08.03.2008 wykład 1,2 ... (2).pdf

(87 KB) Pobierz
60054837 UNPDF
08.03.2008 wykład 1,2 dr Ryszard Tupin
PRAWO
1. PRAWO JAKO DZIEDZINA NAUKI I WIEDZY
„nieznajomość prawa szkodzi”
Prawo jest niezbędnym regulatorem stosunków gospodarczych.
Prawo jest to zespół norm wydanych lub usankcjonowanych przez państwo i
zagwarantowanych przymusem państwowym.
Podział na nauki:
a. humanistycze (historia, prawo)
b. empiryczne (matematyka, fizyka)
Prawo jako nauka humanistyczna dzieli się na dyscypliny prawnicze:
- dogmatyka prawa - prawo stanowione, to co dzisiaj obowiązuje, zawarte w
dziennikach ustaw, w kodeksach( nie mylić z dogmatyzmem!!!!!)
- nauki historyczno – prawne – badają historię prawa, opracowania
- teoria państwa i prawa - dział, specjaliści
- grupa nauk pomocniczych – np. socjologia prawa, etyka, historia filozofii,
kryminalistyka, kryminologia, etc.
1. ISTOTA PRAWA
pojęcie prawa jest nierozerwalne z państwem.
Nie ma państwa bez prawa (H. Kelsen: „ państwo = prawo”)
Na straży przestrzegania norm –państwo,
Przymus – integralną cechą prawa i zabezpiecza jego wykonanie
Prawo – to setki tysięcy norm, stanowiących uporządkowany zbiór ( system prawa)
System prawa dzieli się na gałęzie prawa
2. SYSTEM PRAWA – gałęzie prawa
Na prawo składają się akty normatywne od ustawy do zarządzenia. Akty regulują różne stosunki
społeczne. System nie może być bezwładny.
Def.
Systemem prawa jest całokształt obowiązujących w państwie przepisów z uwzględnieniem
podziału na gałęzie oraz zespół zasadniczych idei przewodnich, na których opiera się ustrój
państwa, a także podstawowe idee prawne.
Podstawą podziału prawa na gałęzie prawa – rodzaj regulowanych stosunków społecznych.
Gałęzie prawa mają własną wewnętrzną systematykę, specyficzną dla siebie.
 
W ramach gałęzi prawa – instytucje prawne, np. rękojmia, umowa najmu
3. PRAWO DZIELI SIĘ NA:
(pierwszy podział od czasów rzymskich)
a. prawo publiczne – reguluje stosunki między Państwem i obywatelami oraz
między organami P.
b. prawo prywatne – reguluje stosunki między obywatelami ( między podmiotami
równorzędnymi)
Prawo materialne (wszystko co mamy w kodeksie cywilnym, karnym, ustanawia merytoryczne
obowiązki i prawa regulujące zachowanie ludzi i instytucji) i formalne – reguluje organizację
aparatu czuwającego nad realizacją prawa materialnego oraz regulujące tryb dochodzenia praw i
egzekucji praw wynikających z prawa materialnego.
W prawie materialnym mamy normę określającą sposób zachowania się, a od realizacji
wyegzekwowania tych norm jest prawo formalne.
Prawo międzynarodowe i prawo wewnętrzne
Prawo międzynarodowe, wbrew nazwie reguluje stosunki między państwami, a nie między
narodami i między organizacjami międzynarodowymi.
Źródłem prawa międzynarodowego są umowy międzynarodowe i zwyczaje międzynarodowe.
Umowy są dwustronne i wielostronne ( konwencje międzynarodowe).
Prawo międzynarodowe różni się tym od prawa wewnętrznego, że nie istnieje aparat
wymuszający jego stosowanie ( nie ma aparatu przymusu).
Sankcje w prawie międzynarodowym mają charakter :
- organizacyjny,
- ekonomiczny
- wojskowy
W sprawie sankcji wobec jakiegoś państwa decyduje Rada Bezpieczeństwa ONZ
Stosunek prawa międzynarodowego do prawa wewnętrznego w Polsce reguluje nasza
Konstytucja art. 87-91 Konstytucji. podstawowa zasada jest taka, że umowa
międzynarodowa ratyfikowana przez Polskę ( tzn. Sejm ratyfikuje Ustawą, czyli wydaje
ustawę o przyjęciu danej umowy międzynarodowej, i ogłoszona w dzienniku Ustaw stanowi
część Polskiego systemu prawnego i jest bezpośrednio stosowana wewnątrz. czyli jeżeli w
DZ.U. jest ustawa o przyjęciu przez Polskę, ratyfikowaniu danej umowy i to jest
opublikowane to te umowy obowiązują bezpośrednio.
Jeżeli jest kolizja między normą Polską a umową ratyfikowaną, to umowa ratyfikowana
ma pierwszeństwo przed normą w zwykłej ustawie.
4. Gałęzie prawa – podział wg przedmiotu regulowania
· prawo konstytucyjne - reguluje podstawy ustroju P(zawiera główne zasady
ustrojowe, strukturę i kompetencje organów państwa, podstawowe prawa i wolności,
zasady wyborów do organów przedstawicielskich, funkcjonowanie organów
 
ustawodawczych, funkcjonowanie administracji państwowej, organizacja wymiaru
sprawiedliwości i kontroli państwowej ) W drodze wyjątku można stosować
bezpośrednio normy konstytucyjne.
· prawo administracyjne – reguluje strukturę organów administracyjnych oraz
stosunki prawne powstające w toku władczej działalności organów P.( także
organów samorządu terytorialnego). W stosunkach administracyjnych nie ma
równorzędnych stron, organy państwa są wyposażone w uprawnienia władcze, czego
nie mają obywatele.
· prawo finansowe – reguluje gromadzenie, rozdział i wydatkowanie publicznych
środków finansowych a także strukturę oraz tryb działania organów i instytucji
finansowych
· prawo cywilne – reguluje stosunki majątkowe i niektóre osobiste między osobami
fizycznymi oraz między osobami prawnymi ( między równorzędnymi podmiotami)
· prawo rodzinne – ( kodeks cywilny i opiekuńczy) reguluje stosunki osobiste i
majątkowe między małżonkami i krewnymi oraz stosunki wynikające z
przysposobienia, opieki i kurateli
· prawo pracy – reguluje stosunki pomiędzy pracodawcą i pracownikiem, na tle
świadczonej pracy
· prawo karne – zespół norm określających jakie czyny są przestępstwami, i ustalają
kary za te przestępstwa oraz zasady odpowiedzialności karnej,
· prawo procesowe – kodeks postępowania cywilnego(kpc) i kodeks postępowania
karnego(kpk)-regulują postępowanie organów wymiaru sprawiedliwości oraz osób
występujących przed tymi organami.
5. PRAWO EUROPEJSKIE (UE)
Prawo pierwotne UE – traktaty założycielskie UE, traktaty o utworzeniu organu UE jako
organizacji międzynarodowej i jej organów, czyli umowa międzynarodowa
i prawo wtórne – czyli prawo tworzone przez te organy UE,
Prawo pierwotne ( czyli traktaty) w razie kolizji z prawem wtórnym ma charakter nadrzędny.
Organy Wspólnot UE ( Parlament, Rada UE, Komisja Europejska, Trybunały)
Parlament Europejski liczy 626 deputowanych, ma siedzibę w Strasburgu, 5-cio letnia
kadencja, f-cje opiniodawcze i kontrolne, nie ma mocy stanowiącej prawo
Rada UE – główny organ decyzyjny UE, wyposażona w moc stanowienia prawa (prawo
wtórne), (organ ustawodawczy, który można porównać do naszego Sejmu)
Rada Europejska ( nie mylić z Radą UE) –nie jest organem Unii. Tworzą ją szefowie państw
członkowskich, którzy spotykają się dwukrotnie w roku w celu ustalania długofalowych zadań
oraz podejmowania zasadniczych decyzji o dalszym rozwoju Wspólnoty, (czyli strategicznych),
szefowie państw zbierają się dwa razy do roku.(radzą nad perspektywami rozwoju wspólnoty)
Rada UE – organ ustawodawczy w Unii, f-cjonuje stale
Komisja Europejska – jest to rządu europejski, składa się z 20 Komisarzy nominowanych przez
poszczególne kraje.
 
Trybunały
1. Trybunał Sprawiedliwości
2. Trybunał Obrachunkowy – odpowiednik NIK w skali unii europejskiej. Mają siedzibę
w Luksemburgu.
Rozstrzyga spory między krajami wynikające na tle współpracy gospodarczej ( i inne).
Źródła prawa europejskiego
pochodne
Rozporządzenie – najsilniejszy akt, największa moc, wydaje je Rada UE , zawierają
normy prawne i mają bezpośrednią moc obowiązującą w wewnętrznym porządku prawnym,
czyli jeśli takie rozporządzenie zostało wydane przez Radę UE i opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Wspólnot Europejskich , to to rozporządzenie ma moc bezpośrednio
obowiązującą na terytorium Polski. Dotyczy wszystkich organów i wszystkich obywateli bez
potrzeby wydania aktów wewnętrznych wprowadzających w życie takie rozporządzenie
Rady UE
Dyrektywa – nie ma odpowiednika w polskim prawie. Wydawana przez Radę UE. Rodzi
zobowiązanie do wydania przepisów wewętrznych. Zobowiazuje państwa członkowskie do
uregulowania pewnych spraw. Np. było szereg dyrektyw tzw. bankowych. Bezpośrednio nie
obowiązują w prawie, ale poprzez przepisy wewnętrzne.
Jeżeli przepisy wewnętrzne nie zgadzają się z dyrektywą, to wtedy władze państwa i
sądy są zobowiązane dokonywać wykładni prawa wewnętrznego zgodnie z dyrektywą. (
np. Ustawa o VAT).
Decyzja – dotyczy przypadków indywidualnych ( odpowiednik decyzji administracyjnej),
dotyczą osób fizycznych, osób prawnych, mogą być zaskarżane do Trybunału
Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich w Luksemburgu
zalecenia i opinie – nie mają mocy wiążącej. Sądy krajowe powinny uwzględniać te
zalecenia
Uchwały, memoranda
6. PRZEPIS I NORMA PRAWNA
NORMA PRAWNA – to wynikająca z przepisów reguła postępowania, która jest
usankcjonowana przez państwo i jest zagwarantowana przymusem państwowym; ma
charakter abstrakcyjny, każdy kto znajdzie się w opisanej w tej normie sytuacji ma
obowiązek zachować się zgodnie z nakazem normy; ma z reguły charakter dwustronny, tzn.
dla jednej strony stwarza obowiązek, a dla drugiej uprawnienie, np. dłużnik - wierzyciel
PRZEPIS PRAWNY - artykuł, paragraf,
na normę może się składać kilka artykułów
Norma zbudowana jest z 3 części:
a. hipotezy,
b. dyspozycji,
c. sankcji
rzadko zdarza się, że w jednej normie występują 3 części. Przeważnie występują 2 w
zależności od tego do jakiej gałęzi prawa należy dana norma.
HIPOTEZA – określa sytuację, w której norma ma zastosowanie
 
DYSPOZYCJA – określa obowiązujący w danej sytuacji sposób zachowania,
SANKCJA – określa konsekwencje niezastosowania się do dyspozycji (sankcją może być
kara, nieważność czynności cywilno prawnej)
NP.:
H: Kto bez podstawy prawnej uzyskał korzyść majątkową kosztem innej osoby
D: ma obowiązek wydać korzyści w naturze, a gdyby to było niemożliwe jest zobowiązany
do zwrotu jej wartości.
( nie ma tu sankcji)
art.73 kc forma czynności prawnych
H: jeżeli ustawa zastrzega dla czynności prawnych formę pisemną,
S: czynność bez zachowania tej formy jest nieważna
( nie ma tu dyspozycji)
art. 415 kc
H: kto z winy swojej wyrządził szkodę drugiemu
D: obowiązany jest do jej naprawienia
( brak sankcji)
W systemie prawnym wyróżniamy 2 rodzaje norm:
1. normy bezwzględnie obowiązujące (imperatywne ) – one stanowią większość; są to
normy prawa konstytucyjnego, administracyjnego, karnego, finansowego
2. normy względnie obowiązujące – dyspozytywne - strony są zobowiązane stosować się
do nich wtedy, jeżeli w umowie inaczej się nie umówiły, stosuje się wzorce umów
PRZEPIS PRAWNY – elementarna cząstka aktu normatywnego; nie musi się pokrywać z
normą; kilka przepisów może składać się na normę, np. normy blankietowe
PRZEPIS PRAWNY – to artykuł, paragraf, ustęp, punkt, czyli elementarna cząstka aktu
normatywnego
Teksty ustawy, kodeksu , rozporządzeń to są przepisy a nie normy .
Normy są zakodowane w przepisach, trzeba je odkodować, odczytać.
Każdy akt normatywny ma własną budowę wewnętrzną, np. Kodeks dzieli się na księgi, części,
działy, rozdziały.
PREAMBUŁA - uroczysty wstęp
7. ŹRÓDŁA PRAWA
Źródła prawa są uregulowane w Konstytucji . Artykuł 87 Konstytucji z 1997 roku mówi, że
źródłami prawa są Konstytucja, czyli przepisy Konstytucji, ustawy, ratyfikowane umowy
międzynarodowe i rozporządzenia.
To jest hierarchia źródeł, najwyższym jest Konstytucja, itd. Są to źródła prawa
powszechnie obowiązującego, tzn. każdego obywatela RP one obowiązują w każdym
zakątku kraju i za granicą.
Warunkiem wejścia ich w życie (konstytucji, ustawy, umowy, rozporządzenia) jest ogłoszenie w
Dzienniku Ustaw.
Ponadto mamy, też powszechnie obowiązujące prawa, ale na ograniczonym terytorium, tj. tzw.
prawo miejscowe. czyli na terytorium właściwości władz terytorialnych, np. na obszarze
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin