Tierney Elizabeth - Doskonalenie miedzyludzkiej komunikacji.pdf

(447 KB) Pobierz
Microsoft Word - Tierney Elizabeth - Doskonalenie miedzyludzkiej komunikacji
ELIZABETH TIERNEY
Doskonalenie komunikacji
mi ħ dzyludzkiej na 101
sposobów
(101 Ways to Better Communication.)
(tłumaczył Marek Gasi ı ski)
37845534.002.png
WST Ħ P
Wła Ļ nie w tym momencie na całym Ļ wiecie ludzie zaj ħ ci s Ģ prowadzeniem interesów.
W chwili, gdy czytasz t ħ stron ħ odbywaj Ģ si ħ tysi Ģ ce spotka ı handlowych. Pracownicy firm
wysyłaj Ģ faksy, redaguj Ģ korespondencj ħ elektroniczn Ģ , otwieraj Ģ listy, czytaj Ģ sprawozdania,
sporz Ģ dzaj Ģ notatki słu Ň bowe, rozmawiaj Ģ z kolegami, przemawiaj Ģ na konferencjach lub te Ň
gaw ħ dz Ģ przy kawie lub herbatce. Komunikuj Ģ c si ħ , dokonuj Ģ przekazu informacji, a
komunikacja ta stanowi krwiobieg organizacji gospodarczych. Mimo i Ň ci Ģ gle musimy
komunikowa ę si ħ z innymi osobami, to jednak wi ħ kszo Ļę z nas nie została do tego celu
nale Ň ycie przygotowana. Zatem ka Ň dy z nas mo Ň e udoskonali ę swoje umiej ħ tno Ļ ci.
Niniejsza ksi ĢŇ ka proponuje Doskonalenie komunikacji mi ħ dzyludzkiej na 101
sposobów. Napisano j Ģ dla ludzi biznesu rozumiej Ģ cych, jak istotne znaczenie dla ich
osobistego sukcesu, a tak Ň e sukcesu ich firm, ma skuteczna komunikacja. Mimo i Ň ka Ň dy z
proponowanych 101 sposobów dotyczy innego aspektu komunikowania si ħ , najwi ħ cej
mo Ň emy skorzysta ę , je Ļ li rozwa Ň ymy je ł Ģ cznie.
Gdy czytasz t ħ ksi ĢŇ k ħ , inni ludzie biznesu s Ģ - by ę mo Ň e -akurat zaj ħ ci dyskusj Ģ nad
swoimi zadaniami, celami, stratami, zyskami, kosztami ogólnymi przedsi ħ biorstwa, polityk Ģ
handlow Ģ , bud Ň etami, po Ň yczkami, promocjami, planami strategicznymi, rozwojem produktu,
szkoleniem, rekrutacj Ģ personelu, technologi Ģ , redukcj Ģ wymiarów wyrobów, przej ħ ciami
firm, globaln Ģ konkurencj Ģ , spotkaniami towarzyskimi w biurze, rozmieszczaniem biurek,
przerwami na kaw ħ lub zaopatrzeniem biura. Wyobra Ņ sobie, jakie mog Ģ by ę nast ħ pstwa, je Ļ li
nie jeste Ļ w stanie zrozumie ę , o czym si ħ mówi w salach narad, w biurach lub te Ň przy stole w
czasie przerwy obiadowej. Wyobra Ņ sobie konsekwencje niezrozumienia Twojego punktu
widzenia przez Twoich kolegów lub te Ň niemo Ň no Ļ ci przedstawienia przez nich własnego
stanowiska. Gdy zawodzi komunikacja, nawet w takich przypadkach, jak zamawianie papieru
do kopiarek czy te Ň tworzenie długoterminowych planów zatrudnienia, zawsze prowadzi to
do zamieszania. Rozwa Ň my zatem metody osi Ģ gania pomy Ļ lnie j szych rezultatów.
CZ ĦĺĘ PIERWSZA: KOMUNIKACJA MI Ħ DZYLUDZKA
- UWAGI OGÓLNE
Podczas gdy druga cz ħĻę niniejszej ksi ĢŇ ki zawiera analiz ħ okre Ļ lonych typów
komunikacji mi ħ dzyludzkiej cz ħĻę pierwsza po Ļ wi ħ cona jest pogł ħ bieniu rozumienia
ogólnych zasad komunikowania si ħ . Proponuje ona rozmaite sposoby opanowania
problematyki komunikacji poprzez analiz ħ zasad, teorii, organizacji, j ħ zyka, postaw i
zachowa ı .
37845534.003.png
Wi ħ kszo Ļę z nas traktuje proces komunikowania si ħ jako co Ļ oczywistego. S Ģ ku temu
powody. Przecie Ň robili Ļ my to w ci Ģ gu całego naszego Ň ycia: w domu, w sklepie, w
autobusie, na lotnisku, w biurze lub w szkole. Aczkolwiek komunikujemy si ħ cały czas, to nie
zawsze udaje nam si ħ to robi ę z powodzeniem. ņ e jest to prawd Ģ , mo Ň emy s Ģ dzi ę na
podstawie tego, jak cz ħ sto słyszymy lub u Ň ywamy zda ı w rodzaju:
„Co rozumiesz przez...?"
„S Ģ dziłem, Ň e powiedziałe Ļ ..."
„Czy mógłby Ļ wyja Ļ ni ę ostatni Ģ kwesti ħ ?"
„Czy na zebraniu nie stwierdziłe Ļ , Ň e Ty...?"
„Ale Ň przypuszczałem, Ň e proponujesz..."
„Przepraszam, Ņ le zrozumiałem".
Ka Ň de z tych zda ı sugeruje, Ň e zawiodła komunikacja, co w ka Ň dym biurze stanowi
sytuacj ħ niepo ŇĢ dan Ģ . Co zatem mo Ň esz uczyni ę , by zminimalizowa ę ten problem?
I
KORZY ĺ CI PŁYN ġ CE Z BARDZIEJ EFEKTYWNEJ KOMUNIKACJI
Zacznijmy nasz Ģ dyskusj ħ od rozwa Ň enia korzy Ļ ci, jakie zapewnia bardziej efektywne
komunikowanie si ħ . Wyja Ļ nijmy najpierw znaczenie dwóch słów powszechnie u Ň ywanych w
tek Ļ cie ksi ĢŇ ki: audytorium oraz wiadomo Ļę . Audytorium odnosi si ħ do jednej, tysi ħ cy lub
wi ħ cej osób, z którymi si ħ komunikujesz. Wiadomo Ļę odnosi ę si ħ b ħ dzie do idei lub my Ļ li,
któr Ģ pragniesz podzieli ę si ħ z Twoim audytorium. Jedn Ģ wiadomo Ļ ci Ģ mo Ň e by ę , na
przykład, „dzie ı dobry", a inn Ģ Twoje roczne sprawozdanie dla udziałowców. Zacznijmy
wi ħ c nasz Ģ dyskusj ħ maj Ģ c na uwadze przyj ħ t Ģ interpretacj ħ słów: audytorium i wiadomo Ļę .
SPOSÓB L
OSZCZ Ħ DZAJ ZASOBY
Nieskuteczna komunikacja prowadzi do straty czasu i pieni ħ dzy, odbija si ħ na morale
personelu oraz wydajno Ļ ci. Z drugiej strony efektywna komunikacja mi ħ dzyludzka jest
Ņ ródłem oszcz ħ dno Ļ ci czasu i pieni ħ dzy oraz ma korzystny wpływ na ludzi. Rozwa Ň my
nast ħ puj Ģ cy scenariusz:
W Ļ rod ħ Frank obiecuje Loraine, Ň e dopilnuje, by Gary przesłał jej kopi ħ poufnego
sprawozdania. Zawiera ono dane które maj Ģ by ę wykorzystane w jej pi Ģ tkowej prezentacji.
Jednak zapomniał powiedzie ę Gary'emu, by dostarczył jej sprawozdanie
Jaki jest tego skutek?
Gdy Loraine nie otrzyma sprawozdania, b ħ dzie musiała zadzwoni ę do Franka lub
37845534.004.png
Gary'ego prosz Ģ c o jego dostarczenie. Je Ļ li najpierw zadzwoni do Franka, to prawdopodobnie
powie on, Ň e przeprasza i natychmiast go prze Ļ le. Je Ļ li zadzwoni najpierw do Gary'ego, mo Ň e
on nie orientowa ę si ħ , o co jej chodzi. Loraine dalej oczekuje na dane ze sprawozdania, a jej
praca ulega opó Ņ nieniu. Gary jest zakłopotany. Poniewa Ň nie rozmawiał z Frankiem, nie jest
pewien, czy Loraine ma prawo dost ħ pu do poufnego dokumentu. Jak z tej sytuacji wybrn Ģę ?
Gary musi zatelefonowa ę lub wysła ę e-mail do Franka, nast ħ pnie do Loraine, i z kolei Frank
do Loraine. Priorytety ulegaj Ģ zmianie. Praca zostaje wstrzymana lub przerwana - a wszystko
z powodu drobnego zaniedbania w komunikacji mi ħ dzyludzkiej. Gary jest zakłopotany i
zirytowany. Loraine jest zła, sfrustrowana i pod siln Ģ presj Ģ . Frank ma poczucie winy.
W działalno Ļ ci przedsi ħ biorstw ci Ģ gle spotykamy si ħ z podobnymi scenariuszami.
Jeste Ļ my lud Ņ mi i popełniamy bł ħ dy. Wyobra Ņ my sobie, Ň e ka Ň demu z nas tylko raz dziennie
nie udało si ħ dokładnie porozumie ę tylko z jednym spo Ļ ród naszych licznych kolegów.
Pomnó Ň my te niepowodzenia przez tysi Ģ ce wzajemnych kontaktów. Skutki owych
niedoci Ģ gni ħę lub zakłóce ı mog Ģ przyprawi ę o zawrót głowy. W konsekwencji niezmiennie
prowadzi to do odło Ň enia na pó Ņ niej tego, co planowali Ļ my zrobi ę przychodz Ģ c rano do
pracy. Zostajemy natomiast zaabsorbowani wyja Ļ nianiem cudzych wiadomo Ļ ci, sprawozda ı ,
notatek, dokumentów lub rozmów telefonicznych.
Dokonajmy zmiany w pierwotnym scenariuszu. Frank poprosił Gary'ego o przesłanie
sprawozdania Loraine i Gary rzeczywi Ļ cie to zrobił. Jednak Ň e po przekazaniu sprawozdania
Gary zauwa Ň ył bł Ģ d w tabeli, na stronie 12 - przestawienie niektórych liczb. Co teraz?
Czekaj Ģ nas dodatkowe rozmowy telefoniczne i dalszy wzrost frustracji. Znowu trzeba
przeprasza ę , dokona ę korekt, wykona ę kopie, odebra ę ħ dne sprawozdania, napisa ę pisma
przewodnie, rozesła ę nowe wersje dokumentu oraz przeprowadzi ę rozmowy wyja Ļ niaj Ģ ce
pomyłk ħ - a wszystko to jest bardzo czasochłonne.
Przypomnij sobie własne do Ļ wiadczenia:
• Czy kiedykolwiek musiałe Ļ dwukrotnie czyta ę notatk ħ , gdy Ň po pierwszym czytaniu
nie mogłe Ļ uchwyci ę jej sensu?
• Czy kiedykolwiek musiałe Ļ czyta ę notatk ħ na głos, staraj Ģ c si ħ j Ģ zrozumie ę ?
• Czy kiedykolwiek musiałe Ļ dzwoni ę do kolegów, aby dowiedzie ę si ħ , czy
zrozumieli, o czym była mowa na zebraniu?
• Czy kiedykolwiek otrzymałe Ļ uzupełniaj Ģ c Ģ notatk ħ słu Ň bow Ģ z wyja Ļ nieniami do
poprzedniej?
• Czy kiedykolwiek musiałe Ļ uczestniczy ę w nieplanowanym zebraniu zwołanym w
celu wyja Ļ nienia informacji przekazanych w notatce słu Ň bowej?
37845534.005.png
Je Ļ li odpowiedziałe Ļ „tak" na którekolwiek z powy Ň szych pyta ı , to ju Ň wiesz, jak
szkodliwa jest wadliwa komunikacja mi ħ dzyludzka. Sprawniejsza komunikacja pozwoliłaby
unikn Ģę tych problemów. Zamiast traci ę czas na wyja Ļ nianie, przepraszanie, poszukiwanie
zagubionych sprawozda ı , kopiowanie, niszczenie papieru lub zb ħ dne rozmowy telefoniczne,
mógłby Ļ si ħ skoncentrowa ę na tym, co zaplanowałe Ļ zrobi ę po przyj Ļ ciu do pracy.
Niesprawne komunikowanie si ħ powoduje, Ň e ludzie czuj Ģ si ħ niepewnie, s Ģ
zagniewani, zdezorientowani, za Ň enowani, roz goryczeni, sfrustrowani lub upokorzeni. S Ģ to
koszty ludzkie. Uwa Ň niejszy sposób komunikowania si ħ pozwala na bardziej efektywne
wykorzystanie Twoich zasobów.
SPOSÓB 2
B ġ D ń ZROZUMIAŁY
Prowadzenie przedsi ħ biorstwa polega mi ħ dzy innymi na oddziaływaniu na ludzi. Aby
osi Ģ gn Ģę powodzenie, trzeba by ę zrozumiałym. Na przykład:
• zwracaj Ģ c pracownikowi uwag ħ na spó Ņ nienie - zach ħ casz go do zmiany post ħ powania;
• dokonuj Ģ c prezentacji potencjalnym klientom - starasz si ħ ich przekona ę , Ň e Twoje zalecenia
odpowiadaj Ģ na ich potrzeby;
• sporz Ģ dzaj Ģ c sprawozdanie z wykonania zada ı - informujesz inne osoby, co zaszło w
pewnym okresie oraz wyja Ļ niasz, dlaczego okre Ļ lone działania były wła Ļ ciwe.
Sprawozdania roczne, notatki wewn Ģ trzbiurowe, faksy, poczta elektroniczna,
pogaw ħ dki, spotkania pracowników stanowi Ģ naturaln Ģ okazj ħ do przekonywania. Dlatego te Ň
powinni Ļ my jasno przedstawia ę sprawy.
Im bardziej jeste Ļ my precyzyjni, tym dokładniejsza staje si ħ nasza komunikacja
mi ħ dzyludzka. Twoje audytorium lepiej zrozumie Twój zamiar i b ħ dzie w stanie lepiej
reagowa ę na Twoje wiadomo Ļ ci. Audytorium poczuje si ħ pewniej wiedz Ģ c, Ň e wykonuje to,
czego od niego oczekujesz.
Czy kiedykolwiek czytałe Ļ notatk ħ słu Ň bow Ģ , która była przyczyn Ģ nieporozumienia z
powodu braku daty, miejsca i czasu
zebrania? Gdyby wiadomo Ļę była dokładniejsza, sprawy potoczyłyby si ħ sprawniej.
Wiedziałby Ļ , jakie były oczekiwania.
Jasno Ļę wiadomo Ļ ci umo Ň liwia wykonywanie obowi Ģ zków bez zadawania zb ħ dnych
pyta ı , niepewno Ļ ci oraz domysłów. Lepsze komunikowanie si ħ umo Ň liwi Ci zrozumiałe
wyra Ň enie Twoich idei za pierwszym razem, uwalniaj Ģ c od konieczno Ļ ci trzy-lub
czterokrotnego u Ļ ci Ļ lania Twojej wiadomo Ļ ci w celu jasnego sprecyzowania stanowiska.
37845534.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin