Egzamin pisemny styczeń 2010 r.
1. Przyjęcie okolicznościowe podczas którego uczestnicy sami pobierają wystawione potrawy, natomiast pozostałe potrawy i napoje serwują kelnerzy przy stołach konsumenckich, to
A. lampka wina.
B. cocktail party.
C. bankiet zasiadany.
D. bankiet amerykański.
2. Sommelier to osoba odpowiedzialna w restauracji za
A. bufet.
B. salę.
C. wina i napoje.
D. obsługę kelnerską.
3. Krótkotrwałe, ogólnie dostępne wynajmowanie domów, mieszkań, pokoi, miejsc noclegowych, a także miejsc na ustawienie namiotów lub przyczep samochodowych oraz świadczenie, w obrębie obiektu, usług z tym związanych, to
A. turystyka.
B. hotelarstwo.
C. usługi hotelarskie.
D. usługi turystyczne.
4. Hotel stosuje taryfę cenową FB (fuli board) co oznacza, że w cenę wkalkulowano
A. wyłącznie nocleg.
B. nocleg z jednym posiłkiem.
C. nocleg z dwoma posiłkami.
D. nocleg z trzema posiłkami.
5. Pokojowa w trakcie sprzątania pokoju może umieścić na klamce od strony korytarza wywieszkę
A. "room service".
B. „maid in room".
C. „please do not disturb".
D. "please make up room".
6. Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych obiekt hotelarski posiadając co najmniej 7 pokoi, świadczący dla swoich klientów całodzienne wyżywienie, to
A. motel.
B. pensjonat.
C. dom wycieczkowy.
D. schronisko młodzieżowe.
7. Który z obiektów hotelarskich zgodnie z ustawą o usługach turystycznych oprócz noclegów świadczy usługi motoryzacyjne?
A. Dom wycieczkowy.
B. Pole biwakowe.
C. Pensjonat.
D. Motel
8. Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych obiekt zlokalizowany poza obszarem zabudowanym, położony przy szlaku turystycznym, świadczący minimalny zakres usług związanych z pobytem klientów, to
A. pensjonat.
B. schronisko.
C. pole biwakowe.
D. dom wycieczkowy.
9. Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych domy wycieczkowe to obiekty świadczące minimalny zakres usług związanych z pobytem klientów, dostosowane do samoobsługi
A. zlokalizowane przy szlakach turystycznych.
B. posiadające co najmniej 30 miejsc noclegowych.
C. umożliwiające przyrządzanie posiłków i parkowanie samochodów.
D. zlokalizowane w obszarach zabudowanych, posiadające co najmniej 30 pokoi.
10. Polskie Zrzeszenie Hoteli
A. rozwija i utrwala etykę zawodową hotelarzy i tradycję polskiej gościnności.
B. grupuje krajowe zrzeszenia reprezentujące hotele, restauracje i kawiarnie.
C. udziela obiektom hotelowym referencji wiarygodności wysokiej jakości usług.
D. wydaje miesięcznik „Doradca Hotelarza".
11. Polish Quality Hotel umieszczone obok nazwy własnej oznacza, że obiekt hotelarski
A. jest przystosowany do przyjęcia gości niepełnosprawnych.
B. uzyskał referencje wiarygodności wysokiej jakości usług.
C. wygrał w konkursie na najlepszy obiekt hotelarski.
D. otrzymał rekomendację PZH.
12. Obrona interesów właścicieli europejskich hoteli, restauracji i kawiarń to najważniejszy cel działalności
A. IYHF.
B. IH&RA.
C. HoReCa.
D. HOTREC.
13. Głównym celem Międzynarodowego Stowarzyszenia Hoteli i Restauracji jest
A. organizowanie taniej bazy noclegowej na potrzeby dzieci i młodzieży.
B. działanie na rzecz popierania, promowania i rozwoju turystyki na świecie.
C. obrona interesów przemysłu hotelarskiego i gastronomicznego na świecie.
D. obrona interesów europejskich hotelarzy, restauratorów i właścicieli kawiarń.
14. Tabela zawiera minimalne wymagania kategoryzacyjne dla hoteli dotyczące hallu recepcyjnego.
Wymagania kategoryzacyjne dla hoteli
- hali recepcyjny:
5*
4*
3*
2*
1*
1) o powierzchni minimum (w m2) do 50
jednostek mieszkalnych
50
30
20
10
2) o powierzchni dodatkowej (w m2) dla
każdej jednostki mieszkalnej powyżej 50
0,8
0,5
0,3
0,2
0,1
Na podstawie danych w tabeli, wskaż minimalną powierzchnię hallu recepcyjnego w hotelu 4* posiadającego 40 jednostek mieszkalnych.
A. 10 m2
B. 20 m2
C. 30 m2
D. 50 m2
15. Oddzielne wejście dla gości oraz wydzielona droga ich bagażu są obowiązkowe
A. we wszystkich hotelach.
B. w hotelach kategorii 3* 4* i 5.*
C. w hotelach kategorii 4* i 5.*
D. tylko w hotelach kategorii 5.*
16. Dla pensjonatów wyróżnia się
A. pięć kategorii oznaczonych gwiazdką.
B. trzy kategorie oznaczone cyframi rzymskimi.
C. cztery kategorie oznaczone gwiazdką.
D. dwie kategorie oznaczone cyframi rzymskimi.
17. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy we wszystkich kategoriach hoteli wymagany jest
A. telefon i fax dostępny dla gości w recepcji.
B. oddzielny dźwig towarowo-osobowy.
C. dostęp do Internetu w pokojach.
D. parking strzeżony.
18. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy suszarka do włosów powinna znajdować się w pokoju hotelowym w hotelu
A. każdej kategorii.
B. kategorii 4* i 5*.
C. kategorii 3*, 4* i 5*
D. kategorii 2*, 3* 4* i 5*
19. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy usługa bagażowa jest wymagana
A. w każdej kategorii hotelach.
B. w motelach kategorii 3* 4* i 5*.
C. wyłącznie w hotelach kategorii 5*.
D. wyłącznie w motelach kategorii 5*
20. Do usług wykraczających poza minimum kategoryzacyjne świadczonych gościom w hotelu miejskim kategorii 3* zalicza się
A. zmianę pościeli i ręczników codziennie lub na życzenie gości.
B. możliwość oglądania telewizji w miejscu ogólnodostępnym.
C. pranie, prasowanie i czyszczenie bielizny i odzieży gości.
D. sprzedaż kosmetyków i środków higieny osobistej.
21. Które z działań hotelu podejmowane jest w ramach strategii ceny?
A. Wyremontowanie hotelu.
B. Rozdawanie folderów gościom.
C. Udzielanie rabatów stałym klientom.
D. Nawiązanie współpracy z agencją reklamową.
22. W ramach strategii produktu można zaproponować
A. umieszczenie reklamy w gazecie lokalnej.
B. zorganizowanie systemu rezerwacji miejsc.
C. zastosowanie cen obniżonych dla emerytów.
D. poszerzenie asortymentu świadczonych usług.
23. Który z instrumentów marketingu zastosował hotel umieszczając billboard informujący o ofercie na dworcu kolejowym?
A. Cenę.
B. Produkt.
C. Promocję.
D. Dystrybucję.
24. Udoskonalenie produktu poprzez wprowadzenie usług „rent a car" do oferty hotelowej wymaga promocji poprzez
A. podniesienie cen za pobyt w hotelu.
B. nawiązanie współpracy z touroperatorem.
C. lepsze oświetlenie drogi dojazdowej do hotelu.
D. aktualizację materiałów informacyjnych hotelu.
25. Jak powinien zachować się recepcjonista jeżeli klient jest zbyt dociekliwy?
A. Pokazać brak zainteresowania rozmową.
B. Nie dać po sobie poznać, że gość go irytuje.
C. Umówić się na rozmowę w późniejszym terminie.
D. Udzielić gościowi wszystkich żądanych przez niego informacji.
26. Recepcjonista w trakcie procedury check- out zauważył, że gość jest niezadowolony z pobytu. W tej sytuacji recepcjonista powinien
A. zapytać o przyczynę niezadowolenia i pożegnać gościa.
B. przeprosić gościa, ale za wszelką cenę bronić racji hotelu.
C. rozliczyć pobyt i zaprosić gościa ponownie do skorzystania z usług hotelu.
D. zapytać o przyczynę niezadowolenia i spróbować wyjaśnić zaistniałą sytuację.
27. Popyt na usługi hotelarskie świadczone przez schroniska położone w górach nie zależy od
A. zniżek udzielanych przez PKP na przejazd z wózkiem dziecięcym.
B. dochodów turystów i cen usług noclegowych.
C. pory roku i warunków atmosferycznych.
D. liczby i rodzaju atrakcji turystycznych.
Zadanie 28.
Tabela zawiera dane dotyczące liczby miejsc noclegowych (w tyś.) w Polsce w hotelach według kategorii w latach 1997-2006
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
Hotele
86,0
90,2
91,9
95,1
97,9
109,3
117,1
123,0
127,5
133,8
-
1,9
2,1
2,4
3,3
4,6
5,3
alka724