transport morski.pdf

(321 KB) Pobierz
Microsoft Word - Transport morski.doc
Dr kpt. .w. Leszek Plewi ski
Ul. Traugutta 119
71-300 Szczecin
EKSPERTYZA
DOTYCZ CA POLSKIEGO TRANSPORTU MORSKIEGO
Szczecin, 15 pa dziernik 2004
2
Spis tre ci
Wprowadzenie.....................................................................................................3
1. Tendencje rozwoju transportu morskiego w krajach Unii Europejskiej..............5
2. Problemy rozwoju transportu morskiego w Polsce .........................................16
3. Cele rozwojowe transportu morskiego w Polsce do 2013 i 2020 roku ............25
3.1 Okres do 2013 roku .....................................................................................26
3.2 Okres do 2020 roku .....................................................................................34
4. Propozycje dotycz ce programu inwestycyjnego do 2013 i 2020 roku ze
wskazaniem priorytetów ................................................................................37
4.1 Inwestycje tona owe ....................................................................................37
4.2 Inwestycje w polskich portach morskich .......................................................39
5. Wnioski ko cowe ..........................................................................................43
6. Zał czniki ......................................................................................................45
Wprowadzenie
Mamy za sob okres dynamicznego rozwoju transportu morskiego –
tradycyjnie wa nej dla Polski gał zi transportu, ale nasza akcesja do Unii
Europejskiej (UE) nast piła ze znacznie uszczuplonym potencjałem
przewozowym floty transportowej i niezbyt nowoczesn infrastruktur i
suprastruktur portów morskich. Nale y obiektywnie stwierdzi , e mimo
norakich wewn trznych i zewn trznych trudno ci transport morska zajmuje
nadal znacz c pozycj w gospodarce narodowej Polski. Opracowanie „ Polityka
3
transportowa pa stwa na lata 2005-2020 powstaje w szczególnym,
niepowtarzalnym momencie, charakteryzuj cym si swoist cezur – w
przełomowym okresie dotychczasowego rozwoju polskiego transportu morskiego,
po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Istotnym ogniwem gospodarki morskiej s usługi przewozowe oferowane
przez transport morski, tj. ł cznie przez statki i porty morskie. Takie podej cie
jest zgodne z tendencjami wyst puj cymi w Unii Europejskiej, gdzie polityka
transportu morskiego, obejmuj ca działalno floty transportowej i portów
morskich, jest traktowana jako wa ny element polityki transportowej pa stwa.
Wynika to m.in. z faktu, e transport morski jako cało , jest integraln cz ci
systemu transportowego kraju i stymulatorem rozwoju wielu dziedzin gospodarki
narodowej. Jednocze nie działalno podmiotów tego transportu wykracza daleko
poza sfer stosunków zewn trznych i tworzy mi dzynarodowe relacje
ekonomiczne. W wielu krajach wiata, w tym zwłaszcza w UE, egluga morska
uwa ana jest za efektywn ekonomicznie, przyjazn rodowisku i bezpieczn
form transportu. Obecnie mamy do czynienia z wyra nym lansowaniem przez
Uni Europejsk rozwoju transportu morskiego w tym zwłaszcza eglugi
morskiej bliskiego zasi gu.
Wydajno przeładunkowa i sprawno portów morskich ma istotny wpływ
na funkcjonowanie całego l dowo-morskiego ła cucha transportowego i
tworzenie poł cze multimodalnych. O ddziaływanie na rynek przewozów
morskich nie dotyczy tylko podmiotów krajowych ale obejmuje równie relacje
mi dzy tymi podmiotami i kontrahentami zagranicznymi.
W warunkach gospodarki rynkowej rola centrum powinna skupia si
przede wszystkim na ustalaniu podstawowych parametrów kierunkowych
decyduj cych o rozwoju i funkcjonowaniu transportu morskiego oraz stwarzaniu
odpowiednich warunków organizacyjno-prawnych i finansowych do realizacji
postawionych przed nim zada . Specyficzna sytuacja tej gał zi transportu,
rozumianej jako samodzielne, „wysuni te rami ” systemu transportowego kraju,
działaj ce głównie na rynku mi dzynarodowym, objawia si w wysoce
ograniczonym wpływie pa stwa na kształtowanie si tego rynku. Polityka
transportu morskiego jest wi c atrybutem centrum, tj. rz du i jego organów.
Natomiast realizatorami konkretnych zada , które wynikaj z celów tej polityki,
s przede wszystkim przedsi biorstwa portowe i armatorskie, ich zrzeszenia oraz
samorz dy terytorialne ró nych szczebli.
egluga morska i porty, podobnie jak niektóre segmenty transportu
lotniczego i wodnego ródl dowego, prowadz głównie działalno na rynku
mi dzynarodowym. Flota transportowa pracuj c na mi dzynarodowym rynku
frachtowym, na zewn trz krajowego systemu transportowego, nie mo e liczy ,
zwłaszcza w obecnej trudnej sytuacji bud etu pa stwa, na szersze jego wsparcie.
Jednak nie tylko „słaby” bud et przes dza o braku szerszego, realnego
zainteresowania ze strony rz du i parlamentu transportem morskim w Polsce.
Mo na dopatrywa si tu gł bszych przyczyn w postaci niedoceniania mo liwo ci
gospodarczych, jakie daje dost p do morza, co wi e si ci le z tzw.
wiadomo ci morsk społecze stwa.
4
1. Tendencje rozwoju transportu morskiego w krajach Unii Europejskiej
Deklarowanym, kluczowym celem UE w zakresie transportu jest
zapewnienie zrównowa onego rozwoju społecznego, gospodarczego i
przestrzennego, utworzenie wspólnego rynku transportowego, stopniowe
usuwanie sprzeczno ci interesów poszczególnych krajów członkowskich oraz
zabezpieczenie ochrony rodowiska i zobowi za wynikaj cych z potrzeb
obronno ci pa stw członkowskich i NATO. Do podstawowych zało e
umo liwiaj cych realizacj tego strategicznego celu zaliczono: woln konkurencj
zapewniaj c swobod działania firm transportowych, nieskr powany wybór
rodka transportu i przewo nika, równe traktowanie przez pa stwa członkowskie
przewo ników i u ytkowników transportu oraz koordynacj w zakresie
inwestowania w infrastruktur o znaczeniu mi dzynarodowym.
Transport morski ma istotne znaczenie dla rozwoju gospodarczego Unii –
ponad 90% wymiany handlowej UE-15 z krajami trzecimi odbywa si drog
morsk , ta gał transportu obsługuje równie 43% wewn trznej wymiany
handlowej pi tnastki. Kraje członkowskie UE-15 kontroluj wi cej ni trzeci
cz wiatowej floty handlowej chocia tylko 13% tej floty pływa pod banderami
krajów unijnych. Po rozszerzeniu z dniem 1 maja 2004 roku Unii Europejskiej o
dziesi nowych krajów członkowskich transport morski zyskał jeszcze na
znaczeniu – tylko trzy z tych krajów nie maj wystarczaj co rozwini tej tej gał zi
transportu.
Ju w 1985 roku Komisja Unii Europejskiej opublikowała specjalny
komunikat i propozycje adresowane do Rady UE – „Post p w kierunku wspólnej
polityki transportowej – transport morski” ( Progress towards a Common
Transport Policy – Maritime Transport. COM /85/ final. Brussels 1985 ). W
komunikacie dokonano analizy przyczyn zmniejszania si tona u floty
transportowej Unii w kontek cie recesji, która dotkn ła handel wiatowy,
pogarszania si konkurencyjno ci floty oraz wzrostu protekcjonizmu w krajach
nie nale cych do tego ugrupowania gospodarczego.
„Zewn trzna” polityka transportu morskiego UE sprowadza si do
swobodnego dost pu do rynku ładunkowego i przeciwdziałania nieuczciwej
polityce cenowej w egludze liniowej. Twórcy tej polityki główne zagro enie w
jej realizacji widzieli w nieuczciwym kształtowaniu cen w egludze liniowej przez
armatorów pa stw trzecich, w tym zwłaszcza z krajów Europy Wschodniej i
Dalekiego Wschodu. Doszło do monitorowania wybranych relacji przewozowych.
Wspólna polityka Unii Europejskiej przewiduje mi dzy innymi zwalczanie
przypadków nieuczciwej konkurencji i utrudnie w dost pie do rynku usług
transportu morskiego. Stanowisko to nie stoi w sprzeczno ci z interesami Polski.
Ju z chwil wej cia do OECD nasz kraj zaaprobował i wdro ył porozumienie o
wspólnych zasadach eglugi przyj te w 1993 r. przez członków OECD i pa stwa
Europy rodkowej i Wschodniej, co oznacza, e Polska w pełni realizuje
postanowienia artykułu 56 Układu Europejskiego.
5
Podstawow zasad obowi zuj c w krajach Unii Europejskiej jest
akceptowanie istniej cych mechanizmów rynkowych, na których opiera si
wiatowy system transportu morskiego. wiadczy to przede wszystkim o
stosowaniu reguł wolnej i uczciwej konkurencji w obsłudze transportowej
mi dzynarodowych obrotów morskich. Reguły te wykluczaj stosowanie na rynku
jakichkolwiek działa o charakterze dyskryminacyjnym, jak równie rodków
tworz cych uprzywilejowan pozycj armatora wzgl dem załadowców i
przewo ników konkuruj cych o ładunki. Zasady te s zbie ne z regulacjami Unii
Europejskiej, zawartymi w odpowiednich rozporz dzeniach jej Rady z 22 grudnia
1986 roku (rozporz dzeniu 4055/86 o swobodnym dost pie do rynku
ładunkowego; rozporz dzeniu 4056/86 o zasadach konkurencji w transporcie
morskim dotycz cych eglugi liniowej; rozporz dzeniu 4057/86 dotycz cym
nieuczciwych praktyk cenowych w egludze liniowej i rozporz dzeniu 4058/86 o
koordynacji działa maj cych na celu zapewnienie swobodnego dost pu do rynku
ładunkowego krajów trzecich dla floty unijnej, na zasadzie wzajemno ci).
Z kolei w kwietniu 1995 roku Komisja UE przyj ła wa ne rozporz dzenie
( Commission Regulation /EC/ No 870/95. 20 April 1995 ) o niestosowaniu zasad
konkurencji przewidzianych Traktatem do porozumie linii eglugowych
tworz cych konsorcja. Za dopuszczalne działania konsorcjów uznano w
szczególno ci:
1) koordynacj lub wspólne ustalanie rozkładów podró y statków i portów ich
zawini ,
2) wymian , sprzeda lub czarterowanie przestrzeni ładunkowej statków
(tzw.”sloty”),
3) dostaw , wynajem, leasing lub zakup „kontraktowy” kontenerów, podwozi i
innego wyposa enia,
4) wspóln eksploatacj lub wykorzystywanie terminali portowych w celu
wiadczenia odpowiednich usług,
5) uczestnictwo w poolach tona owych, dochodowych lub zysków netto,
6) wspóln działalno marketingowa i wystawianie konosamentów.
Zasadom swobodnego dost pu do ładunków w transporcie morskim sporo
miejsca po wi cono w dokumencie Komisji UE „ Towards a New Maritime
Strategy”. Dotyczy to zwłaszcza tzw. otwarto ci rynków, tj. swobody i
mo liwo ci łatwego, nieograniczonego dost pu do nich.
Bezpiecze stwo w transporcie morskim jest traktowane priorytetowo przez
pa stwa nale ce do Unii Europejskiej. Wynika to mi dzy innymi z opinii
Europejskiej Rady ds. Bezpiecze stwa Transportu – jej zdaniem bezpiecze stwo
eglugi, zwłaszcza na ruchliwych wodach europejskich, pozostawia wiele do
yczenia. Prezentowana strategia Unii w zakresie poprawy bezpiecze stwa ycia
na morzu i ochrony rodowiska morskiego znajduje pełne poparcie wspomnianej
Rady. Głównym jej celem jest ograniczenie miertelnych wypadków z udziałem
pasa erów i członków załogi do liczby nie przekraczaj cej 140 ofiar rocznie w
horyzoncie czasowym do roku 2010 – mimo spodziewanego dynamicznego
wzrostu przewozów pasa erskich i towarowych mi dzy krajami powi kszonej
Unii. Argumentami Europejskiej Rady ds. Bezpiecze stwa Transportu na rzecz
analizowanej strategii s powa ne straty materialne powodowane utrat taboru
pływaj cego i ładunków oraz nie daj ca si przewidzie dewastacja rodowiska
naturalnego, zwłaszcza zwi zana z potencjalnymi katastrofami du ych
zbiornikowców.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin