PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ DLA DZIECI
5 – LETNICH
1. JESIEŃ W SADZIE.
2. JESIEŃ W OGRODZIE WARZYWNYM.
3. JESIEŃ W PARKU.
4. JESIEŃ W LESIE.
TEMAT KOMPLEKSOWY
ZADANIA PROGRAMOWE
METODY I FORMY REALIZACJI ZADANIA
LITERATURA/
UWAGI
JESIEŃ W SADZIE.
Poznawanie sadu w bezpośrednim z nim kontakcie, a także na podstawie pośrednich źródeł wiedzy.
Kształtowanie umiejętności analityczno – syntetycznych słuchowych i wzrokowych w bezpośrednim kontakcie z sadem, a także na podstawie celowo stosowanych ćwiczeń graficznych.
Zapoznanie dzieci z koniecznością mycia owoców przed spożyciem oraz ze skutkami nieprzestrzegania higieny. Wdrażanie do systematycznego mycia rąk przed jedzeniem.
Próba samodzielnego układania owoców w kąciku przyrody. Wdrażanie do samodzielnego rozwiązywania powierzonych zadań.
Ukazanie związku między porą roku a zmianami zachodzącymi w przyrodzie. Kształtowanie pamięci odtwórczej.
Utrwalanie znajomości kształtu oraz innych właściwości wybranych owoców. Kształtowanie spostrzegawczości podczas łączenia części w całość. Kształtowanie do cierpliwości wykonywania zadania i przestrzegania umów.
Zapoznanie z pojęciami: duży – większy – największy; mały – mniejszy – najmniejszy. Próby porównywania wielkości przedmiotów: wzrastającej i malejącej przy ich porządkowaniu.
Zapoznanie ze sposobem odtwarzania barwy, kształtu. Kształtowanie umiejętności tworzenia kształtu przedmiotu za pomocą różnej faktury.
Kształtowanie myślenia matematycznego, określania sytuacji matematycznych liczbą i porównywania liczebności.
Doskonalenie sprawności ruchowej, w tym sprawności manualnej, refleksu i orientacji w przestrzeni.
Spacer połączony z obserwacją. Wychodzimy na pobliskie ogródki działkowe, przyglądamy się sadom.
Obserwowanie przyrody podczas spaceru na pobliskie ogródki działkowe. Określanie stosunków przestrzennych: za, przed, obok, w... Rysowanie i nazywanie owoców. Wysłuchiwanie głosek w nagłosie wyrazów.
Słuchanie wiersza W. Chotomskiej pt. „Myj owoce”.
Rozmowa połączona z działaniem „Dary z sadu”.
„Zgaduj – zgadula” – rozwiązywanie zagadek dotyczących owoców oraz zdrowego stylu życia.
Zabawa dydaktyczna Z. Bogdanowicz pt. „Pokrojone owoce” oraz „Szukaj brakującego owocu”.
Zabawa dydaktyczna „Owoce”
Zabawa Malowanie farbami plakatowymi na bandażu nt. „Jesień w sadzie”.
Liczenie i odwzorowywanie zbiorów. Podział zbioru na podzbiory. Porównywanie liczebności wyodrębnionych podzbiorów. Posługiwanie się pojęciem tyle samo i liczbą porządkową.
Zabawy i ćwiczenia ruchowe wg K. Wlaźnik.
Zabawy i ćwiczenia 5 – latków, cz. 1, s.26, ćw. 2 i 3.
Wiersz W. Chotomskiej „Myj owoce”
Zabawy i ćwiczenia 5 – latków, cz. 1, s.28.
Zabawy i ćwiczenia 5 – latków, cz. 1, s.26, ćw. 1
Zabawy i ćwiczenia 5 – latków, cz. 1, s.25, 26 ćw. 2, 3, s. 27 ćw 1.
Wlaźnik K.: „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”.
JESIEŃ W OGRODZIE WARZYWNYM.
Dostrzeganie i określanie zmian zachodzących w ogrodzie warzywnym jesienią.
Rozpoznawanie warzyw po ich charakterystycznych cechach (kształt, kolor korzenia, liście).
W trakcie czynionych obserwacji bogacenie i uściślanie czynnego słownictwa oraz posługiwanie się pojęciami o różnym poziomie ogólności.
Szukanie wzajemnych zależności między wielkością warzywa a warunkami jego wzrostu.
Klasyfikowanie zbiorów na podstawie cech jakościowych. Liczenie i porównywanie liczebności.
Nazywanie figur geometrycznych.
Przyswajanie wiedzy na temat wartości odżywczych warzyw i sposobów ich przechowywania.
Kształtowanie umiejętności analityczno – syntetycznych, słuchowych i wzrokowych w bezpośrednim kontakcie z ogrodem warzywnym, a także na podstawie celowo stosowanych ćwiczeń.
Oswajanie dzieci z pismem drukowanym.
Doskonalenie sprawności ruchowej.
Spacer na pobliskie ogródki działkowe, obserwowanie zmian zachodzących w ogrodach warzywnych. Swobodne rozmowy na temat warzyw w jesiennym ogrodzie. Obserwowanie wystaw okolicznych sklepów warzywnych.
Słuchanie wiersza J. Tuwima „Warzywa”. Rozmowa dotycząca treści wiersza, ukierunkowana pytaniami nauczyciela np. : „Jakie warzywa zostały wymienione w wierszu?”. „Opisz wygląd warzyw opisanych w wierszu?”
Układanie materiału przyrodniczego w kąciku przyrody oraz rozmowy temu towarzyszące.
Rozpoznawanie warzyw na ilustracjach.
Swobodne rozmowy nauczyciela z dziećmi tematycznie związane z zagadnieniem warzyw i zdrowego odżywania.
Słuchanie wiersza M. Kownackiej „Słonko na grzędzie”. Rozmowa ukierunkowana pytaniem: „ Co wyrosło na grzędzie?”, „Co jest potrzebne warzywom do wzrostu?”
Tworzenie zbiorów z użyciem materiału przyrodniczego. Podział zbioru na podzbiory według pojęć ogólnych. Liczenie elementów zbiorów i podzbiorów oraz porównywanie ich liczebności. Porównywanie wielkości. Posługiwanie się pojęciami: największy, najmniejszy.
Nazywanie figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt).
Swobodne wypowiedzi dzieci na temat: „Co mama robi z warzyw?”. „Gdzie i jak są przechowywane warzywa?”. Słuchanie wiersza M. Kownackiej „W spiżarni”. Przekazywanie przez nauczyciela informacji na temat wartości odżywczych warzyw.
Zabawa słuchowa z zastosowaniem śpiewu „ Jesienne echo”. Zabawa ruchowo – dydaktyczna „W ogrodzie warzywnym”.
Składanie pociętych rysunków warzyw i owoców.
Rozwiązywanie zagadek, nazywanie warzyw i owoców.
Globalne czytanie wyrazów przy wykorzystaniu tablic do globalnego czytania. Odnajdywanie wskazanego przez nauczyciela znaku - litery.
Zabawy i ćwiczenia ruchowe wg K. Wlaźnik
Tuwim J.: „Warzywa”
Zabawy i ćw. 5 – latków cz.1, s. 29, ćw1.
Zabawy i ćw...
s, 30
Zabawy i ćw....
s.32.
M. Kownacka „W spiżarni”
Wycinanka s. 23, 25
JESIEŃ W PARKU.
Poznawanie parku jako miejsca wypoczynku ludzi i zmian zachodzących w tym środowisku jesienią.
Tworzenie sytuacji sprzyjających przeżywaniu piękna jesiennego parku i wyrażaniu doznań estetycznych różnymi formami ekspresji.
Rozpoznawanie i nazywanie obserwowanych zwierząt. Nazywanie roślin, rozpoznawanie ich liści i owoców.
W trakcie czynionych obserwacji posługiwanie się pojęciami o różnym poziomie ogólności.
Wyróżnianie i nazywanie nadziemnych części roślin, dostrzeganie cech różniących i podobnych.
Kształtowanie wrażliwości muzycznej poprzez nasłuchiwanie i rozpoznawanie dźwięków jesiennego parku.
Pobudzanie wyobraźni dziecka w zabawach nawiązujących do tematyki jesiennego parku.
Gromadzenie materiału przyrodniczego i jego wykorzystanie w twórczej aktywności dziecka.
Obserwowanie i nazywanie jesiennych prac w parku i stosowanych w tych pracach narzędzi.
Poznawanie ogólnych zasad obowiązujących użytkowników parku.
Spacer połączony z obserwacją. Wychodzimy do pobliskiego parku. Przyglądamy się zamianom, jakie zaszły w parku w związku ze zmiana pory roku.
Wsłuchiwanie się w odgłosy jesiennego parku podczas spaceru.
Praca plastyczna: „Jesienny spacer”.
Improwizacja słowno – muzyczna dzieci na temat jesieni.
Rozwiązywanie zagadek, układanie domina obrazkowego.
Wysłuchanie wiersza „Żołędzie”. Odpowiadanie na pytania „Co dzieje się z opadającymi żołędziami?”. Wyjaśnienie pojęcia dąbrowa. Nazywanie owoców drzew.
Swobodne wypowiedzi dzieci na temat „Jaka jest jesień?” w oparciu o obserwację własną oraz wysłuchania wiersza „ Za oknem”.
Czytanie tekstu obrazkowo – wyrazowego „Jesień w parku”. Rozróżnianie na ilustracjach części roślin/ drzew: korony, pnia, korzenia. Dostrzeganie różnic pomiędzy różnymi gatunkami drzew. Nazywanie i liczenie owoców drzew.
Wklejanie do tabel brakujących rysunków.
Odtwarzanie wysłuchanych rytmów za pomocą kasztanów i żołędzi. Odkrywanie dźwięków wydawanych przez kasztany i żołędzie np. pocieraniem kasztanem o kasztan, żołędziem o żołądź, rzucanie kasztanów i żołędzi z różnej wysokości na różne podłoże.
Dowolna interpretacja muzyczno - ruchowa opowieści, której treść nawiązuje do spaceru po parku.
Układanie zebranego materiału przyrodniczego w kąciku przyrody. Wykorzystanie części materiałów do pracy „ Jesienna kompozycja” – nazywanie i układanie liści według ustalonego porządku. Cięcie i klejenie papieru.
Prace plastyczno – techniczne wykonywane z materiałów
przyrodniczych.
Obserwowanie pracy wykonywanych przez dozorców w parku. Swobodne rozmowy na temat zachowania czystości parku.
Rozmowa podejmująca temat zachowania się w miejscu publicznym jakim jest park. Stworzenie własnego kodeksu właściwego postępowania, w miejscach takich jak park, plac zabaw w parku itp.
Wycinanka s. 27 i 28
Kulmowa J.
„Żołędzie”.
Strzałkowska M.: „Za oknem”.
s. 38.
sara2881