kwestionariusz_SRD.pdf

(85 KB) Pobierz
42311087 UNPDF
S kala Ryzyka Dysleksji (SRD)
Opracowała prof. Marta Bogdanowicz
Skala zawiera 24 stwierdzenia, które należy ocenić kolejno wg skali 4-stopniowej. Cyfry na skali
wskazują na stopień nasilenia cechy lub występowanie danego zachowania w kierunku od 1 do 4,
gdzie:
1. oznacza – NIGDY;
2. oznacza – CZASEM;
3. oznacza - CZĘSTO;
4. oznacza - ZAWSZE
Proszę uważnie przeczytać powyższe stwierdzenia i zakreślić kółkiem te cyfry, które najlepiej
charakteryzują zachowanie dziecka.
1.
Dziecko jest mało sprawne ruchowo – słabo biega, skacze, źle jeździ
na rowerze
1 2 3 4
2. Dziecko niechętnie uczestniczy w zabawach ruchowych.
1 2 3 4
3. Dziecko źle funkcjonuje na zajęciach gimnastycznych
1 2 3 4
4.
Dziecko ma problemy z zawiązywaniem sznurowadeł, zapinaniem
guzików, wiązaniem kokardek.
1 2 3 4
5. Dziecko ma trudności z posługiwaniem się nożyczkami
1 2 3 4
6.
Dziecko niechętnie bawi się układankami, klockami „LEGO”,
puzzlami lub nie umie wykonać ich wg wzoru (tworzy tylko własne
kompozycje).
1 2 3 4
7. Dziecko niechętnie rysuje
1 2 3 4
8.
Dziecko ma problemy z odtwarzaniem prostych szlaczków i figur
geometrycznych.
1 2 3 4
9.
Dziecko ma trudności z zapamiętaniem rzadziej występujących liter
(F,G,Ł)
1 2 3 4
10.
Dziecko ma trudności z odróżnianiem i zapamiętaniem liter o
podobnych kształtach (NP.> m-n, l-t-ł)
1 2 3 4
11.
Dziecku sprawia problem odróżnianie i zapamiętanie liter o kształtach
identycznych, lecz inaczej położonych w przestrzeni (np. b-d-p –g)
1 2 3 4
12.
Dziecko pisze litery i cyfry zwierciadlane, oraz odwzorowuje wyrazy
przez zapisywanie ich od strony prawej do lewej.
1 2 3 4
13.
Dziecko jest oburęczne – wykonując czynności posługuje się raz jedną
raz drugą ręką.
1 2 3 4
14.
Dziecku sprawia problem odróżnienie lewej i prawej strony swego
ciała ( ręki, nogi, oka ).
1 2 3 4
15.
Dziecko ma problem z określeniem kierunków w przestrzeni
(nieprawidłowo używa przyimków nad, pod, przed, od, do )
1 2 3 4
42311087.003.png 42311087.004.png
16.
Dziecko ma problem budowaniem poprawnych wypowiedzi ( zmienia
szyk w zdaniu, błędnie używa trudniejszych wyrazów).
1 2 3 4
17.
Dziecko przekręca słowa (mówi np. kraktor), zmienia przedrostki w
wyrazach (np. zauczyć się ) albo używa nieprawidłowych form
gramatycznych.
1 2 3 4
18. Dziecko ma wadę wymowy
1 2 3 4
19.
Dziecko ma trudności z dokładnym zapamiętaniem krótkich wierszyków i
piosenek
1 2 3 4
20.
Dziecko ma trudności w zapamiętywaniu materiału uszeregowanego w
wiersze i sekwencje ( np. nazwy pory dnia, i posiłków, dni tygodnia, pory
roku, szeregi 4-cyfrowe).
1 2 3 4
21.
Dziecko nie umie odróżnić głosek o podobnym brzmieniu ( np. g-k,
z-s, dlatego nie dostrzega różnic w wyrazach kura-góra, koza-kosa)
1 2 3 4
22.
Dziecko ma trudności z wyróżnieniem głosek w wyrazie (np. nos = n-
o-s)
1 2 3 4
23. Dziecko ma trudności z łączeniem głosek w wyrazy (np. o-ko=oko )
1 2 3 4
24. Dziecko ma trudności z koncentracją uwagi, łatwo rozprasza się
1 2 3 4
Arkusz wyników SRD
Data badania...................................
Sfery rozwoju Nr pyt. Ocena (1 - 4) Suma ocen
Ocena
średnia
1.
Motoryka duża M d
2.
3.
4.
5.
Motoryka mała M m
6.
7.
8.
Funkcje wzrokowe
F w
6.
7.
8.
42311087.005.png 42311087.006.png 42311087.001.png
9.
10.
11.
12.
19.
20.
Funkcje słuchowe
F s
21.
22.
23.
16.
Mowa M o
17.
18.
Lateralizacja L
13.
11.
12.
Orientacja O
14.
15.
Uwaga U
24.
Wynik ogólny:
42311087.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin