Made by ;-) hdk@interia.pl -> Życzę miłej lektury J
Opis rozkładu zmiennych powstał na podstawie matryc dostępnych w załącznikach na końcu dokumentu.
Teksty kursywą napisane są wyłącznie dla lepszego zrozumienia treści- NIE PRZEPISYWAĆ J
Pogrubione zostały najważniejsze fragmenty.
Kierunek aspiracji edukacyjnych. (zmienna jakościowa)
1. Wypisanie wszystkich wartości zmiennej występujących w danej zbiorowości (zliczamy wszystkie 1 po kolei dla każdej wartości zmiennej oddzielnie; wartość zmiennej to np. Społ., Ling., Techn.).
Społeczny – 34
Lingwistyczny - 8
Techniczny - 11
Medyczny – 16
Ekonomiczny - 12
Informatyczny – 4
Inny – 14
Brak danych - 1 (tam gdzie są same 0- prościej różnica między liczbą wszystkich możliwych odp. a ilością 1 )
Kierunek aspiracji edukacyjnych
ni
Społeczny
34
Lingwistyczny
8
Techniczny/Informatyczny
15
Medyczny
16
Ekonomiczny
12
Inny
14
Razem (N)
99
Źródło: dane umowne
D= kierunek Społeczny.
Wskaźnik struktury (wi)- częstość, z jaką realizuje się wskazana wartość badanej zmiennej. Dla rozkładu wyróżniamy tyle wskaźników struktury, ile rozróżniliśmy wartości zmiennej.
wi = ( ni/N) *100%;
% = wD * 100%
wD- Wskaźnik struktury odnoszący się do dominant
wD = (D=34 podzielić na N=99)
wD = 0,34
wD = 34%
Tab. 2. Kierunek aspiracji edukacyjnych- wskaźnik struktury (zmienna jakościowa – relacja różny-równy)
Liczebność ni
Wskaźnik struktury wi
%
0,34
0,08
Techniczny/informatyczny
0,15
0,16
0,12
0,14
S
≈1,00
≈100
≈ - to oznacza w przybliżeniu, gdyż wychodzi dopiero po dodaniu setnych i tysięcznych części ułamka
K = 6
Rys. 1. Kierunek aspiracji edukacyjnych (zmienna jakościowa – relacja różny-równy)
4
Kierunek aspiracji zawodowych (zmienna jakościowa)
Wysokie zarobki - 55
Popularność - 2
Satysfakcja z wykonywania zawodu - 69
Władza - 8
Niezależność zawodowa – 27
emaciak