Medytacja trzecia - percepcja mentalna.pdf

(132 KB) Pobierz
Meditation Three: Mental Perception
Medytacja trzecia: percepcja mentalna
Oryginał angielski © 2007 Rawn Clark
Wersja polska © 2007 FranzBardon.pl
W niniejszym ćwiczeniu medytacyjnym zbadamy naturę naszego ciała mentalnego i percepcji
mentalnej.
Tym razem musisz mieć pod ręką jeden prosty obiekt. Nie ma znaczenia, jaki jest to obiekt.
Tak jak zazwyczaj, potrzebny będzie też pokój gdzie masz zapewnioną prywatność i
możliwość wygodnego ułożenia się. Zalecanym ułożeniem dla tej medytacji jest pozycja
półleżąca, z głową lekko podniesioną nad klatką piersiową, gdzie klatka piersiowa jest lekko
ponad brzuchem.
Ułóż się zatem wygodnie i zamknij oczy...
(pauza)
Na początku, musimy w pełni zrelaksować fizyczne ciało i odłączyć naszą świadomość od
rozkojarzeń ciała.
Zacznij od przeniesienia uwagi równocześnie do obu stóp i rozluźnij wszystkie mięśnie w
stopach. Teraz łagodnie przenoś uwagę w górę swojego ciała i rozluźniaj mięśnie w każdym
obszarze, przez który przechodzi twoja uwaga. Najpierw kostki, potem łydki, uda, biodra i
dłonie; następnie brzuch, dolna część pleców i przedramiona; potem klatka piersiowa, plecy,
ramiona i barki; następnie szyja, szczęka, czubek głowy i ostatecznie, rozluźnij wszystkie
mięśnie twarzy.
(pauza)
Teraz, gdy mięśnie twojego ciała są rozluźnione, skieruj uwagę z daleka od ciała i skup się na
moich słowach.
Pierwsze słowo do rozważenia to „wojownik”.
(pauza)
W odpowiedzi na to słowo, twój umysł automatycznie wytworzył serię obrazów, emocji i
myśli, które wszystkie wiążą się jakoś z koncepcją „wojownika”. Wszystkie powstały
spontanicznie ze świadomości mimowolnej i pochodziły z twoich wcześniejszych
doświadczeń i myśli, jakie zebrały się w czasie dotychczasowego życia.
Twoja reakcja na to słowo była unikalna, gdyż zawartość twojej świadomości mimowolnej
odzwierciedla unikalne okoliczności twojego życia. Inna osoba doświadczy trochę innych
obrazów, emocji i myśli niż ty.
Spróbujmy jeszcze raz, lecz z nowym słowem – tym razem zwróć uwagę na to, co się dzieje,
w czasie , gdy będzie się wydarzać. Nowe słowo to „słoń”.
(pauza)
Tak jak poprzednio, świadomość mimowolna stworzyła obraz lub serię obrazów, związanych
ze „słoniem”. Użyj świadomości umyślno obiektywnej i spróbuj określić, skąd te obrazy
pochodzą. Czy pochodzą z osobistego spotkania ze słoniem? Z filmu o słoniach? A może z
książki?
(pauza)
Teraz, ponownie używając świadomości umyślno-obiektywnej, zbadaj emocje, które
towarzyszą tym obrazom. Co czujesz wobec obrazu „słonia”? Czy jest to uczucie związane ze
stanem emocjonalnym z czasu, gdy pierwotnie utworzyłeś obraz „słonia”? Na przykład, jeśli
obraz pochodzi z momentu, gdy jako małe dziecko zobaczyłeś słonia w zoo i spędzałeś wtedy
przyjemnie czas z rodzicami, to prawdopodobnie emocje, które się teraz pojawiają, niosą ze
sobą odcisk lub posmak tej dziecięcej radości.
(pauza)
Ponownie, używając swojej świadomości umyślno-obiektywnej, zbadaj myśli i idee, które
powstają razem z obrazami i emocjami w odpowiedzi na słowo „słoń”. Tak jak poprzednio,
spróbuj określić źródło pochodzenia tych myśli. Czy są to twoje własne myśli, czy może
myśli, które zasłyszałeś lub przyswoiłeś od innych osób?
(pauza)
Zobacz, w jakim stopniu twoja automatyczna reakcja na słowo „słoń” opiera się na osobistym
doświadczaniu słonia, a jaka część tej reakcji pochodzi z drugiej ręki, z czegoś co usłyszałeś
lub przeczytałeś?
(pauza)
W ten sam sposób, w jaki astralna substancja emocjonalna kondensuje się dokoła naszych
cech charakteru, formując najgęstszą warstwę ciała astralnego, tak samo i mentalna substancja
myślowa kondensuje się dokoła idei i wzorców myślowych obecnych w naszej świadomości
mimowolnej i tym samym formuje najgęstszą warstwę naszego ciała mentalnego. Każda
rzecz i idea, jaką napotykamy i postrzegamy, przechodzi przez tę gęstą warstwę ciała
mentalnego, zanim wpłynie na świadomość umyślno-obiektywną.
Domeną ciała mentalnego jest podstawowe znaczenia. Chodzi tu o znaczenie, które ukazuje
każda rzecz. Jest to coś innego niż znaczenie, jakie nadajemy rzeczom w procesie
personalizacji i subiektywizacji. Jest to drugorzędne, interpretowane znaczenie i nie jest ono
podstawowym znaczeniem.
Podstawowe znaczenie jest mentalną materią, która konstytuuje samą sferę mentalną i to
właśnie ta mentalna materia krystalizuje się, poprzez ideologiczną zawartość naszej
świadomości mimowolnej, w najgęstszym poziomie naszego mentalnego ciała. Jednak na
swoim najczystszym poziomie manifestacji, ludzkie ciało mentalne doskonale odzwierciedla
podstawowe znaczenie swojej Indywidualności, czyli podstawowej Jaźni, a nie
spersonalizowaną treść świadomości mimowolnej.
Podstawowym czynnikiem odpowiedzialnym za strukturę i funkcjonowanie ciała mentalnego
jest to, że w świecie mentalnym podstawą przyciągania jest podobieństwo . Przeciwne
podstawowe znaczenia nie przyciągają się wzajemnie. Natomiast podobne podstawowe
znaczenia są nierozdzielne. Zatem materia mentalna jest podobna do ideologicznej treści, jaką
świadomość mimowolna krystalizuje, formując gęstą warstwę naszego ciała mentalnego. A
skoro postrzegamy właśnie poprzez tę gęstą warstwę, jakość naszej mimowolnej ideologii
określa obiektywną jakość naszej percepcji. Innymi słowy, jeśli idee, które kształtują
podstawę naszej percepcji świata i samych siebie, są pełne nienawiści do samego siebie i
powątpiewania w siebie, wtedy nasze doświadczanie świata będzie zabarwione tymi
ponurymi odcieniami. I podobnie, jeśli jesteśmy wypełnieni ideami miłości do siebie i
pewności siebie, wtedy nasze doświadczanie świata będzie jasne i spełniające.
Rodzaje idei, które krystalizują ciało mentalne, określają również rodzaje podstawowego
znaczenia, do których przyciągane jest nasze ciało mentalne i które ono samo przyciąga.
Właśnie te idee jest nam najłatwiej przetworzyć, zrozumieć i lubić i one wpływają na nas
najbardziej bezpośrednio. Napotykamy również manifestacje podstawowego znaczenia, które
nie jest do nich podobne i oczywiście te idee będzie nam najtrudniej przetworzyć i zrozumieć.
Jednak, gdy już je przetworzymy i zrozumiemy, te obce idee mają największą moc całkowitej
i skrajnej przemiany nas samych, poprzez poszerzenie obszaru podobieństwa w sferze
mentalnej.
Ciało mentalne może integrować podstawowe znaczenie na dwa sposoby. Najczęstszy,
zwykły sposób jest kontrolowany przez świadomość mimowolną i polega na modyfikowaniu
podstawowego znaczenia, by ono dopasowało się do naszej własnej ideologii. Zapobiega to
przed znaczącą zmianą ideologicznej treści świadomości mimowolnej. Twoja automatyczna
reakcja na słowa „wojownik” i „słoń” jest przykładem działania tego trybu.
Wyciągasz treść ze świadomości mimowolnej, która ograniczyła twoje doświadczenie do
poziomu przewidywalnego i komfortowego. Niczego się nie nauczyłeś na podstawie
pierwotnej reakcji i to doświadczenie nie dokonało w tobie żadnej zmiany.
Drugi sposób, kontrolowany przez świadomość umyślną, polega na otworzeniu siebie na
zmianę i przekształcenie, byś ty osiągnął większe powinowactwo z napotkanym
podstawowym znaczeniem. Oznacza to odłożenie na bok oporu przed zmianą i skłonności do
subiektywizowania, a zamiast nich, używanie swojej mocy do prawdziwego zgłębiania
podstawowego znaczenia takiego, jakim ono jest. Innymi słowy, polega to na prawdziwym
otworzeniu siebie na doświadczanie podstawowego znaczenia.
Jednym ze sposobów dokonania tego jest myślenie o idei. Kiedy robimy to z otwartym
umysłem, wolnym od odgórnych założeń i uprzedzeń, wtedy idea wywrze na nas swoją siłę
przyciągania i wprowadzi do naszej świadomości oświecające myśli. Może to być długi
proces patrzenia na ideę pod każdym możliwym do wyobrażenia kątem i pozwalania, by
umysł podążał za znaczeniami, które się samoczynnie ukazują. Krótkim przykładem takiego
podejścia było obiektywne badanie i analiza automatycznej reakcji na słowo „słoń”.
Wadą tej metody myślenia o czymś jest to, że sam proces myślenia jest obarczony wpływem
świadomości mimowolnej. Innymi słowy, zachodzi w obszarze naszej podstawowej
mentalności, układu fundamentalnych idei, które kształtują każde nasze doświadczenie.
Zatem myślenie nie jest w stanie bezpośrednio doświadczać podstawowego znaczenia.
Aby bezpośrednio postrzegać podstawowe znaczenie, należy go doświadczać . Bezpośrednie
postrzeganie podstawowego znaczenia nigdy nie zostanie osiągnięte przez interpretację, czy
przez myślenie. Osiąga się je jedynie przez stanie się . Rozumiem przez to, że całkowicie
otwierasz się na wpływ podstawowego znaczenia. Myślenie i interpretacja przychodzą po
bezpośrednim postrzeganiu i nie są w żadnej mierze częścią aktu postrzegania .
Gdy podejdziemy do niego w ten sposób, podstawowe znaczenie otwiera się przed twoją
świadomością i dzieli się sobą, tworząc najgłębszy rodzaj wzajemnego podobieństwa. To
doświadczanie podstawowego znaczenia zwiększa twój zakres powinowactwa na
płaszczyźnie mentalnej i umożliwia łatwy dostęp do szerszej różnorodności podstawowego
znaczenia niż przed tym doświadczeniem. Innymi słowy, zwiększa to twoje obiektywne
Rozumienie.
Aby to zademonstrować, poprowadzę cię teraz przez technikę doświadczania podstawowego
znaczenia zawartego w abstrakcyjnej idei. Pierwszy krok tej techniki jeden z moich
ulubionych poetów opisuje jako „przebywanie z pytaniem”. Jest to czas, w którym po prostu
pozwalasz, by słowa opisujące ideę, pływały w twoim umyśle. Po prostu siedzisz z nimi
spokojnie i pozwalasz im krystalizować się w twojej świadomości. Pobądź zatem przez kilka
chwil z tymi słowami:
„Wszechświat jest nieskończony”.
(pauza)
Aby jakaś rzecz była nieskończona, musi obejmować całą przestrzeń, cały czas i całe
znaczenie. Wyobraź sobie teraz, że przestrzeń rozciąga się bez końca we wszystkich
kierunkach z miejsca w którym się teraz znajdujesz.
(pauza)
Jesteś w dokładnym środku tej nieskończonej ekspansji. Niezależnie od tego, gdzie się
przemieścisz, przestrzeń wciąż rozciąga się nieskończenie we wszystkich kierunkach z
miejsca, w którym jesteś ty .
(pauza)
Teraz poczuj, jak czas rozciąga się nieskończenie za tobą i przed tobą.
(pauza)
Istniejesz w dokładnym środku czasu w bańce teraźniejszości, a czas zawsze rozciąga się
nieskończenie w obu kierunkach.
(pauza)
A teraz poczuj nieskończoną różnorodność podstawowego znaczenia, które wypełnia tę
nieskończoną przestrzeń i czas. Ta różnorodność nie ma końca.
(pauza)
Twoje własne podstawowe znaczenie istnieje w kontekście całej nieskończonej różnorodności
podstawowego znaczenia, które cię otacza i niezależnie od tego, jak bardzo się zmienisz,
zawsze będziesz otoczony przez nieskończoną różnorodność.
(pauza)
Wewnątrz tego nieskończonego Wszechświata, niezależnie od tego, jak mało przestrzeni,
czasu i znaczenia obejmujesz, zawsze jesteś w dokładnym środku przestrzeni, czasu i
znaczenia.
(pauza)
Jest to prawdziwe dla każdego punktu w przestrzeni, każdego momentu w czasie i każdego
urywka znaczenia, nie tylko dla tych, które obejmujesz ty . Istnieje nieskończona liczba takich
środków w nieskończonym Wszechświecie.
(pauza)
Teraz rozszerz swoją świadomość nieskończenie na zewnątrz i stań się całością. Poczuj , że
jesteś nieskończoną przestrzenią. Poczuj , że jesteś nieskończoną doczesnością. Poczuj , że
ukazujesz nieskończoną różnorodność podstawowego znaczenia. BĄDŹ nieskończonym
wszechświatem.
(długa pauza)
Teraz łagodnie skup się na moim głosie i posłuchaj. Chociaż właśnie poprowadziłem cię
przez serię wniosków zakorzenionych w prostym zdaniu „Wszechświat jest nieskończony”, to
jednak wszystkie te wnioski są zawarte w tej idei i w naturalny sposób pojawiają się w
świadomości, gdy otworzysz się na tę ideę, nie włączając myślenia i interpretacji. Innymi
słowy, po jakimś czasie i mają odpowiednią otwartość, samodzielnie doszedłbyś do tego
samego doświadczenia podstawowego znaczenia bez mojego prowadzenia przez jego
warstwy. Moje prowadzenie jest konieczne tylko do przedstawienia tej techniki.
Podstawowe znaczenie ukazuje się we wszystkich rzeczach, nie tylko w ideach. Aby to
pokazać, poprowadzę cię przez technikę doświadczania podstawowego znaczenia zawartego
w obiekcie. Będzie to podstawowe znaczenie ukazujące się w obiekcie, jaki wybrałeś na
początku tej medytacji.
Zauważ, że samo wspomnienie o obiekcie wywołało serię zdarzeń w twoim umyśle.
Prawdopodobnie od razu wyobraziłeś sobie ten obiekt, doświadczyłeś swoich emocji wobec
niego i nazwałeś albo opisałeś ten obiekt.
Jednak, aby bezpośrednio postrzegać jego podstawowe znaczenie, musisz teraz zostawić to
wszystko za sobą i używać jedynie swojej umyślno-obiektywnej świadomości. Jeśli zaczniesz
myśleć o obiekcie, to nie postrzegasz . Zamiast tego myślisz, interpretujesz i próbujesz
ukształtować jego podstawowe znaczenie. Pamiętaj o tym w trakcie procesu.
Teraz otwórz oczy i skup spojrzenie na wybranym obiekcie. Odłóż na bok myślenie i
odczuwanie dotyczące obiektu i obserwuj go obiektywnie przez chwilę. Pobądź z nim przez
chwilę i pozwól, by jego obiektywne szczegóły krystalizowały się w twojej świadomości.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin