WIZERUNKI KOBIET W REKLAMIE TELEWIZYJNEJ W POLSCE.pdf

(297 KB) Pobierz
Microsoft Word - working paper.doc
WIZERUNKI KOBIET W REKLAMIE TELEWIZYJNEJ W POLSCE
Katarzyna DZIEWANOWSKA
Mgr, doktorantka w Katedrze Marketingu
Wydział Zarządzania Uniwersytet Warszawski
e-mail: kdziewanowska@mail.wz.uw.edu.pl
STRESZCZENIE
Niniejsza praca koncentruje się na kulturowym aspekcie reklamy i analizuje jej rolę w
kształtowaniu postaw konsumentów oraz odzwierciedlaniu i umacnianiu wizerunków kobiet.
Hipoteza pracy głosi, że można zaobserwować następujące sprzężenie zwrotne: reklama
telewizyjna, aby osiągnąć swoje podstawowe komercyjne cele, odwołuje się do
zakorzenionych w mentalności społeczeństwa polskiego patriarchalnych wartości – co, w
połączeniu z niezwykle dużą siłą oddziaływania telewizji jako medium, owocuje dalszym ich
utrwalaniem. Autorka przedstawia i charakteryzuje najczęściej wykorzystywane wizerunki
kobiet, a także zajmuje się odniesieniem świata prezentowanego w reklamach do polskiej
rzeczywistości. W pracy zaprezentowane jest także alternatywne podejście do zagadnienia
płci i postrzegania związanych z nimi ról społecznych.
HASŁA KLUCZOWE
Reklama, stereotyp, wizerunek (tradycyjny i nowoczesny), androgynizm
WARSZAWA, MARZEC – 2004
WPROWADZENIE
Zmiana systemu politycznego, jaka miała miejsce pod koniec lat osiemdziesiątych
zaowocowała rozbudzeniem gospodarki rynkowej i idącej za tym wolnej wymiany handlowej.
Szybki proces przemian, jaki zaszedł w naszym kraju w ciągu zaledwie kilkunastu lat
spowodował, że wiele wzorców przeniknęło z zagranicy i stopniowo zostało zaadaptowane do
polskiej rzeczywistości. Gwałtowny rozkwit przedsiębiorczości pociągnął za sobą rozwój
promocji, a w szczególności reklamy – będącej od wieków uważanej za ‘dźwignię handlu’.
Problematyka reklamy stała się jednym z bardziej interesujących zagadnień
poruszanych zarówno na forum debaty dotyczącej kwestii ekonomicznych, jak społecznych.
Wszechobecność tej formy promocji nie pozwala na pominięcie jej w rozważaniach na temat
współczesnego społeczeństwa. Szczególnie często poruszanym zagadnieniem jest rzeczywisty
lub potencjalny wpływ wywierany przez reklamę na konsumentów. Działania reklamy nie
można ograniczyć jedynie do komunikowania rynkowego, czyli do przekazywania informacji
związanych stricte z produktem. Wręcz przeciwnie, przekaz reklamowy może być także
nośnikiem konkretnych wartości, wzorców i norm zachowań. Niniejszy artykół został
poświęcony właśnie temu zagadnieniu.
W szczególnym obszarze zainteresowania artykułu znajduje się połączenie dwóch
elementów: reklamy, jako specyficznej formy promocji oraz telewizji, jako medium o
największej sile oddziaływania. Rozważany jest szeroko rozumiany wpływ reklamy
telewizyjnej na społeczeństwo polskie, a zwłaszcza jej rola w kształtowaniu postaw oraz
odzwierciedlaniu i umacnianiu wizerunków kobiet.
Tematem niniejszych rozważań jest kulturowy aspekt reklamy, a w szczególności
wykorzystanie wywodzących się z patriarchalizmu stereotypowych wizerunków kobiet. W
tym celu przeprowadzona została analiza spotów reklamowych prezentowanych w telewizji
polskiej. Badanie trwało około 4 tygodni i w tym czasie zarejestrowane zostało na kasetach
magnetowidowych niemal 300 różnych reklam. W kolejnym etapie dokonana została analiza,
której ilościowe wyniki zaprezentowane są w artykule. Celem badania było utworzenie
typologii wizerunków kobiet w reklamie telewizyjnej – wyodrębnione kategorie zostały
szczegółowo scharakteryzowane w oparciu o własne obserwacje i dostępną literaturę
poświęconą tej tematyce. Ostatnia część artykułu zajmuje się odniesieniem świata
prezentowanego w reklamach do polskiej rzeczywistości oraz zawiera propozycję
alternatywnego podejścia do zagadnienia płci i postrzegania związanych z nimi ról
społecznych.
1. Kulturowy aspekt reklamy
W dobie powszechnie panującej konsumpcji reklama stała się swoistym symbolem
społeczeństwa i kultury. Wszechobecny przekaz reklamowy stanowi wyobrażenie potrzeb
społecznych, wyraża status ekonomiczny, a nawet ilustruje nadzieje, aspiracje i filozofie
życia.(Lubecka, 1999, s. 15)
Z punktu widzenia społeczno-kulturowego można powiedzieć, że media pełnią bardzo
istotne funkcje we współczesnym społeczeństwie. Można je ująć w czterech kategoriach
przedstawionych poniżej (Lubecka, 1999, s.15):
forma ucieczki od szarzyzny i monotonii codziennego życia,
wypełnianie pustki – fikcyjni bohaterowie mogą stanowić zarówno
towarzystwo dla wielu osób, jak również tematy do rozmowy,
źródło informacji na bieżące tematy, tzw. ‘okno na świat’,
symboliczny wyznacznik wartości – dzięki obrazom prezentowanym przez
media jednostka dokonuje samoidentyfikacji oraz identyfikacji z określoną
grupą społeczną.
Funkcje te odnoszą się zarówno do mediów per se , jak do samej reklamy. Należy
jednak dodać, że poza tymi czterema aspektami oddziaływania, reklama pełni dodatkową
rolę. Rola ta jest szczególnie ważna dla praktyków marketingu, bowiem polega ona na
tworzeniu i uświadamianiu ludziom nowych potrzeb konsumpcyjnych. Proces ten odbywa się
za pomocą dostarczania informacji (dotyczących nowych produktów, usług, możliwości) oraz
poprzez ukazywanie nowych wartości. Według D.A. Graber’a, wypełnianie wyżej
wymienionych funkcji przez media i reklamę zawiera elementy intencjonalnej bądź
nieintencjonalnej manipulacji odbiorcami (Siemieńska, 1997, s. 9).
1.1. Stereotypy w reklamie
Treść komunikatu reklamowego podporządkowana musi być normom, wartościom i
wzorom zachowań, jakie występują i są akceptowane w danym społeczeństwie. Dzięki temu,
reklama odgrywa częstokroć ważną rolę jako czynnik osobotwórczy dla wielu konsumentów
– pokazuje, do czego należy dążyć oraz umożliwia identyfikację z określonymi grupami i
rolami społecznymi (Kozłowska, 2001, s. 127). Ponadto, ukazanie produktu w znanym i
uznawanym przez potencjalnego konsumenta otoczeniu społeczno-kulturowym znacznie
zwiększa wiarygodność i siłę perswazji komunikatu.
Ważnym spostrzeżeniem jest fakt, iż, mimo że reklama tak silnie czerpie i opiera się
na powszechnie występujących w społeczeństwie normach, wartościach i wzorach zachowań,
to nie odzwierciedla ona w pełni rzeczywistości. Zjawisko to jest nieuchronną konsekwencją
chęci osiągnięcia skuteczności przez twórców reklamy. Otaczający nas świat, a zwłaszcza
jego element społeczny, jest tak bogaty i różnorodny, że jego dokładne odwzorowanie w
reklamie jest niemożliwe. Ponadto, aby osiągnąć zamierzony efekt (polegający przeważnie na
nakłonieniu konsumenta do dokonania zakupu reklamowanego produktu), należy raczej
powoływać się na argumenty wywołujące przychylność potencjalnego kupującego, niż
wzmagające jego niepewność lub wręcz zniechęcające.
Z powyżej przedstawionych powodów komunikat reklamowy może jedynie być
pewnym schematem i ograniczonym uproszczeniem otaczającej nas rzeczywistości. Owo
2
uproszczenie obrazu rzeczywistości w praktyce polega na odwoływaniu się do stereotypów
powszechnie funkcjonujących w świadomości społecznej (Kozłowska, 2001, s. 128).
Według Aronsona, Akerta i Wilsona, stereotyp (z greckiego stereós – stanowiący
bryłę, stężały + typos – odbicie, obraz) to ‘ generalizacja odnosząca się do grupy, w ramach
której identyczne charakterystyki zostają przypisane wszystkim bez wyjątku jej członkom,
niezależnie od rzeczywistych różnic między nimi’ . (Aronson, Wilson, Akert, 1994, s. 543)
Należy zaznaczyć, że stereotyp może obejmować zarówno pozytywne, neutralne jak
negatywne uogólnienia odzwierciedlające przekonania kulturowe i społeczne. Najczęściej
jednak stosowanie stereotypów wiąże się z negatywną oceną ich przedmiotu, zaś
konsekwencją jest znaczne zniekształcenie obrazu społecznej rzeczywistości (Kozłowska,
2001, s. 127).
Zastosowanie stereotypowego myślenia jest szczególnie widoczne w odniesieniu do
płci. Przejawia się to pewnymi gotowymi i względnie stałymi zestawami cech, które niemal
automatycznie przypisywane są przedstawicielom obu płci – ich przejawem są choćby takie
potocznie funkcjonujące powiedzenia: kobieca intuicja, męska decyzja . Stosowanie takich
uproszczonych modeli rzeczywistości w reklamie może powodować dalsze wzmacnianie i
utrwalanie stereotypowego myślenia o rolach społecznych. Potwierdzeniem tej tezy jest
doświadczenie przeprowadzone przez F.L. Geis i jej współpracowników w 1984 roku.
(Aronson, 2000, s. 303) Eksperyment polegał na zbadaniu związków między stereotypami w
reklamie, a poziomem aspiracji kobiet. Jednej grupie badanych prezentowano stereotypowe
reklamy, w których kobiety przedstawiane były jako obiekty seksualne lub gospodynie
domowe zaspokajające potrzeby mężczyzn. Drugiej grupie zaś pokazywano reklamy, w
których role społeczne były odwrócone.
Interesująco przedstawiły się wyniki tego doświadczenia: kobiety, które obejrzały
stereotypowy zestaw reklam nie wyrażały chęci osiągnięcia sukcesu zawodowego. Ten brak
aspiracji nie odbiegał jednak od ogólnego poziomu, bowiem podobne rezultaty osiągnięto
wśród kobiet w kontrolnej grupie, która nie oglądała żadnych reklam. Najciekawszy rezultat
osiągnięto w drugiej grupie badanych – badania wykazały, że obejrzenie reklam z
odwróconymi rolami spowodowało wzrost aspiracji życiowych kobiet. Należy jednocześnie
dodać, że ani tradycyjne, ani niestereotypowe komunikaty reklamowe nie wpłynęły na
poziom aspiracji badanych mężczyzn. Wniosek, jaki badacze wyciągnęli z tego
eksperymentu, sugeruje, że sposoby przedstawiania kobiet w reklamach dostarczają ‘ ukrytych
scenariuszy zachowań dla kobiet’ (Aronson, 2000, s. 303).
Wyniki tego badania znalazły potwierdzenie w raporcie przygotowanym przez
Komisję Statusu Kobiet Organizacji Narodów Zjednoczonych (Siemieńska, 1997, s. 14) z
1991 roku. Raport ów wskazywał, iż sposób przedstawiania przedstawicieli obu płci w
środkach masowego przekazu wpływał na wzmacnianie stereotypowego postrzegania ról
społecznych. Efekt ten osiągany był za pomocą kilku zabiegów: kobiety przedstawiano jako
osoby niezdolne do podejmowania decyzji, skoncentrowane na uzyskaniu akceptacji
mężczyzn oraz ogarnięte obsesją czystości i porządkowania.
Ponadto, raport wskazywał na odmienność sposobów prezentacji kobiet i mężczyzn w
reklamach. Różnice te polegały między innymi na tym, że mężczyźni pełnili w reklamach
różne role, podczas gdy kobiety najczęściej wykonywały czynności związane z
funkcjonowaniem w rodzinie – zaś mężczyźni byli beneficjantami tych czynności. W efekcie
tego zabiegu, kobiety przeważnie pojawiały się wewnątrz domu, zaś mężczyźni poza domem.
Dodatkowym elementem, jaki pojawiał się w niemal wszystkich reklamach, było
występowanie męskiego głosu w roli narratora i eksperta udzielającego porad i instrukcji.
3
1.2. Skuteczność reklamy a stereotyp
Z punktu widzenia praktyki reklamowej skuteczność komunikatu reklamowego
powinna być oddzielona od możliwości pojawienia się negatywnych konsekwencji
społecznych (Doliński, 1994). Stosowanie uproszczeń wydaje się być w pełni uzasadnione za
względu na ulotny kontakt widza z przekazem (ograniczony czas emisji spotu,
powierzchowny jego odbiór) oraz na akceptowalność i łatwość interpretacji i identyfikacji
prezentowanych schematycznych ról.
Owa akceptacja znajduje swoje odbicie w przeprowadzonych przez Demoskop
badaniach (Frątczak-Rudnicka, 1997, s. 94). ‘Schematyczny, tradycyjny sposób pokazywania
kobiet i mężczyzn’ przeszkadza jedynie 3% ankietowanych, podczas gdy do najbardziej
irytujących aspektów reklamy należą ‘ częste wprowadzanie w błąd’ (29% wskazań) oraz
zbyt duża natarczywość (28% wskazań).
Powszechne uznanie dla obecności stereotypów wynika w dużej mierze z procesu
socjalizacji, któremu jesteśmy poddani na przestrzeni naszego życia, a do którego w
znacznym stopniu przyczynia się obecność mediów. Prezentowane w środkach masowego
komunikowania stereotypowe ujęcie ról społecznych szczególnie silnie oddziałują na dzieci
kształtując ich spojrzenie na świat – zaś koncepcje powstałe w tym okresie bardzo trudno jest
zmienić. Kształtowanie w kulturze przekonań dotyczących grup społecznych sprawia, że
znaczna część reklamowanych produktów jest ‘płciowo naznaczona’ (Siemieńska, 1997, s.
25). Oznacza to, iż istnieją w społeczeństwie silne przekonania odnośnie tego, kto lepiej
zareklamuje dany produkt – co wskazuje na to, że występują nie tylko stereotypowe reklamy,
ale także i stereotypowe oczekiwania konsumentów (Frątczak-Rudnicka, 1997, s. 96).
Według badań przeprowadzonych przez Demoskop (Frątczak-Rudnicka, 1997, s. 96),
kobiety zareklamują lepiej od mężczyzn takie produkty jak:
- proszki do prania (82% wskazań na kobietę, 3% na mężczyznę),
- szampony (65% wskazań na kobietę, 3% wskazań na mężczyznę, ale aż dla 31%
ankietowanych płeć nie ma znaczenia (Kozłowska, 2001, s. 129)),
- zupy (63% wskazań na kobietę, 12% na mężczyznę i 24% bez znaczenia).
Mężczyźni zostali uznani za osoby, które lepiej zareklamują takie produkty jak:
- piwo (83% wskazań na mężczyznę i 3% wskazań na kobietę),
- samochody (74% wskazań na mężczyznę i 9% wskazań na kobietę),
- komputery (45% wskazań na mężczyznę, 11% wskazań na kobietę, a dla 42%
respondentów płeć osoby reklamującej produkt nie posiada znaczenia).
Najmniejszą rolę płeć odgrywa przy reklamach:
- lekarstw (48% wskazań, że płeć nie ma znaczenia, 31% wskazań na mężczyznę i
7% wskazań na kobietę)
- usług ubezpieczeniowych (59% wskazań, przy 31% wskazań na kobietę i 10%
wskazań na mężczyznę).
Ciekawym wynikiem powyższego badania jest fakt, że przekonania dotyczące tego,
kto najlepiej zareklamuje dany produkt nie wykazują de facto zróżnicowania wśród kobiet i
mężczyzn.
Te same badania (Kozłowska, 2001, s.130) pokazują także inny interesujący fakt, a
mianowicie: aż 61% ankietowanych (zarówno kobiet, jak mężczyzn) wyraża przekonanie, że
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin