statystyka-poprawione.doc

(396 KB) Pobierz
Kierunek aspiracji edukacyjnych

Made by ;-) hdk@interia.pl  -> Życzę miłej lektury J

 

Opis rozkładu zmiennych powstał na podstawie matryc dostępnych w załącznikach na końcu dokumentu.

 

Teksty kursywą napisane są wyłącznie dla lepszego zrozumienia treści- NIE PRZEPISYWAĆ J

Pogrubione zostały najważniejsze fragmenty.

 

 

 

 

Kierunek aspiracji edukacyjnych. (zmienna jakościowa)

 

1.      Wypisanie wszystkich wartości zmiennej występujących w danej zbiorowości (zliczamy wszystkie 1 po kolei dla każdej wartości zmiennej oddzielnie; wartość zmiennej to np. Społ., Ling., Techn.).

 

Społeczny – 34

Lingwistyczny - 8

Techniczny - 11

Medyczny – 16

Ekonomiczny - 12

Informatyczny – 4

Inny – 14

Brak danych - 1 (tam gdzie są same 0- prościej różnica między liczbą wszystkich możliwych odp. a ilością 1 )             

 

  1. Grupowanie- połączenie w jedną; 2 podobnych do siebie kategorii zmiennej z których wartość (ni) jednej nie przekracza 5 dla małych grup a 8 dla dużych grup >30 os. Techniczny (11) + informatyczny (4) = Techniczny/Informatyczny 15

 

  1. Tab. 1. Kierunek aspiracji edukacyjnych (zmienna jakościowa – relacja różny-równy)

Kierunek aspiracji edukacyjnych

ni

Społeczny

34

Lingwistyczny

8

Techniczny/Informatyczny

15

Medyczny

16

Ekonomiczny

12

Inny

14

Razem (N)

99

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Źródło: dane umowne

  1. Dominanta- wartość dominująca, najwyższa:

D= kierunek Społeczny.

Wskaźnik struktury (wi)- częstość, z jaką realizuje się wskazana wartość badanej zmiennej. Dla rozkładu wyróżniamy tyle wskaźników struktury, ile rozróżniliśmy wartości zmiennej.

wi = ( ni/N) *100%;

% = wD * 100%

wD- Wskaźnik struktury odnoszący się do dominant

wD = (D=34 podzielić na N=99)

wD = 0,34

wD = 34%

 

Tab. 2. Kierunek aspiracji edukacyjnych- wskaźnik struktury (zmienna jakościowa – relacja różny-równy)

Kierunek aspiracji edukacyjnych

Liczebność ni

Wskaźnik struktury wi

%

Społeczny

34

0,34

34

Lingwistyczny

8

0,08

8

Techniczny/informatyczny

15

0,15

15

Medyczny

16

0,16

16

Ekonomiczny

12

0,12

12

Inny

14

0,14

14

S

99

1,00

100

              Źródło: dane umowne

≈ - to oznacza w przybliżeniu, gdyż wychodzi dopiero po dodaniu setnych i tysięcznych części ułamka

 

  1. Wartości zmiennej (k) to np. Społ., Ling., Techn. itd.

K = 6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Wykres

 

Rys. 1. Kierunek aspiracji edukacyjnych (zmienna jakościowa – relacja różny-równy)

Źródło: dane umowne

4

 


Kierunek aspiracji zawodowych (zmienna jakościowa)

 

  1. Wypisanie wszystkich wartości zmiennej występujących w danej zbiorowości (zliczamy wszystkie 1 po kolei dla każdej wartości zmiennej oddzielnie; wartość zmiennej ma różne kategorie np. wys. zarobki, niezal. zawod.).

 

Wysokie zarobki - 55

Popularność - 2

Satysfakcja z wykonywania zawodu - 69

Władza - 8

Niezależność zawodowa – 27

 

  1. Grupowanie- połączenie w jedną; 2 podobnych do siebie kategorii zmiennej z których wartość (ni) jednej nie przekracza 5 dla małych grup a 8 dla dużych grup >30 os. Władza (8) + Popularność  (2) = Władza/Popularność 10

 

 

  1. ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin