WRZESIEŃ - 4 latki
TEMATYKA :
I TYDZIEŃ - W przedszkolu miło płynie czas.
II TYDZIEŃ - Savoir –vivre czterolatków.
III TYDZIEŃ - Bezpieczna droga do przedszkola
IV TYDZIEŃ - Owocowy zawrót głowy.
.
I TEMAT KOMPLEKSOWY – W przedszkolu miło płynie czas.
EDU
KA
CJA
SYTUACJE EDUKACYJNE
UMIEJĘTNOŚCI
UMYSŁOWA
§ Rozmowa kierowana przez nauczyciela wprowadzająca dzieci w nowe otoczenie.
§ Słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego „Do przedszkola”.
§ Rozmowa połączona z obserwacją „Świat przyrody w najbliższym otoczeniu – kącik przyrody”.
§ Rozmowy indywidualne w małych zespołach podczas zabaw dowolnych.
Wprowadzenie „kontraktu grupowego”.
§ Słuchanie opowiadania nauczyciela ilustrowanego pacynką „Kto nam pomoże”.
§ Zabawa gramatyczna „Mój dzień w przedszkolu”.
§ Zabawa dydaktyczna „Poszukaj pieska” oraz „Gdzie ukryła się piłka”.
o Zapoznanie dzieci z rozkładem pomieszczeń – salą zabaw czterolatków, łazienką, szatnią – przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszania się po nich.
o Koncentracja uwagi na wierszu, przydzielenie znaczków indywidualnych i nazywanie ich przez dzieci, odszukanie krzesełka przy stoliku ze swoim imieniem.
o Omawianie zasad bezpieczeństwa podczas obserwacji kącika, sposobów pielęgnacji i dbania o rośliny i zwierzęta, podglądanie zachowania oraz karmienie rybek w akwarium, oglądanie morskich skarbów (muszle, bursztyny, koralowce). Wzbogacanie kącika o nowe eksponaty.
o Przestrzeganie umów dotyczących korzystania ze wspólnych zabawek; rozumienie, że inni mają takie same potrzeby jak ja : uczestnictwo w zabawie, korzystanie z zabawek, porządkowanie miejsca po zabawie.
o Korzystanie z pomocy i doradztwa nauczycielki w sytuacjach trudnych i konfliktowych (zgłaszanie swoich problemów i rozterek).
o Próby mówienia o przeżytych wydarzeniach; poprawne stosowanie form fleksyjnych w rzeczownikach.
o Próby używania słów określających położenie przedmiotów w przestrzeni typu : „na”, „pod”, „obok” – wykorzystanie ich w zabawie.
RUCHOWA
§ Zestaw zabaw ruchowych nr 1 (wł.) metoda W. Sherborne.
§ Zabawy ruchowe :
- orient. – porząd. „Znaczki do pary”
- z elem. czworak. „Przedszkolacy w tunelu”.
§ Rozmowy w małych zespołach w szatni.
o Zdobycie pewności siebie i poczucia bezpieczeństwa w otoczeniu. Poznanie własnego ciała i zrozumienie potrzeb drugiego dziecka.
o Poprawne wykonywanie określonego ruchu oraz reagowanie na sygnał dźwiękowy.
o Przekraczanie niskich i bezpiecznych przeszkód.
o Dokładne układanie odzieży w szatni – korzystanie z pomocy nauczyciela w razie kłopotów.
ESTETYCZNA
§ Przypomnienie piosenki „Przedszkolaczek”.
§ Słuchanie zjawisk akustycznych.
§ Gra na instrumentach perkusyjnych.
§ Zabawy ze śpiewem : „Ojciec Wirgiliusz” oraz „Stary niedźwiedź”.
§ Zabawa - pląs „Podajmy sobie ręce”.
§ Zabawa rytmiczna „Wróć do swojego koła”.
o Uważne słuchanie wzorowego wykonania piosenki, próby poruszania się przy muzyce, bieg na paluszkach, marsz w rozsypce, rytmiczne klaskanie, zatrzymanie na umówiony sygnał.
o Rozpoznawanie po odgłosie charakterystycznych cech przedmiotów: szuranie krzesłem, uderzanie łyżką itp.
o Utrwalenie znajomości instrumentów perkusyjnych: bębenek, tamburyn, kołatka. Swobodna gra na tych instrumentach.
o Umiejętne ustawianie się w kole podczas zabawy.
o Umiejętne i sprawne łączenie się w pary, śpiewanie piosenki z jednoczesnym wykonywaniem określonych gestów.
o Ćwiczenie reakcji na przerwę w muzyce, doskonalenie spostrzegawczości słuchowej.
§ Malowanie kredkami świecowymi na temat dowolny.
§ Budowanie z klocków na temat dowolny.
§ Zabawy konstrukcyjne z piasku.
§ Rysowanie kolorową kredą na betonie „Moja zabawka”.
o Prawidłowe posługiwanie się kredką, swobodne kreślenie po kartce, okazywanie zadowolenia z wykonanej przez siebie pracy.
o Próby budowania w małych zespołach, dzielenie się pomysłami z innymi dziećmi.
o Obcowanie z przyrodą nieożywioną : poznawanie właściwości suchego i mokrego piasku.
o Wyróżnianie części składowych zabawki (np. samochód – koło, kierownica) – operowanie różnymi kolorami kredy.
Wyrazy do globalnego czytania: zabawki, kącik przyrody, tablica, kontrakt grupowy, drzwi.
II TEMAT KOMPLEKSOWY – Savoir – vivre czterolatków.
§ Scenka dramowa z użyciem rekwizytów na podstawie wiersza Cz. Janczarskiego „Jaś i zabawki”.
§ Zabawa tematyczna „Nakrywamy do stołu w kąciku lalek”.
§ Ćwiczenie wzrokowe „Zabawa z imionami” metodą G. Domana.
§ Słuchanie wiersza „Jak się zmieniam” ilustrowanego symbolami minek twarzy.
§ Zabawa mimiczna przy lustrze „Jestem wesoły – jestem smutny”.
§ Zabawa dydaktyczna „Co do czego pasuje?”.
o Uczenie się używania zwrotów grzecznościowych: „dzień dobry”, „do widzenia”, „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam”. Próby oceny postępowania Jasia i jego kolegów.
o Demonstrowanie prawidłowego nakrycia stołu; nauka nakrywania do stołu i kulturalnego jedzenia.
o Rozpoznawanie imion własnych i kolegów na wizytówkach sposobem migawkowym.
o Nabywanie umiejętności kolejnego wypowiadania się na temat „Co oznacza taka minka?” podczas rozmów z całą grupą, uczenie się słuchania swoich kolegów.
o Wymyślanie przez dzieci innych minek i określanie ich nastroju.
o Wyróżnienie z wielu przedmiotów służących do codziennego mycia; wyselekcjonowanie żądanych elementów z całości; przyporządkowywanie elementów z jednego zbioru do odpowiednich elementów zbioru drugiego ( kubek, pasta do zębów, szczotka )
§ Zestaw zabaw ruchowych nr 1 (wł.) (powt.) metoda W. Sherborne.
- z elem. rzutu i chwytania „Piłka parzy”
- z elem. czworak. „Przejdź przez okienko”.
- orient. – porządk. „Minki”.
§ Spacer wokół przedszkola.
o Uważne słuchanie poleceń i bezpieczne poruszanie się po sali. Poznanie własnego ciała i zrozumienie potrzeb drugiego dziecka.
o Szybkie reagowanie na sygnał muzyczny.
...
thorba