zmotywuj-pracownika.pdf

(471 KB) Pobierz
270361158 UNPDF
270361158.001.png
© Copyright for Polish edition by Wydawnictwo ZloteMysli.pl
Data: 09.03.2010
Darmowa publikacja , dostarczona przez
Niniejsza publikacja może być kopiowana oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez
Wydawcę. Zabronione są jakiekolwiek zmiany w zawartości
publikacji bez pisemnej zgody Wydawcy. Zabrania się jej
odsprzedaży, zgodnie z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli .
Tytuł: Zmotywuj pracownika
Autor: Anna Grabka
Skład: Magda Wasilewska
Korekta: Magda Wasilewska
Dystrybucja w Internecie, za zgodą Autora
Wydawnictwo Złote Myśli
ul. Daszyńskiego 5
44-100 Gliwice
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
270361158.002.png
SPIS TREŚCI
WSTĘP . ..............................................................................................4
NIE MOTYWUJ! . ................................................................................6
Większość ludzi ma naturalną motywację . .....................................................................6
Jak powstaje motywacja? . ................................................................................................6
Co wzmacnia motywację? . ................................................................................................7
Co ludzi demotywuje? . .....................................................................................................8
BĄDŹ PIGMALIONEM! . .....................................................................9
Efekt Pigmaliona i efekt Galatei . .....................................................................................9
Przeprowadzone badania . ..............................................................................................10
Wnioski dla szefów . .........................................................................................................11
ATMOSFERA PRACY . .......................................................................13
Co to znaczy „dobra atmosfera pracy”? . ........................................................................13
Jak budować właściwą atmosferę pracy? . .....................................................................13
Co daje miła atmosfera w pracy? . ..................................................................................15
JAK PRZEKAZYWAĆ POCHWAŁĘ? . ................................................16
Rola pochwały . ................................................................................................................16
Jak przekazywać pochwałę? . ..........................................................................................16
Tego nie rób… . .................................................................................................................17
To warto robić . ................................................................................................................18
Co daje dobrze przekazana pochwała? . .........................................................................18
KRYTYKA, KTÓRA MOTYWUJE . .....................................................19
Rola krytyki . ....................................................................................................................19
Opór przed przekazywaniem informacji krytycznej . ....................................................19
Jak przekazywać krytykę? Schemat postępowania . .....................................................20
DEKALOG KONSTRUKTYWNEGO KRYTYKA . ................................22
JAK ZEPSUĆ FEEDBACK? . ..............................................................24
Pokazuj sensowność pracy . ............................................................................................26
Wizualizuj cel . .................................................................................................................27
Oczekuj najlepszego . ......................................................................................................27
Konsultuj . ........................................................................................................................27
Włącz pracownika w proces rekrutacji (assessement centre) . .....................................28
Pochwała i krytyka . ........................................................................................................28
Dbaj o pracownika . .........................................................................................................29
Zadbaj o różnorodność zajęć . ........................................................................................29
Mądrze planuj każde zadanie . .......................................................................................29
Buduj zżyty zespół . .........................................................................................................29
ZMOTYWUJ PRACOWNIKA — Anna Grabka
Wstęp
Wstęp
Zanim trafiłam do Złotych Myśli — pracowałam w kilku miejscach.
Do dziś lubię odwiedzać inne firmy, obserwować i wyciągać wnioski.
Często o tym, jak liderzy motywują swoich podwładnych, można się
przekonać we wszelkich biurach obsługi, przy sklepowych kasach
i wszędzie tam, gdzie stykamy się jako klienci z pracownikami innych
firm.
Klienci widzą, jak traktowany jest pracownik.
Kiedyś w pewnym sklepie (dużej sieci) pracownicy pytali przy kasie
o numer kodu pocztowego każdego klienta. Zapytałam w jakim celu
zbierają te informacje — usłyszałam odpowiedź: „bo tak kazali nam
robić ci na górze”. Uśmiechnęłam się. Wiedziałam, że mam do czy-
nienia z pracownikiem, który nie do końca jest przekonany o celowo-
ści i sensowności własnej pracy. Albo niedostatecznie został prze-
szkolony w kwestii udzielania odpowiedzi kupującym.
W innym sklepie, w którym robię czasami zakupy — jedna z kasjerek
wyróżnia się. Prawdę mówiąc, pierwszy raz spotkałam kogoś, kto
pracując jako kasjer w sklepie, wydawał mi się naprawdę szczęśliwą
osobą. Ta pani wkłada serce w to, co robi. Kiedyś zapomniałam zwa-
żyć towar na stanowisku z warzywami. Ta pani bez żadnego zbędne-
go gadania — poszła i samodzielnie zważyła mi towar. Inni kasjerzy,
z tego samego sklepu, zazwyczaj odsyłali mnie, żebym sobie sama
poszła zważyć. Ten sam sklep, prawdopodobnie jego pracownicy są
podobnie szkoleni — a zupełnie inne podejście do klienta. Zapytałam
4
270361158.003.png
ZMOTYWUJ PRACOWNIKA — Anna Grabka
Wstęp
ją kiedyś, czy lubi swoją pracę. Odpowiedziała — „często mnie o to
ludzie pytają, ja naprawdę lubię robić to, co robię”.
Ludzie, którzy lubią swoją pracę — lepiej ją wykonują,
są szczęśliwsi. Przyciągają klientów. Budują pozytywny
wizerunek firmy.
Książkę tę kieruję do liderów, kierowników, menadżerów. Aby wska-
zać im, że mają wpływ na to, jak pracują ich podwładni. A od pracy
ich podwładnych zależy często sukces firmy. Rolą lidera jest pozy-
tywne wpływanie na innych, poznanie swoich pracowników, umiesz-
czenie ich na stanowiskach, na których będą pracować wydajnie
i chętnie, zespolić ich z życiem firmy.
W tej publikacji skupiam się na motywacji pracownika. Zdaję sobie
sprawę z tego, że przedstawiam najbardziej podstawowe informacje
dotyczące zarządzania i kierowania. Jednak moje własne doświad-
czenia i obserwacje upewniają mnie, że to ciągle jest mało rozpo-
wszechniona w Polsce wiedza.
Anna Grabka
5
270361158.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin