1099.txt

(597 KB) Pobierz
Wac�aw Gniewkowski, Kazimiera Wla�nik
"Wychowanie fizyczne"
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Warszawa 1990

	Spis tre�ci.
	Wprowadzenie Cz�� I TEORETYCZNE PODSTAWY WYCHOWANIA FIZYCZNEGO DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOUNYM (W.
Gniewkowski) 1.
Przegl�d dorobku my�li i praktyki w dziedzinie wychowania fizycznego dzieci.
1.
1.
G��wne d��enia i postulaty oraz rozw�j praktyki wychowawczej w XIX i XX wieku 1.
2.
Rodzime tradycje i osi�gni�cia w rozwoju i modernizacji wychowania fizycznego w przedszkolu 1.
3.
Cechy nowoczesno�ci w wychowaniu fizycznym dzieci w wieku przedszkolnym i wczesna szkolnym 2.
Cele i zadania wychowania fizycznego 3.
Niekt�re poj�cia i definicje wyst�puj�ce przy omawianiu zagadnie�kultury fizycznej 3.
1.
Kultura fizyczna,  wychowanie fizyczne, wychowanie zdrowotne, rekreacja ruchowa, sport Zaj�cia ruchowe, zadania ruchowe, �wiczenia ruchowe, �wiczenia sportowe, lekcja kultury fizycznej, zaj�cia pozalekcyjne WF, sprawno�� ruchowa, sprawno�� fizyczna, sprawno�� motoryczna cechy motoryczne Uzdolnienia ruchowe Bod�ce, czynniki, warunki i �rodki oraz metody w wychowaniu fizycznym Tre��, idea, forma i cecha ruchu keje wychowania fizycznego Stymuluj�ce dzia�anie czynnik�w Funkcja adaptacyjna wychowania fizycznego Funkcja kompensacyjna wychowania fizycznego Funkcja korekcyjna wychowania fizycznego.
Rola rdchu jako czynnika pot�guj�cego zdrowie, wydolno�� i odporno�� organizrntu.
	84 zg� 8****r�'g �*_i W."e.


	Charakterystyka psychofizycznego rozwoju dzieci w wieku od 3 do 7 lat.
	5.
1%90.
3.
	M�odszy wiek przedszkolny (od 3 do 4 lat) �redni wiek przedszkolny (od 5 do 6 lat) .
Wiek osi�gania dojrza�o�ci szkolnej uraz rozpocz�cie nauki w szkole (5 lat) blematyka rozwoju motoryczne�o i sprawno�ci dzieci w wieku ds zko mym Charakterystyka motoryki dziecka w wieku przedszkolnym Poj�cie szkolnej dojrza�o�ci motorycznej Czynuniki wp�ywaj�ce na rozw�j umiej�tno�ci i sprawno�ci ruchowe jPrzyczyny zmniejszonej sprawno�ci ruch�w ej niekt�rych dzieci Etapy (fazy) uczenia si� i nauczania ruchu Niekt�re sposoby badania uzdolnie� ruchowych w przedszkolu Praktyczne sposoby, oceny sprawno�ci fizycznej i umiej�tno�ci ruchowych dzieci.
laski i wskaz�wki praktyczne wyp�yWaj�ce'z w�a�ciwo�ci wieku CI�CC�OSpecyficzna ruchliwo�� i potrzeba aktywno�ci ruchowej Pragnienie prze�y� i emocji Bogata wyobra�nia Pobudliwo�� i zmienno�� naslroj�w oraz zainteresowa� batwe uleganie zm�czeniu i szybka regeneracja si� Plastyczno�� organizmu, jego podatno�� na dodatnie i ujemne wp�ywy �rodowiska.
	8.
	Bibliografia.
	Cz�� U PROBLEMY OGRANIZACYJNO-METODYCZ 3 NE' (K.
Wla�rik) I Warunki pracy w zakresie wychowania Ozy cznego 1.
1.
Teren przedszkolny (ogr�d i plac zabaw) 12.
Sala do zaj�� ruchowych (gimunaslyczna lub zast�pcza) 1.
3.
Przybory i pomoce do zaj�� ruchowy eh 3.
Bezpiecze�stwo zaj�� ruchowych 3.
Metody stosowane na zaj�ciach ruchowych w przedszkolu (W.
Gniewkowski) 3.
1.
Metody tw�rcze 3.
1.
1.Propedeutyka tw�rczej aktywno�ci ruchowej kl..
Metody prowadzenia zaj�� WE Metoda opowie�ci ruchowej Metoda gimmastyki tw�rczej (ekspresyjnej) R.
Uabana.
Praca szkolna (Schulwerk) K.
OrffaGimnasty ka rytmiczna A, i M.
Kniess�w 3.
2.Odtw�rcze metody prov adzema zaj�� WF'.
	lO 3'103105107 III III 119121123127129131134134135137138139140143.
	4.
-An 4.
1.42.
	5.
	Zas.
	�wiczenia i zabawy orientacyjna-porz�dkowe �wiczenia i zabawy z elementami r�wnowagi �wiczenia i zabawy z elementarni czworakowania i z pet 28111:111 �wiczenia i zabawy bie�ne.
�wiczenia i zabawy z elementami rzutu, celowania i toCZClllB�wiczenia i zabawy z elementami wst�powania �wiczenia i zabawy z elementami podskoku i skoku lady �wicze� i zabaw dla dzieci 4-letnich �wiczenia i zabawy orientacyjna-porz�dkowe �wiczenia i zabawy z elementami r�wnowagi �wiczenia i zabawy z elementami czworak�w anta i z, pe�Z� (111:111 �wiczenia i zabawy bie�ne.
�wiczenia i zabawy z elementami rzutu, 'celowania i toCZ 8 lll 8 �wiczenia i zabawy z elementami wst�powania �wiczenia i zabawy z elementami podskoku i skoku lady �wicze� i zabaw dla dzieci 5-letnich �wiczenia i zabawy orientacyjna-porz�dkowe �wiczenia i zabawy z elementami ruwnowagi.
�wiczenia i zabawy z cienieniami czworakowania �wiczenia i zabawy bie��e.
	3.
2.
1.
3.
2.
2.
3.2.3.3.2.4.Meto 3.
3.
1.
3.
3.
2.
3, 3, 3, 3, 3, 4.3.3.5.3.3.6.sitku Uza tre�ci programowych wychowania fizycznego w przedszkolu Og�lne uwagi o programie Zabawy ruchowe 4.
2.
1.
Rola zabawy ruchowej w rozwoju psychomotorycznym dziecka 4.
2.
2.
Organizacja zabaw ruchowych �b materia�u, �wicze� i zabaw Przyk�ady �wicze� i zabaw dla dzieci 3-letnich tj.
1.
1.5.1.2.5.1.3.5.1.4.5.1.5.5.1.6.5.1.7.Przyk 5.
2, 1, ej 77 �j�cj� (5945.
2.
5.
5.
2.
6.5.2.7.Przyk 5.
3.
1.
5.3.2.5.3.3.5.3.4.
	Zabawy na�ladowcze Metoda zabawowa-na�ladowcza Metoda bezpo�redniej celowo�ci ruchu (zadaniow a) Metoda �cis�a.
y i formy intensyfikuj�ce zaj�cia WFMetoda stacyjna (obwodowa) Metoda zada� dodatkowy eh Tory przeszk�d (�cie�ka zdrowia) Wi�zanie ruchu z muzyk� i rytmemtPraca w ma�ych grupach Wsp�zawudnictw o jako doping do intensywniejszego wy.
	I 1.
7177'1781791801811831851901931931951951961961971991991999 (j� 208***.
	215217 yj () 999999.


	0.
0.
5.
6.5.7.5.8.
	5.
9.
5.10.5.11.
	�wiczenia i zabawy z elementami rzutu, chwytu wanta i toczenia.
�wiczenia i zabawy z elementami wspinania si� �wiczenia i zabawy z elementami podskoku i skoku lady �wicze� i zabaw dla dzieci �-letnich �wiczenia i zabawy orientacyjna-porz�dkowe �wiczenia i zabawy z elementami r�wnowagi �wiczenia i zabawy na czworakach, z pe�zaniem, niem si�, przewrotem �wiczenia i zabawy bie�ne.
�wiczenia i zabawy rzutne, chwytne, z celowaniem CZCOICIR �wiczenia i zabawy z elementami podskoku i skoku.
	celo.
	focze.
	5.
3.
55.
3.
6.
5.3.7.Przy 5.
4.
1.
5.
4.
2.
5.
4.
3.
5.
4.
4.
5.
4.
5.5.4.6.Zabawy i �wiczenia poranne Przyk�ady zabaw porannych dla dzieci 3-i 4-letnich Przyk�ady �wicze� i zabaw porannych dla dzieci 5-i �-letnich Zorganizowane zaj�cia ruchowe I 0-35 minutow e 5, 8, 1, 10-20 minutowe zabawy i �wiczenia dla dzieci 3-i 4-letnich 5, 8, 2, 20-35 minutowe zaj�cia z dzie�mi starszymi (5-i �-letnimi) Przyk�ady zestaw�w zaj�� ruchowych dla dzieci 3-i 4-letnich Przyk�ady zestaw�w zaj�� ruchowych dla dzieci 5-letnich Przyk�ady zestaw�w zaj�� ruchowych dla dzieci �-letnich.
	i z to.
	Zabawy i �wiczenia w terenie 6.
1.
Przyk�ady �wicze� i zabaw terenowych Zaj�cia i zabawy na �niegu i lodzie 7.
1.
Saneczkarstwo 7.
1.
1.Higiena i bezpiecze�stwo w czasie zaj�� na sankach 7.
1.
2.
Przyk�ady �wicze� i zabaw 7, 2, �y�wiarstwo 7.
2.
1.Technika jazdy na �y�wach 72.
2.�wiczenia, zabawy i gry.
7.
3.
Nlarciarstwo 7.
3.
1.Podstawowe elememy techniki nauczania jazdy na nartach Zabawy i �wiczenia w wodzie.
8.
1.
Przyk�ady �wicze� i zabaw w wodzie Kszta�towanie prawid�owej postawy cia�a 9.
1.
Metody oceny postawy cia�a 8.
1.
1.Sylwetkowa metoda oceny postawy cia�a 81.
2.
Uproszczone badania ortopedyczne 82 Wady w budowie i postawie cia�a 83 Rola �wicze� kszta�tuj�cych i korekcyjnych Bibliografia.


	Wprowadzenie.

	Ka�dy �ywy organizm odznacza si� wi�ksz� lub mniejsz� plastyczno�ci�, 'czyli podatno�ci� na rozliczne wp�ywy �rodowiska zewn�trznego i wewn�trznego.
Dotyczy to zar�wno w�a�ciwo�ci somatycznych, jak i psychomotorycznych, intelektualnych i moralnych.
Jakkolwiek wiele cech osobniczych jest zdeterminowanych genetycznie i ka�demu osobnikowi przypisany jest drog� dziedziczenia nieco odr�bny, tor rozwojowy", to jednak r�ne czynmiki�rodowiskowe, bod�ce ruchowe, warunki bytowe, czy te� tryb �ycia wp�ywaj� modyfikuj�ca na zdeterminowany genetycznie tor rozwoju.
I (je sprawdza si� wi�c w pe�ni znane ludowe powiedzenie, i�, jakiego� mnie Panie Bo�e stworzy�, takiego mnie masz".
Somatyczny obraz cz�owieka, w�a�ciwo�ci jego psychomotoryki, moralny i intelektualny kszta�t osobowo�ci, wszystko to zale�y w du�ej mierze od tego, w jakich warunkach �rodowiskowych przebywa cz�owiek od zarania swego �ycia, jak dzia�a w kierunku rozwoju swej pe�nej osobowo�ci i jak oddzia�ywaj� na niego muni.
Oddzia�ywanie to mo�e mie� charakter indywidualny b�d� grupowy, refleksyjny b�d� bezrefleksyjny, przypadkowy lub systematyczny:w ka�dym przypadku dzia�ania te nie pozostaj� oboj�tne, lecz sk�adaj� si� na wypadkow� r�nych czynnik�w oddzia�uj�cych nieprzerwanym strumieniem na �ywy organizm.
Skutki tego stanu rzeczy s� tym wyra�niejsze i mocniejsze, im osobnik jest m�odszy i staj� si� coraz mniej widoczne z post�pem lat �ycia.
Szczeg�lnie pomy�lnym dla prawid�owego kszta�towania cech somatycznych i motorycznych jest okres przedszkolny i m�odszy wiek szkolny.
Jest to r�wnie� taki okres ontogenezy cz�owieka, w kt�rym aktywno�� ruchowa i hartowanie organizmu przyczyniaj� si� w spos�b znacz�cyido wzmacniania odporno�ci organizmu naszkodliwe wp�ywy czynnik�w �rodowiskowych.


	Warto przy tym podkre�li�, i� wspomniane cechy osobnicze kszta�tuj� si� zgodnie z prawem wsp�zale�no�ci struktury i funkcji.
Oznacza to, �e, rozwijaj� si� i doskonal� tylko te czynno�ci i organy, kt�re s� �wiczone, kt�rych rozw�j jest pobudzany ci�g�ym strumieniem bod�c�w.
Systematycznie �wiczony narz�d doskonali si�, zwi�ksza sw� obj�to��:jego zdolno�ci do pracy podnosz� si� i utrwalaj�.
Hamulce nak�adane na swobodn� dzia�alno�� ruchow� powoduj� spadek, a nawet zanik czynno�ci, a wraz z nim-atrofi� strukturaln�" (5, s.
934.
Okres przedszkolny i wczesne lata szkolne odzwierciedlaj� zarejestrowane ju� i w mniejszymi lub wi�kszym stopniu utrwalone nieprawid�owo�ci rozwojowe w zakresie budowy, postawy cia�a, zaniedba� psychomotorycznych, b�d� ma�ej odporno�ci organizmu na przer�ne czynniki zewn�trzne i wewn�trzne.
Stwarza to powa�ne problemy wychowawcze oraz zmusza do stosowania �mudnych i d�ugotrwa�ych zabieg�w wyr�wnawcza-korekcyjnych prowadzonych przez specjalist�w w tej dziedzinie.
33 dy si�gniemy do genezy tych nieprawid�owo�ci rozwojowych, stwierdzimy, i� g��wnym ich sprawc� jest nie zaspokojony g��d ruchu.
 (Natura ka�e sobie p�aci� wysoki haracz za niedostrzeganie lub zaniedbanie podstawowe...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin