roku. Uda-
³o nam siê je kupiæ we Francji. Po-
dobno, w po³owie roku sytuacja ma
siê troszkê poprawiæ - mówi Pawe³
Dytko. Czy sytuacja siê poprawi, na
razie jednak nie wiadomo. Wszystko
za spraw¹ francuskiego koncernu, któ-
ry swe dzia³ania marketingowe skiero-
wa³ ku Formule 1. Znaczna czêœæ ma-
szyn produkuj¹cych opony sportowe
zosta³a wiêc "przekwalifikowana" na
produkcjê opon dla F1. Kierowcy nie
posiadaj¹cy "starych" zapasów mog¹
mieæ problemy. - Wraz z pucharowym
Peugeotem kupi³em opony, ale wia-
domo jak one szybko siê zu¿ywaj¹.
Po Rajdzie Polski bêdê musia³ siê
martwiæ gdzie je kupiæ. Na t¹ chwile
tego nie wiem - powiedzia³ nam pu-
charowy zwyciêzca Elmotu, Maksymi-
lian Kilanowski. Pozostaje mieæ nadzie-
jê, ¿e prêdzej czy póŸniej prawa rynku
zadzia³aj¹ i sytuacja siê unormuje.
(r n)
(r n)
Gdzie s¹ opony?
To pytanie od pocz¹tku sezonu
nurtuje nie tylko bezpoœrednio zain-
teresowanych, czyli teamy rajdowe,
ale tak¿e kibiców, dla których obec-
na sytuacja zwi¹zana z niedoborem
rajdowego ogumienia jest wrêcz ku-
riozalna. Trudno sobie wyobraziæ, ¿e
w dobie gospodarki rynkowej popyt
w a¿ tak du¿ym stopniu bierze górê
nad poda¿¹. A jednak. Polscy zawod-
nicy zmuszeni s¹ w chwili
obecnej do kupowania
rajdowych opon za
poœrednictwem
tzw. kana-
³ów prywatnych. Na pomoc ze stro-
ny przedstawicielstw Michelina i Pi-
relli nie mog¹ liczyæ. - Obecnie, za-
potrzebowanie na rajdowe opony
jest bardzo du¿e. Nie ma ich jed-
nak w standardowej ofercie. Czas
realizacji indywidualnych zamó-
wieñ jest bardzo d³ugi i niestety
trzeba siê uzbroiæ w cierpliwoœæ
nie pozostawia w¹tpliwoœci zaintere-
4 WRC
Rajdowe opony
to obecnie towar deficytowy.
147276853.002.png 147276853.003.png
AKTUALNOŒCI: Z kraju
Ha³da dla
Andrzejewskiego
Wa³brzyska „Ha³da”
jak zawsze
niezwykle widowiskowa.
Druga runda Rajdowych Mistrzostw
Polski Samochodów Terenowych od-
by³a siê 11 maja w Wa³brzychu i jego
okolicach. Jak co roku, atrakcj¹ rajdu
by³ jeden z odcinków specjalnych, zlo-
kalizowany na pokopalnianej ha³dzie
„Wies³aw”, który swoj¹ specyfik¹ i nie-
powtarzalnoœci¹ œci¹ga rzesze kibiców
i jest sprawc¹ wielu niezapomnianych
wra¿eñ dla samych zawodników. W
tym roku jako pierwszy przekona³ siê
o tym S³awomir Ch³oñ, dachuj¹c swo-
im SAM-em 5700 ju¿ podczas trenin-
gu, i to dwukrotnie. „Dachów” ci¹g
dalszy nast¹pi³ podczas przedostatnie-
go, szóstego oesu, kiedy to bliskie
spotkanie z twardym pod³o¿em ha³dy
zaliczy³a prowadz¹ca w rajdzie za³oga
Wojciech Koziñski / Wojciech Wojt-
czak. Zniweczy³o to ich szansê na zwy-
ciêstwo, a urwany dr¹¿ek kierowniczy
nie pozwoli³ nawet ukoñczyæ rajdu.
Bardzo dobrze podczas ca³ej imprezy
jecha³ Nissanem 3800 Piotr Ma³uszyñ-
ski, jednak taryfa z drugiej próby ode-
bra³a mu szansê na zajêcie miejsca na
podium. Kierowca Nissana musia³ za-
dowoliæ siê szóstym miejscem.
Rajd po raz drugi w tym sezonie
wygra³a za³oga Dariusz Andrzejewski
– Piotr Binaœ startuj¹ca samochodem
Jeep Wrangler 4000, umacniaj¹c siê
tym samym na pozycji lidera klasyfi-
kacji mistrzostw. Drugie miejsce w
klasyfikacji generalnej (30,1 sekundy
za Andrzejewskim) i pierwsze w
O1(do 2500ccm) zajêli Pawe³ Olesz-
czak / Mariusz Milewski w Aro 2500,
którzy po pocz¹tkowych problemach
z silnikiem w swoim aucie, odcinek
po odcinku odrabiali straty do konku-
rentów. S³awomir Ch³oñ i Krzysztof
Jagóra, zreanimowanym po dacho-
waniach SAM-em, wywalczyli trzeci¹
lokatê, trac¹c do zwyciêzcy 39,6 se-
kundy. Na dziewiêtnaœcie licencjono-
wanych za³óg, które stanê³y na star-
cie rajdu, na mecie zameldowa³o siê
czternaœcie. Pozosta³e odpad³y, naj-
czêœciej z powodów technicznych.
Nastêpn¹ rundê RMPST organizuje
na swoim terenie 1 czerwca Automo-
bilklub Gorzowski.
Ireneusz Korycki
Nowe
www.rajdy.hoga.pl
To ju¿ ostatni news naszego
zespo³u redakcyjnego na stro-
nie ” - napisali 7 maja twórcy zna-
nego serwisu rajdowego rajdy.ho-
ga.pl - Marcin Kosiñski i Micha³
Piêtak. Po¿egnanie wywo³a³o
dawno nie spotykan¹ lawinê ko-
mentarzy. ¯al, smutek i rozgory-
czenie, miesza³y siê ze z³oœci¹ wo-
bec faktu podania oficjalnej infor-
macji. I oto po 2 dniach pojawi³a
siê kolejna wiadomoœæ: „Zostaje-
my z wami” , a jednoczeœnie do
naszej redakcyjnej skrzynki trafi³
mail, w którym, ni mniej, ni wiê-
cej, zosta³o napisane: „Tak mnie
te moje rajdowe maniactwo zno-
wu wkopa³o, ¿e postanowi³em
robiæ rajdy.hoga.pl za free, w do-
datku po godzinach pracy ” - pod-
pisano Wojciech „Kurczak” Kucia.
Wkrótce w serwisie zaczê³y poja-
wiaæ siê kolejne wiadomoœci.
Dzia³aj¹cy obecnie pod nowym
szefostwem serwis chce teraz za-
j¹æ siê w wiêkszym stopniu rajdami
krajowymi, a tak¿e imprezami ni¿-
szej rangi, typu KJS. Z pewnoœci¹
na stronie pozostanie gie³da rajdo-
wa, która cieszy siê bardzo du¿ym
zainteresowaniem. Jednoczeœnie
poszukiwani s¹ sponsorzy relacji
on-line z rajdów RSMP oraz chêtni
do wspó³pracy przy prowadzeniu
serwisu.
Cieszy, ¿e nadal bezinteresow-
na pasja, sk³ania do podejmowa-
nia takich inicjatyw, martwi, ¿e ra-
chunek ekonomiczny nadal mówi
„nie”. „Kurczakowi” (s³u¿bowo
programiœcie Hogi) i jego wspó³-
pracownikom ¿yczymy wytrwa³o-
œci, a w przysz³oœci nie tylko s³owa
„dziêkujemy”.
Skoda
Octavia WRC
na odcinkach
Polskiego?
dzy, to Polski pojedziemy samo-
chodem WRC. Jest to jednak rajd
du¿o bardziej kosztowny ni¿ Kra-
kowski. Chcia³bym pojechaæ pe³en
cykl Mistrzostw Polski, ale sytuacja
jest taka, ¿e musimy wybieraæ po-
miêdzy poszczególnymi elimina-
cjami. Zobaczymy. Na pewno bê-
dziemy chcieli wystartowaæ w raj-
dach Kormorana i Wis³y. Szczegól-
nie do Wis³y mam du¿y sentyment,
bo jeszcze ani razu nie uda³o mi
siê tego rajdu ukoñczyæ. Pora prze-
³amaæ z³¹ passê. Gielata podkreœla,
¿e jest zadowolony ze swojego wy-
stêpu w Rajdzie Krakowskim. Nie
ukrywa, ¿e celem by³o zajêcie miej-
sca w pierwszej 5-tce i cieszy siê,
¿e uda³o mu siê to osi¹gn¹æ. - Chcia-
³em dojechaæ do mety na dobrym
miejscu. Nie mog³em sobie pozwo-
liæ na wypadniêcie z drogi lub
uszkodzenie samochodu, bo to
przekreœli³oby plany na ca³y sezon.
Dlatego mo¿e moja jazda nie by³a
zbyt widowiskowa. Mimo to, by³em
pod wra¿eniem aplauzu, który do-
staliœmy od kibiców. Cieszê siê, ¿e
jeszcze o mnie nie zapo-
mnieli. 5 pozycja mnie w
pe³ni zadowoli³a, bo nie
mam jeszcze du¿ego do-
œwiadczenia w startach
samochodem WRC. Moim
marzeniem jest poje¿d¿e-
nie „wurcem” przynaj-
mniej dwa sezony - podsu-
mowa³.
Niewykluczone, ¿e je¿eli
Gielacie uda siê zgromadziæ
odpowiedni bud¿et, to zoba-
czymy go za kierownic¹
nowszej ewolucji Octavii
WRC.
Damian Gielata nie wie jeszcze,
czy wystartuje w Rajdzie Polski. Za-
wodnik z podkrakowskiej Kalwarii
usi³uje zebraæ bud¿et na start Sko-
d¹ Octavi¹ WRC. - Trwaj¹ negocja-
cje ze sponsorami. Je¿eli uda siê
zdobyæ wystarczaj¹c¹ iloœæ pieniê-
fot. M. Lehrer
(³kch)
(r n)
Wystêp Damiana Gielaty w Octavii WRC podczas Rajdu
Krakowskiego wzbudzi³ ogromne zainteresowanie.
WRC 5
147276853.004.png 147276853.005.png
147276853.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin