Tierney Elizabeth - Doskonalenie miedzyludzkiej komunikacji.pdf
(
447 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Tierney Elizabeth - Doskonalenie miedzyludzkiej komunikacji
ELIZABETH TIERNEY
Doskonalenie komunikacji
mi
ħ
dzyludzkiej na 101
sposobów
(101 Ways to Better Communication.)
(tłumaczył Marek Gasi
ı
ski)
WST
Ħ
P
Wła
Ļ
nie w tym momencie na całym
Ļ
wiecie ludzie zaj
ħ
ci s
Ģ
prowadzeniem interesów.
W chwili, gdy czytasz t
ħ
stron
ħ
odbywaj
Ģ
si
ħ
tysi
Ģ
ce spotka
ı
handlowych. Pracownicy firm
wysyłaj
Ģ
faksy, redaguj
Ģ
korespondencj
ħ
elektroniczn
Ģ
, otwieraj
Ģ
listy, czytaj
Ģ
sprawozdania,
sporz
Ģ
dzaj
Ģ
notatki słu
Ň
bowe, rozmawiaj
Ģ
z kolegami, przemawiaj
Ģ
na konferencjach lub te
Ň
gaw
ħ
dz
Ģ
przy kawie lub herbatce. Komunikuj
Ģ
c si
ħ
, dokonuj
Ģ
przekazu informacji, a
komunikacja ta stanowi krwiobieg organizacji gospodarczych. Mimo i
Ň
ci
Ģ
gle musimy
komunikowa
ę
si
ħ
z innymi osobami, to jednak wi
ħ
kszo
Ļę
z nas nie została do tego celu
nale
Ň
ycie przygotowana. Zatem ka
Ň
dy z nas mo
Ň
e udoskonali
ę
swoje umiej
ħ
tno
Ļ
ci.
Niniejsza ksi
ĢŇ
ka proponuje Doskonalenie komunikacji mi
ħ
dzyludzkiej na 101
sposobów. Napisano j
Ģ
dla ludzi biznesu rozumiej
Ģ
cych, jak istotne znaczenie dla ich
osobistego sukcesu, a tak
Ň
e sukcesu ich firm, ma skuteczna komunikacja. Mimo i
Ň
ka
Ň
dy z
proponowanych 101 sposobów dotyczy innego aspektu komunikowania si
ħ
, najwi
ħ
cej
mo
Ň
emy skorzysta
ę
, je
Ļ
li rozwa
Ň
ymy je ł
Ģ
cznie.
Gdy czytasz t
ħ
ksi
ĢŇ
k
ħ
, inni ludzie biznesu s
Ģ
- by
ę
mo
Ň
e -akurat zaj
ħ
ci dyskusj
Ģ
nad
swoimi zadaniami, celami, stratami, zyskami, kosztami ogólnymi przedsi
ħ
biorstwa, polityk
Ģ
handlow
Ģ
, bud
Ň
etami, po
Ň
yczkami, promocjami, planami strategicznymi, rozwojem produktu,
szkoleniem, rekrutacj
Ģ
personelu, technologi
Ģ
, redukcj
Ģ
wymiarów wyrobów, przej
ħ
ciami
firm, globaln
Ģ
konkurencj
Ģ
, spotkaniami towarzyskimi w biurze, rozmieszczaniem biurek,
przerwami na kaw
ħ
lub zaopatrzeniem biura. Wyobra
Ņ
sobie, jakie mog
Ģ
by
ę
nast
ħ
pstwa, je
Ļ
li
nie jeste
Ļ
w stanie zrozumie
ę
, o czym si
ħ
mówi w salach narad, w biurach lub te
Ň
przy stole w
czasie przerwy obiadowej. Wyobra
Ņ
sobie konsekwencje niezrozumienia Twojego punktu
widzenia przez Twoich kolegów lub te
Ň
niemo
Ň
no
Ļ
ci przedstawienia przez nich własnego
stanowiska. Gdy zawodzi komunikacja, nawet w takich przypadkach, jak zamawianie papieru
do kopiarek czy te
Ň
tworzenie długoterminowych planów zatrudnienia, zawsze prowadzi to
do zamieszania. Rozwa
Ň
my zatem metody osi
Ģ
gania pomy
Ļ
lnie j szych rezultatów.
CZ
ĦĺĘ
PIERWSZA: KOMUNIKACJA MI
Ħ
DZYLUDZKA
- UWAGI OGÓLNE
Podczas gdy druga cz
ħĻę
niniejszej ksi
ĢŇ
ki zawiera analiz
ħ
okre
Ļ
lonych typów
komunikacji mi
ħ
dzyludzkiej cz
ħĻę
pierwsza po
Ļ
wi
ħ
cona jest pogł
ħ
bieniu rozumienia
ogólnych zasad komunikowania si
ħ
. Proponuje ona rozmaite sposoby opanowania
problematyki komunikacji poprzez analiz
ħ
zasad, teorii, organizacji, j
ħ
zyka, postaw i
zachowa
ı
.
Wi
ħ
kszo
Ļę
z nas traktuje proces komunikowania si
ħ
jako co
Ļ
oczywistego. S
Ģ
ku temu
powody. Przecie
Ň
robili
Ļ
my to w ci
Ģ
gu całego naszego
Ň
ycia: w domu, w sklepie, w
autobusie, na lotnisku, w biurze lub w szkole. Aczkolwiek komunikujemy si
ħ
cały czas, to nie
zawsze udaje nam si
ħ
to robi
ę
z powodzeniem.
ņ
e jest to prawd
Ģ
, mo
Ň
emy s
Ģ
dzi
ę
na
podstawie tego, jak cz
ħ
sto słyszymy lub u
Ň
ywamy zda
ı
w rodzaju:
„Co rozumiesz przez...?"
„S
Ģ
dziłem,
Ň
e powiedziałe
Ļ
..."
„Czy mógłby
Ļ
wyja
Ļ
ni
ę
ostatni
Ģ
kwesti
ħ
?"
„Czy na zebraniu nie stwierdziłe
Ļ
,
Ň
e Ty...?"
„Ale
Ň
przypuszczałem,
Ň
e proponujesz..."
„Przepraszam,
Ņ
le zrozumiałem".
Ka
Ň
de z tych zda
ı
sugeruje,
Ň
e zawiodła komunikacja, co w ka
Ň
dym biurze stanowi
sytuacj
ħ
niepo
ŇĢ
dan
Ģ
. Co zatem mo
Ň
esz uczyni
ę
, by zminimalizowa
ę
ten problem?
I
KORZY
ĺ
CI PŁYN
ġ
CE Z BARDZIEJ EFEKTYWNEJ KOMUNIKACJI
Zacznijmy nasz
Ģ
dyskusj
ħ
od rozwa
Ň
enia korzy
Ļ
ci, jakie zapewnia bardziej efektywne
komunikowanie si
ħ
. Wyja
Ļ
nijmy najpierw znaczenie dwóch słów powszechnie u
Ň
ywanych w
tek
Ļ
cie ksi
ĢŇ
ki: audytorium oraz wiadomo
Ļę
. Audytorium odnosi si
ħ
do jednej, tysi
ħ
cy lub
wi
ħ
cej osób, z którymi si
ħ
komunikujesz. Wiadomo
Ļę
odnosi
ę
si
ħ
b
ħ
dzie do idei lub my
Ļ
li,
któr
Ģ
pragniesz podzieli
ę
si
ħ
z Twoim audytorium. Jedn
Ģ
wiadomo
Ļ
ci
Ģ
mo
Ň
e by
ę
, na
przykład, „dzie
ı
dobry", a inn
Ģ
Twoje roczne sprawozdanie dla udziałowców. Zacznijmy
wi
ħ
c nasz
Ģ
dyskusj
ħ
maj
Ģ
c na uwadze przyj
ħ
t
Ģ
interpretacj
ħ
słów: audytorium i wiadomo
Ļę
.
SPOSÓB L
OSZCZ
Ħ
DZAJ ZASOBY
Nieskuteczna komunikacja prowadzi do straty czasu i pieni
ħ
dzy, odbija si
ħ
na morale
personelu oraz wydajno
Ļ
ci. Z drugiej strony efektywna komunikacja mi
ħ
dzyludzka jest
Ņ
ródłem oszcz
ħ
dno
Ļ
ci czasu i pieni
ħ
dzy oraz ma korzystny wpływ na ludzi. Rozwa
Ň
my
nast
ħ
puj
Ģ
cy scenariusz:
W
Ļ
rod
ħ
Frank obiecuje Loraine,
Ň
e dopilnuje, by Gary przesłał jej kopi
ħ
poufnego
sprawozdania. Zawiera ono dane które maj
Ģ
by
ę
wykorzystane w jej pi
Ģ
tkowej prezentacji.
Jednak zapomniał powiedzie
ę
Gary'emu, by dostarczył jej sprawozdanie
Jaki jest tego skutek?
Gdy Loraine nie otrzyma sprawozdania, b
ħ
dzie musiała zadzwoni
ę
do Franka lub
Gary'ego prosz
Ģ
c o jego dostarczenie. Je
Ļ
li najpierw zadzwoni do Franka, to prawdopodobnie
powie on,
Ň
e przeprasza i natychmiast go prze
Ļ
le. Je
Ļ
li zadzwoni najpierw do Gary'ego, mo
Ň
e
on nie orientowa
ę
si
ħ
, o co jej chodzi. Loraine dalej oczekuje na dane ze sprawozdania, a jej
praca ulega opó
Ņ
nieniu. Gary jest zakłopotany. Poniewa
Ň
nie rozmawiał z Frankiem, nie jest
pewien, czy Loraine ma prawo dost
ħ
pu do poufnego dokumentu. Jak z tej sytuacji wybrn
Ģę
?
Gary musi zatelefonowa
ę
lub wysła
ę
e-mail do Franka, nast
ħ
pnie do Loraine, i z kolei Frank
do Loraine. Priorytety ulegaj
Ģ
zmianie. Praca zostaje wstrzymana lub przerwana - a wszystko
z powodu drobnego zaniedbania w komunikacji mi
ħ
dzyludzkiej. Gary jest zakłopotany i
zirytowany. Loraine jest zła, sfrustrowana i pod siln
Ģ
presj
Ģ
. Frank ma poczucie winy.
W działalno
Ļ
ci przedsi
ħ
biorstw ci
Ģ
gle spotykamy si
ħ
z podobnymi scenariuszami.
Jeste
Ļ
my lud
Ņ
mi i popełniamy bł
ħ
dy. Wyobra
Ņ
my sobie,
Ň
e ka
Ň
demu z nas tylko raz dziennie
nie udało si
ħ
dokładnie porozumie
ę
tylko z jednym spo
Ļ
ród naszych licznych kolegów.
Pomnó
Ň
my te niepowodzenia przez tysi
Ģ
ce wzajemnych kontaktów. Skutki owych
niedoci
Ģ
gni
ħę
lub zakłóce
ı
mog
Ģ
przyprawi
ę
o zawrót głowy. W konsekwencji niezmiennie
prowadzi to do odło
Ň
enia na pó
Ņ
niej tego, co planowali
Ļ
my zrobi
ę
przychodz
Ģ
c rano do
pracy. Zostajemy natomiast zaabsorbowani wyja
Ļ
nianiem cudzych wiadomo
Ļ
ci, sprawozda
ı
,
notatek, dokumentów lub rozmów telefonicznych.
Dokonajmy zmiany w pierwotnym scenariuszu. Frank poprosił Gary'ego o przesłanie
sprawozdania Loraine i Gary rzeczywi
Ļ
cie to zrobił. Jednak
Ň
e po przekazaniu sprawozdania
Gary zauwa
Ň
ył bł
Ģ
d w tabeli, na stronie 12 - przestawienie niektórych liczb. Co teraz?
Czekaj
Ģ
nas dodatkowe rozmowy telefoniczne i dalszy wzrost frustracji. Znowu trzeba
przeprasza
ę
, dokona
ę
korekt, wykona
ę
kopie, odebra
ę
bł
ħ
dne sprawozdania, napisa
ę
pisma
przewodnie, rozesła
ę
nowe wersje dokumentu oraz przeprowadzi
ę
rozmowy wyja
Ļ
niaj
Ģ
ce
pomyłk
ħ
- a wszystko to jest bardzo czasochłonne.
Przypomnij sobie własne do
Ļ
wiadczenia:
• Czy kiedykolwiek musiałe
Ļ
dwukrotnie czyta
ę
notatk
ħ
, gdy
Ň
po pierwszym czytaniu
nie mogłe
Ļ
uchwyci
ę
jej sensu?
• Czy kiedykolwiek musiałe
Ļ
czyta
ę
notatk
ħ
na głos, staraj
Ģ
c si
ħ
j
Ģ
zrozumie
ę
?
• Czy kiedykolwiek musiałe
Ļ
dzwoni
ę
do kolegów, aby dowiedzie
ę
si
ħ
, czy
zrozumieli, o czym była mowa na zebraniu?
• Czy kiedykolwiek otrzymałe
Ļ
uzupełniaj
Ģ
c
Ģ
notatk
ħ
słu
Ň
bow
Ģ
z wyja
Ļ
nieniami do
poprzedniej?
• Czy kiedykolwiek musiałe
Ļ
uczestniczy
ę
w nieplanowanym zebraniu zwołanym w
celu wyja
Ļ
nienia informacji przekazanych w notatce słu
Ň
bowej?
Je
Ļ
li odpowiedziałe
Ļ
„tak" na którekolwiek z powy
Ň
szych pyta
ı
, to ju
Ň
wiesz, jak
szkodliwa jest wadliwa komunikacja mi
ħ
dzyludzka. Sprawniejsza komunikacja pozwoliłaby
unikn
Ģę
tych problemów. Zamiast traci
ę
czas na wyja
Ļ
nianie, przepraszanie, poszukiwanie
zagubionych sprawozda
ı
, kopiowanie, niszczenie papieru lub zb
ħ
dne rozmowy telefoniczne,
mógłby
Ļ
si
ħ
skoncentrowa
ę
na tym, co zaplanowałe
Ļ
zrobi
ę
po przyj
Ļ
ciu do pracy.
Niesprawne komunikowanie si
ħ
powoduje,
Ň
e ludzie czuj
Ģ
si
ħ
niepewnie, s
Ģ
zagniewani, zdezorientowani, za
Ň
enowani, roz goryczeni, sfrustrowani lub upokorzeni. S
Ģ
to
koszty ludzkie. Uwa
Ň
niejszy sposób komunikowania si
ħ
pozwala na bardziej efektywne
wykorzystanie Twoich zasobów.
SPOSÓB 2
B
ġ
D
ń
ZROZUMIAŁY
Prowadzenie przedsi
ħ
biorstwa polega mi
ħ
dzy innymi na oddziaływaniu na ludzi. Aby
osi
Ģ
gn
Ģę
powodzenie, trzeba by
ę
zrozumiałym. Na przykład:
• zwracaj
Ģ
c pracownikowi uwag
ħ
na spó
Ņ
nienie - zach
ħ
casz go do zmiany post
ħ
powania;
• dokonuj
Ģ
c prezentacji potencjalnym klientom - starasz si
ħ
ich przekona
ę
,
Ň
e Twoje zalecenia
odpowiadaj
Ģ
na ich potrzeby;
• sporz
Ģ
dzaj
Ģ
c sprawozdanie z wykonania zada
ı
- informujesz inne osoby, co zaszło w
pewnym okresie oraz wyja
Ļ
niasz, dlaczego okre
Ļ
lone działania były wła
Ļ
ciwe.
Sprawozdania roczne, notatki wewn
Ģ
trzbiurowe, faksy, poczta elektroniczna,
pogaw
ħ
dki, spotkania pracowników stanowi
Ģ
naturaln
Ģ
okazj
ħ
do przekonywania. Dlatego te
Ň
powinni
Ļ
my jasno przedstawia
ę
sprawy.
Im bardziej jeste
Ļ
my precyzyjni, tym dokładniejsza staje si
ħ
nasza komunikacja
mi
ħ
dzyludzka. Twoje audytorium lepiej zrozumie Twój zamiar i b
ħ
dzie w stanie lepiej
reagowa
ę
na Twoje wiadomo
Ļ
ci. Audytorium poczuje si
ħ
pewniej wiedz
Ģ
c,
Ň
e wykonuje to,
czego od niego oczekujesz.
Czy kiedykolwiek czytałe
Ļ
notatk
ħ
słu
Ň
bow
Ģ
, która była przyczyn
Ģ
nieporozumienia z
powodu braku daty, miejsca i czasu
zebrania? Gdyby wiadomo
Ļę
była dokładniejsza, sprawy potoczyłyby si
ħ
sprawniej.
Wiedziałby
Ļ
, jakie były oczekiwania.
Jasno
Ļę
wiadomo
Ļ
ci umo
Ň
liwia wykonywanie obowi
Ģ
zków bez zadawania zb
ħ
dnych
pyta
ı
, niepewno
Ļ
ci oraz domysłów. Lepsze komunikowanie si
ħ
umo
Ň
liwi Ci zrozumiałe
wyra
Ň
enie Twoich idei za pierwszym razem, uwalniaj
Ģ
c od konieczno
Ļ
ci trzy-lub
czterokrotnego u
Ļ
ci
Ļ
lania Twojej wiadomo
Ļ
ci w celu jasnego sprecyzowania stanowiska.
Plik z chomika:
mathias_laufer
Inne pliki z tego folderu:
M. Żmigrodzka, Strategia powieści tendencyjnej (w Orzeszkowa Młodość Pozytywizmu).rar
(42059 KB)
Winston Groom - Forrest Gump.pdf
(752 KB)
William Szekspir - Antoniusz i Kleopatra.pdf
(445 KB)
Tierney Elizabeth - Doskonalenie miedzyludzkiej komunikacji.pdf
(447 KB)
Thomas Harris - Milczenie owiec.pdf
(3139 KB)
Inne foldery tego chomika:
3D Animowane
3D Dokumentalne
3D Filmy Lektor
bc
Dla Marka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin