transport morski.pdf
(
321 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Transport morski.doc
Dr kpt.
.w. Leszek Plewi
ski
Ul. Traugutta 119
71-300 Szczecin
EKSPERTYZA
DOTYCZ
CA POLSKIEGO TRANSPORTU MORSKIEGO
Szczecin, 15 pa
dziernik 2004
2
Spis tre
ci
Wprowadzenie.....................................................................................................3
1. Tendencje rozwoju transportu morskiego w krajach Unii Europejskiej..............5
2. Problemy rozwoju transportu morskiego w Polsce .........................................16
3. Cele rozwojowe transportu morskiego w Polsce do 2013 i 2020 roku ............25
3.1 Okres do 2013 roku .....................................................................................26
3.2 Okres do 2020 roku .....................................................................................34
4. Propozycje dotycz
ce programu inwestycyjnego do 2013 i 2020 roku ze
wskazaniem priorytetów ................................................................................37
4.1 Inwestycje tona
owe ....................................................................................37
4.2 Inwestycje w polskich portach morskich .......................................................39
5. Wnioski ko
cowe ..........................................................................................43
6. Zał
czniki ......................................................................................................45
Wprowadzenie
Mamy za sob
okres dynamicznego rozwoju transportu morskiego –
tradycyjnie wa
nej dla Polski gał
zi transportu, ale nasza akcesja do Unii
Europejskiej (UE) nast
piła ze znacznie uszczuplonym potencjałem
przewozowym floty transportowej i niezbyt nowoczesn
infrastruktur
i
suprastruktur
portów morskich. Nale
y obiektywnie stwierdzi
,
e mimo
ró
norakich wewn
trznych i zewn
trznych trudno
ci transport morska zajmuje
nadal znacz
c
pozycj
w gospodarce narodowej Polski.
Opracowanie „
Polityka
3
transportowa pa
stwa na lata 2005-2020
”
powstaje w szczególnym,
niepowtarzalnym momencie, charakteryzuj
cym si
swoist
cezur
– w
przełomowym okresie dotychczasowego rozwoju polskiego transportu morskiego,
po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Istotnym ogniwem gospodarki morskiej s
usługi przewozowe oferowane
przez transport morski, tj. ł
cznie przez statki i porty morskie. Takie podej
cie
jest zgodne z tendencjami wyst
puj
cymi w Unii Europejskiej, gdzie polityka
transportu morskiego, obejmuj
ca działalno
floty transportowej i portów
morskich, jest traktowana jako wa
ny element polityki transportowej pa
stwa.
Wynika to m.in. z faktu,
e transport morski jako cało
, jest integraln
cz
ci
systemu transportowego kraju i stymulatorem rozwoju wielu dziedzin gospodarki
narodowej. Jednocze
nie działalno
podmiotów tego transportu wykracza daleko
poza sfer
stosunków zewn
trznych i tworzy mi
dzynarodowe relacje
ekonomiczne. W wielu krajach
wiata, w tym zwłaszcza w UE,
egluga morska
uwa
ana jest za efektywn
ekonomicznie, przyjazn
rodowisku i bezpieczn
form
transportu.
Obecnie mamy do czynienia z wyra
nym lansowaniem przez
Uni
Europejsk
rozwoju transportu morskiego w tym zwłaszcza
eglugi
morskiej bliskiego zasi
gu.
Wydajno
przeładunkowa i sprawno
portów morskich ma istotny wpływ
na funkcjonowanie całego l
dowo-morskiego ła
cucha transportowego i
tworzenie poł
cze
multimodalnych.
O
ddziaływanie na rynek przewozów
morskich nie dotyczy tylko podmiotów krajowych ale obejmuje równie
relacje
mi
dzy tymi podmiotami i kontrahentami zagranicznymi.
W warunkach gospodarki rynkowej rola centrum powinna skupia
si
przede wszystkim na ustalaniu podstawowych parametrów kierunkowych
decyduj
cych o rozwoju i funkcjonowaniu transportu morskiego oraz stwarzaniu
odpowiednich warunków organizacyjno-prawnych i finansowych do realizacji
postawionych przed nim zada
. Specyficzna sytuacja tej gał
zi transportu,
rozumianej jako samodzielne, „wysuni
te rami
” systemu transportowego kraju,
działaj
ce głównie na rynku mi
dzynarodowym, objawia si
w wysoce
ograniczonym wpływie pa
stwa na kształtowanie si
tego rynku. Polityka
transportu morskiego jest wi
c atrybutem centrum, tj. rz
du i jego organów.
Natomiast realizatorami konkretnych zada
, które wynikaj
z celów tej polityki,
s
przede wszystkim przedsi
biorstwa portowe i armatorskie, ich zrzeszenia oraz
samorz
dy terytorialne ró
nych szczebli.
egluga morska i porty, podobnie jak niektóre segmenty transportu
lotniczego i wodnego
ródl
dowego, prowadz
głównie działalno
na rynku
mi
dzynarodowym. Flota transportowa pracuj
c na mi
dzynarodowym rynku
frachtowym, na zewn
trz krajowego systemu transportowego, nie mo
e liczy
,
zwłaszcza w obecnej trudnej sytuacji bud
etu pa
stwa, na szersze jego wsparcie.
Jednak nie tylko „słaby” bud
et przes
dza o braku szerszego, realnego
zainteresowania ze strony rz
du i parlamentu transportem morskim w Polsce.
Mo
na dopatrywa
si
tu gł
bszych przyczyn w postaci niedoceniania mo
liwo
ci
gospodarczych, jakie daje dost
p do morza, co wi
e si
ci
le z tzw.
wiadomo
ci
morsk
społecze
stwa.
4
1. Tendencje rozwoju transportu morskiego w krajach Unii Europejskiej
Deklarowanym, kluczowym celem UE w zakresie transportu jest
zapewnienie zrównowa
onego rozwoju społecznego, gospodarczego i
przestrzennego, utworzenie wspólnego rynku transportowego, stopniowe
usuwanie sprzeczno
ci interesów poszczególnych krajów członkowskich oraz
zabezpieczenie ochrony
rodowiska i zobowi
za
wynikaj
cych z potrzeb
obronno
ci pa
stw członkowskich i NATO. Do podstawowych zało
e
umo
liwiaj
cych realizacj
tego strategicznego celu zaliczono: woln
konkurencj
zapewniaj
c
swobod
działania firm transportowych, nieskr
powany wybór
rodka transportu i przewo
nika, równe traktowanie przez pa
stwa członkowskie
przewo
ników i u
ytkowników transportu oraz koordynacj
w zakresie
inwestowania w infrastruktur
o znaczeniu mi
dzynarodowym.
Transport morski ma istotne znaczenie dla rozwoju gospodarczego Unii –
ponad 90% wymiany handlowej UE-15 z krajami trzecimi odbywa si
drog
morsk
, ta gał
transportu obsługuje równie
43% wewn
trznej wymiany
handlowej pi
tnastki. Kraje członkowskie UE-15 kontroluj
wi
cej ni
trzeci
cz
wiatowej floty handlowej chocia
tylko 13% tej floty pływa pod banderami
krajów unijnych. Po rozszerzeniu z dniem 1 maja 2004 roku Unii Europejskiej o
dziesi
nowych krajów członkowskich transport morski zyskał jeszcze na
znaczeniu – tylko trzy z tych krajów nie maj
wystarczaj
co rozwini
tej tej gał
zi
transportu.
Ju
w 1985 roku Komisja Unii Europejskiej opublikowała specjalny
komunikat i propozycje adresowane do Rady UE – „Post
p w kierunku wspólnej
polityki transportowej – transport morski” (
Progress towards a Common
Transport Policy – Maritime Transport. COM /85/ final. Brussels 1985
). W
komunikacie dokonano analizy przyczyn zmniejszania si
tona
u floty
transportowej Unii w kontek
cie recesji, która dotkn
ła handel
wiatowy,
pogarszania si
konkurencyjno
ci floty oraz wzrostu protekcjonizmu w krajach
nie nale
cych do tego ugrupowania gospodarczego.
„Zewn
trzna” polityka transportu morskiego UE sprowadza si
do
swobodnego dost
pu do rynku ładunkowego i przeciwdziałania nieuczciwej
polityce cenowej w
egludze liniowej. Twórcy tej polityki główne zagro
enie w
jej realizacji widzieli w nieuczciwym kształtowaniu cen w
egludze liniowej przez
armatorów pa
stw trzecich, w tym zwłaszcza z krajów Europy Wschodniej i
Dalekiego Wschodu. Doszło do monitorowania wybranych relacji przewozowych.
Wspólna polityka Unii Europejskiej przewiduje mi
dzy innymi zwalczanie
przypadków nieuczciwej konkurencji i utrudnie
w dost
pie do rynku usług
transportu morskiego. Stanowisko to nie stoi w sprzeczno
ci z interesami Polski.
Ju
z chwil
wej
cia do OECD nasz kraj zaaprobował i wdro
ył porozumienie o
wspólnych zasadach
eglugi przyj
te w 1993 r. przez członków OECD i pa
stwa
Europy
rodkowej i Wschodniej, co oznacza,
e Polska w pełni realizuje
postanowienia artykułu 56 Układu Europejskiego.
5
Podstawow
zasad
obowi
zuj
c
w krajach Unii Europejskiej jest
akceptowanie istniej
cych mechanizmów rynkowych, na których opiera si
wiatowy system transportu morskiego.
wiadczy to przede wszystkim o
stosowaniu reguł wolnej i uczciwej konkurencji w obsłudze transportowej
mi
dzynarodowych obrotów morskich. Reguły te wykluczaj
stosowanie na rynku
jakichkolwiek działa
o charakterze dyskryminacyjnym, jak równie
rodków
tworz
cych uprzywilejowan
pozycj
armatora wzgl
dem załadowców i
przewo
ników konkuruj
cych o ładunki. Zasady te s
zbie
ne z regulacjami Unii
Europejskiej, zawartymi w odpowiednich rozporz
dzeniach jej Rady z 22 grudnia
1986 roku (rozporz
dzeniu 4055/86 o swobodnym dost
pie do rynku
ładunkowego; rozporz
dzeniu 4056/86 o zasadach konkurencji w transporcie
morskim dotycz
cych
eglugi liniowej; rozporz
dzeniu 4057/86 dotycz
cym
nieuczciwych praktyk cenowych w
egludze liniowej i rozporz
dzeniu 4058/86 o
koordynacji działa
maj
cych na celu zapewnienie swobodnego dost
pu do rynku
ładunkowego krajów trzecich dla floty unijnej, na zasadzie wzajemno
ci).
Z kolei w kwietniu 1995 roku Komisja UE przyj
ła wa
ne rozporz
dzenie
(
Commission Regulation /EC/ No 870/95. 20 April 1995
) o niestosowaniu zasad
konkurencji przewidzianych Traktatem do porozumie
linii
eglugowych
tworz
cych konsorcja. Za dopuszczalne działania konsorcjów uznano w
szczególno
ci:
1) koordynacj
lub wspólne ustalanie rozkładów podró
y statków i portów ich
zawini
,
2) wymian
, sprzeda
lub czarterowanie przestrzeni ładunkowej statków
(tzw.”sloty”),
3) dostaw
, wynajem, leasing lub zakup „kontraktowy” kontenerów, podwozi i
innego wyposa
enia,
4) wspóln
eksploatacj
lub wykorzystywanie terminali portowych w celu
wiadczenia odpowiednich usług,
5) uczestnictwo w poolach tona
owych, dochodowych lub zysków netto,
6) wspóln
działalno
marketingowa i wystawianie konosamentów.
Zasadom swobodnego dost
pu do ładunków w transporcie morskim sporo
miejsca po
wi
cono w dokumencie Komisji UE „
Towards a New Maritime
Strategy”.
Dotyczy to zwłaszcza tzw. otwarto
ci rynków, tj. swobody i
mo
liwo
ci łatwego, nieograniczonego dost
pu do nich.
Bezpiecze
stwo w transporcie morskim jest traktowane priorytetowo przez
pa
stwa nale
ce do Unii Europejskiej. Wynika to mi
dzy innymi z opinii
Europejskiej Rady ds. Bezpiecze
stwa Transportu – jej zdaniem bezpiecze
stwo
eglugi, zwłaszcza na ruchliwych wodach europejskich, pozostawia wiele do
yczenia. Prezentowana strategia Unii w zakresie poprawy bezpiecze
stwa
ycia
na morzu i ochrony
rodowiska morskiego znajduje pełne poparcie wspomnianej
Rady. Głównym jej celem jest ograniczenie
miertelnych wypadków z udziałem
pasa
erów i członków załogi do liczby nie przekraczaj
cej 140 ofiar rocznie w
horyzoncie czasowym do roku 2010 – mimo spodziewanego dynamicznego
wzrostu przewozów pasa
erskich i towarowych mi
dzy krajami powi
kszonej
Unii. Argumentami Europejskiej Rady ds. Bezpiecze
stwa Transportu na rzecz
analizowanej strategii s
powa
ne straty materialne powodowane utrat
taboru
pływaj
cego i ładunków oraz nie daj
ca si
przewidzie
dewastacja
rodowiska
naturalnego, zwłaszcza zwi
zana z potencjalnymi katastrofami du
ych
zbiornikowców.
Plik z chomika:
vol-n
Inne pliki z tego folderu:
T-1,2,3,4,5,6,7 TiS. Pojecia podstawowe, tr. samoch. , tr. kolejowy, tr. lotniczy, morski, wodny srodladowy, intermodalny.doc
(1441 KB)
referat-transport-wodny-morski-i-srldladowy(1).doc
(71 KB)
Bill of Lading - list przewozowy morski.pdf
(19 KB)
Kolejowo morskie łańcuchy logistyczne szansą na zwiększenie przewozów z wykorzystaniem ekologicznego transportu.pdf
(515 KB)
referat-transport-wodny-morski-i-srldladowy.doc
(71 KB)
Inne foldery tego chomika:
- ❎ Diagnostyka Pojazdów
aaaa samochód SAM NAPRAWIAM
Fotowoltaika
Instalacje gazowe
Materiałoznawstwo
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin