edukacja_w_CHns.doc

(28 KB) Pobierz
Zadania edukacyjne

 

180


Zadania edukacyjne

Bieżące działania edukacyjne będą związane z przekazywaniem informacji dotyczących przebiegu choroby, metod leczenia, diagnozowania oraz celowo­ści wykonywania poszczególnych działań.

Działania związane z przygotowaniem pacjenta z ChNS i jego rodziny do funkcjonowania z chorobą obejmują:

1.           Udzielenie informacji o istocie choroby.

2.           Zaznajomienie z czynnikami ryzyka ChNS oraz sposobami ich minima­lizacji.

Do najistotniejszych czynników ryzyka ChNS w wieku podeszłym zalicza się m.in.: wiek, nadciśnienie tętnicze, cukrzycę, palenie papiero­sów, otyłość, małą aktywność fizyczną, hiperlipidemię oraz obciążający wywiad rodzinny. Znaczna część wymienionych czynników związana jest z niewłaściwym stylem życia, czyli nieprawidłowym odżywianiem, paleniem tytoniu, małą aktywnością fizyczną oraz nieumiejętnością ra­dzenia sobie ze stresem.

 

Realizując działania edukacyjne w tym zakresie, należy:

   przekonać pacjenta do stosowania diety przeciwmiażdżycowej;

   zmotywować do zaprzestania palenia tytoniu, wskazać sposoby zerwa­nia z nałogiem, poinformować o metodach zwalczania chęci zapalenia papierosa;

   przekonać do zwiększenia aktywności fizycznej;

   uświadomić konieczność leczenia chorób współistniejących, w szcze­gólności nadciśnienia tętniczego krwi i cukrzycy.

 

3.           Przygotowanie pacjenta i jego rodziny do kontynuowania leczenie choroby niedokrwiennej serca po wypisaniu ze szpitala, które polega na:

·        uświadomieniu konieczności systematycznego przyjmowania leków ściśle według zaleceń lekarza; zaangażowaniu rodziny w proces leczenia;

·        poinformowaniu o możliwości wprowadzenia elementów przypomi­nających o przyjmowaniu leków, np. skojarzenie tej czynności z inny­mi rutynowymi zajęciami pacjenta, przykładowo jedzenia lub umiesz­czenie kartki z rozpisanymi lekami na widocznym miejscu (lodówka);

·        Uświadomieniu konieczności przestrzegania systematycznych kontro­li u lekarza oraz przeprowadzanie zaleconych badań diagnostycznych; poinformowaniu, że w żadnym wypadku nie należy odstawiać leków.

·        Przedstawienie zasad organizacji trybu życia po opuszczeniu szpitala.

·        Przygotowanie chorego do samokontroli: nauka wykonywania podstawowych pomiarów: tętna, RR, poziomu cukru, jeżeli jednocześnie występuje cukrzyca;

·        Nauczenie pacjenta oraz najbliższych członków rodziny rozpoznawa­nia stanów zaostrzenia choroby wieńcowej.

·        Wypracowanie z rodziną schematu postępowania w przypadku pojawie­nia się objawów zaostrzeń choroby.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin