WRZESIEŃ.docx

(32 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WRZESIEŃ  - 4 latki

 

 

TEMATYKA :

 

  I  TYDZIEŃ              - W przedszkolu miło płynie czas.

II  TYDZIEŃ              - Savoir –vivre czterolatków.

III              TYDZIEŃ              - Bezpieczna droga do przedszkola

IV              TYDZIEŃ              - Owocowy zawrót głowy.

 

 

 

 

.             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I TEMAT KOMPLEKSOWY – W przedszkolu miło płynie czas.

EDU

KA

CJA

SYTUACJE EDUKACYJNE

UMIEJĘTNOŚCI

UMYSŁOWA

 

§ Rozmowa kierowana przez nauczyciela wprowadzająca dzieci w nowe otoczenie.

 

 

§ Słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego „Do przedszkola”.

 

 

§ Rozmowa połączona z obserwacją „Świat przyrody w najbliższym otoczeniu – kącik przyrody”.

 

 

 

 

§ Rozmowy indywidualne w małych zespołach podczas zabaw dowolnych.

Wprowadzenie „kontraktu grupowego”.

 

 

 

§ Słuchanie opowiadania nauczyciela ilustrowanego pacynką „Kto nam pomoże”.

 

§ Zabawa gramatyczna „Mój dzień            w przedszkolu”.

 

§ Zabawa dydaktyczna „Poszukaj pieska” oraz „Gdzie ukryła się piłka”.

 

 

o   Zapoznanie dzieci z rozkładem pomieszczeń – salą zabaw czterolatków, łazienką, szatnią – przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszania się po nich.

o   Koncentracja uwagi na wierszu, przydzielenie znaczków indywidualnych       i nazywanie ich przez dzieci, odszukanie krzesełka przy stoliku ze swoim imieniem.

o   Omawianie zasad bezpieczeństwa podczas obserwacji kącika, sposobów pielęgnacji      i dbania o rośliny i zwierzęta, podglądanie zachowania oraz karmienie rybek                w akwarium, oglądanie morskich skarbów (muszle, bursztyny, koralowce). Wzbogacanie kącika o nowe eksponaty.

o   Przestrzeganie umów dotyczących korzystania ze wspólnych zabawek; rozumienie, że inni mają takie same potrzeby jak ja : uczestnictwo w zabawie, korzystanie z zabawek, porządkowanie miejsca po zabawie.

o   Korzystanie z pomocy i doradztwa nauczycielki w sytuacjach trudnych              i konfliktowych (zgłaszanie swoich problemów i rozterek).

o   Próby mówienia o przeżytych wydarzeniach; poprawne stosowanie form fleksyjnych w rzeczownikach.

o   Próby używania słów określających położenie przedmiotów w przestrzeni typu : „na”, „pod”, „obok” – wykorzystanie ich                w zabawie.   

RUCHOWA

 

§ Zestaw zabaw ruchowych nr 1 (wł.) metoda W. Sherborne.

 

§ Zabawy ruchowe :

- orient. – porząd. „Znaczki do pary”

- z elem. czworak. „Przedszkolacy           w tunelu”.

 

§ Rozmowy w małych zespołach w szatni.

 

 

o   Zdobycie pewności siebie i poczucia bezpieczeństwa w otoczeniu. Poznanie własnego ciała i zrozumienie potrzeb drugiego dziecka.

 

o   Poprawne wykonywanie określonego ruchu oraz reagowanie na sygnał dźwiękowy.

o   Przekraczanie niskich i bezpiecznych przeszkód.

o   Dokładne układanie odzieży w szatni – korzystanie z pomocy nauczyciela w razie kłopotów.

               

ESTETYCZNA

 

§     Przypomnienie piosenki „Przedszkolaczek”.          

 

 

 

                 

§     Słuchanie zjawisk akustycznych.

 

 

§     Gra na instrumentach perkusyjnych.  

 

 

 

 

§     Zabawy ze śpiewem : „Ojciec Wirgiliusz” oraz  „Stary niedźwiedź”.

 

§     Zabawa - pląs „Podajmy sobie ręce”.

 

 

§     Zabawa rytmiczna „Wróć do swojego koła”.

 

 

 

 

 

o       Uważne słuchanie wzorowego wykonania piosenki, próby poruszania się przy muzyce, bieg na paluszkach, marsz         w rozsypce, rytmiczne klaskanie, zatrzymanie na umówiony sygnał.

 

o       Rozpoznawanie po odgłosie charakterystycznych cech przedmiotów: szuranie krzesłem, uderzanie łyżką itp.

o       Utrwalenie znajomości instrumentów perkusyjnych: bębenek, tamburyn, kołatka. Swobodna gra na tych instrumentach.

 

o       Umiejętne ustawianie się w kole podczas zabawy.

 

o       Umiejętne i sprawne łączenie się w pary, śpiewanie piosenki z jednoczesnym wykonywaniem określonych gestów.

o       Ćwiczenie reakcji na przerwę w muzyce, doskonalenie spostrzegawczości słuchowej.

 

 

ESTETYCZNA

 

§     Malowanie kredkami świecowymi na temat dowolny.

 

 

§     Budowanie z klocków na temat dowolny.

 

 

§     Zabawy konstrukcyjne z piasku.

 

 

§     Rysowanie kolorową kredą na betonie „Moja zabawka”.

 

o       Prawidłowe posługiwanie się kredką, swobodne kreślenie po kartce, okazywanie zadowolenia z wykonanej przez siebie pracy.

o       Próby budowania w małych zespołach, dzielenie się pomysłami z innymi dziećmi.

 

o       Obcowanie z przyrodą nieożywioną : poznawanie właściwości suchego             i mokrego piasku.

o       Wyróżnianie części składowych zabawki (np. samochód – koło, kierownica) – operowanie różnymi kolorami kredy.

 

 

 

 

Wyrazy do globalnego czytania: zabawki, kącik przyrody, tablica, kontrakt grupowy, drzwi.

 

II TEMAT KOMPLEKSOWY – Savoir – vivre czterolatków.

 

EDU

KA

CJA

SYTUACJE EDUKACYJNE

UMIEJĘTNOŚCI

UMYSŁOWA

 

§ Scenka dramowa z użyciem rekwizytów na podstawie wiersza     Cz. Janczarskiego „Jaś i zabawki”.

 

§ Zabawa tematyczna „Nakrywamy do stołu w kąciku lalek”.

 

§ Ćwiczenie wzrokowe „Zabawa            z imionami” metodą G. Domana.

 

§ Słuchanie wiersza „Jak się zmieniam” ilustrowanego symbolami minek twarzy.

 

§ Zabawa mimiczna przy lustrze „Jestem wesoły – jestem smutny”.

 

§ Zabawa dydaktyczna „Co do czego pasuje?”.

 

 

o   Uczenie się używania zwrotów grzecznościowych: „dzień dobry”, „do widzenia”, „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam”. Próby oceny postępowania Jasia i jego kolegów.

o   Demonstrowanie prawidłowego nakrycia stołu; nauka nakrywania do stołu i kulturalnego jedzenia.

o      Rozpoznawanie imion własnych i kolegów na wizytówkach sposobem migawkowym.

 

o   Nabywanie umiejętności kolejnego wypowiadania się na temat „Co oznacza taka minka?” podczas rozmów z całą grupą, uczenie się słuchania swoich kolegów.

o   Wymyślanie przez dzieci innych minek               i określanie ich nastroju.

 

o      Wyróżnienie z wielu przedmiotów służących do codziennego mycia; wyselekcjonowanie żądanych elementów z całości; przyporządkowywanie elementów z jednego zbioru do odpowiednich elementów zbioru drugiego ( kubek, pasta do zębów, szczotka )

  

RUCHOWA

 

§ Zestaw zabaw ruchowych nr 1 (wł.) (powt.) metoda W. Sherborne.

 

§ Zabawy ruchowe :

- z elem. rzutu i chwytania „Piłka parzy”

- z elem. czworak. „Przejdź przez okienko”.

- orient. – porządk. „Minki”.

 

§ Spacer wokół przedszkola.

 

 

o   Uważne słuchanie poleceń i bezpieczne poruszanie się po sali. Poznanie własnego ciała  i zrozumienie potrzeb drugiego dziecka.

 

o   Poprawne wykonywanie określonego ruchu oraz reagowanie na sygnał dźwiękowy.

o   Przekraczanie niskich i bezpiecznych przeszkód.

 

o   Szybkie reagowanie na sygnał muzyczny.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin