PGUE%20zrobione.doc

(278 KB) Pobierz
Na co zwrócić szczególną uwagę, ucząc się do egz

Na co zwrócić szczególną uwagę, ucząc się do egz.?
1-dyrektywy dot. ochrony środowiska OK
2-systematyka źródeł prawa wspólnotowego OK
3-podział na akty prawodawcze, delegowane i wykonawcze - Lizbona! a
rozp., dyr. to co innego   OK
4-podział na rodzaje i typy  OK.

5-soft law OK
6-zalecenia i opinie (różnica miedzy nimi) OK
7-skutek wertykalny i horyzontalny OK
8-tworzenie prawa unijnego OK
9-umowy mieszane w ramach WPZiB OK
10-zasada przyznania OK
12-formuła Keck, Cassis de Dijon, Dassonville OK.

24-nieważność aktu wspólnotowego OK.

25-UGiW, OK

26-kryterium konwergencji, OK.

17-def. pracy nocnej OK
15-prawo pracy OK

16 -reguły niedyskryminacji OK

18-dziecko małoletnie a młodociane to różnica OK.

13-swoboda przepływu osób OK

11-rynek wewnętrzny (towar, usługa, kapitał a

płatność) OK

14-kapitał - nieruchomości za granicą OK
19-znak CE OK
20-ochrona własności intelektualnej OK
21-prawa autorskie OK
22-polityka energetyczna OK
23-cele UE ???? OK. :/

27- prawa konsumenta OK

 

Przepisanie z poprzednich traktatów dyrektyw, rozporządzeń itp. ( a mialo się zmienic). W Unii rozporządzenie jest aktem wyższego rzedu. rozporządzeń było zbyt wiele wiec nastąpił podzial na akty prawodawcze, delegowane i wykonawcze. Jest to nowe zdefiniowanie kompetencji  wykonawczych zgodnie z traktatem Lizbońskim.

Akty prawodawcze przyjmuje RADA z PARLAMENTU (Em) w zwyklej lub specjalnej procedurze ustawodawczej

Akty delegowane wydawane  są przez Komisje Europejska. Mogą mieć zasieg ogolny i zmienic nieistotne elementy aktu prawodawczego. Prawo do wydawania aktow delegowanych Komisji nie jest bezwzględne:

- akt delegowany może wejsc w zycie w terminie jeśli Rada i Parlament nie maja sprzeciwu

- Rada i Parlament musza zatwierdzic zakres

Akty wykonawcze są wydawane na podstawie innym aktów prawnych. Nie są ogólne.

Taki podzial z Lizbony porządkuje akty.

Akty pierwotne i pochodne  prawa wspólnotowego – to podstawowy podzial . Pierwotne to traktaty i tym podobne rangą. Pochodne przyjmują instytucje na podstawie upoważnienia traktatów.

Rozporządzenia- powszechne, ujednolicają prawo, adresatami są panstwa członkowskie ale i inne podmioty przynależne.

(Materia ustawowa- zakres który musi być regulowany ustawami a nie aktami niższego rzędu.)

Obowiązują w całości i nie muszą być zatwierdzone przez panstwa czlokowskie i ich dzienniki ustaw. Rozporządzenie jest bezpośrednie i ma taki skutek czyli bezpośredni.Rozporządzenie wiąże w całości.

Dyrektywa jest skierowana do panstw członkowskich , niekoniecznie dla wszystkich np. tylko do strefy Euro.

-wiąże co do rezultatu, musi być określony rezultat

-pozwala harmonizowac prawo przy zachowaniu roznic w materii ustawowej panstw czlonowskich

Decyzje są skierowane do konkretnych adresatów może być to grupa wskazana opisowo.

-obowiazuja w całości i wywolują skutek bezpośredni

 

Zalecenia i Opinie nie są wiążące prawnie

Zalecenia wskazują sposób działania państw i innych podmiotów

Opinie wyrażają zdanie podmiotu na temat propozycji

Teraz akt wydaje Rada i Parlament. Inna sytuacja jest wyjątkiem

 

Przyjecie aktu prawnego:

1 Komisja daje projekt do Rady i Parlamentu

2 Parlament uchwala swoje stanowisko i daje Radzie

3 jak Rada się zgodzi to przyjmuje akt w kształcie przyjetym przez Parlament. A jak się nie zgodzi to uchwala wlasne stanowisko i oddaje Parlamentowi i uzasadnia co było zlego. Komisja daje opinie co do zmian. – to było 1 czytanie.

A II czytanie to

1. Parlament zatwierdza stanowisko Rady i wchodzi w zycie albo nie ma zdania to tak samo wchodzi w zycie.Jak odrzuca to akr prawny upada lub Parlament proponuje poprawki Radzie i Komisji. Komisja opiniuje poprawki i daje Radzie. Gdy Rada przyjmie wszystkie poprawki to wchodzi w zycie. A jak nie to jst brak zgody i przejscie do procedury pojednawczej i uwaga:

Inicjuje ja przewodniczący Parlamentu. Zbiera przedstawicieli panstw członkowskich i tyle samo członków parlamentu bierze do kupy.  Maja 6 tygodni i musza dojsc do porozumienia. Rozmawiaja o 2 dokumentach koncowych z 2 czytaniami Rady i Parlamentu. A jak w te 6 tygodni się nie uda to jet lipa i akt upada. Jak przyjmie to 3 czytanie czyli to obradowanie 6 tygodniowe  to wtedy Rada i Parlament maja znowu 6 tygodni na przyjeci lub odrzucenie bez poprawek (tu już nie mogą poprawiac).

 

Specjalna procedura prawodawcza- jest ich kilka. Najczęściej przypominaja procedure zgody.

Lizbona porządkuje tez umowy międzynarodowe. Szczegółowe opisy dotyczące negocjowania umow handlowych. Umowe w imieniu UE akceptuje Rada. Komisja prowadzi negocjacje. Rada akceptuje umowy międzynarodowe. Roznica jaka umowa dotyczy co do tematu.

Jeśli chodzi o procedure decyzyjna to II filar przetrwal cokolwiek to znaczy.

 

Ochrona środowiska:

Polityka UE wspiera działania państw członkowskich.

Cele:

Zrownoważony rozwoj z uwzględnieniem środowiska

 

Art. 174

_ Zachowanie

_ Ochrona zdrowia człowieka

_ Rozważne wykorzystanie zasobow ludzkich

_ Działania Unii na arenie miedzynarodowej.

3 zasady:

1. Zasada przezorności – wszelkie działanie, należy rozważyć ich wpływ na środowisko naturalne

2. Zasada – zanieczyszczający płaci – koszty usunięcia zagrożenia, zniszczenia ponosi ten, kto tego

dokonał.

3. Naprawianie szkod u źrodła – wynika z logiki. Usuwamy źrodła a nie walczymy z przejawami.

4. Zasada subsytuacyjna - wspolnota podejmuje działanie na poziomie wyższym niż państwa

członkowskie

5. Zasada integracji – polityka ochrony środowiska

Przyjmuje się programy działania jako normy miękkie.

Regulacje w zakresie prawa wtornego:

- regulacje horyzontalne – określa generalne reguły, mające wpływ na środowisko

_ Wspolny, europejski standard sporządzania ocen inwestycyjnych.

1985 – pierwszy raz w dyrektywie.

Obecnie: Dyrektywa 2001/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2001 r. w sprawie oceny

wpływu niektorych planow i programow na środowisko.

Dostęp do informacji - DYREKTYWA RADY (90/313/EWG) z dnia 7 czerwca 1990 r. w sprawie swobody dostępu

do informacji o środowisku

- regulacje szczegołowe.

_ Woda

Dyrektywa 98/83 – o jakości wody pitnej

76/160 – jakość wody w kąpieliskach

91/676 – dotyczy ochrony wod przed środkami chemicznymi z rolnictwa

91/271 – o ściekach komunalnych

W każdej miejscowości powyżej 2000 mieszkańcow powinna być oczyszczalnia.

Tzw. nowa dyrektywa wodna – 2000/60

Oznacza nowe podejście do rozwiązań szczegółowych, dotyczących świadomego korzystania z zasobów

wodnych

Szczegółowe regulacje:

- dyrektywa 2006/118 dotycząca wód podziemnych o zagrożeniu powodziowym i zarządzanie nimi.

Stan wod w Europie jest fatalny. Holandia – prawie 100%wod jest zanieczyszczonych.

Kraje Europy Zachodniej mają złą wodę.

Belgia, UK, Dania – złe wody

PL wypada nieźle- 22% wod jest zagrożonych.

80% ściekow jest przetwarzanych.

Dyrektywa w sprawie środkow z rolnictwa – duża obawa przed rozwojem (głownie strach przed azotanami)

Ochrona powietrza:

- dyrektywa 89/427 - w sprawie dopuszczalnych i zalecanych wartości jakości powietrza dla dwutlenku siarki i

zawieszonych w powietrzu cząstek stałych

- dyrektywa 82/84 – stężenie siarki

- dyrektywa 85/203 – stężenie azotu

Nowsze dyrektywy są bardziej kompleksowe:

98/70 – o zwartości ołowiu

Ochrona przed hałasem:

- dyrektywa 79/113 – dotycząca hałasu sprzętu budowlanego

- 84/538 - hałas przez kosiarki

Substancje chemiczne, niebezpieczne:

Dyrektywy: 67/548 oraz 93/67 – dot. Oznaczeń koloru, standardy obecności substancji chemicznych.

Osobne dyrektywy dotyczą: pestycydow, azbestu, organizmow modyfikowanych genetycznie – 90/219 oraz

90/220.

Dyrektywa 3093/94 – dotycząca wykorzystania substancji zubażających warstwę ozonową.

Regulacje dotyczące odpadow:

- dyrektywy ramowe, dotyczące spalania odpadow

- dyrektywy szczegołowe – 91/157 o usuwaniu baterii i akumulatorow.

Regulacje dotyczące ochrony przyrody 92/43 – stworzony program Natura 2000 – głównym celem programu

jest ochrona biorówności. Obszary ważne dla zachowania takiej równości biologicznej państwa wyznaczają

same.

Dyrektywa o obrocie dzikich zwierząt – 83/129.

Dążenie do wprowadzenia biopaliw do obrotu – na podstawie dyrektywy 2003/30.

Unia postawiła sobie cel, aby do 2010, 5, 75% było biopaliwami.

Cel miał być osiągnięty stopniowo.

Polska: 2006 – 1,5%

2007 – 2,3%

2008 – 2,8%

Wspołpraca międzynarodowa – UE jest promotorem.

Polityka ochrony środowiska

UE nie podejmuje sama działań, wyznacza standardy, wykonanie należy do państw członkowskich.

Tematy „na topie”:

- gospodarka leśna, problem zalesiania

- rożnorodność biologiczna – zwłaszcza ptaki

- energia odnawialna

Budzenie świadomości ekologicznej

Natura 2000 – program utworzenia w krajach Unii Europejskiej wspólnego systemu (sieci) obszarów objętych ochroną przyrody. Podstawą dla tego programu są dwie unijne dyrektywy: Dyrektywa Ptasia iDyrektywa Siedliskowa (Habitatowa). Celem programu jest zachowanie określonych typów siedlisk przyrodniczych oraz gatunków, które uważa się za cenne i zagrożone w skali całej Europy. Wspólne działanie na rzecz zachowania dziedzictwa przyrodniczego Europy w oparciu o jednolite prawo ma na celu optymalizację kosztów i spotęgowanie korzystnych dla środowiska efektów. Jednolite prawo powinno ułatwić współdziałanie wielu instytucji zajmujących się ochroną przyrody stale i tych dla których jest to działanie oboczne. Zadanie i cel rangi europejskiej powinno łatwiej uzyskać powszechną akceptację społeczną, tym bardziej że poszczególne kraje członkowskie są zobowiązane do zachowania na obszarach wchodzących w skład sieci Natura 2000 walorów chronionych w stanie nie pogorszonym, co wcale nie musi wykluczać ich gospodarczego wykorzystania.

 

Prawo wspólnotowe  prawo składające się na system prawny Wspólnot Europejskich i Unii Europejskiej. Całość dorobku prawnego Unii Europejskiej, łącznie z np. orzeczeniami ETS, nosi nazwę acquis communautaire.

 

Podstawowym podziałem prawa wspólnotowego jest podział na prawo pierwotne – stanowione przez państwa członkowskie jako część prawa międzynarodowego, oraz prawo wtórne – stanowione przez organy wspólnotowe. W razie konfliktu norm prawnych z zakresu prawa pierwotnego i prawa wtórnego, pierwszeństwo przysługuje zawsze prawu pierwotnemu

 

Prawo pierwotne 

Prawo pierwotne znajduje swoje odzwierciedlenie w art. 48 Traktatu z Maastricht.

             

Prawo wtórne 

Prawo wtórne znajduje swoje odzwierciedlenie w art. 288 Traktatu z Lizbony, dawny art. 249 TWE.

Prawo wtórne jest tworzone przez instytucje Wspólnot na podstawie prawa pierwotnego. Składa się ono z ogromnej liczby aktów prawnych,

 

 

7-skutek wertykalny i horyzontalny

Bezpośredni skutek PW:
Dotyczy rozporządzeń, dyrektyw itd. W stosunku do rozporządzeń sprawa jest prosta i ma dwojaki charakter: wertykalny i horyzontalny.

1. skutek wertykalny – prawa i obowiązki podmiotów w stosunkach z państwem.
2. skutek horyzontalny – prawa i obowiązki podmiotów z innymi podmiotami.
3. rozporządzenia – skutek bezpośredni zarówno wertykalny jak i horyzontalny. Art. 249 ust. 2 TWE.

Ad 1. Normy PW wydawane w Brukseli powodują określony skutek wertykalny(podporządkowanie, hierarchia) w stosunku jednostka – państwo, ale też w relacjach państwo – państwo, co jest rzeczą bez precedensu.
Ad 2. Obowiązuje na tej samej płaszczyźnie – taki sam zakres skutków, który jest pomiędzy podmiotami działającymi w poszczególnych p.czł. Np. jeśli mamy określone rozporządzenia ws prawa pracy, to pomiędzy pracownikami na płaszczyźnie horyzontalnej powstają określone konsekwencje. Skutek horyzontalny jest w jednym p.czł. a na skutek określonego rozporządzenia, dokładnie taki sam skutek powstaje także w innych p.czł.. Dlatego sądy orzekające w tych sprawach, mając identyczną podstawę prawną, powinny wydawać takie same werdykty.
Ad 3. Rozporządzenie jest najbardziej rozpowszechnionym źródłem prawa wtórnego. One są tak pomyślane, żeby jednocześnie wywoływały ten sam skutek wertykalny i horyzontalny. Wydanie rozporządzenia powoduje, że ta część PK zostaje niemal wycięta, bo nadal obowiązuje, ale nie może być stosowana przez jakikolwiek sąd krajowy p.czł.
Problem jest z dyrektywą – bo ona ma na początku charakter tylko wertykalny, jest adresowana tylko do państwa, które ma za zadanie odpowiednio ją zaimplementować. Pojawia się kilka pytań:
Co zrobić z problemem, kiedy dyrektywę wydano, ale jeszcze jej nie zaimplementowano?
W Niemczech pracownicy socjalni upominali się o uprawnienia wynikające z dyrektywy jeszcze niezaimplementowanej. SPI przy rozstrzyganiu sporu, zastosował obowiązujące prawo niemieckie.
ETS: Fakt jeszcze niezaimplementowania dyrektywy, która obowiązuje i ma wywołać skutek w przyszłości – w przypadku sporu na tle takiej dyrektywy, sąd powinien się o nią oprzeć, pomimo że jeszcze jej niezaimplementowano. (Simmenthal II )

Decyzje – skutek wertykalny i horyzontalny.
Opinie, zalecenia, rekomendacje – one nie wywołują żadnych skutków!

 

5 .Soft LAW (Miękkie prawo)

Akty prawne WE to sformalizowane akty woli instytucji kierowniczych Wspólnot Europejskich, posiadające moc wiążącą lub nie posiadające mocy wiążącej (tzw. soft law), które mają doprowadzić do realizacji zadań nałożonych na państwo członkowskie Unii, osoby prawne, fizyczne i instytucje kierownicze. Akty prawne składające się na codzienną praktykę prawotwórczą w UE to przede wszystkim wtórne pisane wewnętrzne źródła prawa, czyli: rozporządzenia, dyrektywy, decyzje, zalecenia i opinie.

 

 

9-umowy mieszane w ramach WPZiB wspolna polityka bezpieczeństwa i zagraniczna

 

Wspólnoty Europejskie, w odróżnieniu od Unii Europejskiej, posiadają osobowość prawną i mogą zawierać umowy międzynarodowe z państwami trzecimi, nie będącymi członkami Unii oraz z innymi organizacjami międzynarodowymi. Umowy międzynarodowe zawierane z podmiotami trzecimi mają spore znaczenie w systemie prawa wspólnotowego. Jednak nie wszystkie mogą być uznawane za źródło prawa wspólnotowego. Prawem wspólnotowym jest tylko to, co znajduje swe korzenie w normach kompetencyjnych traktatów założycielskich.

Umowy mieszane stanowią zasadniczą część umów zawieranych zarówno z państwami, jak i organizacjami trzecimi. Są to umowy, których stronami są jednocześnie Wspólnota i państwa członkowskie. Przyczyna, dla której dochodzi do stworzenia tego rodzaju sytuacji tkwi w materii regulowanej umową, która nie podlega wyłącznie kompetencji Wspólnoty. Cechą charakterystyczną umów mieszanych jest konieczność dołączenia do aprobowanego tekstu umowy deklaracji komunikowanej podmiotem spoza Unii Europejskiej w sprawie podziału sfer działania i odpowiedzialności Wspólnoty i państw członkowskich w zakresie umowy. Występowanie Wspólnoty razem z państwami członkowskimi ma szczególne implikacje wewnątrzwspólnotowe. W takich przypadkach Wspólnota i państwa członkowskie zobowiązane są do ścisłej współpracy zarówno w czasie negocjacji i zawarcia umowy, jak i w trakcie jej wykonywania.

Zawarcie umów mieszanych następuje zgodnie z odpowiednimi procedurami, w przypadku Wspólnoty podstawa i proced...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin