POMOCNE WSKAZÓWKI GDY NIE DZIAŁA INTERNET.
Firma PAI S.A dokłada wszelkich starań aby sygnał internetowy docierał do Państwa nieprzerwanie. W większości przypadków, nasz ciągły nadzór nad siecią, pozwala odpowiednio wcześnie dostrzegać a także eliminować przerwy.
Do Państwa dyspozycji został uruchomiony helpdesk, czyli miejsce telefonicznego kontaktu w razie awarii.
Godziny pracy helpdesku:
Pn. – Pt. 900 - 1900
Sobota 1000 - 1700
Numery telefonów:
676-29-20, 676-29-50 w.133, automatyczna sekretarka w.160.
Poniżej przedstawione zostaną niektóre powody pojawiających się problemów związanych z prawidłowym funkcjonowaniem internetu. Należy w pierwszym rzędzie wykluczyć poniższe przyczyny, zarówno administracyjne, jak i wynikające z nieprawidłowych ustawień w systemie operacyjnym Windows. Zamieszczone ekrany mają na celu pomóc Państwu w dotarciu do określonych opcji w systemie operacyjnym Windows. Ekrany przedstawiono dla wersji Windows 98 oraz Windows 2000/XP. Polecamy Państwu zapoznać się z poniższymi wskazówkami lub zachować je na wypadek, gdy zajdzie potrzeba z nich skorzystać.
Należy pamiętać również o regularnej konserwacji systemu operacyjnego (hasło: porządkowanie dysku) oraz korzystaniu z zasobów światowego internetu w sposób bezpieczny (hasło: zabezpieczenia). Pozwoli to uniknąć przykrych niespodzianek w postaci bardzo wolno pracującego komputera oraz instalowaniu się "agresywnych skryptów" uniemożliwiających normalną pracę przeglądarki. Szczegółowe informacje znajdziecie Państwo w Pomocy Windows oraz Pomocy MS Internet Explorer szukając wspomnianych haseł.
Problemy z funkcjonowaniem internetu leżące poza awarią sieci można podzielić na 2 rodzaje:
1. PRZYCZYNY ADMINISTRACYJNE
a) Wirusy komputerowe
b) Brak płatności
c) Nielegalna rozbudowa własnej sieci
2. USTAWIENIA TWOJEGO KOMPUTERA
a) Karta sieciowa
b) Adres IP, maska podsieci, brama i serwery DNS
c) Serwer PROXY
1. PRZYCZYNY ADMINISTRACYJNE:
W przypadku stwierdzenia niepożądanego oddziaływania wirusa, który istnieje na Twoim komputerze (lub na komputerach w Twojej sieci), administrator, w celu ochrony głównych serwerów przed ich destrukcyjnym działaniem, zmuszony jest do wyłączenia dostępu do internetu.
Działania:
- Wyeliminuj prawdopodobieństwo występowania wirusów komputerowych, na bieżąco sprawdzając komputer(y) najnowszymi wersjami programów antywirusowych.
Uwaga! Z reguły najlepszym rozwiązaniem pozostaje format twardego dysku i ponowna instalacja systemu operacyjnego.
- Jeżeli nadal stwierdzasz brak dostępu do internetu, skontaktuj się telefonicznie z serwisem PAI S.A. i ustal istniejący stan. W przypadku wyłączenia za wirusy i po przeprowadzeniu niezbędnych czynności w celu wyeliminowania wirusów komputerowych na Twoim komputerze, poinformuj serwis o włączeniu dostępu.
W przypadku niereagowania na kolejne wezwania do zapłaty firma PAI S.A. niestety zmuszona jest do wyłączenia dostępu.
Działanie:
- Ureguluj wszystkie zaległe należności wobec firmy PAI S.A.
Jeżeli za Twoim komputerem podłączone są niedozwolone komputery, to jest to działanie niezgodne z 6 pkt. umowy. Dopóki takie komputery są nielegalnie podłączone, internet może zostać zawieszony.
- Odłącz "pasożytnicze" komputery i skontaktuj się z serwisem PAI S.A. w celu przekazania informacji o ustaniu tej sytuacji albo uzgodnij nowy aneks do umowy.
- Warunkiem wstępnym działania połączenia internetowego jest właściwe funkcjonowanie karty sieciowej i jej sterownika. Pełni ona rolę sprzęgu pomiędzy Twoim komputerem a cyfrowym światem zewnętrznym. Raz zainstalowana w prawidłowy sposób karta sieciowa nie powinna sprawiać problemu i z reguły nie ma potrzeby powtarzania tej czynności. Jednakże, gdy sprawdzamy wszystkie ustawienia, warto również upewnić się, że karta sieciowa w prawidłowy sposób pojawia się w menedżerze urządzeń.
- Objawem prawidłowej instalacji będzie pojawienie się karty sieciowej w menedżerze urządzeń bez znaków zapytania i krzyżyków. Okno menedżera urządzeń dla Windows 98/2000/XP powinno wyglądać mniej więcej tak, jak na ekranie 1.
- Po wetknięciu wtyczki sieci internetowej (RJ-45) do gniazda karty sieciowej (z tyłu komputera stacjonarnego) powinny się świecić lub migotać diody LED umieszczone obok gniazda karty sieciowej.
Ekran 1. Karta sieciowa w menedżerze urządzeń.
b) Właściwości połączenia sieciowego
W skład istotnych właściwości połączenia sieciowego wchodzą:
- adres IP, to unikalny identyfikator (jak numer telefonu) przyznawany abonentowi sieci internetowej,
- brama,
- konfiguracja DNS.
Jak ustawić właściwości połączenia sieciowego w systemie Windows 98?
Ekran 2.
Otwieranie właściwości połączenia sieciowego przez panel sterowania w Windows 98.
Ekran 3. Otwieranie właściwości protokołu TCP/IP dla karty sieciowej w Windows 98.
Ekran 4. Adres IP i maska podsieci w Windows 98.
Ekran 5. Adres bramy w Windows 98.
Ekran 6. Serwery DNS w Windows 98.
Po wypełnieniu wszystkich wskazanych pól, należy zatwierdzić przez OK.
Jak ustawić właściwości połączenia sieciowego w systemie Windows 2000/XP?
c) Ustawienia serwera PROXY
Samo włączenie serwera PROXY nie jest warunkiem koniecznym do pracy internetu, jednakże błędne wpisanie adresu i portu może uniemożliwić jego działanie. Ustawienia serwera PROXY modyfikujemy w przeglądarce internetowej. Poniższy ekran pokazuje, jak to zrobić w przeglądarce MS Internet Explorer dla systemu Windows 98/2000/XP.
adres: w3cache.pai.net.pl port: 8080
...
pedagog107