Dyktatura.pdf

(93 KB) Pobierz
Powszechna Encyklopedia Filozofii (wersja dla WWW)
Dziejepoj¦cia
Podstawyrozumieniaifunkcjonowaniadyktaturywkulturzeklasycznej
Racjaistnieniadyktaturywkulturzeklasycznej
Dyktaturaproletariatu
DYKTATURA (łac.dictatura—nieograniczonawładza,czassprawowanianie-
ograniczonejwładzy)—politycznaformasprawowaniawładzy,najcz¦±ciej
wsposóbnieograniczonyiarbitralny.
Dziejepoj¦cia. D.tosposóbsprawowaniawładzyprzezurz¦dnikapa«-
stwowego,zw.dyktatorem(dictator),wstaro»ytnymRzymie.Rozumienieter-
minu„dyktatura”pojawiłosi¦wgr.-rzymskiejkulturzeklasycznej.Czasynowo-
»ytneiwspółczesneoderwałyrozumienied.odtegokontekstuinadałymuinne
odpierwotnego,ideologiczneznaczenie.D.stałasi¦synonimemrz¡dówau-
torytarnych,absolutystycznych,antyludzkich,złych,niedemokratycznychide-
spotycznych,charakterystycznychdlajuntkrajówTrzeciegowiata,powstałych
wwynikupuczu.Istnienied.usprawiedliwiasi¦(wzale»no±ciodideologii,
którazani¡stoi)najcz¦±ciejkonieczno±ci¡jejwprowadzenianaokre±lonyczas,
potrzebnynauzdrowieniesytuacji.
N.Machiavelliodró»niłd.jakoinstytucj¦republikiodd.jakoformy
sprawowaniawładzy.Odrzucenieklasycznegorozumieniad.dokonałosi¦
wO±wieceniu.Wtymczasied.stałasi¦form¡rz¡dówabsolutystycznych
idespotycznych.WpływnatomiałykrwawezbrodnieWielkiejRewolucji
Francuskiej,działaniaNapoleonaIorazkoncepcjemy±licielio±wieceniowych,
którzyprzyczynilisi¦doł¡czeniarozumieniad.zdespotyzmem;despotyzm
wichprzekonaniujestform¡sprawowaniawładzycharakterystyczn¡dla
Orientu,nieza±dlakulturyzachodniej(takrzeczujmuj¡:Wolter,Monteskiusz,
A.R.J.del’AulneTurgot,J.A.N.deCondorcet,atak»eI.Kant,J.G.Herder,
J.S.Mill).
Abstrahuj¡codtego,czymy±licieleo±wieceniowiwła±ciwieujmowali
kultur¦Zachodu,orazodtego,czydespotyzmma¹ródłowcywilizacjach
orientalnych—nale»yzauwa»y¢,»eodXVIIIw.d.przestajeby¢postrzegana
jakointegralnyelementkulturyzachodniej,ajejrozumieniezostajezwi¡zane
zprzejawamicywilizacjiwschodnich.
WXXw.d.jakoform¦sprawowaniawładzypolitycznejnaukispołeczne
ifilozoficznepowi¡załyztotalitaryzmem,ideologi¡komunistyczn¡b¡d¹faszy-
stowsk¡,funkcjonowaniemre»imówijunt(G.Gentile,A.Gramsci,J.C.Frie-
drich,Z.Brzezi«ski,H.Arendt,K.Popper,I.Berlin,H.Marcuse,M.Horkheimer,
T.Adorno,F.L.Neumann).
Innerozumienied.ipowi¡zaniejejzform¡despotycznegoterroru,ode-
grałnowo»ytnynurtmy±leniautopijnego,zktóregowyrosłyliczneideologie
polityczneispołeczne.Wramachtegonurtupojmowanoczłowiekajakowtór-
negodospołeczno±ci,jakojejwytwór,acozatymidzie,jakoco±(aniekogo±)
pozbawionezupełno±ci,podmiotowo±ciprawnej,godno±ci;człowiekzacz¡łby¢
traktowanyjako„tworzywo”,zktórego—dzi¦kizideologizowanymdziałaniom
d.—mapowsta¢nowy,wrogonastawionydochrze±cija«stwaijegokultury,
porz¡dek»yciaspołecznego.Nurtten,nios¡cywdziedzinieprawa—wolun-
dyktatura PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu 1
taryzm,wkoncepcjipolitykii»yciaspołecznego—machiavellizm,wmoralno-
±ci—relatywizm,konwencjonalizm,subiektywizmiutylitaryzm,uzurpowałso-
bieniejednokrotniefunkcj¦religii;odebrałterminowi„dyktatura”jejklasyczne,
staro»ytnerozumienie,zast¦puj¡cjerozumieniemd.jakosystemutotalitarnego
izbrodniczego.
Nowo»ytnynurtmy±leniautopijnego,przyjmuj¡cniejednokrotniepozory
filozofiiczynauki,zarzuciłklasycznerozumienied.Celowałwtymzwł.mark-
sizmileninizm,wrazzcał¡ideologi¡dyktaturyproletariatuiwalkiklasowej.
Rozumienied.zostałote»zdeformowaneprzezsubiektywistycznynurtrefleksji
filozoficznej(ogólnieliberalizm),redukuj¡cyczłowiekadowymiaruja¹ni(±wia-
domo±ci).
Nowo»ytnynurtmy±leniautopijnego,dalekiodprawdziwego,realistycz-
negorozumieniarzeczywisto±ci,doprowadziłdoutrwaleniageneralniepejo-
ratywnegonastawieniadod.,wi¡»¡cj¡(wteoriiipraktyce)zdespotyzmem
ityrani¡.
Podstawyrozumieniaifunkcjonowaniadyktaturywkulturzeklasycznej.
D.byłaform¡politycznegosprawowaniawładzywpa«stwie,silniezwi¡zan¡
zrozumieniemczłowiekajakoistotyspołecznejipolitycznejorazpa«stwaipo-
litykijakosferydziałalno±cipublicznejczłowieka.Zaistnienied.ijejfunkcjono-
waniebyłomo»liwetylkodzi¦kikulturzegr.-rzymskiej,wktórejpojmowanie
człowieka-obywatela,pa«stwaipolitykiusprawiedliwiałot¦form¦sprawowa-
niawładzy.Człowiekapojmowanojakoistot¦rozumn¡,zdoln¡dorealizowania
prawdziwegodobra,»yj¡c¡wzorganizowanejspołeczno±ci.JaktowyraziłAry-
stoteles(azanimwspółtwórcykulturyrzymskiej—Polibiusz,Cycero,Seneka,
MarekAureliusz):„tobowiemjestwłasno±ci¡człowieka,odró»niaj¡c¡good
innychstworze«»yj¡cych,»eonjedynymazdolno±¢rozró»nianiadobraodzła,
sprawiedliwo±ciiniesprawiedliwo±ciitympodobnych;wspólnotaza±takich
istotstajesi¦podstaw¡rodzinyipa«stwa”( Polit. ,1253a11).Pa«stwowgAry-
stotelesa„jestcało±ci¡zło»on¡[…],jestpewn¡wielo±ci¡obywateli”(tam»e,1275
a2).Racj¡zaistnieniawspólnotypa«stwowejjestnaturaczłowiekaiwynikaj¡ce
zniejdobroczłowieka.„Okazujesi¦ztego,»epa«stwonale»ydotworówna-
tury,»eczłowiekjestznaturystworzonydo»yciawpa«stwie,takiza±,który
znatury,nieprzezprzypadek,»yjepozapa«stwem,jestalbon¦dznikiem,albo
nadludzk¡istot¡,jakten,któregopi¦tnujeHomer,jakoczłowiekabezrodu,bez
prawa,bezogniska”(tam»e,1253a9).
Pa«stwowkulturzeantycznejjawiłosi¦jakowspólnotaobywateli(Cicero:
Delegibus , Derepublica , Deociis ),za±rozumieniatego,kimjestobywatel
„nicbezwzgl¦dnietrafniejnieokre±lani»prawoudziałuws¡dachirz¡dach”
(Arystoteles, Polit. ,1275a4).Obywatelemjestten,ktouczestniczyw»yciu
publicznym,ktodziaławspólniezinnymi,ktoswoimidziałaniami,wpisuj¡c
si¦wewspólnot¦,tworzypa«stwo.Wkulturzeklasycznejpodstaw¡pa«stwa
izasad¡jegoistnieniabyłaprzyja¹«oraz»yczliwo±¢(októr¡wszyscypowinni
troszczy¢si¦bardziejni»osprawiedliwo±¢—Arystoteles, E.nic. ,1155a;
MarekAureliusz, Rozmy±lania ,III;Cicero, Definibusbonorumetmalorum ,
2,14,45).Arystotelesnapisał:„[…]ka»depa«stwojestpewn¡wspólnot¡,
aka»dawspólnotapowstajedlaosi¡gni¦ciajakiego±dobra”( Polit. ,1252
a1),dobremza±,doktóregozmierzawspólnotapa«stwowa,jestdobrojej
dyktatura PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu 2
obywateli,polegaj¡cenaszcz¦±liwymidobrym»yciu.Obywatelepowinniby¢
lud¹midojrzałymiiprawymi,cnotliwymiiwolnymi,zdolnymidopo±wi¦ce«
zpoczuciemuzasadnionejdumy;jakotacymog¡tworzy¢pa«stwo;obywatele,
namocyswejcnoty( ˆ ret [areté]),bior¡udziałwrz¡dzeniupa«stwem.
ZarównodlaArystotelesa( E.nic. ,1276b),jakidlaCyceronadobryobywatel
todobryczłowiek( Delegibus ,I).Oznaczałotodlastaro»ytnych,»eupadek
moralnyiintelektualnyobywatelijestrównoznacznyzpocz¡tkiemupadku
ideformacjipa«stwa.Dlategopa«stwo,reprezentowaneprzezrz¡d,niemogło
by¢neutralnewobecdobra,leczmusiałoswymidziałaniamiprawodawczymi,
wychowawczymi,s¡dowymiwspiera¢dobro.Matopodstawoweznaczeniedla
zrozumieniaifunkcjonowaniad.,którabyławyrazemniezgodynazłoiznakiem
troskiodobroczłowiekaipa«stwa.
Pa«stwoistniejedladobraczłowieka,bytenstawałsi¦corazlepszy.My±l
t¦,charakterystyczn¡dlacałejkulturyklasycznej,odnajdujemyuSokratesa,
Platona,Arystotelesa,Seneki,Kwintyliana,MarkaAureliuszaorazCycerona,
któryjednocze±niewskazałnanatur¦ijejwewn¦trznyporz¡dekjakona
obiektywnekryteriumdobra.Pogl¡dyCyceronaodsłaniaj¡podstawyprawa
stanowionego(lex)orazistot¦polityki,którawinnaby¢dziełemrozumu
kierowanegonaturalnymporz¡dkiemrzeczy,aniefikcjamiwytworzonymi
przezludzkiumysł.Zapolityk¡mai±¢obiektywnedobro,rozpoznaneprzez
prawyrozum(ratiorecta— rj«cl goc[orthóslogos])cnotliwegoczłowieka,
posiadaj¡cegopraw¡wol¦(voluntasrecta).Cyceronmógłzatemnapisa¢:„gdyby
prawabyłystanowionejedyniezwoliogółulubdecyzj¡przywódców,mo»naby
uprawomocni¢rozbój,cudzołóstwo,fałszowanietestamentów,oilewi¦kszo±¢
bytoprzegłosowała.Skorozatemopinieipoleceniagłupcówrzekomotak
wieleznacz¡,»eichuchwałymog¡zmienia¢naturalnyporz¡dekrzeczy,czemu
niestanowisi¦,»euczynkizłeizgubnenale»ymie¢zadobreizbawienne?
Gdybymo»nanieprawo±¢zmieni¢wprawo,czyzłoniestałobysi¦dobrem?
Ztegowniosek,»eprawodobreodzłegomo»emyodró»ni¢wył¡cznieprzez
odwołaniesi¦donaturalnegoporz¡dku,coumo»liwianietylkoodró»nienie
sprawiedliwo±ciodniesprawiedliwo±ci,lecztak»eszlachetno±ciodha«by,
zgodniebowiemzogólnymprzekonaniem,któreułatwianamocen¦faktów
ipozwalasi¦wnichrozezna¢,czynyszlachetnewynikaj¡zm¦stwa,apodłe
zwad.Tylkoszaleniecmógłbytwierdzi¢,»epodstaw¡tejocenys¡jedynienasze
pomysły,nieza±naturalnyporz¡dek”( Delegibus ,I,XVI).
Troskaopa«stwojestzatemwyrazemtroskioczłowieka.Wgstaro»ytnych,
niemo»najejzaniecha¢,gdy»byłobytorównoznacznezpogwałceniem
naturyczłowieka,któryjestpolitik«nz í on[politikóndzóon]—istot¡społeczn¡,
podmiotemmog¡cymdoskonali¢siebieuczestnicz¡cwró»nychformach»ycia
zbiorowego(odrodziny,przezgmin¦,a»dowspólnotypa«stwowej).Człowiek
wymagapomocyiwsparciazestronyzorganizowanejspołeczno±ci,dzi¦ki
którejmo»esi¦doskonali¢.Celemtakpoj¦tegodoskonaleniaczłowiekajest
osi¡gni¦cieprawdy,dobraipi¦kna(kalok ˆ gaj a[kalokagathía])wjego»yciu
(Arystoteles, E.nic. ,1094a—1110a),czyliuczynienieczłowiekaprawdziwie
pi¦knymidobrym,coRzymianie(Cycero,Seneka,Kwintylian)okre±lalijako
„humanitas”i„optimumpotentiae”.
Naprzestrzenidziejów,zarównowRzymie,jakiwGrecji,istniałyokresy,
wktórychodchodzonoodidealnegoobrazu»yciapublicznego.Miałymiejsce
dyktatura PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu 3
rz¡dynieudolne,rz¡dyludzizłychigłupich,podst¦pnychizawistnych,co
byłospowodowaneprzenikaniemdokulturyklasycznejobcychpierwiastków
cywilizacyjnych,zwł.orientalnych,wktórych»yciepubliczneiprywatne
kierowanejestzasadamidalekimiodporz¡dkuprawdyidobra.Pierwiastki
teprzyczyniałysi¦dozwyrodnieniaspołeczno±ciobywatelskich,deformowały
d.,która,podpozoramiideikulturyklasycznej,stawałasi¦despotyczn¡tyrani¡
nawzórorientalny.Potwierdzaj¡tonajwybitniejsiprzedstawicieleklasycznej
kultury:Sokrates,Platon,Arystoteles,Cyceron.
Staro»ytniwiedzieli,»ewpa«stwiemog¡funkcjonowa¢ró»neporz¡dki
ustrojowe:monarchia,gdyrz¡dzijedendladobrawszystkich;arystokracja,gdy
władz¦sprawuj¡najlepsi,kieruj¡csi¦dobremogółu;politeja,gdyrz¡dz¡oby-
watele,kieruj¡csi¦dobremwspólnym.Pa«stwomo»ete»uleczwyrodnieniu,
tzn.przesta¢by¢skutecznym±rodkiemdorozwojuczłowieka-obywatela—sta-
j¡csi¦tyrani¡,tj.„despotycznymjednowładztwemnadwspólnot¡pa«stwow¡,
luboligarchi¡,gdywładzawpa«stwieznajdujesi¦wr¦kachposiadaj¡cychma-
j¡tki[…],demokracj¡,gdywładz¦dzier»¡nieci,którzyzdobyliwielkiemaj¡tki,
leczubodzy”(Arystoteles, Polit. ,1279b5).
Racjaistnieniadyktaturywkulturzeklasycznej. Pierwsz¡d.powołano
wRzymiew501przedChr.Do44przedChr.wRzymiesprawowało
władz¦ok.osiemdziesi¦ciuo±miudyktatorów.Dyktatorzywywodzilisi¦zrodu
patrycjuszowskiego;dopierow356przedChr.pojawiłsi¦pierwszydyktator
plebejusz.Ka»dydyktatorbyłpowoływanyprzezkonsulanasze±ciomiesi¦czny
okressprawowaniawładzy.W356przedChr.uczynionowyj¡tek—Sullajako
pierwszyotrzymałtytułdyktatoranaczasnieograniczony;podobnieCezarod
49przedChr.a»doswej±mierci(44przedChr.)był„dictatorinperpetuum”.
NawniosekMarkaAntoniusza(83–30przedChr.)urz¡ddyktatorazostał
wRzymiezniesiony.Ostatnimwładc¡,któremuofiarowanotytułdyktatora,był
Oktawian(63przed.Chr.—14poChr.)—jednaktengonieprzyj¡ł,m.in.zracji
brakudotegopodstawyprawnej.
Dyktatornosiłpocz¡tkowotytuł„magisterpopuli”(przywódcaludu),
miałdopomocyurz¦dnikamianowanegoprzezsiebie,tj.dowódc¦jaz-
dy,zw.magisterequitum.Rz¡dydyktatora—wodró»nieniuodrz¡dów
konsula,którynamocypraw(lexValeriadeprovocatione)władałtylko
wobr¦biemiasta,ajegorz¡dymogłyby¢odwołaneprzezlud(provoca-
tioadpopulum)—byłyrz¡damiiwmie±cie,ipozanimorazbyłynie-
odwołalne.
D.byłaform¡władzypolitycznej,zmierzaj¡c¡doprzeciwstawieniasi¦złu
zagra»aj¡cemuspołeczno±ciobywatelskiej,awi¦cpa«stwu.Jejustanowieniewy-
nikałozdostrze»enianieskuteczno±cidotychczasowychsposobówsprawowania
władzy,któreniebyływstaniezaradzi¢złuoraz—naskutekzła—niemogły
prawidłowokierowa¢»yciempublicznym.Racj¡zaistnieniad.byłozatemdo-
broobywateli,wymagaj¡cezdecydowanychiostrychdziała«władzypublicznej
przeciwkozłu.
Wrazzrozpowszechnieniemsi¦kulturyrzymskiejwEuropieutrwaliłosi¦
rozumienied.jakoformyrz¡dówsurowych,stanowczych,leczjednocze±nieko-
niecznych,abyprzeciwstawi¢si¦zagra»aj¡cemupa«stwuispołeczno±cizłu.
yciepublicznewstaro»ytnymRzymiepokazało,i»łatwomo»edoj±¢dozwy-
dyktatura PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu 4
rodnieniad.iprzerodzeniasi¦jejwtyrani¦,ztegopowodupoj¦cied.niekiedy
bywabł¦dniewi¡zanezesposobemsprawowaniawładzycharakterystycznym
dlatyranii.Tyraniajednak—zauwa»aArystoteles—jest„panowaniemjednego
człowieka,którysamprzednikimnieodpowiadaj¡c,panujenadwszystkimi,
równymi[sobie],jakilepszymiodsiebie,kuswejjedyniekorzy±ci,anieku
po»ytkowipoddanych.Tote»niemaoparciawichzgodzie,bo»adenwolny
człowieknieznosidobrowolnietakiejwładzy”( Polit. ,1295a3).
D.jestwi¦cwstaro»ytno±ciform¡rz¡dówsprawowan¡dladobrapa«-
stwaiobywateli,ustanowion¡wwynikurealnegozagro»eniajak¡±postaci¡
zła.Dyktator,wodró»nieniuodtyrana,jestzobligowanydodziałaniadlado-
braspołeczno±ciidowalkizezłem;jestczłowiekiemprawym,podczasgdy
tyrannajcz¦±ciejjestpowodowanywłasn¡korzy±ci¡,jestoboj¦tnynazłoruj-
nuj¡cepa«stwoispołeczno±¢obywateli;wielokrotniesamwspółdziałazezłem
ijepomna»a.Działaniadyktatora—cho¢nies¡skr¦powaneprawemstanowio-
nym—mieszcz¡si¦wgranicachdobraisłu»¡dobru;dyktatorodpowiadaza
sweczynyprzedobywatelami,jegorz¡dys¡ograniczoneczasem,podczasgdy
rz¡dytyranas¡permanentneiniepodlegaj¡odpowiedzialno±ci.Dyktatorwi-
nienby¢człowiekiemsilnym,cnotliwym,godnymszacunku,budz¡cympodziw,
orazmusiałwykaza¢si¦zasługamidlaspołeczno±ci,któr¡rz¡dził,ipa«stwa.
Tym,coodró»niatyrani¦odd.,jestfaktprzyzwoleniaobywatelinaistnienie
d.Wprawdzietyranrównie»mógłzdoby¢poparcie,alebyłoononajcz¦±ciej
osi¡gni¦tezapomoc¡przekupstwa,oszustwa,strachu.Poparcietakiemo»na
uzyska¢tylkouludziprzeci¦tnych,niedoko«ca±wiadomychfaktycznychcelów
władzytyrana.
Tyraniajakoformasprawowaniawładzycharakterystycznabyładlawcze-
snegookresurozwojugr.kultury;opierałasi¦najednowładztwie,najcz¦±ciej
przedstawicielaroduarystokratycznego,który—wykorzystuj¡cprzyzwolenie
ludu—dochodziłdosprawowaniawładzynieograniczonej.Niezawszetyra-
nieprowadziłydoupadku;wielokrotnierz¡dytyranów(t rannoi[týrannoi]),
generalnie¹lenastawionychdorz¡dówarystokratycznych,przynosiłyrozwój
kulturyipa«stwa,jaktomiałomiejscenp.wAtenachzapanowaniaPizystrata
(605–527przedChr.),wSyrakuzachzaGelona(485–478przedChr.),wKoryncie
zaPeriandra(627–586przedChr.).
Dyktaturaproletariatu. Nowo»ytnynurtmy±leniautopijnego,reprezento-
wanyprzezmarksizmijegomutacje,wydałkoncepcj¦zw.d.proletariatu,prze-
stawion¡w Manife±ciekomunistycznym K.MarksaiF.Engelsa.Bazowałaonana
materializmiedialektycznymihistorycznyminiemanicwspólnego(pozana-
zw¡)zd.powstał¡irealizowan¡wkulturzeklasycznejgr.-rzymskiej.Termin
„dyktaturaproletariatu”pojawiłsi¦porazpierwszywdokumenciepolitycznym
autorstwaMarksaiEngelsaz1850,traktuj¡cymoporozumieniumi¦dzykomu-
nistamiafranc.emigrantami(blankistami)iprzedstawicielamilewegoskrzydła
czartystów.Marksu»ywałterminud.proletariaturównie»wli±cieskierowanym
dorewolucjonistykomunistycznegoJ.Weydemeyera.
D.proletariatujestform¡sprawowaniawładzyprzez„ludpracuj¡cy”do
czasuutrwaleniasi¦„praworz¡dno±cisocjalistycznej”(komunizmu);ludten
mo»emie¢reprezentacj¦wpartii(W.Lenin),mo»eby¢prowadzonyprzez
komitetcentralnypartiiipierwszegosekretarza(J.Stalin).
dyktatura PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu 5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin