ŚREDNIOWIECZE_przed_i_SCHOLASTYKA.doc

(226 KB) Pobierz

Imaga                            ss. 20, 08-02-18

Tatarkiewicz – Historia filozofii - opracowanie

ŚREDNIOWIECZE (IX – XIV n.e.) – przed i SCHOLASTYKA

CECHY OKRESU

Zagadnienia teologiczne:

a)       dotyczące metody poznania -> od skrajnego racjonalizmu, do skrajnego irracjonalizmu, ostatecznie pogląd umiarkowany

b)       dotyczące istnienia Boga, stosunku Boga do świata -> panteizm i emanacja, reguły fizyczne, stworzenie z niczego itp.

c)       szczegółowe zagadnienia dogmatyki – Trójca święta, Eucharystia, Wcielenie, Łaska i przeznaczenie

Zagadnienia nauk świeckich - metodologia, logika, psychologia:

a)       klasyfikacja nauk: podział platoński (logika, fizyka, etyka) – jeszcze Jan z Salisbury (XII n.e.), Arystotelesowki (nauki teoretyczne i praktyczne) – Hugon od św. Wiktora

b)       wartość nauki świeckiej – służebnica teologii/ kryterium teologii

c)       uniwersalia – realizm skrajny, realizm umiarkowany, nominalizm, stanowiska pośrednie

d)       psychologia

e)       etyka

f)        filozofia historii (Otton z Freisingu – historiozofia w duchu Augustnya, jako walka papiestwa i cesarstwa; Joachim de Fioris – symboliczna i apokaliptyczna konstrukcja historiozoficzna)

Pojęcia i terminy: czerpane od epok wcześniejszych, zmiana i ograniczanie znaczenia

Chronologia:

              (rozwój chrześcijaństwa; czasy Mahometa)

              połowa VIII n.e. (czasy Karola Wielkiego) – Alkuin, Szkot Eriugena, Jan z Damaszku, Alkendi

              X n.e. – nikt znany

(powstawanie Świętego Cesarstwa Rzymskiego Niemieckiego Narodu, początek Kapetyngów we Francji, chrzest Polski i Skandynawii, założenie państwa ruskiego przez Ruryka i rozpadnięcie się go na dzielnice, uformowanie się systemu feudalnego, przekształcenie papiestwa w potęgę świecką, rozdział kościoła Wschodniego i Zachodniego, wielka architektura i rzeźba romańska)

              XI n.e. – Fulbert, Piotr Damiani, Berengar i Lanfranc, Awicebron (Żydzi), Psellos (Bizancjum); potem Anzelm, Roscelin, Algazel

              (potęga papiestwa, wyprawy krzyżowe, powstanie zakonu cystersów, rozkwit sztuki – początek gotyku)

XII n.e. – Wilhelm z Champeaux, Bernard i Teodoryk z Chartres, Wilhelm z Conches, Gilbert, Adelhard z Bath, Abelard; potem św. Bernard, Hugon, Ryszard od św. Wiktora, Jan z Salisbury, Piotr Lombard

przerwa

XIII n.e. – Awerroes, Majmonides

 


Filozofia łacińska

§            filozofia na podłożu religii (podobnie jak w późnej starożytności) –

o        religijne przekonania podstawą myślenia ludzi (Bóg ma wyższość nad światem, dusza nad ciałem, życie wieczne nad doczesnym),

o        religia podstawą organizacji państwowej (Kościół jako władza) -> religia jako czynnik dominujący w życiu jednostek i społeczeństw; religia jako podstawa filozofii

§            filozofia wiary a inne działy filozofii:

o        w zakresie filozofii odnoszącej się do wiary: SCHOLASTYKA - ustalone prawdy wiary (dogmaty – wynikające z Objawienia w Piśmie św., ustalone w starożytności), które filozofia ma tylko wyjaśnić, wytłumaczyć i usystematyzować (PATRYSTYKA – ustalanie dogmatów) -> heteronomiczność i racjonalizm filozofii odnoszącej się do religii,

(większość filozofów tego okresu, częściowo w starożytności i nowoczesności)

o        w innych dziedzinach: wolność myśli (o ile nie narusza dogmatów) -> autonomiczność w innych dziedzinach: logika, epistemologia, kosmologia

Niesłuszny jest pogląd, że filozofia średniowieczna w całości była heteronomiczna wobec religii – ważne było, by nie naruszała dogmatów

§            filozofia prawowierna i nieprawowierna:

o        filozofia prawowierna (zgodna z Objawieniem, dogmatami) – większość filozofów tego okresu

o        filozofia nieprawowierna (dochodzenie do prawd niezależnie od Objawienia)  - św. Bernard, Eckhart, humaniści i filozofowie przyrody XII n.e. w Chartres

Niesłuszny jest pogląd, że filozofia średniowieczna w całości była scholastyką – istniały niezależne prądy.

§            wady i zalety średniowiecza:

o        nauki szczegółowe: upadek nauki (brak eksperymentów, indukcji, budowania podstaw nauki i jej stosowania praktycznego)

o        filozofia: powstał zwarty i wykończony system pojęć filozoficznych, dotyczących nie tylko zagadnień formalnych, ale i rzeczowych (na bazie rozważań teologicznych rozwijała się ontologia, epistemologia, etyka)

Niesłuszny jest pogląd, iż filozofia średniowiecza przeżyła upadek – jej pejoratywne ukazywanie narodziło się w nowożytności, gdzie wszystko, co było związane ze średniowieczem, odbierane było negatywnie (np. w sztuce - gotyk)

§            cechy filozofii średniowiecznej (scholastyki):

o        bezosobowość i tradycja (brak autorów, filozofia przekazywana z pokolenia na pokolenie)

o        odrzucenie: relatywizmu (Bóg istnieje i jest bytem absolutnym), materializmu (Bóg nie jest materialny), monizmu (Bóg jest innej natury niż stworzenia), mechanizmu (Bóg jest wolny i dusza jest wolna), sensualizmu (Boga ani duszy nie można poznać zmysłami)

o        przyjęcie: dualizm (zamiast panteizmu), kreacjonizm (zamiast emanatyzmu), spirytualizm (zamiast materializmu)

o        spór: idealizm z realizmem, fideizm z racjonalizmem, aprioryzm z empiryzmem, dialektyka z mistyką, intelektualizm z woluntaryzmem

§            okresy filozofii scholastycznej:

o        rozwijanie się i kształtowanie filozofii (IX do XII n.e.)

o        pełne systemy średniowieczne, okres klasyczny (XIII n.e.)

o        krytyka średniowieczna (do XIV n.e.)

o        szkoły – nie wniosły nic twórczego do myśli filozoficznej


SYNTEZA Hugon od św. Wiktora

FILOZOFIA: połączenie scholastyki i mistyki (poznanie racjonalne, oparte na wewnętrznych i zewnętrznych doświadczeniach, naturalne + poznanie mistyczne, oparte na objawieniu wewnętrznym lub zewnętrznym – popartym cudami, wynikające z łaski); cztery rodzaje prawd (wynikające z rozumu, zgodne z rozumem, przekraczające rozum i sprzeczne), duża rola intuicyjnych i introspekcyjnych czynników w poznaniu (objawienie i samowiedza obok dialektyki); oddzielenie wiary (oparta na objawieniu, to pobudzenie woli) od wiedzy (oparta na doświadczeniu i racjonalnym rozumowaniu); postulat absolutnej wolności Boga (ogniwo między Augustynem a Bonawenturą i Dunsem Szkotem); układ systematyczny teologii

Perypatetycy Arabscy: Alkendi, Alfarabi, Awicenna – teocentryzm w metafizyce (Bóg stworzył najwyższy intelekt, z niego pochodzą inteligencje niższe, najniższe i ostatecznie formy rzeczy materialnych), także w teorii poznania (rozum czynny poznaje, ale jest jeden dla wszystkich, ponadjednostkowy), logice, metodologii, Awerroes – gradualizm, jeden rozum powszechny i ponadindywidualny

Mottekalemini (ortodoksi) – atomizm, brak obiektywności reguł etycznych (wszystko pochodzi od Boga i może być inne, niż jest), fatalizm (fatum)

Mistycy sceptyczni (Algazel) – krytyka wiedzy i podejście sceptyczno – negatywne; wiara w Objawienie jako sposób poznania

-> filozofia równoległa do scholastyki, ale inna (brak tłumaczenia dogmatów filozoficznie)







HUMANIZM

Szkoła w Chartres – koncepcje platońskie (czysty platonizm), empiryczne (oparte na odzyskanym Arystotelesie – Logice) i badania przyrodniczo - historyczne



DIALEKTYKA

Abelard

spór o uniwersalia rozwiązany w duchu realizmu umiarkowanego (za Arystotelesem): przedmioty jednostkowe mają formę wspólną, która jest podstawą do nadawania im wspólnej nazwy – pojęcia ogólnego (uniwersalia), ogólne są nie wyrazy i odpowiadające im rzeczy, lecz znaczenie wyrazów (a nie wyrazy) -> sermonizm

MISTYCZNY

Bernard z Clairvaux

FILOZOFIA – sformułowanie teorii poznania prawdy na drodze nadprzyrodzonej – mistycyzm (droga poznania: miłość i pokora, współczucie, ekstaza); dualizm duszy i Boga (dusza poznaje Boga wtapiając się w niego w stanie ekstazy, ale nie jest z nim tożsama); potępienie nauki – jej założeń i celów, niezgodnych z wiedzą prawdziwą, zdobywaną intuicją i kontemplacją, która ma na celu miłość bądź rozsądek i jest podporządkowana dogmatom

SCHOLASTYCZNY

Anzelm Kantuareński

FILOZOFIA – sformułowanie metody filozofii średniowiecznej (rozumem wyjaśniać wiarę) - scholastyka, budowa metafizyki średniowiecznej -teocentryzm, dualizm Boga i świata, Bóg jako przyczyna wzorcza, sprawcza i celowa świata;

racjonalizm egzemplaryczny (idee jako wzory dla rzeczy);

samodzielny dowód ontologiczny na istnienie Boga





PANTEIZM (heterodoskalny):

Jan Szkot Eriugena

FILOZOFIA: teocentryzm (typowe), emanacyjny panteizm, zgodny z neoplatonizmem (Pseudo – Dionizy, ojcowie greccy -  Orygenes), ale i zracjonalizowany i mniej mistyczny (wpływ Augustyna i ojców łacińskich), system obcy duchowi chrześcijaństwa, odrębny od scholastyki, ale był przykładem jednolitego, niekompilacyjnego systemu

Ponadto: Bóg – jedyny byt realny (podstawa wszystkiego, jedyny przedmiot poznania, jednocześnie niepoznawalny) -> emanacja + panteizm; immaterializm i symbolizm świata, realizm pojęć, hierarchiczne stopnie poznania (od dołu), poznanie pośrednie

DUALIZM

(ortodoksalny)



INNE





FILOZOFIA ARABSKA

TEOLOGIA

FILOZOFIA PRZEDSCHOLASTYCZNA


PIERWSZY OKRES FILOZOFII ŚREDNIOWIECZNEJ (DO XII n.e.)

CECHY FILOZOFII TEGO OKRESU

Źródła:

§            kult filozofii starożytnej przy jej znikomej znajomości:

o        Arystoteles – autorytet w logice (przekłady Boecjusza „de Interpretatione”, „Kategorie”, ponadto: Porfiriusz, komentarze Boecjusza, wykłady logiki Augustyna, podręczniki Marcjana Capelli i Kasjodora, przekłady Jakuba z Wenecji – XII n.e.), brak znajomości pism przyrodniczych, metafizycznych i innych (pierwsze pisma – XII/ XIII n.e.)

o        Platon – autorytet w teologii i kosmologii (uboga znajomość bezpośrednich pism – przekłady Cycerona i Chaldidiusa fragmentów „Timaiosa”, ponadto pisma Augustyna, przekłady Fedona i Menona – XII n.e.)

o        neoplatonizm (znany tylko z pism Pseudo – Dionizego i Maksyma Wyznawcy w przekładzie Jana Szkota Eriugeny – IX n.e., reszta w XII n.e.)

o        epikurejczycy, stoicy, sceptycy – małe znaczenie (brak bezpośredniej znajomości pism, od XII w. znane pisma Lukrecjusza, Sekstusa Empiryka i innych)

o        Cyceron, Seneka, pisarze eklektyczni końca starożytności (Marcjan Capella, Kasjodor, Chalcidius– jako informatorzy), również Boecjusz (wśród informatorów jedyny autorytet sam w sobie)

§            autorytety chrześcijańskie:

o        Ojcowie greccy (słaba znajomość- początkowo Orygenes, w XII n.e. przełożona część dzieł Jana z Damaszku)

o        Ojcowie łacińscy – Augustyn, autorytet filozoficzny: Bóg, świat, psychologia, teoria poznania, etyka, filozofia historii (największa powaga i źródło)

 

Cechy filozofii:

§            początkowo (VI – IX n.e.) - ratowanie i zbieranie fragmentów dawnej nauki, zamierzenia encyklopedyczne:

o        Izydor z Sewilli (VI/ VII n.e.), Beda Venerabilis (VII/ VIII n.e.),

o        Hraban Maur (VIII/ IX n.e.) – teologia, antropologia, zoologia, fizyka, geografia, historia filozofii, geologia i mineraologia, wagi, miary i liczby, muzyka i medycyna, gospodarstwo rolne, sztuka wojskowa i wodna, rzemiosła i pokarmy [zebranie starożytności w interpretacji chrześcijańskiej, mieszanie idei starożytnych z chrześcijańskimi; brak rozgraniczenia filozofii, teologii i nauki]

§            potem (VIII/ IX n.e.) rozkwit wczesnośredniowieczny (okres Karolingów – Karol Wielki gromadził uczonych na swoim dworze, otwierał szkoły i popierał naukę):

o        Alkuin (minister oświaty) – teologia, etyka, psychologia

o        z jego okresu: Hraban Maur – encyklopedysta; Servatus Lupus - humanista; Fredegisus – skrajny realizm w logice, Paschasius Radbert – stosunek poznania i wiary; Gottschalk – spór o przeznaczenie; Jan Szkot Eriugena – filozof „dużej miary”

§            przerwa w rozwoju (IX – XI n.e.)

§            odżycie kultury teologiczno – filozoficznej (XII n.e.), wraz z rozwojem sztuki (gotyk), wybitni uczeni – różnorodne zainteresowania (filozofia, teologia, humanizm), zbieranie materiałów i odszukiwanie starożytnych wzorów; wyrabianie metody i terminologii, wytwarzanie i ścieranie się nowych koncepcji, podstawy do stworzenia systemu filozoficznego

o        Bernard z Clairvaux, Hugon od św. Wiktora, Abelard, Gilbert de la Porree, Piotr Lombard

 

Środowiska filozoficzne:

a) początkowo: Wyspy Brytyjskie – schronisko kultury

b) potem: Francja (Karol Wielki) – główne szkoły

c) stopniowo: również Niemcy, Włochy – kilka szkół

 

Szkoły:

§            były w rękach duchownych

§            typy: klasztorne, biskupie (katedralne i kapitulne), pałacowe

§            cechy: ośrodki nauczania i nauki zarazem (biblioteki, uczeni i środowisko naukowe)

§            tok nauczania:

o        nauki świeckie – sztuki wyzwolone (artes): trzy humanistyczne, tzw. trivium (gramatyka, retoryka, dialektyka) i cztery matematyczno – przyrodnicze, realne (arytmetyka, geometria, astronomia, muzyka) -> przygotowanie do teologii, ważniejsze trivium, w nim najważniejsza dialektyka

o        teologia -> stopień najwyższy (tylko w niektórych szkołach)

 

Miejsce filozofii:

§...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin