metodyka resocjalizacji - stanisław górski _2_ 1985 +.pdf

(1655 KB) Pobierz
Stanisław Górski
METODYKA
RESOCJALIZACJI
ZAWODOWYCH
901244668.021.png
Projekt okładki i strony tytułowej
Krzysztof Ciesielski
WSTĘP
Redaktor Elżbieta
Dziarnowska-Lewandowska
Korekta
Zespól
O-czym jest ta książka? Ogólnie rzecz biorąc, o skutecznych
metodach wychowania dzieci i młodzieży trudnej, łamiącej
normy współżycia społecznego. Wymieniony w tytule termin
„metodyka" (gr. methodos — postępowanie po drodze)
oznacza bowiem zbiór reguł wskazujących najskuteczniejsze
sposoby i środki umożliwiające osiągnięcie pożądanego stanu
rzeczy. W przypadku resocjalizacji owym stanem rzeczy jest
usunięcie wspomnianych zaburzeń w zachowaniu,
hamujących lub nawet uniemożliwiających prawidłowy
przebieg wychowania młodych ludzi.
Wykonanie tego zadania nie jest łatwe nawet dla
specjalisty, tym bardziej, że dopiero stosunkowo niedawno
powstały względnie usystematyzowane teoretyczne podstawy,
które stanowiąc racjonalne podłoże wiedzy metodycznej o
resocjalizacji, w istotnej mierze uzupełniają upowszechnianą
dotychczas „pedagogikę serca".
Serce jest nieodzowne w wychowaniu, zwłaszcza reso-
cjalizującym, ale jak uczy praktyka, nie wystarczy ono do
uzyskania oczekiwanych rezultatów pedagogicznych.
W świetle najnowszych empirycznych ustaleń okazuje się
bowiem, że oprócz serca i potrzebna jest także rzetelna
interdyscyplinarna wiedza o prawach zachowania się ludzi.
Nie mogą jej zastąpić ani najlepsze nawet chęci i intuicja, ani
tym bardziej rutyna wieloletniej pracy wychowawczej,
zwłaszcza gdy wywodzi się ona ze złej tradycji systemów
izolacyjno-dyscyplinarnych. Dopiero połączenie serca i
gruntownej wiedzy metodycznej, popartej dobrymi
doświadczeniami, pozwala naprawdę zrozumieć istotę
problemu wykolejonej jednostki ,dając gwarancję osiągnięcia
pozytywnych wyników wychowawczych. • '
W .tworzeniu teoretycznych i metodycznych podstaw
wychowania resocjalizującego poważny udział ma naukowy
dorobek szkoły warszawskiej, którego ukoronowaniem jest
pierwsza w skali europejskiej, fundamentalna
ISBN 83-202-0347-3
© COPYRIGHT BY INSTYTUT WYDAWNICZY
ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH. WARSZAWA
1985
901244668.022.png 901244668.023.png 901244668.024.png
 
901244668.013.png
koncepcja pedagogiki resocjalizacyjnej 1 . Stanowi ona
zasadniczą kanwę niniejszego opracowania metodyki
postępowania wychowawczego wobec dzieci i młodzieży
wykolejonej społecznie. Opracowanie to jest swojego rodzaju
próbq przybliżenia wybranych zagadnień z obszernej i
wyczerpującej, lecz przez to dość skomplikowanej
problematyki wymienionego wyżej dzieła i jego późniejszej
modyfikacji 2 .
Przyjmując zawartą tam orientację ogólnej teorii zachowania
się człowieka, w prezentowanej książce staram się
odpowiedzieć na trzy pytania, zasadnicze dla każdego
wychowawcy trudnej młodzieży: Co robić, aby skutecznie
resocjalizować wykolejonych społeczme nieletnich i
młodocianych? W jaki sposób to' czynić? Dla-. czego właśnie
takimi, a nie innymi metodami i środkami należy posługiwać się
w tym działaniu?
Liczne głosy praktyków wskazują, że odpowiedź na
powyższe pytania jest najbardziej potrzebna szerokiej praktyce
wychowawczej. Inspiracją do napisania Metodyki resocjalizacji
była intencja przyjścia z pomocą wychowawcom, kuratorom
sądowym, opiekunom społecznym, a także rodzicom,
borykającym się z trudnościami w codziennej pracy nad
wychowaniem młodzieży społecznie wykolejonej. Książka
może okazać się przydatna również osobom sposobiącym się
do
cenie funkcjonalnych związków między tymi trzema czynnikami
jest jednym z głównych warunków skuteczności,
resocjalizacji.
Rozdział drugi, najobszerniejszy, obejmuje względnie
systematyczny opij, _ samego procesu resocjalizacji w
aspekcie metodycznym. Zasadnicze treści dotyczą więc
szczegółowych zadań wychowania resocjalizującego oraz
metod ich realizacji. W rozdziale tym przedstawione są także
normy i standardy zachowania się człowieka, będące
podstawą do konstruowania wszelkich metod wychowawczych.
Wreszcie trzeci rozdział poświęcony jest zagadnieniom
zapobiegania wykolejaniu się społecznemu. Od tej sprawy
powinno się zasadniczo zaczynać skuteczne działania
likwidujące zjawisko wykolejenia społecznego. Tymczasem
profilaktyce wciąż jeszcze poświęca się zbyt mało uwagi. Warto
więc podkreślić, że nie ma i być nie może efektywnej
resocjalizacji bez racjonalnej profilaktyki, i to prowadzonej w
skali makrospółecznej.
Mam nadzieję, że zarysowane treści okażą się przydatne i
pomocne osobom zajmującym się profesjonalnie lub
społecznie trudną sztuką resocjalizacji
pracy zawodowej
w
dziedzinie
wychowania
resocjalizującego.
Publikacja składa się z trzech rozdziałów. Treść pierwszego z
nichxzawiera ^charakterystykę wykolejenia społecznego i
stanowi jednocześnie wprowadzenie do skutecznej
działalności resocjalizacyjnej^ Ujęcie głównego w tym
rozdziale pojęcia „wykolejenie społeczne" różni się nieco od
dotychczas proponowanych w literaturze, lecz dzięki temu
'.poszerza, sięjego zakres, ,który bardziej odpowiada stanowi
faktycznemu tego zjawiska. W dalszej kolejności
przedstawiona jest, -niezbędna dla celów metodycznych,
'analiza poszczególnych elementów wykolejenia, na które
składają się nie tylko niezgodne z normami zachowania
jednostki, lecz także stan jej osobowości i przyczyny
negatywnego postępowania. Uchwy-
1 C. Czopów, S. Jedlewski Pedagogika resoc/a//zacy/na.
Warsza
wa 1971.
' '
2
C. Czapów Wychowanie resocjalizujące. Warszawa 1978.
901244668.014.png 901244668.015.png
WYKOLEJENIE SPOŁECZNE
przypisanych jej czynności, zgodnych z oczekiwaniami
społecznymi. Inne są oczekiwania związane z rolą ucznia, od
którego oczekuje się dobrych wyników w nauce i
przestrzegania przepisów „kodeksu uczniowskiego", a inne
wiążą się z rolą ojca, od którego wymaga się odpowiedniej
opieki i kontroli nad dzieckiem, zaś jeszcze inne dotyczą roli
Polaka, który winien utożsamiać się ze swoim narodem.
Oczekiwania te, zawierające się w poszczególnych rolach,
nazywane są społecznymi dlatego, że wyrażają interesy i
intencje nie Indywidualne, lecz całych określonych zbiorowości
ludzkich.
W jaki "sposób odbywa się proces nabywania umiejętności
pełnienia ról społecznych? Proces ten, określany jako
s o c j a l i z a c j a , przebiega zawsze w jakimś kontekście
społecznym. Wychowanie, którego zadaniem jest
przysposobienie jednostki do pełnienia ról społecznych, nigdy
nie jest sprawą tylko indywidualnego kontaktu wychowawcy i
wychowanka. Na proces ten składają się bowiem różnorodne
oddziaływania społeczne, czego wynikiem jest wypadkowa
wszystkich działających na jednostkę sił skłaniających ją do
przyjmowania różnych ról społecznych.
Drugą cechą procesu socjalizacji jest to, że odbywa się on w
warunkach kontroli społecznej, która polega na
spontanicznym reagowaniu otoczenia na różne zachowania
się jednostki. Zachowania niezgodne z obowiązującą rolą
spotykają się z różnymi formami sankcji (kar), natomiast
zachowania odpowiadające oczekiwaniom są aprobowane
(nagradzane). Dzięki takiemu działaniu kontroli społecznej
jednostka orientuje się, jakie są wymagania danej roli oraz
odróżnia, które zachowania są, a które nie są aprobowane.
Kontrola społeczna, za pomocą reakcji aprobaty i
dezaprobaty, skłania więc jednostkę do poszukiwania
zazwyczaj metodą „prób i błędów", takich form zachowania się,
które byłyby zgodne z wymaganiami danej roli społecznej i jako
takie dostarczałyby jednostce gratyfikacji (nagród).
W ten sposób człowiek uczy się przewidywania pozytywnych i
negatywnych reakcji otoczenia oraz przejawiania takich
zachowań, które przynoszą mu oczekiwa-
Istnieje w naszym społeczeństwje dość znaczna liczba osób.
których postawy, sposób zachowania i styl życia znacznie
odbiegają od przyjętych norm i standardów, budząc ogólną
dezaprobatę ze względu na nierzadko znaczną szkodliwość
społeczną.
Dotyczy to także dzieci i młodzieży, co dla wychowania
stanowi problem szczególnie ważny, zwłaszcza w odniesieniu
do nieprzestrzegających norm prawnych nieletnich i
młodocianych gitowców, gwałcicieli, włamywaczy, a także nie
ściganych przez prawo, lecz naruszających etyczne i
obyczajowe normy alkoholików, narkomanów, hipisów
(dzieci-kwiaty), nie uczących się i nie pracujących
„urodzonych w niedzielę", skłóconych z rodziną, szkołą i
wszelkimi uznanymi autorytetami „indywidualistów" itd.
/ Ogólnie nazywa się tych często jeszcze bardzo młodych ludzi
młodzieżą trudną, niedostosowaną lub wykolejoną
społecznie. Wychowanie dziewcząt i chłopców tej kategorii
nastręcza poważne trudności rodzicom, nauczycielom,
wychowawcom. Stają oni przed niebagatelnym problemem:
jak postępować, żeby w sposób trwały zmienić charakter tych
młodych ludzi?
Odpowiedź na to dość zasadnicze pytanie wymaga nieco
dokładniejszego przyjrzenia się, społeczno osobowościowemu
podłożu, a szczególnie skomplikowanym mechanizmom i
czynnikom powstawania tego negatywnego, zjawiska, jakim
jest wykolejenie społeczne młodzieży.
-
SOCJALIZACJA, NIEDOSTOSOWANIE l WYKOLEJENIE SPOŁECZNE
Życiowa działalność człowieka w znacznej mierze związana
jest z pełnieniem przez niego wielu ról społecznych, takich jak
np. rola dziecka, ucznia, kolegi, pracownika, męża, ojca,
Polaka itp.
Pełnienie roli społecznej polega na
wykonywaniu
901244668.016.png 901244668.017.png 901244668.018.png
ne nagrody. Brafc tego rodzaju kontroli prowadzi do zaburzeń
społecznego przystosowania się człowieka 3 ;
Ważnym mechanizmem nabywania ról społecznych jest
także odwzorowywanie zachowań spostrzeganych przez
jednostkę u innych osób. Odwzorowywanie to może
przyjmować-lormę naśladownictwa lub modelowania 4 . Ź
naśladownictwem mamy do czynienia wówczas, gdy człowiek
przejmuje zewnętrzne cechy postępowania obserwowanych
ludzi. Motywem przejmowania tych wzorów jest dążenie
człowieka do społecznego przystosowania się, którego
wzorem są dla niego osoby posiadające szczególnie wysoką
pozycję społeczną oraz cieszą się popularnością i prestiżem w
grupie. Ponieważ tego rodzaju dążenie jest powszechne,
dlatego zjawisko naśladowania stanowi czynnik silnie
skłaniający jednostkę do określonych zachowań, związanych
z daną rolq społeczną.
Przyswajanie roli społecznej przez naśladowanie nie
ogranicza się do zewnętrznych cech zachowania. Jednostka
może bowiem przejmować od innych nie tylko te cechy, lecz
także uznawane przez nich systemy wartościowania, poglądy,
przekonania itd. Mówimy^ wówczas o modelowaniu, które
prowadzi do przyjęcia przez człowieka norm obowiązujących w
danej zbiorowości, a więc uchwycenia obowiązującej roli
społecznej.
Rezultaty procesu socjalizacji zależą od tego, czy przyjęcie
przez jednostkę wartościowej wychowawczo roli społecznej nie
jest sprzeczne z rolą pełnioną dotychczas oraz od s(ły
motywującej człowieka do jej pełnienia. Tak np, jeżeli nowa rola
społeczna wymaga od jednostki rezygnacji z członkostwa lub z
zajmowania wysokiej pozycji w grupie, to może ona podjąć tę
rolę/ " tylko wtedy, gdy ta zapewni jej zaspokojenie różnych
'potrzeb w większej liczbie i mierze niż rola pełniono dotychczas.
Z takim przypadkiem mamy do czynienia wówczas, gdy np.
nauczyciel narzuca rolę „lojalnego ucznia" dziecku, które pełni
w klasie rolę „dobrego kolegi". Zazwyczaj jednoczesne pełnienie
obydwu tych;
ról nie jest możliwe, ponieważ eliminują się one wzajemnie.
Zatem dziecko zdecyduje się na wybór tej roli,, która w
większym stopniu zapewni mu zaspokojenie jego istotnych
potrzeb. Dlatego też, w większości wypadków, odrzuci ono
rolę „lojalnego ucznia", jako mniej; przydatną pod tym
względem, na rzecz roli „dobrego-kolegi". Jeśli* jednak presja
nauczyciela będzie zbyt silna, dziecko zacznie .poszukiwać
rozwiązań kompromisowych w pełnieniu obydwu sprzecznych
ze sobą ról, tak aby być w zgodzie z wymaganiami kolegów i
nauczyciela, ucząc się w ten sposób obłudy i dwulicowości,
albo tei będzie się starało wycofać z konfliktowej sytuacji.
Oprócz wymienionej możliwości zaspojenia potrzeb istnieje
jeszcze inny ważny czynnik motywujący jednostkę do pełnienia
określonej roli społecznej. Jest nim silne pragnienie
przynależności do jakiejś grupy. Prowadzi ono często do
przyjęcia obowiązującej w tej grupie roli,, jeszcze przed
uzyskaniem w niej członkostwa, np. chłopiec, który marzy o
tym, aby zostać żołnierzem, będzie zachowywał się zgodnie z
wyobrażaną rolą wojskowego. Warto tu wspomnieć i o takiej
prawidłowości, zgodnie z którą jednostka wysoko ceniąca
sobie członkostwa w jakiejś grupie, będzie przenosić
obowiązującą w niej role także do innych grup. Dzieje się tak
wówczas, gdy np. dziecko przyswoiwszy sobie jakieś wzory
zachowania w grupie podwórkowej, stosuje je następnie
również w domu, w szkole, na kolonii itp.
Wyobrażaną lub rzeczywistą zbiorowość, w której*
członkostwo jednostka pozytywnie wartościuje, skutkiem czego
przyjmuje obowiązujące, w niej role, określa się jako g r u p ę
o d n i e si e n i a 5 . Grupa odniesienia odgrywa zasadniczą
rolę w uzewnętrznianiu-przez człowieka ról społecznych. O
uwewnętrznionej przez kogoś roli mówimy wtedy, gdy pełni on
ją z własnej woli i z zadowoleniem. Jest tok wówczas, kiedy np.
dziecko w grupie rówieśniczej zachowuje się zgodnie z rolą
„przyzwoitego ucznia", nie decydując się, mimo nacisku
kolegów, na używanie wulgarnych słów lub bijatykę z innymi
chłopcami.
5 iP. Chrzanowski, Z. Zaborowski „Kwartalnik Pedagogiczny" nr 3„ 1959.
3 H, Muszyński Wychowanie moralne w zespole. Warszawa 1964, s. 69.
4 H. Muszyński Teoretyczne problemy wychowania moralnego, Warszawa
1965, s. 72, '84.
8
901244668.019.png 901244668.020.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin