SAMOBÓJSTWO INTERWENCJA I PROFILAKTYKA.pdf

(71 KB) Pobierz
SAMOBÓJSTWO INTERWENCJA I PROFILAKTYKA
TEORIA DLA PRAKTYKI
Jacek Kasprzak
Interwencj ę kryzysow ą podejmujemy w stosunku do trzech grup osób i ka Ŝ da z nich wymaga troch ę
innego post ę powania.
SAMOBÓJSTWO INTERWENCJA I
PROFILAKTYKA
Od wieków człowieka intrygowało samobójstwo. Dopatrywał się w tym akcie mrocznych
tajemnic, nieczystych sił, nadprzyrodzonych mocy. Zwykły śmiertelnik nie potrafił
zrozumieć, dlaczego z całego otaczającego go świata przyrody tylko człowiek podnosi na
siebie rękę. Codziennie na całym świecie ponad 1000 osób umiera śmiercią samobójczą.
Liczba prób samobójczych jest prawdopodobnie kilkakrotnie większa. Statystyki w róŜnych
krajach prowadzone są w rozmaity sposób. Nie zawsze odnotowywany jest fakt
samobójczego zamachu na swoje Ŝycie. Liczba zgonów w wyniku aktu samobójczego jest
czasami kilkakrotnie większa, niŜ zgonów w wyniku wypadków drogowych. Wskaźnik
demograficzny sa mobójstw w Europie waha się od 40 do 0,5/100 000 zgonów. W Polsce wy
nosi on około1213/100 000.
Zjawiska samobójstwa nie da się wytłumaczyć w sposób jednostronny. Nie istnieje bowiem
tylko jeden czynnik decydujący o tym, Ŝe dana osoba podejmuje decyzje o odebraniu sobie
Ŝycia. Pewne światło na to zjawisko rzuca dopiero interdyscyplinarne podejście. Spojrzenie
na samobójstwo z punktu widzenia psychologii, socjologii, medycyny, a takŜe statystyki i
religii pozwala nieco inaczej potraktować śmierć samobójczą.
PSYCHOLOGIA
Koncentruje się na poszukiwaniu determinant zachowania suicydalnego w cechach
osobowości człowieka. Szczególną uwagę koncentruje na zaburzeniach osobowościowych i
problemach motywacyjnych. TakŜe w podejściach teoretycznych do problemu samobójstwa
widoczne są róŜnice. Wspólnymi cechami, niezaleŜnie od koncepcji teoretycznej, cechami
charakterystycznymi dla potencjalnego samobójcy są: zaburzenia osobowości (przejściowe
lub trwałe), niedojrzałość emocjonalna, mała odporność na stres, reagowanie autoagresją na
sytuację zagroŜenia. Te cechy sprawiają, Ŝe naleŜy baczniej przyjrzeć się procesowi
motywacyjnemu i realizowaniu swoich celów Ŝyciowych przez róŜnych ludzi. Wiadomo, Ŝe
w Ŝyciu kaŜdego człowieka niezmiernie waŜnym momentem jest odnoszenie sukcesu. Trudno
jednak wyobrazić sobie jednostkę, która w sposób nieomylny realizuje swoje Ŝyciowe
zamiary odnosząc nieustannie sukcesy. Okazuje się, Ŝe tak samo waŜną umiejętnością jest
dojrzałe reagowanie na niepowodzenia. Te natomiast powstają w wyniku splotu czynników
osobowych, braku kompetencji, małej motywacji, niedojrzałości emocjonalnej i
niedostatecznego uporu w osiąganiu celów.
Niepowodzenia, a w ich wyniku frustracje, powodują poczucie niemocy, obniŜają poczucie
własnej wartości. Nasilenie niepowodzeń prowadzi zaś do powstania kryzysu egzystencjalne
go. WiąŜe się on często z utratą sensu Ŝycia, świata wartości.
Sens Ŝycia to wytyczenie jasnego, praktycznego i moŜliwego do zaaprobowania kierunku
działania na przyszłość, a bez zaspokojenia tej potrzeby człowiek nie moŜe funkcjonować
normalnie (K. Obuchowski).
Niezaspokojenie tej potrzeby prowadzi do wytworzenia się tzw. nerwicy neogennej (V.
Frankl). Sens Ŝycia odgrywa centralną rolę wśród czynników mających wpływ na kształt
Ŝycia i na samopoczucie jednostki jak i jej najbliŜszego otoczenia. Posiadanie sensu Ŝycia
przez człowieka jest koniecznym warunkiem jego rozwoju, samorealizacji. Włączenie tego
problemu do psychologii osobowości przyczyniło się do lepszego zrozumienia uwarunkowań
zachowań samobójczych.
SOCJOLOGIA
Analizuje akt samobójczy w kontekście jego społecznych uwarunkowań. Poszukuje
motywacji aktu samobójczego w zaburzeniach funkcjonowania społecznego. Tłumaczy
samobójstwo jednostki społecznym kontekstem. Jednostka, pchana w kierunku samobójstwa
nie widzi moŜliwości zaspokojenia swoich potrzeb. To patologia społeczna stwarza patologię
jednostki. Twórcą tej dość uproszczonej koncepcji samobójstw był E. Durkheim. Stworzył on
pojęcie "społeczeństwa suicydogennego". OskarŜał on wadliwie funkcjonujące społeczeństwo
o stwarzanie warunków do realizacji dąŜeń autodestrukcyjnych.
Kontynuatorzy tych poglądów zwrócili uwagę na to, Ŝe agresja i autoagresja są wynikiem
konfliktu ról pełnionych przez jednostkę (wiąŜe się to z dezintegracją takich czynników jak
prestiŜ społeczny, status materialny, dostęp do róŜnych dóbr). ZauwaŜono równieŜ związek
pomiędzy agresywnością społeczeństwa, a ilością samobójstw. Według tych socjologów
wysokie wskaźniki liczby samobójstw zmniejszają agresywność społeczną.
Inni socjologowie (np. E. Merton) doszukiwali się źródeł wszelkich patologii w wadliwie
funkcjonującym społeczeństwie. JeŜeli jest zbyt duŜa rozbieŜność między wyznaczonymi
przez daną kulturą aspiracjami, a uwarunkowanymi społecznie moŜliwościami ich realizacji,
to wtedy pojawia się więcej zachowań dewiacyjnych. Jednostka próbuje przystosować się do
opisanej sytuacji poprzez: konformizm, innowacje, rytualizm, bunt lub wycofanie. Kiedy w
danym społeczeństwie są wysokie jednostkowe aspiracje, a normy obowiązujące są silnie
zinternalizowane i nie wchodzi w rachubę ich złamanie, to jednostka skazana jest na
przeŜywanie silnego konfliktu. Rozwiązanie konfliktu jest moŜliwe jedynie poprzez
odrzucenie zarówno aspiracji jak i metod ich realizacji. Taka sytuacja prowadzi do utraty
sensu Ŝycia i "odsłania" jedyną drogę samobójstwo. Kolejne teorie socjologiczne zwracają
uwagę na to, Ŝe uwarunkowań samobójstw naleŜy poszukiwać w dezintegracji środowisk
miejskich, rozluźnieniu więzi rodzinnych i sąsiedzkich (teoria więzi społecznych) lub w
niedostatecznej społecznej kontro li, która w ostatnich latach bardzo mocno się zdeformowała
(szczególnie zauwaŜalna jest róŜnica w społeczności wiejskiej).
MEDYCYNA
Szczególnie psychiatria próbuje dać odpowiedź na pytanie, czym jest samobójstwo. Czy jest
objawem zachowania odbiegającego od normy psychicznej? PoniewaŜ nie ma jasnej i
jednoznacznej definicji zdrowia psychicznego, medycyna traktuje samobójstwo jako jeden z
waŜnych objawów współwystępujących z zaburzeniami takimi jak np. depresja. Dawne
badania E. Kraepelina wskazują na fakt, Ŝe 20,4% zamachów samobójczych męŜczyzn i
14,7% samobójstw wśród kobiet występuje u osób z objawami depresji. Wczesne
wykrywanie objawów depresji moŜe więc mieć ogromne znaczenie dla profilaktyki
samobójstw.
* * *
Opisując osobę z syndromem presuicydalnym (według E.Ringel'a) naleŜy zwrócić uwagę na
cechy, które występują w większości przypadków tj.:
1. zawęŜenie sytuacyjne,
2. zawęŜenie dynamiczne,
3. zawęŜenie stosunków społecznych,
4. zawęŜenie świata wartości,
5. napięcie i agresja,
6. fantazje samobójcze.
1. Zaw ęŜ enie sytuacyjne.
Osoba, która znajduje się w sytuacji presuicydalnej nie widzi rozwiązania swojego trudnego
połoŜenia. Nie widzi innych, dopuszczalnych alternatyw rozwiązań. Nie jest w stanie
przyjrzeć się swemu połoŜeniu z metapoziomu. Nie jest w stanie nic zmienić. PrzeŜywa
poczucie osamotnienia, osaczenia, bezradności. Takie zawęŜenie moŜe nastąpić na skutek;
·
uwarunkowania sytuacyjnego (np. nieuleczalna choroba)
·
wyników własnego postępowania (np. Hitler w okrąŜonym Reichstagu)
·
własnych wyobraŜeń na temat potencjalnego zagroŜenia (np. lęk przed nawrotem
choroby nowotworowej)
2. Zaw ęŜ enie dynamiczne.
Osoba w sytuacji presuicydalnej doświadcza działania sił, które pchają ją do samobójstwa. Jej
nastrój, wyobraŜenia, uczucia pogrąŜone są w pesymizmie (widzenie świata przez czarne
okulary). ZawęŜone są moŜliwości fantazji człowieka i nadweręŜone jego siły napędowe.
Osoba ta przeŜywa silny lęk. Boi się siebie, boi się Ŝycia, boi się innych, boi się działania.
ZawęŜenie dynamiczne moŜna porównać do sił pokonujących grawitację. Siły te pokonują
instynkt samozachowawczy człowieka. Sama osoba w tej sytuacji nie jest w stanie tej siły
przezwycięŜyć.
3. Zaw ęŜ enie stosunków mi ę dzyludzkich.
Osoba w sytuacji presuicudalnej izoluje się od starych przyjaciół, od znajomych (czasami
śmierć starego człowieka spostrzegana jest po kilku dniach). Zmniejsza ilościowo kontakty z
ludźmi. Stopniowo w jej najbliŜszym otoczeniu jest coraz mniej bliskich osób. W krańcowej
sytuacji często "czepia się" jednej osoby jak ostatniej deski ratunku. Kontakty z ludźmi jeśli
są, są zdewaluowane. Relacje są powierzchowne, nie dotyczą rzeczy waŜnych, osobistych.
Ograniczają się do zdawkowego pozdrowienia i rozmowy o nieistotnych sprawach. Osoba
taka nie jest zdolna do kształtowania nowych, prawdziwych powiązań.
4. Zaw ęŜ enie ś wiata warto ś ci.
Osoba w sytuacji presuicydalnej przeŜywa brak poczucia wartości w niektórych dziedzinach
Ŝycia. Brak jej zainteresowań, hobby. Brak jej ustalenia hierarchii waŜności spraw, którymi
się jeszcze zajmuje. Wartości przez nią wyznawane ulegają dewaluacji. Spłycają się. Nie jest
w stanie bronić ich. Wpływa to znacząco na jej własny obraz siebie, na poczucie własnej
wartości. Osoba w takiej sytuacji kieruje się często subiektywnymi ocenami. Są one róŜne od
ogólnie przyjętych wartości w społeczeństwie. Przez to następuje jeszcze większa jej izolacja
od społeczności w której Ŝyje. Często osoba taka wchodzi w rolę niepełno wartościowego
outsidera, dziwaka.
5. Napi ę cie.
Osoba w sytuacji presuicydalnej przeŜywa bardzo silne na pięcie, które często prowadzi do
agresji. Jest ona kierowana początkowo na najbliŜsze osoby następnie na siebie. Zwrot agresji
przeciwko sobie wiąŜe się z następującymi warunkami;
·
w człowieku muszą powstać pokłady bardzo silnej agresji,
·
odreagowanie jej na zewnątrz musi być uniemoŜliwione przez czynniki wewnętrzne
(zahamowanie tej osoby) lub czynniki zewnętrzne (stosunki kulturowe, normy
cywilizacyjne).
6. Fantazje samobójcze.
Osoba w sytuacji presuicydalnej zaczyna fantazjować na temat swojej śmierci. Myślenie to
ma charakter przekształcający cel w rzeczywistość. Celem staje się samobójstwo. Początkowo
niewinne myśli o samobójstwie, dające moŜliwość rozładowania napięcia w trudnej sytuacji,
nabierają charakteru samodzielnych bytów. Stają się natrętnym, obezwładniającym
myśleniem. Fantazje samobójcze przechodzą przez trzy etapy;
·
pierwszy to wyobraŜenia bycia martwym (fantazje nie dotyczą samej śmierci, ale
bycia martwym, który czuje smak zemsty nad tymi, co go opłakują) na tym etapie
śmierć jest zjawiskiem odwracalnym,
·
drugi to wyobraŜenia podniesieniana siebie ręki bez konkretnych planów
samobójstwa,
·
trzeci to faza najwyŜszego zagroŜenia gdzie samobójstwo bywa bardzo szczegółowo
zaplanowane.
Te detale wzmacniają tendencje samobójcze.
INTERWENCJA KRYZYSOWA W SYTUACJACH ZWI Ą ZANYCH Z
SAMOBÓJSTWEM.
Interwencję kryzysową podejmuje my w stosunku do trzech grup osób i kaŜda z nich wymaga
trochę innego postępowania:
Pierwsza grupa to potencjalni samobójcy , którzy dają sygnały o swoim zamiarze. Z
osobami noszącymi się z zamiarem odebrania sobie Ŝycia naleŜy porozmawiać przede
wszystkim o jej problemach. Pozwolić odreagować emocje tak, aby nie dopuścić do
zawęŜenia suicydalnego. Wprost naleŜy pytać o myśli i fantazje samobójcze. Ocena
zagroŜenia moŜe być dokonana przy uŜyciu kwestionariusza opracowanego przez E. Ringel'a,
G. Sonneck'a i innych. Oto najwaŜniejsze pytania przydatne do rozmowy z tą grupą osób:
·
Czy myślał(a) o odebraniu sobie Ŝycia?
·
Od kiedy występują myśli samobójcze?
·
Czy rozmawiał(a) z kimś o swoich zamiarach?
·
Jak by odebrał(a) sobie Ŝycie?
·
Czy myśli o samobójstwie nawracają mimowolnie?
·
Czy wcześniejsze kontakty z ludźmi i zainteresowania uległy zawęŜeniu?
·
W jakich okolicznościach ma zamiar dokonać próby samobójczej?
Pomoc powinna zostać skierowana takŜe na rodzinę naszego klienta. Powinna ona
uświadomić sobie potencjalne zagroŜenia Ŝycia członka rodziny oraz uzmysłowić sobie swoje
własne trudności w związku z ujawnieniem takich zamiarów.
Druga grupa, to osoby po próbie samobójczej . Nawet najmniej groź na próba samobójcza
wymaga wnikliwej analizy. Powinniśmy móc ocenić zarówno stan psychiczny jak i
somatyczny tej osoby. Dlatego niezmiernie waŜne jest, aby w jej pobliŜu był lekarz i
psycholog. NaleŜy bardzo dokładnie przeanalizować całą sytuację i rozwaŜyć ryzyko
ponowienia takiej próby. NaleŜy pamiętać, Ŝe czasami poprawa nastroju jest związana ze
spadkiem napięcia, ulgą po próbie samobójczej i nie naleŜy traktować go jako wyraz
pogodzenia się z Ŝyciem.
Do diagnozy tego stanu przydatne mogą być kolejne pytania ujęte w kwestionariuszu
wymienione poniŜej:
·
W jakich okolicznościach dokonał(a) próby samobójczej?
·
Jakie są przyczyny bezpośrednie i pośrednie samobójstwa?
·
Czy to jest pierwsza próba samobójcza? Jeśli nie, to jak wyglądały poprzednie?
·
Co się działo w ostatnim tygodniu przed próbą samobójstwa?
·
Co się działo w ostatnim dniu, godzinach przed próbą samobójstwa?
·
Jak się czuł(a) po odzyskaniu przytomności?
·
Czy w rodzinie były śmierci samobójcze? Jeśli tak, to kto i kiedy?
·
Czy w chwili próby samobójczej był(a) pod wpływem środków zmieniających
nastrój?
·
Czy było wcześniej leczenie psychiatryczne? Jeśli tak, to kiedy i z jakim
rozpoznaniem?
·
Czy z obecnej perspektywy ponowił(a) by próbę samobójczą?
·
Czy w ostatnim okresie Ŝycia utracił(a) kogoś bliskiego?
·
Jakich strat doznał(a) w swoim Ŝyciu? Jak one wpłynęły na historię Ŝycia?
Dzięki informacjom zebranym od klienta moŜemy ocenić rodzaj myśli samobójczych i ich
nasilenie; występowanie zawęŜenia presuicydalnego; rodzaj zachowania samobójczego oraz
moŜliwości jego powtarzania; system wartości danej osoby i zasoby osobiste oraz bardzo
waŜne dla dalszej pracy nastawienie do udzielającego pomocy.
Trzecia grupa to rodziny, w których kto ś podj ą ł prób ę samobójcz ą . Ka Ŝ da ś mier ć
porusza cał ą rodzin ę i bliskich. Co dopiero, gdy chodzi o śmierć samobójczą. KaŜda próba
samobójcza ujawnia kryzys w rodzinie, wydobywa na światło dzienne wadliwe relacje,
izolację i osamotnienie jej członków. Dla rodziny jest to olbrzymia dawka cierpienia
wyraŜającego się przeŜywaniem lęku, poczucia winy, wstydu, poczucia krzywdy. Bardzo
waŜne jest, aby dać ujście tym uczuciom, poznać schematy zachowań i myśli i przerwać
destrukcyjny łańcuch postępowania. Jeśli rodzina nie otrzyma fachowej pomocy w takiej
sytuacji, to moŜna stwierdzić występowanie samobójstw w kolejnych pokoleniach (tzw.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin